Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Står på Ionity i Gränna och laddar. Folk parkerar hursomhelst och köar hursomhelst. Är det krav att man måste vara svagbegåvad för att få ladda här? Det fanns en ledig när jag kom men nu är det verkligen kaos. Två ID4 som backar in till den första stolpen så bilen står typ 4m ut så att man ev kan komma förbi om man har lite tur. Smidigt sätt att blockera infarten för andra…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Körde förbi Ionitybygget i Ljungby igår, De höll på att lyfta laddare på plats och om det inte kommer ett lass till så var det för tillfället 6st laddare och 6st elskåp på plats. Dock är det kablar dragna till alla 12 platser men det kanske man alltid gör ändå?
//Peter
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Re: Ionitys laddnätverk
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 22:12Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.halper skrev: ↑06 apr 2023 15:32Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 22:12Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
"redan"?Dafro skrev: ↑06 apr 2023 15:49Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.halper skrev: ↑06 apr 2023 15:32Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 22:12Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare.

Bild från Mantorp:
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
mikebike skrev: ↑06 apr 2023 15:57"redan"?Dafro skrev: ↑06 apr 2023 15:49Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.halper skrev: ↑06 apr 2023 15:32Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 22:12Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare.
Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg
Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har inte ens brytt mig om att kolla vad det kostar på Ionity, bekvämlighet är värt en del, och efter att ha konstaterat att min bil kostat 100 kronor milen i värdeminskning tycker jag inte längre att SuC är dyrt. (5.15/kWh idag)Dafro skrev: ↑06 apr 2023 16:24mikebike skrev: ↑06 apr 2023 15:57"redan"?Dafro skrev: ↑06 apr 2023 15:49Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.halper skrev: ↑06 apr 2023 15:32Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 22:12Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare.
Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg
Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
För mig nu 8.20 på tesla och 8,7 på ionity och då väljer jag ionity pga hastigheten men förstår dig helt. Avser v2 i Ulricehamn.mikebike skrev: ↑06 apr 2023 16:41Jag har inte ens brytt mig om att kolla vad det kostar på Ionity, bekvämlighet är värt en del, och efter att ha konstaterat att min bil kostat 100 kronor milen i värdeminskning tycker jag inte längre att SuC är dyrt. (5.15/kWh idag)Dafro skrev: ↑06 apr 2023 16:24mikebike skrev: ↑06 apr 2023 15:57"redan"?Dafro skrev: ↑06 apr 2023 15:49Ja ni vet väl att jag håller med. Ionity i Ulricehamn går det inte se status på nu och tesla SuC är redan nu 10 av tjuga tagna så 75 kW. Glad att jag slipper ladda där idag.halper skrev: ↑06 apr 2023 15:32
Man kan ju säga vad man vill, men att ta betalt per minut som gjordes på vissa ställen förr i tiden var inte en sådan dum idé. Som vanligt är det synd om någon, men har man köpt en bil som snabbladdar långsamt så tar man under längre tid upp den viktigaste resursen för de som genomför långresor med elbil: möjlighet att utöka räckvidden. Själv laddar jag rätt ofta till bortom 80% men så har jag en klassisk IONIQ. Ska man ta sig 110 km motorväg i spöregn så kan det lätt gå åt en 75% och så vill man gärna ha lite marginaler om man blir stående ett tag.
Vi laddade i Ulricehamn för 1 1/2 timme sedan och då var vi tre som laddade. Lika många som i Mantorp ett par timmar tidigare.
Bild från Mantorp:20230406_102804.jpg
Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Jag fick 155 kW i Mantorp med 28% SoC (besviken) och 140 kW i Ulricehamn med 48% SoC (nöjd).Dafro skrev: ↑06 apr 2023 23:04För mig nu 8.20 på tesla och 8,7 på ionity och då väljer jag ionity pga hastigheten men förstår dig helt. Avser v2 i Ulricehamn.mikebike skrev: ↑06 apr 2023 16:41Jag har inte ens brytt mig om att kolla vad det kostar på Ionity, bekvämlighet är värt en del, och efter att ha konstaterat att min bil kostat 100 kronor milen i värdeminskning tycker jag inte längre att SuC är dyrt. (5.15/kWh idag)Dafro skrev: ↑06 apr 2023 16:24
Via ionity appen så stod det 4 tillgängliga, trodde teslaägare brukade ladda där för att spara en slant, men SuC ordinarie ör väl billigare än ionitys ordinarie pris.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity Ljungby igår, 6st stolpar på plats och displayerna är tända. Skulle dock gissa att det betyder att det bara blir 6 st. Det återstår dock asfaltsjustering.
Status Ionity Lagan (10km norr om Ljungby) Fundament, tomrör och gjutning är klart, asfaltsjustering pågår men inga kablar är dragna och vad jag kan se så lär man vänta på en transformator.
//Peter
Status Ionity Lagan (10km norr om Ljungby) Fundament, tomrör och gjutning är klart, asfaltsjustering pågår men inga kablar är dragna och vad jag kan se så lär man vänta på en transformator.
