Ladda fullt !
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
Ladda fullt !
Som 70D ägare kan man kanske ha ett större behov av att ladda närmare 100% än 85-ägarna, även om jag inte upplevt någon besvärande begränsning i räckvidden än.
Daily use upp till 90 % verkar ju dock slita mindre på batteriet.
Finns säkert i något inlägg på annan plats, men jag undrar hur skadligt fulladdningarna är ? Bör man undvika dem helt ? Någon skrev att man bör ladda fullt så tätt inpå avresa som möjligt för att man skall hålla batteriet över 90% laddning så kort tid som möjligt (om man nu över huvud taget bör ladda max....)
I mitt fall kan jag med full laddning hoppa över någon SC station här och där...
Om det finns tråd om det som jag missat, så tacksam länk dit...
/M
Daily use upp till 90 % verkar ju dock slita mindre på batteriet.
Finns säkert i något inlägg på annan plats, men jag undrar hur skadligt fulladdningarna är ? Bör man undvika dem helt ? Någon skrev att man bör ladda fullt så tätt inpå avresa som möjligt för att man skall hålla batteriet över 90% laddning så kort tid som möjligt (om man nu över huvud taget bör ladda max....)
I mitt fall kan jag med full laddning hoppa över någon SC station här och där...
Om det finns tråd om det som jag missat, så tacksam länk dit...
/M
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda fullt !
Ja har laddat fullt några gånger, och så länge som man inte låter den stå länge och ofta med ful laddning av tror jag inte det är nån problem. Tesla lämnar ju 8 års garanti och dom kommer inte tillåta saker som förstör batterierna.
Att ladda 100% för att hoppa över SC känns väldigt meningslöst. De sista 10 procenten tar lika lång tid som de första 20-30. Det kommer alltså ta mycket längre tid att komma fram.
Att ladda 100% för att hoppa över SC känns väldigt meningslöst. De sista 10 procenten tar lika lång tid som de första 20-30. Det kommer alltså ta mycket längre tid att komma fram.
Om du kan slippa en SC-laddning mellan två destinationer så vinner du såklart tid. Destinationladdningen kanske tar lite längre tid men då sitter du ju inte och väntar i bilen. Jag laddar oftast 100% innan en längre resa men ser förstås till att tajma det tidsmässigt.Martinen skrev:Ja har laddat fullt några gånger, och så länge som man inte låter den stå länge och ofta med ful laddning av tror jag inte det är nån problem. Tesla lämnar ju 8 års garanti och dom kommer inte tillåta saker som förstör batterierna.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Ja om du laddar fullt hemma över natten för att skippa en SC så kanke du kan spara 5-10 min.
Däremot om du ska ladda 100 % vid en SC, medan du väntar, för hoppa över en SC på turen så är detta onödigt tidsmässigt.
Det blir massa extra väntetid för de sista 10-20 procenten, jämfört med attt ladda så att du precis kommer till nästa SC.
Däremot om du ska ladda 100 % vid en SC, medan du väntar, för hoppa över en SC på turen så är detta onödigt tidsmässigt.
Det blir massa extra väntetid för de sista 10-20 procenten, jämfört med attt ladda så att du precis kommer till nästa SC.
- Gustafsson
- Teslaägare
För min del åker jag en sträcka på 100 mil där jag behöver ladda 3 gånger i stf 4 om jag laddar fullt på en av dem och hoppar över en, men som du säger kan detta säkert tidsmässigt vara sämre.Martinen skrev:Ja om du laddar fullt hemma över natten för att skippa en SC så kanke du kan spara 5-10 min.
Det jag egentligen var ute efter var huruvida det finns data/siffror på vad upprepad 100% laddning ger för inverkan på batteriernas livsläng. Inget jag vill testa själva av naturliga skäl

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag har inte sett några siffror på det.
Alla trådar jag sett om det är lösa spekulationer baserat på enstaka mätningar. För att få rättvisande resultat behöver man ju ha ett antal bilar varav hälften aldrig laddar full och de andra laddar fullt med olika frekvens mm. Behöver dessutom utföras över lång tid.
Tror inte det är någon annan än tesla som utfört detta på sina batterier.
Det påverkar garanterat lite grann annars hade varningen inte funnits där.
Används funktionen med måtta så Tror jag inte man kommer ha någon stor skillnad mellan din bil och en bil som inte laddat fullt någon gång alls.
Vet att det inte var svaret du var ute efter, men tror inte det finns något bättre svar om det inte kommer direkt från batteriexperterna på Telsa.
