Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av BigEasy »

Mrtn skrev: 09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Inte så konstigt. Ingen bonus, högre elpriser och högre räntor.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev: 09 mar 2023 16:51
Tillsynsmannen skrev: 09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: 09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.

Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Nej, om man vill lämna skattesubvention är det ju rimligare att sänka matmomsen.
Nja, lär spä på inflationen och handlarna tar för sig direkt.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev: 09 mar 2023 17:51
Fredrik j skrev: 09 mar 2023 16:51
Tillsynsmannen skrev: 09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: 09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.

Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Nej, om man vill lämna skattesubvention är det ju rimligare att sänka matmomsen.
Nja, lär spä på inflationen och handlarna tar för sig direkt.
Och skillnaden mot bilhandlarna är?
Subventionera bilköp ökar dessutom på skulderna vilket inte matmomsen gör. Iallafall inte direkt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev: 09 mar 2023 17:54
Dafro skrev: 09 mar 2023 17:51
Fredrik j skrev: 09 mar 2023 16:51
Tillsynsmannen skrev: 09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: 09 mar 2023 14:08


Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.

Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Nej, om man vill lämna skattesubvention är det ju rimligare att sänka matmomsen.
Nja, lär spä på inflationen och handlarna tar för sig direkt.
Och skillnaden mot bilhandlarna är?
Subventionera bilköp ökar dessutom på skulderna vilket inte matmomsen gör. Iallafall inte direkt.
Ingen, menar bara att det inte är bättre. Men förstår hur du tänker.
27,8 kWp solceller
Mrtn
Inlägg: 76
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Tillsynsmannen skrev: 09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: 09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.

Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Ja alltså det säljs ju fortfarande men inte till privatpersoner, det var väl spaningen. Kommer ju göra att omställningen tar längre tid.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Mrtn skrev: 09 mar 2023 21:12
Tillsynsmannen skrev: 09 mar 2023 15:40
Mrtn skrev: 09 mar 2023 14:08
Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.
Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.

Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Ja alltså det säljs ju fortfarande men inte till privatpersoner, det var väl spaningen. Kommer ju göra att omställningen tar längre tid.
Men då kanske laddnätverken hinner byggas ut under tid, måste se allt positivt. :D
27,8 kWp solceller
Mrtn
Inlägg: 76
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Nya prissänkningar, jag undrar hur lågt de kan gå egentligen. Borde påverka beg. priserna igen.

Omgången nu handlar framförallt om Model 3 samt S och X. Nytt startpris på 3:an är nu 507 170 kronor, vilket då är 22 000 kronor lägre än tidigare. Största procentuella sänkningen får Model 3 Performance som efter justeringen är 56 000 kr, eller 8,3 procent billigare.
Model Y, som då fick den största sänkningen i Januari har fått behålla sina priser i stort. Den enda justering som görs där är att Performance-versionen blivit 44 000 kronor billigare.

”Vårt uppdrag på Tesla är att påskynda övergången till hållbar energi. Vår första Master Plan stakade ut en tydlig väg för att nå vårt uppdrag: att utvecklas från småskalig högkostnadsproducent till volymtillverkare av prisvärda fordon, som är överkomliga för fler. Idag blir Model 3 ännu mer tillgänglig i Sverige för att underlätta övergången till elektrisk mobilitet.”

https://www.nyteknik.se/elbilar/efter-j ... en/2022244
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av tslaqqq »

Börjar bli svettigt för andra biltillverkare, ganska många prissänkningar även för privatleasing övriga elbilar än Tesla nu. Hedinbil.se har ju en hel del olika märken och flera har nu nya rabatter och erbjudanden from April.
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev: 17 apr 2023 12:23
Börjar bli svettigt för andra biltillverkare, ganska många prissänkningar även för privatleasing övriga elbilar än Tesla nu. Hedinbil.se har ju en hel del olika märken och flera har nu nya rabatter och erbjudanden from April.
Det svettiga är väl att räkna ut vad en privatleasing ska kosta när man inte vet nypriset när bilen ska lämnas tillbaka?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Honkan »

Träffade en som är företags säljare på BMW och han uttryckte sig såhär, flera kunder som tackat nej till offerter efter Teslas sänkningar och typ sagt vill ju egentligen ha en BMW men du vet Teslas priser och krav på elbil på firman…

Samtalet slutade i att han sa att den bilbranschen kommer se helt annorlunda ut om 10 år och bilsäljare kommer inte behövas som de har gjort, man beställer på nätet är framtiden, så han letade nytt jobb efter 20år som bilförsäljare….

Tror faktiskt Tesla skakat om branschen rejält… även en del besvikna på sänkningarna så får de ju sjukt mycket nya kunder !
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Vindens »

Begagnatleasing verkar skjuta i höjden just nu.
Var själv spekulant på flera bilar som gick åt på daglig basis. Märktes ingen stiltje hos den bilhandlarn kan jag säga. Pga osäkerhet verkar många slå till på just detta just nu. Fast ränta och kortare bindningstider.
Mrtn
Inlägg: 76
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Nu sänkte Tesla priset igen, för andra gången denna månaden. Innan Q1 rapporten. Får se om sänkningen tar sig till Europa. Alla modeller av Y -$3000.

