BMW satsar på nya ICE

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: BMW satsar på nya ICE

Inlägg av mati »

BigEasy skrev: 14 mar 2023 09:07
mati skrev: 14 mar 2023 07:35
tesla newbie skrev: 13 mar 2023 20:23
Tillsynsmannen skrev: 13 mar 2023 20:13
Bilarna kommer säkerligen hitta köpare. I några år till.
Tycker också det är märkligt att motorerna inte ska komma förrän 2027. 2035 var det ju tänkt att försäljningen av ICE bilar skulle upphöra i EU, men Tyskland blockerade detta. Men flera stater i USA planerar ett liknande förbud: https://caredge.com/guides/states-banning-ice-cars

Känns konstigt att investera i något som 8 år senare inte går att sälja på flertalet marknader.
Låt de gå under. Tyskarnas vurmande för gammal teknik kommer nog bli ett problem för dem. De kan blockera EU bäst de vill, enda konsekvensen är att Kina tar över deras marknad och slår ut tysk bilindustri. Vill de det så får de väl dö då.
Tyskland tror ju på största allvar att E-fuels kommer att lösa alla problem. Man kan behålla infrastrukturen för distribution av bränslet, man kan fortsätta bygga kolvmotorer och dessutom kan man fortsätta köra i 200 knyck på motorvägen utan att någonsin behöva stanna. Helt fantastiskt. Med den lilla brasklappen att man behöver 5 gånger så mycket elektrisk energi jämfört med elbilar. Plus att kapaciteten helt enkelt inte finns. Men det är en bagatell som kommer att lösas när tekniken utvecklas. Jag har hört det så många gånger att jag numera förstår att de verkligen tror på skiten.

Bygger du ut vindkraften så kommer det finnas gigantiska överskott av billig el att tillverka e-fuel och vätgas. Det är den effekten H2 Green Steel och LKAB vill utnyttja i Sverige.

Eller varför inte solcellsparker i ökenklimat som står och tillverkar lokalt? Då behöver vi inte dra långa kablar till Europa. Finns gott om yta med solsken som inte kan utnyttjas till så mycket annat.

Jag kan verkligen se logiken bakom de tankarna också. Finns nackdelar, visst. Men även stora fördelar. Vi behöver inte bygga ut infrastrukturen, vi kan nyttja befintlig bilpark, minskad konkurrens över lokalproducerad el, vilket ger billigare hushållsel osv.
Logiken finns, ja. Men kapaciteten är extremt begränsad, det finns inget överskott på energi idag, än mindre på förnyelsebar energi. I Tyskland har vindkraft nått sin gräns, de har i princip ingen plats för fler vindkraftverk. Den kapaciteten som kan byggas ut de kommande åren för att tillverka e-fuels måste rimligen användas inom de områden där det är svårt att elektrifiera, tex. flyg, fartyg, lantbruk, stålindustrin osv. Men för helvete inte för personbilar som bevisligen fungerar hur bra som helst med batteridrift som är 5 gånger mindre energikrävande, inte släpper ut några avgaser i städern, låter mindre osv. Det är slöseri med energi och resurser att hälla e-fuels i en bil. De enda som skulle profitera från detta är bilindustrin eftersom de slipper anpassa sig.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 15 mar 2023 17:59
Fredrik j skrev: 15 mar 2023 17:42
Sen serviceavtal blivit vanligt så är det ju nästan regel att man får en kampanj när man köper bil.
På min Volvo kostade det 1kr/mån första året. Dom tre första 3 åren/6000mil kostade ca 120kr/mån.
BMW har väl länge haft service på kampanj?
Fri service de första 3 åren har det ju varit förr. Vet inte om det är så fortfarande.
Inte på elbilar iallafall, det fick jag betala för men kommer inte ihåg hur mycket.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Henrik Gbg

Inlägg av Henrik Gbg »

Jag inser att jag inte var så tydlig som jag borde varit i mitt inlägg.
När jag skrev att UH kostnaden var nästan lika stor på våra elbussar som på gas och RME bussar så innefattar kostnaden inte bara det som vi traditionellt menar med servicekostnad utan även t ex däckkostnad.

i den totala kalkylen när vi jämför elbussarna med andra bränsleslag blir det lite gungor och karuseller, de förebyggande underhållen a k a "service" blir billigare med elbussar men däckskostnaden är betydligt större.

