Inte så konstigt. Ingen bonus, högre elpriser och högre räntor.Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Moderator: Redaktion
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Nja, lär spä på inflationen och handlarna tar för sig direkt.Fredrik j skrev: ↑09 mar 2023 16:51Nej, om man vill lämna skattesubvention är det ju rimligare att sänka matmomsen.Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
27,8 kWp solceller
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Och skillnaden mot bilhandlarna är?Dafro skrev: ↑09 mar 2023 17:51Nja, lär spä på inflationen och handlarna tar för sig direkt.Fredrik j skrev: ↑09 mar 2023 16:51Nej, om man vill lämna skattesubvention är det ju rimligare att sänka matmomsen.Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Subventionera bilköp ökar dessutom på skulderna vilket inte matmomsen gör. Iallafall inte direkt.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Ingen, menar bara att det inte är bättre. Men förstår hur du tänker.Fredrik j skrev: ↑09 mar 2023 17:54Och skillnaden mot bilhandlarna är?Dafro skrev: ↑09 mar 2023 17:51Nja, lär spä på inflationen och handlarna tar för sig direkt.Fredrik j skrev: ↑09 mar 2023 16:51Nej, om man vill lämna skattesubvention är det ju rimligare att sänka matmomsen.Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.
Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Subventionera bilköp ökar dessutom på skulderna vilket inte matmomsen gör. Iallafall inte direkt.
27,8 kWp solceller
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Ja alltså det säljs ju fortfarande men inte till privatpersoner, det var väl spaningen. Kommer ju göra att omställningen tar längre tid.Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Men då kanske laddnätverken hinner byggas ut under tid, måste se allt positivt.Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 21:12Ja alltså det säljs ju fortfarande men inte till privatpersoner, det var väl spaningen. Kommer ju göra att omställningen tar längre tid.Tillsynsmannen skrev: ↑09 mar 2023 15:40Tokdykt... ja, och? Januari månads totala bilförsäljning var ned med 32% jämfört januari 2022. Nyregistrerade elbilar minskade med 19%. Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar... Iskallt för just elbilar vet jag inte om man kan säga... det är lågkonjunktur, krig med omfattande samhällspåverkan, höga räntor som snart blir ännu högre. Tror inte elbilsbonus eller annan skattesubvention är rätt väg att gå.Mrtn skrev: ↑09 mar 2023 14:08Deppigt att diesel och bensin köps av privatkunder igen.Elbilsförsäljningen har tokdykt efter att regeringen slopade klimatbonusen.
Flera branschorganisationer hävdar att styrmedel kommer behövas för att få igång försäljningen.
– Om man jämför med en termometer så är det just nu iskallt. Det finns i princip inga privatkunder kvar som köper elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW ... limatbonus
Se https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pre ... 23-3230956
27,8 kWp solceller
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Nya prissänkningar, jag undrar hur lågt de kan gå egentligen. Borde påverka beg. priserna igen.
Omgången nu handlar framförallt om Model 3 samt S och X. Nytt startpris på 3:an är nu 507 170 kronor, vilket då är 22 000 kronor lägre än tidigare. Största procentuella sänkningen får Model 3 Performance som efter justeringen är 56 000 kr, eller 8,3 procent billigare.
Model Y, som då fick den största sänkningen i Januari har fått behålla sina priser i stort. Den enda justering som görs där är att Performance-versionen blivit 44 000 kronor billigare.
”Vårt uppdrag på Tesla är att påskynda övergången till hållbar energi. Vår första Master Plan stakade ut en tydlig väg för att nå vårt uppdrag: att utvecklas från småskalig högkostnadsproducent till volymtillverkare av prisvärda fordon, som är överkomliga för fler. Idag blir Model 3 ännu mer tillgänglig i Sverige för att underlätta övergången till elektrisk mobilitet.”
https://www.nyteknik.se/elbilar/efter-j ... en/2022244
Omgången nu handlar framförallt om Model 3 samt S och X. Nytt startpris på 3:an är nu 507 170 kronor, vilket då är 22 000 kronor lägre än tidigare. Största procentuella sänkningen får Model 3 Performance som efter justeringen är 56 000 kr, eller 8,3 procent billigare.
Model Y, som då fick den största sänkningen i Januari har fått behålla sina priser i stort. Den enda justering som görs där är att Performance-versionen blivit 44 000 kronor billigare.