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det är väl kablar till 2 till ser det ut som så 8 borde det väl bli. 6 är för lite per ställe, minst 10.Rydh skrev: ↑13 apr 2023 07:17Ionity Ljungby igår, 6st stolpar på plats och displayerna är tända. Skulle dock gissa att det betyder att det bara blir 6 st. Det återstår dock asfaltsjustering.
Status Ionity Lagan (10km norr om Ljungby) Fundament, tomrör och gjutning är klart, asfaltsjustering pågår men inga kablar är dragna och vad jag kan se så lär man vänta på en transformator.
Ionity LJ.jpg
//Peter
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Ionitys laddnätverk
Standard Ionity att sätta upp hälften av tilltänkta för att se efterfrågan innan resten kommer upp.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Ionitys laddnätverk
Hos ionity får man nog nöja sig med 6st, en bidragande orsak är ju att det bara är 15km till Lagan där jag antar att det också blir 6st och 40km till Värnamo med 6st Laddare
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Re: Ionitys laddnätverk
Tänkte skriva att det väl är bättre att hoppa Lagan och bygga ut mer i Värnamo och Ljungby för genomströmningens skull men kanske behövs där för alla kanske inte åker E4, men du har nog rätt, ionity nöjer sig med 6, men bättre än 4 som det var innan.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Det är samma ägare till verksamheten och marken både i Lagan och Ljungby, och det där med affärer brukar dom vara bra på så jag skulle gissa att det är en av anledningarna till de lite udda placeringarna med två anläggningar så nära varandra.
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity har allt planer på större stationer.
12-24 st nya i Strömstad exempelvis.
Varav nära planerat område det redan finns 6 st idag.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Ionitys laddnätverk
Om man skall ladda på Ionity så vilket laddabonnemang är bäst? Med en Ioniq5 så funkar inte supercharger bra fortfarande som jag förstår det. För min del ser Hyundai abonnemanget bäst ut, missar jag något? Elli har fasta priser på AC/DC på andra laddnätverk vilket hyundai inte har. Skall resa i Sverige samt en resa till Tyskland/Danmark i sommar
Charge Myhundai Premium:
139 kr/mån
3,10 kr/kwh ionity
Elli Drive Highway
14.99 Eur/mån (ca 172kr)
0.35 eur/kwh (ca 4 kr) ionity
Charge Myhundai Premium:
139 kr/mån
3,10 kr/kwh ionity
Elli Drive Highway
14.99 Eur/mån (ca 172kr)
0.35 eur/kwh (ca 4 kr) ionity
Re: Ionitys laddnätverk
Personligen tyckte jag det var väldigt smidigt närmast hade min ID3 att ha fast pris på laddare även utanför just Ionity. Mina erfarenheter i Sverige är att Ionity väldigt ofta är fullbelagda samtidigt som det kan finnas en i princip tom Recharge-station i närheten. Även i Tyskland finns det fördelar med Elli, t ex Aral Pulse eller EnBW har många laddare längs vägarna vilket ger lite fler valmöjligheter när och var man vill stanna.kungjohan skrev: ↑25 maj 2023 06:49Om man skall ladda på Ionity så vilket laddabonnemang är bäst? Med en Ioniq5 så funkar inte supercharger bra fortfarande som jag förstår det. För min del ser Hyundai abonnemanget bäst ut, missar jag något? Elli har fasta priser på AC/DC på andra laddnätverk vilket hyundai inte har. Skall resa i Sverige samt en resa till Tyskland/Danmark i sommar
Charge Myhundai Premium:
139 kr/mån
3,10 kr/kwh ionity
Elli Drive Highway
14.99 Eur/mån (ca 172kr)
0.35 eur/kwh (ca 4 kr) ionity
Re: Ionitys laddnätverk
Kolla pdf:en för svenska priser. 3,30kr är det på Ionity t.ex. Skulle definitivt välja Elli före ChargeMyHyundai om jag valde mellan dessa. 165kr/mån kostar förresten Drive Highway.kungjohan skrev: ↑25 maj 2023 06:49Om man skall ladda på Ionity så vilket laddabonnemang är bäst? Med en Ioniq5 så funkar inte supercharger bra fortfarande som jag förstår det. För min del ser Hyundai abonnemanget bäst ut, missar jag något? Elli har fasta priser på AC/DC på andra laddnätverk vilket hyundai inte har. Skall resa i Sverige samt en resa till Tyskland/Danmark i sommar
Charge Myhundai Premium:
139 kr/mån
3,10 kr/kwh ionity
Elli Drive Highway
14.99 Eur/mån (ca 172kr)
0.35 eur/kwh (ca 4 kr) ionity
https://www.elli.eco/downloads/en/drive-highway.pdf
https://alltomelbil.se/laddningstjanste ... -priserna/
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ionitys laddnätverk
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…
Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ionitys laddnätverk
Tänk på att månadskostnaden kommer förstöra kalkylen om det är 12 månaders bindningstid och du bara nyttjar snabbladdning någon gång då och då.