Prices in the U.S. for the Model Y AWD, Long Range and Performance vehicles have been cut by $3,000 each. The Model Y AWD went from $49,990 to $46,990; the Long Range from $52,990 to $49,990; and Performance from $56,990 to $53,990.

https://techcrunch.com/2023/04/18/tesla ... -earnings/
SW6
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 maj 2020 11:35

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av SW6 »

Har följt slutpriser på en del KVD-annonser på Model Y på sistone och de går för en hel del under KVD:s "Pris hos bilhandeln".

Vad tror ni slutpriset på en MY2022 med 1200 mil ligger på?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-172149
Senast redigerad av SW6, redigerad totalt 1 gånger.
LiveToWin
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 jan 2023 22:36

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LiveToWin »

Det är väl självklart att de går för lägre än deras ”Pris hos bilhandeln” när det priset är på tok för högt. Tror alla kan enas om att 40.000:- i avdrag för en bil som är ett år gammal och gått 1200 mil är alldeles för lite när leveranstiden på en ny är obefintlig. Samt att en del uppdateras på nya bilarna, såsom fjädring, bättre däck osv.

Du har säkert också noterat att samma bil som gått för lägre pris dyker veckan efter igen på ny auktion och igen, tex OTF14E.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7687
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av mikebike »

Jag skickade förfrågan till Riddermarks och Trivox samt bad om inbytesoffert hos Tesla igår. Inga svar ännu.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av current »

Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av jonasl »

Jag har inte köpt bilen som en investering utan är helt fine med ett värde nära 0 när den är 7 år gammal och helt betald.

Men jag tror ändå att den gamla sanningen att värdet är ca 50% efter tre år får omvärderas med elbilar, speciellt med större batteri. I alla fall så länge det finns en begagnatmarknad med både avgas- och batteribilar, eftersom batteribilarnas ägandekostnader kommer vara så mycket billigare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

jonasl skrev: 04 maj 2023 14:56
Jag har inte köpt bilen som en investering utan är helt fine med ett värde nära 0 när den är 7 år gammal och helt betald.

Men jag tror ändå att den gamla sanningen att värdet är ca 50% efter tre år får omvärderas med elbilar, speciellt med större batteri. I alla fall så länge det finns en begagnatmarknad med både avgas- och batteribilar, eftersom batteribilarnas ägandekostnader kommer vara så mycket billigare.

Japp. Ju äldre bilen blir desto större del av TCO blir driftskostnader. Elbilar ska ha högre andrahandsvärde än fossiler så länge det inte sker någon teknisk revolution typ Solid State-batterier till lågt pris.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Piggelin
Inlägg: 682
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Piggelin »

current skrev: 04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2433
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av NiklasTesla »

Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06
current skrev: 04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.

MVH
Piggelin
Inlägg: 682
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Piggelin »

NiklasTesla skrev: 04 maj 2023 15:14
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06
current skrev: 04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.

MVH
15000 mil på 3-4 år är ju helt sinnesjukt. Så mycket borde man knappt få köra. Ser fram emot kilometerskatt som går upp kraftigt ju mer man kör.


För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Lerumsexpressen »

Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06
current skrev: 04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Finns det data på att det är säkrare/bättre med andrahandsvärdet på en ICE bil för 550 kkr än en Tesla för 550 kkr?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av OfarligTesla »

Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:19

För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Om man jämför att köra Tesla med antingen en gammal skrotbil eller något trött diesellok man vill köra in i närmsta träd med för att få slut på lidandet så ja. Kan säga att alla mina Teslor och nu min BMW i4 varit billiga att köra jämfört med en motsvarande BMW/Audi även om man antar samma värdeminskning. Behöver inte ens gå till BMW M eller Audi RS för att få den effekten utan en vanlig BMW M440 ger det resultatet.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Vindens »

Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:19
NiklasTesla skrev: 04 maj 2023 15:14
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06
current skrev: 04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.

MVH
15000 mil på 3-4 år är ju helt sinnesjukt. Så mycket borde man knappt få köra. Ser fram emot kilometerskatt som går upp kraftigt ju mer man kör.


För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Hur många mil per år ska man köra för att det ska vara "lönt" att köra en Tesla?
Om vi utgår från ny bil respektive 3 år gammal där 40-50% värdeminskning har inträffat?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Lerumsexpressen skrev: 04 maj 2023 15:21
Piggelin skrev: 04 maj 2023 15:06
current skrev: 04 maj 2023 14:51
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.

Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.

Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...
Finns det data på att det är säkrare/bättre med andrahandsvärdet på en ICE bil för 550 kkr än en Tesla för 550 kkr?
Nej, men finns en hel del data på motsatsen ;) Statistiken har dock inte med de prissänkningar som skett nyligen.

IMO är det dock självklart att det är och kommer förbli högre andrahandsvärden på elbilar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar