Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6136
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

Står på Ionity i Gränna och laddar. Folk parkerar hursomhelst och köar hursomhelst. Är det krav att man måste vara svagbegåvad för att få ladda här? Det fanns en ledig när jag kom men nu är det verkligen kaos. Två ID4 som backar in till den första stolpen så bilen står typ 4m ut så att man ev kan komma förbi om man har lite tur. Smidigt sätt att blockera infarten för andra…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

5 laddare öppnade i Töre enligt appen.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Körde förbi Ionitybygget i Ljungby igår, De höll på att lyfta laddare på plats och om det inte kommer ett lass till så var det för tillfället 6st laddare och 6st elskåp på plats. Dock är det kablar dragna till alla 12 platser men det kanske man alltid gör ändå?

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av halper »

Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 22:12
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.

Strax efter mig börjar det köa några bilar.

Gick ett varv och kollade på de som laddade.

1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .

2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.


3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.

När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

halper skrev: 06 apr 2023 15:32
Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 22:12
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.

Strax efter mig börjar det köa några bilar.

Gick ett varv och kollade på de som laddade.

1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .

2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.


3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.

När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 06 apr 2023 15:49
halper skrev: 06 apr 2023 15:32
Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 22:12
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.

Strax efter mig börjar det köa några bilar.

Gick ett varv och kollade på de som laddade.

1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .

2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.


3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.

När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare. :D

Bild från Mantorp:
20230406_102804.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 06 apr 2023 15:57
Dafro skrev: 06 apr 2023 15:49
halper skrev: 06 apr 2023 15:32
Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 22:12
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.

Strax efter mig börjar det köa några bilar.

Gick ett varv och kollade på de som laddade.

1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .

2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.


3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.

När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare. :D

Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg

Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 06 apr 2023 16:24
mikebike skrev: 06 apr 2023 15:57
Dafro skrev: 06 apr 2023 15:49
halper skrev: 06 apr 2023 15:32
Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 22:12
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.

Strax efter mig börjar det köa några bilar.

Gick ett varv och kollade på de som laddade.

1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .

2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.


3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.

När jag åkte stod alla kvar.
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare. :D

Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg

Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
Jag har inte ens brytt mig om att kolla vad det kostar på Ionity, bekvämlighet är värt en del, och efter att ha konstaterat att min bil kostat 100 kronor milen i värdeminskning tycker jag inte längre att SuC är dyrt. (5.15/kWh idag)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 06 apr 2023 16:41
Dafro skrev: 06 apr 2023 16:24
mikebike skrev: 06 apr 2023 15:57
Dafro skrev: 06 apr 2023 15:49
halper skrev: 06 apr 2023 15:32


Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare. :D

Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg

Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
Jag har inte ens brytt mig om att kolla vad det kostar på Ionity, bekvämlighet är värt en del, och efter att ha konstaterat att min bil kostat 100 kronor milen i värdeminskning tycker jag inte längre att SuC är dyrt. (5.15/kWh idag)
För mig nu 8.20 på tesla och 8,7 på ionity och då väljer jag ionity pga hastigheten men förstår dig helt. Avser v2 i Ulricehamn.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 06 apr 2023 23:04
mikebike skrev: 06 apr 2023 16:41
Dafro skrev: 06 apr 2023 16:24
mikebike skrev: 06 apr 2023 15:57
Dafro skrev: 06 apr 2023 15:49


Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.
"redan"?
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare. :D

Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg

Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
Jag har inte ens brytt mig om att kolla vad det kostar på Ionity, bekvämlighet är värt en del, och efter att ha konstaterat att min bil kostat 100 kronor milen i värdeminskning tycker jag inte längre att SuC är dyrt. (5.15/kWh idag)
För mig nu 8.20 på tesla och 8,7 på ionity och då väljer jag ionity pga hastigheten men förstår dig helt. Avser v2 i Ulricehamn.
Jag fick 155 kW i Mantorp med 28% SoC (besviken) och 140 kW i Ulricehamn med 48% SoC (nöjd).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Ionity Ljungby igår, 6st stolpar på plats och displayerna är tända. Skulle dock gissa att det betyder att det bara blir 6 st. Det återstår dock asfaltsjustering.

Status Ionity Lagan (10km norr om Ljungby) Fundament, tomrör och gjutning är klart, asfaltsjustering pågår men inga kablar är dragna och vad jag kan se så lär man vänta på en transformator.
Ionity LJ.jpg
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Rydh skrev: 13 apr 2023 07:17
Ionity Ljungby igår, 6st stolpar på plats och displayerna är tända. Skulle dock gissa att det betyder att det bara blir 6 st. Det återstår dock asfaltsjustering.

Status Ionity Lagan (10km norr om Ljungby) Fundament, tomrör och gjutning är klart, asfaltsjustering pågår men inga kablar är dragna och vad jag kan se så lär man vänta på en transformator.