Alla trådar jag sett om det är lösa spekulationer baserat på enstaka mätningar. För att få rättvisande resultat behöver man ju ha ett antal bilar varav hälften aldrig laddar full och de andra laddar fullt med olika frekvens mm. Behöver dessutom utföras över lång tid.
Tror inte det är någon annan än tesla som utfört detta på sina batterier.
Det påverkar garanterat lite grann annars hade varningen inte funnits där.
Används funktionen med måtta så Tror jag inte man kommer ha någon stor skillnad mellan din bil och en bil som inte laddat fullt någon gång alls.
Vet att det inte var svaret du var ute efter, men tror inte det finns något bättre svar om det inte kommer direkt från batteriexperterna på Telsa.
Batteriernas livslängd räknas ju delvis i antal fulla i och urladdningar. Har sett tester med enskilda celler där antalet cykler blev ganska få... Nu antar jag att 100% inte betyder 100% och att 0 inte är 0. Men det är nog ändå bra att tänka på att inte till vardags ladda fullt.
Det är klart att man kan vinna tid på 100% laddning om man ändå står still på en plats. Men att vänta på det är helt meningslöst om det bara handlar om att hoppa över en SC. Antar att det bästa är att ligga på så låg laddningsnivå som möjligt för att få snabba SC laddningar och kortast res tid.
Det är klart att man kan vinna tid på 100% laddning om man ändå står still på en plats. Men att vänta på det är helt meningslöst om det bara handlar om att hoppa över en SC. Antar att det bästa är att ligga på så låg laddningsnivå som möjligt för att få snabba SC laddningar och kortast res tid.
Håller till 100% med om detta.Martinen skrev:Ja om du laddar fullt hemma över natten för att skippa en SuC så kanke du kan spara 5-10 min.
Däremot om du ska ladda 100 % vid en SuC, medan du väntar, för hoppa över en SuC på turen så är detta onödigt tidsmässigt.
Det blir massa extra väntetid för de sista 10-20 procenten, jämfört med attt ladda så att du precis kommer till nästa SuC.
När bilen var ny och jag ännu inte lärt mig hur det funkade med laddningarna så fyllde jag alltid fullt innan jag gav mig ut på långtur. Nu gör jag det ibland (om jag kommer ihåg det i förväg) men i normalfallet är den bara laddad till 90% när jag åker långt. På SuC fyller jag bara det som behövs för att komma till nästa SuC. Oftast står jag mellan 10-20 minuter på en SuC, men om jag hade fyllt 100% hade jag behövt stå i 1 timma och 20+ minuter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Kan man "komma på" att man ska ladda fullt kvällen innan.. Precis när man lagt sig i sängen, och då styra laddningen via mobilen så den är full lagom till avresa?
Så funderar jag också på laddtid.. Om man laddar hemma med lägre kwh.. (Jag har tillgång till 3-fas 16A) säg 11kwh, då borde laddtiden mellan t.ex 60-80% inte skilja sig så mkt från 80-100% va? Eftersom man redan laddar rätt sakta mellan 60-80%... Eller tänker jag fel?
Så funderar jag också på laddtid.. Om man laddar hemma med lägre kwh.. (Jag har tillgång till 3-fas 16A) säg 11kwh, då borde laddtiden mellan t.ex 60-80% inte skilja sig så mkt från 80-100% va? Eftersom man redan laddar rätt sakta mellan 60-80%... Eller tänker jag fel?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det finns (ännu) inget sätt att ställa in vilken tid bilen ska vara körklar (många har önskat att man ska kunna sätta avresetid, så bilen är laddad och uppvärmd till dess), men man kan ställa in när man vill att den ska börja ladda. Det är ganska förutsägbart ungefär hur lång tid det tar, så det går att räkna baklänges.joel80 skrev:Kan man "komma på" att man ska ladda fullt kvällen innan.. Precis när man lagt sig i sängen, och då styra laddningen via mobilen så den är full lagom till avresa?
Precis som du säger, vid 11 kW märks det väldigt lite skillnad mellan 60-80 % och 80-100 %, då det mest är laddeffekten som är begränsande, inte batteriet. De sista 1-2 % kan ta lite extra tid vad jag har märkt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är främst i två situationer jag laddar uppemot 100 %.
1) Jag ska inte vidare mot en supercharger, utan antingen åka en omväg, eller åka någonstans med tveksam laddning. Då känns det bra att starta med väl uppladdat batteri.
2) Superchargandet sammanfaller med en lunchpaus. Då kan det vara värt att ladda så fullt att man skippar en laddare.