”Vårt uppdrag på Tesla är att påskynda övergången till hållbar energi. Vår första Master Plan stakade ut en tydlig väg för att nå vårt uppdrag: att utvecklas från småskalig högkostnadsproducent till volymtillverkare av prisvärda fordon, som är överkomliga för fler. Idag blir Model 3 ännu mer tillgänglig i Sverige för att underlätta övergången till elektrisk mobilitet.”
https://www.nyteknik.se/elbilar/efter-j ... en/2022244
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Börjar bli svettigt för andra biltillverkare, ganska många prissänkningar även för privatleasing övriga elbilar än Tesla nu. Hedinbil.se har ju en hel del olika märken och flera har nu nya rabatter och erbjudanden from April.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Det svettiga är väl att räkna ut vad en privatleasing ska kosta när man inte vet nypriset när bilen ska lämnas tillbaka?
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Träffade en som är företags säljare på BMW och han uttryckte sig såhär, flera kunder som tackat nej till offerter efter Teslas sänkningar och typ sagt vill ju egentligen ha en BMW men du vet Teslas priser och krav på elbil på firman…
Samtalet slutade i att han sa att den bilbranschen kommer se helt annorlunda ut om 10 år och bilsäljare kommer inte behövas som de har gjort, man beställer på nätet är framtiden, så han letade nytt jobb efter 20år som bilförsäljare….
Tror faktiskt Tesla skakat om branschen rejält… även en del besvikna på sänkningarna så får de ju sjukt mycket nya kunder !
Samtalet slutade i att han sa att den bilbranschen kommer se helt annorlunda ut om 10 år och bilsäljare kommer inte behövas som de har gjort, man beställer på nätet är framtiden, så han letade nytt jobb efter 20år som bilförsäljare….
Tror faktiskt Tesla skakat om branschen rejält… även en del besvikna på sänkningarna så får de ju sjukt mycket nya kunder !
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Begagnatleasing verkar skjuta i höjden just nu.
Var själv spekulant på flera bilar som gick åt på daglig basis. Märktes ingen stiltje hos den bilhandlarn kan jag säga. Pga osäkerhet verkar många slå till på just detta just nu. Fast ränta och kortare bindningstider.
Var själv spekulant på flera bilar som gick åt på daglig basis. Märktes ingen stiltje hos den bilhandlarn kan jag säga. Pga osäkerhet verkar många slå till på just detta just nu. Fast ränta och kortare bindningstider.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Nu sänkte Tesla priset igen, för andra gången denna månaden. Innan Q1 rapporten. Får se om sänkningen tar sig till Europa. Alla modeller av Y -$3000.
Prices in the U.S. for the Model Y AWD, Long Range and Performance vehicles have been cut by $3,000 each. The Model Y AWD went from $49,990 to $46,990; the Long Range from $52,990 to $49,990; and Performance from $56,990 to $53,990.
https://techcrunch.com/2023/04/18/tesla ... -earnings/
Prices in the U.S. for the Model Y AWD, Long Range and Performance vehicles have been cut by $3,000 each. The Model Y AWD went from $49,990 to $46,990; the Long Range from $52,990 to $49,990; and Performance from $56,990 to $53,990.
https://techcrunch.com/2023/04/18/tesla ... -earnings/
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Har följt slutpriser på en del KVD-annonser på Model Y på sistone och de går för en hel del under KVD:s "Pris hos bilhandeln".
Vad tror ni slutpriset på en MY2022 med 1200 mil ligger på?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-172149
Vad tror ni slutpriset på en MY2022 med 1200 mil ligger på?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-172149
Senast redigerad av SW6, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Det är väl självklart att de går för lägre än deras ”Pris hos bilhandeln” när det priset är på tok för högt. Tror alla kan enas om att 40.000:- i avdrag för en bil som är ett år gammal och gått 1200 mil är alldeles för lite när leveranstiden på en ny är obefintlig. Samt att en del uppdateras på nya bilarna, såsom fjädring, bättre däck osv.
Du har säkert också noterat att samma bil som gått för lägre pris dyker veckan efter igen på ny auktion och igen, tex OTF14E.
Du har säkert också noterat att samma bil som gått för lägre pris dyker veckan efter igen på ny auktion och igen, tex OTF14E.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7732
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Jag skickade förfrågan till Riddermarks och Trivox samt bad om inbytesoffert hos Tesla igår. Inga svar ännu.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3721
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Jag har inte köpt bilen som en investering utan är helt fine med ett värde nära 0 när den är 7 år gammal och helt betald.
Men jag tror ändå att den gamla sanningen att värdet är ca 50% efter tre år får omvärderas med elbilar, speciellt med större batteri. I alla fall så länge det finns en begagnatmarknad med både avgas- och batteribilar, eftersom batteribilarnas ägandekostnader kommer vara så mycket billigare.