Ionity LJ.jpg

//Peter
Fast det är väl kablar till 2 till ser det ut som så 8 borde det väl bli. 6 är för lite per ställe, minst 10.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Blir 6 nu. Förberett för 12.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Collin87 »

Hoppsan_84 skrev: 13 apr 2023 09:31
Blir 6 nu. Förberett för 12.
Standard Ionity att sätta upp hälften av tilltänkta för att se efterfrågan innan resten kommer upp.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Dafro skrev: 13 apr 2023 07:30


Fast det är väl kablar till 2 till ser det ut som så 8 borde det väl bli. 6 är för lite per ställe, minst 10.
Hos ionity får man nog nöja sig med 6st, en bidragande orsak är ju att det bara är 15km till Lagan där jag antar att det också blir 6st och 40km till Värnamo med 6st Laddare

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Rydh skrev: 14 apr 2023 07:32
Dafro skrev: 13 apr 2023 07:30


Fast det är väl kablar till 2 till ser det ut som så 8 borde det väl bli. 6 är för lite per ställe, minst 10.
Hos ionity får man nog nöja sig med 6st, en bidragande orsak är ju att det bara är 15km till Lagan där jag antar att det också blir 6st och 40km till Värnamo med 6st Laddare

//Peter
Tänkte skriva att det väl är bättre att hoppa Lagan och bygga ut mer i Värnamo och Ljungby för genomströmningens skull men kanske behövs där för alla kanske inte åker E4, men du har nog rätt, ionity nöjer sig med 6, men bättre än 4 som det var innan.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Det är 6st i Ljungby nu men allt är fördraget för 12.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Dafro skrev: 14 apr 2023 07:50


Tänkte skriva att det väl är bättre att hoppa Lagan och bygga ut mer i Värnamo och Ljungby för genomströmningens skull men kanske behövs där för alla kanske inte åker E4, men du har nog rätt, ionity nöjer sig med 6, men bättre än 4 som det var innan.
Det är samma ägare till verksamheten och marken både i Lagan och Ljungby, och det där med affärer brukar dom vara bra på så jag skulle gissa att det är en av anledningarna till de lite udda placeringarna med två anläggningar så nära varandra.

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Collin87 »

Rydh skrev: 14 apr 2023 07:32
Dafro skrev: 13 apr 2023 07:30


Fast det är väl kablar till 2 till ser det ut som så 8 borde det väl bli. 6 är för lite per ställe, minst 10.
Hos ionity får man nog nöja sig med 6st, en bidragande orsak är ju att det bara är 15km till Lagan där jag antar att det också blir 6st och 40km till Värnamo med 6st Laddare

//Peter
Ionity har allt planer på större stationer.
12-24 st nya i Strömstad exempelvis.
Varav nära planerat område det redan finns 6 st idag.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ljungby Syd öppen
kungjohan
elbilist
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kungjohan »

Om man skall ladda på Ionity så vilket laddabonnemang är bäst? Med en Ioniq5 så funkar inte supercharger bra fortfarande som jag förstår det. För min del ser Hyundai abonnemanget bäst ut, missar jag något? Elli har fasta priser på AC/DC på andra laddnätverk vilket hyundai inte har. Skall resa i Sverige samt en resa till Tyskland/Danmark i sommar

Charge Myhundai Premium:
139 kr/mån
3,10 kr/kwh ionity

Elli Drive Highway
14.99 Eur/mån (ca 172kr)
0.35 eur/kwh (ca 4 kr) ionity
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av simin »

kungjohan skrev: 25 maj 2023 06:49
Om man skall ladda på Ionity så vilket laddabonnemang är bäst? Med en Ioniq5 så funkar inte supercharger bra fortfarande som jag förstår det. För min del ser Hyundai abonnemanget bäst ut, missar jag något? Elli har fasta priser på AC/DC på andra laddnätverk vilket hyundai inte har. Skall resa i Sverige samt en resa till Tyskland/Danmark i sommar

Charge Myhundai Premium:
139 kr/mån
3,10 kr/kwh ionity

Elli Drive Highway
14.99 Eur/mån (ca 172kr)
0.35 eur/kwh (ca 4 kr) ionity
Personligen tyckte jag det var väldigt smidigt närmast hade min ID3 att ha fast pris på laddare även utanför just Ionity. Mina erfarenheter i Sverige är att Ionity väldigt ofta är fullbelagda samtidigt som det kan finnas en i princip tom Recharge-station i närheten. Även i Tyskland finns det fördelar med Elli, t ex Aral Pulse eller EnBW har många laddare längs vägarna vilket ger lite fler valmöjligheter när och var man vill stanna.
MrRun
elbilist
Inlägg: 873
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

kungjohan skrev: 25 maj 2023 06:49
Om man skall ladda på Ionity så vilket laddabonnemang är bäst? Med en Ioniq5 så funkar inte supercharger bra fortfarande som jag förstår det. För min del ser Hyundai abonnemanget bäst ut, missar jag något? Elli har fasta priser på AC/DC på andra laddnätverk vilket hyundai inte har. Skall resa i Sverige samt en resa till Tyskland/Danmark i sommar

Charge Myhundai Premium:
139 kr/mån
3,10 kr/kwh ionity

Elli Drive Highway
14.99 Eur/mån (ca 172kr)
0.35 eur/kwh (ca 4 kr) ionity
Kolla pdf:en för svenska priser. 3,30kr är det på Ionity t.ex. Skulle definitivt välja Elli före ChargeMyHyundai om jag valde mellan dessa. 165kr/mån kostar förresten Drive Highway.
https://www.elli.eco/downloads/en/drive-highway.pdf

https://alltomelbil.se/laddningstjanste ... -priserna/
Ioniq 5 FE AWD
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BigEasy »

Tänk på att månadskostnaden kommer förstöra kalkylen om det är 12 månaders bindningstid och du bara nyttjar snabbladdning någon gång då och då.
Skriv svar