Sedan om jag ska långt ställer jag laddningen på 90 % över natten, och laddar sedan mot 100 % när jag äter frukost. Brukar inte landa på 100 %, men några mil mer reserv blir det.
Det Tesla framförallt varnar för är att lämna batteriet laddat till 100 %, så det gör nog lite skada, men om det är fråga om tiotalet minuter är skadan betydligt mindre än om det är flera timmar som det är väldigt laddat.
1) Jag ska inte vidare mot en supercharger, utan antingen åka en omväg, eller åka någonstans med tveksam laddning. Då känns det bra att starta med väl uppladdat batteri.
2) Superchargandet sammanfaller med en lunchpaus. Då kan det vara värt att ladda så fullt att man skippar en laddare.
Sedan om jag ska långt ställer jag laddningen på 90 % över natten, och laddar sedan mot 100 % när jag äter frukost. Brukar inte landa på 100 %, men några mil mer reserv blir det.
Det Tesla framförallt varnar för är att lämna batteriet laddat till 100 %, så det gör nog lite skada, men om det är fråga om tiotalet minuter är skadan betydligt mindre än om det är flera timmar som det är väldigt laddat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
Låter som en bra strategi att utgå ifrånbylund skrev:Det är främst i två situationer jag laddar uppemot 100 %.

Jobbar på samma sätt.bylund skrev:Det är främst i två situationer jag laddar uppemot 100 %.
+1bylund skrev:Det är främst i två situationer jag laddar uppemot 100 %.
Model YP 2024
+1bylund skrev:Det är främst i två situationer jag laddar uppemot 100 %.
Jag har också gjort de båda alternativen.
Jag tänker att det borde ju vara så att 98% är bättre än 100% för batteriet. Det är först vid c:a 98% som regen begränsas.
Laddat fullt i Supercharger vid lunch 2 gånger för att kunna skippa en senare. (Och fått stanna ändå sen för nån i familjen behöver det, så inte var det mycket nytta med det.) Kanske mer värt om man kör själv.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Märkte i går när jag kom in till en SC med kallt batteri. Laddkapaciteten stannade vid Max 130 Amp vilket förståss är till att skydda batteriet. Något att ta hänsyn till för hur lång tid det tar att ladda vid en SC.
Hade själv kört 13 km före laddning. Är det någon som vet om det finns en tabell över uppvärmningstid för batteriet beroende på yttertemperaturen?
Hade själv kört 13 km före laddning. Är det någon som vet om det finns en tabell över uppvärmningstid för batteriet beroende på yttertemperaturen?
För den som vill nörda in sig lite i batteritekniken kan jag rekommedera
En dryg timme fantastisk info om Li Ion. Enormt med diagram för den som gillar det.
Spoiler Allert!
Vid 1:07:07 svarar han på en fråga om laddningsgradens inverkan på livslängden.
Min tolkning: Ladda till så liten grad som du är trygg med. Låt den stå så tom som är bekvämt. Låt den dock aldrig stå tom < 20%.
Över 80% bara om nödvändigt. 100% bara i undantagsfall några gånger per år. T.ex. Om det sparar tid på ett bekvämt sätt.
En dryg timme fantastisk info om Li Ion. Enormt med diagram för den som gillar det.

Spoiler Allert!
Min tolkning: Ladda till så liten grad som du är trygg med. Låt den stå så tom som är bekvämt. Låt den dock aldrig stå tom < 20%.
Över 80% bara om nödvändigt. 100% bara i undantagsfall några gånger per år. T.ex. Om det sparar tid på ett bekvämt sätt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Silversound
- elbilist
Detta var en riktigt intressant film, även om den till stora delar var på väldigt teknisk nivå, så jag kan förstå om folk inte orkar se hela och det med full uppmärksamhet.Bjorn skrev:För den som vill nörda in sig lite i batteritekniken kan jag rekommedera
En dryg timme fantastisk info om Li Ion. Enormt med diagram för den som gillar det.![]()
Spoiler Allert!
Men efter att ha sett detta så känns denna nyhet väldigt bra: http://fortune.com/2015/06/17/meet-tesl ... scientist/
För den som inte har tid eller orkar titta, så kan man kortfattat säga att professor Jeff Dahn har varit med och utvecklat väldigt exakta mätmetoder för att på mycket kortare tid kunna uppskatta livslängden på litium-jon-batterier. Det som händer i batterierna under laddning eller när de är laddade är att anoden och katoden blir väldigt reaktiva och det sker en reaktion med elektrolyten. Det bildas ett skikt på katoden och anoden som täpper till och försämrar batteriet över tid. Det som testas med hans mätmetoder är olika tillsatser i elektrolyten som fördröjer bildandet av detta skikt och det blir stor skillnad för batteriets livslängd genom att bara använda 1-2% tillsats i elektrolyten, mot att inte använda något alls.