Men jag tror ändå att den gamla sanningen att värdet är ca 50% efter tre år får omvärderas med elbilar, speciellt med större batteri. I alla fall så länge det finns en begagnatmarknad med både avgas- och batteribilar, eftersom batteribilarnas ägandekostnader kommer vara så mycket billigare.
Model Y LR AWD 2022
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
jonasl skrev: ↑04 maj 2023 14:56Jag har inte köpt bilen som en investering utan är helt fine med ett värde nära 0 när den är 7 år gammal och helt betald.
Men jag tror ändå att den gamla sanningen att värdet är ca 50% efter tre år får omvärderas med elbilar, speciellt med större batteri. I alla fall så länge det finns en begagnatmarknad med både avgas- och batteribilar, eftersom batteribilarnas ägandekostnader kommer vara så mycket billigare.
Japp. Ju äldre bilen blir desto större del av TCO blir driftskostnader. Elbilar ska ha högre andrahandsvärde än fossiler så länge det inte sker någon teknisk revolution typ Solid State-batterier till lågt pris.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...current skrev: ↑04 maj 2023 14:51Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2437
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...current skrev: ↑04 maj 2023 14:51Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
MVH
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
15000 mil på 3-4 år är ju helt sinnesjukt. Så mycket borde man knappt få köra. Ser fram emot kilometerskatt som går upp kraftigt ju mer man kör.NiklasTesla skrev: ↑04 maj 2023 15:14Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...current skrev: ↑04 maj 2023 14:51Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
MVH
För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 867
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Finns det data på att det är säkrare/bättre med andrahandsvärdet på en ICE bil för 550 kkr än en Tesla för 550 kkr?Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...current skrev: ↑04 maj 2023 14:51Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5556
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Om man jämför att köra Tesla med antingen en gammal skrotbil eller något trött diesellok man vill köra in i närmsta träd med för att få slut på lidandet så ja. Kan säga att alla mina Teslor och nu min BMW i4 varit billiga att köra jämfört med en motsvarande BMW/Audi även om man antar samma värdeminskning. Behöver inte ens gå till BMW M eller Audi RS för att få den effekten utan en vanlig BMW M440 ger det resultatet.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Hur många mil per år ska man köra för att det ska vara "lönt" att köra en Tesla?Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:1915000 mil på 3-4 år är ju helt sinnesjukt. Så mycket borde man knappt få köra. Ser fram emot kilometerskatt som går upp kraftigt ju mer man kör.NiklasTesla skrev: ↑04 maj 2023 15:14Själv har jag en TCO på ca 20sek per mil trots prissänkningar från Tesla på vår Model 3 LR från 2019 med ca 15000mil på mätaren (billigaste bilen jag ägt någonsin per mil) så det stämmer inte men det beror såklart på hur långt du kör per år och vart du laddar.Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...current skrev: ↑04 maj 2023 14:51Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
MVH
För folk som kör normala sträckor är det extremt dyrt att köra Tesla
Om vi utgår från ny bil respektive 3 år gammal där 40-50% värdeminskning har inträffat?
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Nej, men finns en hel del data på motsatsen Statistiken har dock inte med de prissänkningar som skett nyligen.Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2023 15:21Finns det data på att det är säkrare/bättre med andrahandsvärdet på en ICE bil för 550 kkr än en Tesla för 550 kkr?Piggelin skrev: ↑04 maj 2023 15:06Korrekt. Det är dock extremt många som gick på devisen om att "Teslor tappar knappt i värde" istället för verkligheten där det endast handlade om tillgång och efterfrågan. Många som kommer åka på rejäla ekonomiska smällar. Det är säkrare att köra fossilt...current skrev: ↑04 maj 2023 14:51Detta är en normal-marknad. Efter 3 år är en bil värd 50% så en Model 3 som är 3 år gammal bör ligga runt 300k är inget konstigt med det. Då kanske man får 250k om man säljer den till en handlare så har dom 50k för att förmedla bilen vidare och ta hand om affären.
Om alla parter kan acceptera det så rullar marknaden på bra. Problemet är ju att säljarna idag har för höga förväntningar. Att handlarna köpt in bilar för dyrt då köpkraften minskat snabbt. Så just nu är det lite av en propp på bilmarknaden. Bilhandlarna vill inte realisera deras förluster, och inte heller bygga på lagret av Teslor.
Det här är inte unikt för Tesla, är väldigt trögt genrellt med priser som är för höga för att man ska komma till avslut.
IMO är det dock självklart att det är och kommer förbli högre andrahandsvärden på elbilar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021