ODB-adapter får inte plats

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

ODB-adapter får inte plats

Inlägg av kaffekoko »

Köpte en liten hastighetsmätare från Tässla. https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/hud-model-y

Verkar vara en ganska enkel pryl som uppfyller vad den förväntas göra.

Dock är det ett problem. Den kopplas in med ODB på canbus som sitter i mittkonsolen och som nås från baksätet. Man petar bort en liten lucka och drar isär kopplingen där, sätter i en adapter på ODB-porten. Sen börjar problemen. Luckan går inte att sätta tillbaka pga. adaptern tar för stor plats.

Finns en fin och detaljerad instruktionsfilm som länkas från Tässla. Däremot har man bekvämt valt att inte visa just detta moment.

Har något satt dit en adapter och hur fick du i så fall plats att stänga luckan?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 785
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av Ilduce77 »

Meddela gärna när du fått den på plats..

Intressant att höra vad du tycker om den. Siffrorna ser väldigt små ut i filmen, men det räcker kanske...

Jag tittar även på denna..

https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/in ... ni-model-y
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av kaffekoko »

Ilduce77 skrev: 23 jan 2023 10:57
Meddela gärna när du fått den på plats..

Intressant att höra vad du tycker om den. Siffrorna ser väldigt små ut i filmen, men det räcker kanske...

Jag tittar även på denna..

https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/in ... ni-model-y
Den är på plats redan och igång :) Bara adaptern som inte fick plats.

Siffrorna är absolut tillräckligt stora (tycker jag) men framförallt slipper man snegla på skärmen hela tiden. Men lite fula "digital-siffror", kunde ha varit liten vanlig skärm istället för lite snyggare siffror. Men ger blinkersindikationen, vilket växel man har i och hastighet. Rätt basic. Replikerar informationen från skärmen i dessa fall till framför ögonen. Rätt simpelt och installationen är "osynlig" när den är avstängd.

Så denna är väl mest basic man kan köpa .. finns ju t.ex. den du skickade som ger ännu mer info. Men är personligen nöjd med grundläggande info. Svårt att slippa använda skärmen oavsett.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av flamman »

kaffekoko skrev: 23 jan 2023 10:03
Köpte en liten hastighetsmätare från Tässla. https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/hud-model-y

Verkar vara en ganska enkel pryl som uppfyller vad den förväntas göra.

Dock är det ett problem. Den kopplas in med ODB på canbus som sitter i mittkonsolen och som nås från baksätet. Man petar bort en liten lucka och drar isär kopplingen där, sätter i en adapter på ODB-porten. Sen börjar problemen. Luckan går inte att sätta tillbaka pga. adaptern tar för stor plats.

Finns en fin och detaljerad instruktionsfilm som länkas från Tässla. Däremot har man bekvämt valt att inte visa just detta moment.

Har något satt dit en adapter och hur fick du i så fall plats att stänga luckan?
Som jag tolkat det så får den inte plats bakom luckan. De installationer/bilder jag sett så har man själva ODB-dongeln utanför. Typ liggande på golvet eller upptejpad på utsidan av mittkonsollen.
Edit: min tes stämmer med instruktionsfilmen för S3XY-buttons också:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 785
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av Ilduce77 »

kaffekoko skrev: 23 jan 2023 11:11
Ilduce77 skrev: 23 jan 2023 10:57
Meddela gärna när du fått den på plats..

Intressant att höra vad du tycker om den. Siffrorna ser väldigt små ut i filmen, men det räcker kanske...

Jag tittar även på denna..

https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/in ... ni-model-y
Den är på plats redan och igång :) Bara adaptern som inte fick plats.

Siffrorna är absolut tillräckligt stora (tycker jag) men framförallt slipper man snegla på skärmen hela tiden. Men lite fula "digital-siffror", kunde ha varit liten vanlig skärm istället för lite snyggare siffror. Men ger blinkersindikationen, vilket växel man har i och hastighet. Rätt basic. Replikerar informationen från skärmen i dessa fall till framför ögonen. Rätt simpelt och installationen är "osynlig" när den är avstängd.

Så denna är väl mest basic man kan köpa .. finns ju t.ex. den du skickade som ger ännu mer info. Men är personligen nöjd med grundläggande info. Svårt att slippa använda skärmen oavsett.
Det blev en likadan som din... 😀
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av kaffekoko »

flamman skrev: 23 jan 2023 19:25
kaffekoko skrev: 23 jan 2023 10:03
Köpte en liten hastighetsmätare från Tässla. https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/hud-model-y

Verkar vara en ganska enkel pryl som uppfyller vad den förväntas göra.

Dock är det ett problem. Den kopplas in med ODB på canbus som sitter i mittkonsolen och som nås från baksätet. Man petar bort en liten lucka och drar isär kopplingen där, sätter i en adapter på ODB-porten. Sen börjar problemen. Luckan går inte att sätta tillbaka pga. adaptern tar för stor plats.

Finns en fin och detaljerad instruktionsfilm som länkas från Tässla. Däremot har man bekvämt valt att inte visa just detta moment.

Har något satt dit en adapter och hur fick du i så fall plats att stänga luckan?
Som jag tolkat det så får den inte plats bakom luckan. De installationer/bilder jag sett så har man själva ODB-dongeln utanför. Typ liggande på golvet eller upptejpad på utsidan av mittkonsollen.
Edit: min tes stämmer med instruktionsfilmen för S3XY-buttons också:
Verkar skilja lite. Model y (2022/23) verkar inte ha något praktiskt hål som man kan stoppa in adaptern i som på denna filmen. Är ingen dongle som man har till denna hastighetsmätare utan endast en extra kontakt med en kort, hård sladd. Ska ta lite bilder vid tillfälle.
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av kaffekoko »

Ilduce77 skrev: 24 jan 2023 19:31
kaffekoko skrev: 23 jan 2023 11:11
Ilduce77 skrev: 23 jan 2023 10:57
Meddela gärna när du fått den på plats..

Intressant att höra vad du tycker om den. Siffrorna ser väldigt små ut i filmen, men det räcker kanske...

Jag tittar även på denna..

https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/in ... ni-model-y
Den är på plats redan och igång :) Bara adaptern som inte fick plats.

Siffrorna är absolut tillräckligt stora (tycker jag) men framförallt slipper man snegla på skärmen hela tiden. Men lite fula "digital-siffror", kunde ha varit liten vanlig skärm istället för lite snyggare siffror. Men ger blinkersindikationen, vilket växel man har i och hastighet. Rätt basic. Replikerar informationen från skärmen i dessa fall till framför ögonen. Rätt simpelt och installationen är "osynlig" när den är avstängd.

Så denna är väl mest basic man kan köpa .. finns ju t.ex. den du skickade som ger ännu mer info. Men är personligen nöjd med grundläggande info. Svårt att slippa använda skärmen oavsett.
Det blev en likadan som din... 😀
Grattis, hoppas du blir nöjd :)
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 785
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av Ilduce77 »

Nöjd... Det var lite trångt att få in ODB-kontakterna bakom plastpanelen igen... Men det gick till sist...
IMG20230219172811.jpg
IMG20230219172609.jpg
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av kaffekoko »

Bra jobbat med kontakten! :D jag får se till att göra ett nytt försök .. blir så j-vla arg bara när jag håller på med sånt här. Brukar sluta med att något går sönder
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av linx »

Tips: Den kostar 650:- på Amazon.
https://www.amazon.se/VERKOKAPPA-Displa ... 0128&psc=1

Det blir 705,80:- inkl. frakt.
Senast redigerad av linx, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av linx »

kaffekoko skrev: 21 feb 2023 12:06
Bra jobbat med kontakten! :D jag får se till att göra ett nytt försök .. blir så j-vla arg bara när jag håller på med sånt här. Brukar sluta med att något går sönder
Det är skillnad mellan -21 och -22. Det ska tydligen vara svårare att få den på plats i en -22 då det ser lite annorlunda ut bakom plasten.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 785
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av Ilduce77 »

linx skrev: 21 feb 2023 12:52
Tips: Den kostar 650:- på Amazon.
https://www.amazon.se/VERKOKAPPA-Displa ... 0128&psc=1

Det blir 705,80:- inkl. frakt.
370kr inkl frakt på Aliexpress
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 785
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av Ilduce77 »

linx skrev: 21 feb 2023 12:55
kaffekoko skrev: 21 feb 2023 12:06
Bra jobbat med kontakten! :D jag får se till att göra ett nytt försök .. blir så j-vla arg bara när jag håller på med sånt här. Brukar sluta med att något går sönder
Det är skillnad mellan -21 och -22. Det ska tydligen vara svårare att få den på plats i en -22 då det ser lite annorlunda ut bakom plasten.
Ja, det finns inget hål att stoppa den i......
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av linx »

Är det någon av er som lyckats få den mer på plats? Blir sjukt inte bra om man inte kan få tillbaka skyddet. Har någon en bild på hur man ska få in allt bakom?
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av kaffekoko »

linx skrev: 25 apr 2023 11:35
Är det någon av er som lyckats få den mer på plats? Blir sjukt inte bra om man inte kan få tillbaka skyddet. Har någon en bild på hur man ska få in allt bakom?
Kör själv utan lock. Stor risk att något går sönder om man pressar mer. Men kanske blir en vända med varmluftpistolen då jag tröttnar att se på eländet. Men går uppenbarligen att få dit locket eftersom ilduce lyckades :D
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av Dj Mastergrind »

linx skrev: 25 apr 2023 11:35
Är det någon av er som lyckats få den mer på plats? Blir sjukt inte bra om man inte kan få tillbaka skyddet. Har någon en bild på hur man ska få in allt bakom?
Jag har också en -22 och fick dit locket igen. Den sladdvindan som kom fram från under armstödet försökte jag pressa in i hålet så gott det gick för att skapa utrymme. Tänkte att det här kommer väl aldrig att gå men luckan klickade i. Vet inte om det kanske skiljer i utförande på adaptern beroende på tillverkare av displayen?

Jag köpte min på Aliexpress redan i vintras. Var ett erbjudande så den kostade runt 250 kr med frakt och ska gå att uppdatera. Om man är bekväm med att handla på Aliexpress så finns ju mycket av det man ser på svenska sidor för klart billigare pris.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
Transportsoren
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
Referralkod: ts.la/daniel119539

Re: ODB-adapter får inte plats

Inlägg av Transportsoren »

Går få plats med två ODB adaptrer kontakter, dock får inte dongeln plats men de sak ju vara åtkomliga och ska ju tas ur vid uppdatering enligt många så lika bra att låta uttaget hänga ut utanför locket i alla fall.

Har en myp 2022 så om det nu inte är väldigt annorlunda ut på MiC ska det gå!
M3 har ett hål vid golven så där går det gömma mer, men nu är det ju MY det handlar om här...
Skriv svar