Vad rekommenderar Tesla om man vill ha bra räckvidd utan att skada batterierna jag kommer köra 15-30 mil per dag med en S90 och ladda varje natt är det ok för batterierna att laddas upp till 80% varje natt
Däremot är det tveksamt om du kommer 30mil på 80%.
Det beror helt på förhållandena. På motorväg på vintern med liberal inställning till hastighetsgränser, kanske inte. På sommaren på landsväg är det inga problem ens med en 85:a.
Tesla rekommenderar att man max laddar till 90 % rutinmässigt. Laddar man högre än så bör man köra iväg inom en timme efter att man laddat klart. Förenklat kan man säga att batterierna åldras mycket snabbare om de hålls fulladdade.
Själv laddar jag till 80 % om jag inte har särskild anledning att gå högre, för att jag ska iväg någonstans.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Körde Sigtuna Ödeshög på 89% på sportlovet. Höll igen lite i Nyköpingsbackarna, och höll nära hastighetsbegränsning sista milen... kom fram med 1% kvar, och precis när jag parkerade på SuC stod det att värme och kylsystem blev reducerat. 6 pers i bilen. Torrt på vägbanan.
Enligt servicetekniker på Teslacentret i Mölndal så bör man en gång i månaden ladda fullt och låta stå över natten. Likaså dra batteriet under 10-15% en gång i månaden.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Enligt servicetekniker på Teslacentret i Mölndal så bör man en gång i månaden ladda fullt och låta stå över natten. Likaså dra batteriet under 10-15% en gång i månaden.
Enligt servicetekniker på Teslacentret i Mölndal så bör man en gång i månaden ladda fullt och låta stå över natten. Likaså dra batteriet under 10-15% en gång i månaden.
Nja, det där stämmer väl inte? Vi har ju hittills lärt oss detta: "För att kunna ladda batteriet helt fullt till 100% måste man slå på range charge. Då laddas alla batterier i batteripacket helt fulla, vilket sliter på dem. Det man speciellt bör undvika är att ladda batteripacket full och sedan låta det vara fulladdat utan att använda det. Laddar man sin Model S med range charge bör man påbörja sin resa inom nån timme efter avslutad laddning."
Jag är osäker på vad range charge är, det känner jag inte igen, men att inte låta bilen stå fulladdad är väl det som gäller?
(Citat från http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/)
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Range Charge låter helt enkelt som de sista 10% man tillåter bilen att ladda. Under "set charge limit" i bilen eller i appen. Skulle nog inte vilja ha 100% laddning för länge. Bilen får ladda till 90% och nån timma innan jag skall iväg laddar jag fullt om det behövs.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Enligt servicetekniker på Teslacentret i Mölndal så bör man en gång i månaden ladda fullt och låta stå över natten. Likaså dra batteriet under 10-15% en gång i månaden.
Nja, det där stämmer väl inte? Vi har ju hittills lärt oss detta: "För att kunna ladda batteriet helt fullt till 100% måste man slå på range charge. Då laddas alla batterier i batteripacket helt fulla, vilket sliter på dem. Det man speciellt bör undvika är att ladda batteripacket full och sedan låta det vara fulladdat utan att använda det. Laddar man sin Model S med range charge bör man påbörja sin resa inom nån timme efter avslutad laddning."
Jag är osäker på vad range charge är, det känner jag inte igen, men att inte låta bilen stå fulladdad är väl det som gäller?
(Citat från http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/)
Det enda jag kan svara för är att det stämmer är att serviceteknikern sa det jag nämner. Ska jag vara ärlig så får jag nog medge att han ingav ganska gott förtroende dessutom. Range charge har jag aldrig hört talas om.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Nagelbitare?.... så genvägen vid Sillekrog söderifrån! Jag skulle nog varit lite nervös......
Jag bor ju i Trosa och laddar ofta Sillekrog - så genvägen är självklar.
Navigatorn har svårt att räkna med Sillekrogs SC eftersom den ligger på den södergående leden. På slutet ville navigatorn att jag skulle köra till Väsby SC. Skulle bara ha haft -23% då.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.