Spänningen i batteriet hänger ihop med bildandet av skiktet och hög värme skyndar på processen. Så därför vill man inte låta batteriet stå med för hög laddning, samt att man vill hålla ner temperaturen genom aktiv kylning.
Några valda delar där Tesla nämns:
"Amazing car..." https://youtu.be/pxP0Cu00sZs?t=0m44s 00:44-01:14
Batterijämförelse: https://youtu.be/pxP0Cu00sZs?t=25m17s 25:17-27:40
Medtronic: https://youtu.be/pxP0Cu00sZs?t=34m2s 34:02-34:44
Som konsument är det förmodligen omöjligt att veta hur bra batteriet egentligen är i produkten man tänker köpa, oavsett om det är en elbil eller mobiltelefon. Och har man t.ex. en mobil med utbytbart batteri, så kan man fråga sig om det är någon skillnad mellan att köpa ett originalbatteri eller en billigare "no name"-variant. Det kan mycket väl vara stor skillnad i livslängd, med inte nödvändigt originalbatteriets fördel, men det lär man inte hitta tester på.
Efter att ha sett detta så kommer jag nog tänka annorlunda vid laddning av mobil och surfplatta. Men sen vet man ju inte om en tillverkare tar höjd för sånt här och bara låter batteriet användas/laddas mellan 5-90%, men användaren ser 0-100% i displayen.
Hyundai Ioniq -18
Det är sant.Silversound skrev:Men sen vet man ju inte om en tillverkare tar höjd för sånt här och bara låter batteriet användas/laddas mellan 5-90%, men användaren ser 0-100% i displayen.
Jag tror Tesla har ett ganska bra lågladdnings skydd. Hyggligt med energi kvar vid visning 0%, som man i undantagsfall kan använda. Sedan "bricking protection" som ska göra att batteriet överlever ett tag tills det får laddning. Högladdning däremot verkar det som de öppnat upp för användaren att administrera. De anger ju att 90% är max att använda ofta. Själv försöker jag vara lite försiktigare än så i vardagen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
När jag ska ha 100 procent så schedulerar jag visible Tesla att höja upp till 100% ca 1.5 timme innan jag ska köra. Om jag startar värmen 30 min innan jag ska köra så brukar den bli fulladdad strax innan avfärd. I bland har den fortfarande laddat med 2-3 A, men då är den ju ändå i princip full.
märker ni av att den korrekta balanserade kapaciteten blir mer exakt (den får ex 360km vid 90%) blir bättre efter ni gjort en 100% laddning till 400km ?
Har för mig jag läst man kan ladda upp den till 100% någon gång just för att balansera ut cellerna.
Bilen visar i mitt fall nu 399km och har gjort det ganska länge med 3fas laddning
Har för mig jag läst man kan ladda upp den till 100% någon gång just för att balansera ut cellerna.
Bilen visar i mitt fall nu 399km och har gjort det ganska länge med 3fas laddning
Jag har läst nån stans om li batterier att man får ungefär dubbel livslängd om man kör med en depth of charge (doc) på 60% istället för 100%. Från typ 80 till 20 %. Att sen låta bilen stå med 100 % laddning eller ännu värre 0% laddning är ännu sämre vilket ytterligare försämrar livslängden. Men att ladda bilen fullt precis innan avresa en gång i veckan typ gör kanske ätt man tappar nån procent på kapaciteten efter 15k mil. Tror inte att det är nån större skillnad. Sånt där kommer det komma mycket statistik på om några år tror jag
Vad rekommenderar Tesla om man vill ha bra räckvidd utan att skada batterierna jag kommer köra 15-30 mil per dag med en S90 och ladda varje natt är det ok för batterierna att laddas upp till 80% varje natt 

Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Det är absolut ok, om du orkar och vill ha 100% så ladda till 90% på natten och sätt på laddningen en timme innan du skall åka (vid frukost eller så) och du låter den inte stå fulladdad utan att du kör.
Däremot är det tveksamt om du kommer 30mil på 80%.inCup1 skrev:Vad rekommenderar Tesla om man vill ha bra räckvidd utan att skada batterierna jag kommer köra 15-30 mil per dag med en S90 och ladda varje natt är det ok för batterierna att laddas upp till 80% varje natt