När det gäller bussarna har jag rätt bra koll och vi följer kostnaden varje med med utfall så där känner jag mig trygg, när det gäller hur applicerbart detta resonemang är på våra elbilar är jag lite mer osäker. Även om jag själv kör en Volvo C40, så är det svårt att uttala sig med någon form statistisk säkerhet utifrån en bil ;)

När det gäller BMW val att fortsätta utveckla ICE motorer så är jag helt övertygad om att de gör detta baserat på rätt väl genomräknade business case. Även om det känns tydligt att BMW satsar ordentligt på elektrifieringen så gäller det såklart att både sprida riskerna men framförallt att tjäna pengar där man bedömer att det finns potential. Att det kommer att gå att tjäna pengar på ICE motorer i ytterligare 10-15 år på den globala marknaden känns helt rimligt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Henrik Gbg skrev: 16 mar 2023 05:36
Jag inser att jag inte var så tydlig som jag borde varit i mitt inlägg.
När jag skrev att UH kostnaden var nästan lika stor på våra elbussar som på gas och RME bussar så innefattar kostnaden inte bara det som vi traditionellt menar med servicekostnad utan även t ex däckkostnad.

i den totala kalkylen när vi jämför elbussarna med andra bränsleslag blir det lite gungor och karuseller, de förebyggande underhållen a k a "service" blir billigare med elbussar men däckskostnaden är betydligt större.
Intressant. Varför är däckskostnaden "betydligt" större? Häftigare accelerationer, tyngre (hur mycket isf?), dyrare /andra däck?
Henrik Gbg

Inlägg av Henrik Gbg »

Vi har samma typ av däck på våra elbussar som på övriga bussar, vikten på bussarna varierar mellan storlek på bussarna men generellt kan vi inte säga att elbussarna skulle vara tyngre.
Vi är rätt säkra på att det som gör att vi har högre driftskostnad gällande däck är att elbussarna har betydligt högre effekt om det är accelerationen eller momentet som är boven i dramat skall vi låta vara osagt.
En av åtgärderna vi vidtagit är att programmera om mjukvaran för att minska effekten på våra elbussar, det har gått lite för kort tid för att vara helt säkra men trenden pekar tydligt mot att detta haft en positiv effekt på däckslitaget.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Henrik Gbg skrev: 16 mar 2023 05:36
När det gäller BMW val att fortsätta utveckla ICE motorer så är jag helt övertygad om att de gör detta baserat på rätt väl genomräknade business case. Även om det känns tydligt att BMW satsar ordentligt på elektrifieringen så gäller det såklart att både sprida riskerna men framförallt att tjäna pengar där man bedömer att det finns potential. Att det kommer att gå att tjäna pengar på ICE motorer i ytterligare 10-15 år på den globala marknaden känns helt rimligt.
Enda de baserar det på är kortsiktigt "pengar in", för att tillfredsställa aktieägarna.

Såg en artikel i Teknikens värld om detta ämne. Var två saker jag fastnade vid.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... 2f642bedd5

1. "BMW tror på en blandad drivlinepalett med elmotorer, laddhybrider, bensinmotorer, dieselmotorer och vätgasdrivna bränsleceller som driver elmotorer. Sistnämnda har de nyligen visat upp i form av iX5 Hydrogen, en bil som vi provkör i kommande nummer av Teknikens Värld och som även dyker upp här på webben.
En fördel som BMW ser i att erbjuda bilmodeller med flera olika drivlinetyper är att en bredare kundskara lockas vilket leder till att antalet tillverkade bilar blir större vilket i sin tur kan leda till att ny och dyr teknik blir billigare att implementera i och med att den fördelas över ett betydligt större antal bilar."

Min lekmanna-tanke om detta är att det borde bli dyrare att utveckla och ta fram flera olika drivlinor, för olika bränsletyper, för att sedan sälja mindre volym per drivlina, vilket de kommer göra.

Nä, det där tror jag inte på.

2. I kommentarerna till artikeln, så finns det en som hänvisar till en DN-artikel, som tydligen är rätt bra. Den citeras delvis i kommentarsfältet av "Anders".
"Nedanstående är saxat från en längre artikel i DN om den europeiska billobbyn.

Billobbyn Acea, där BMW:s vd Oliver Zipse är ordförande har år efter år sagt nej, förhalat eller försökt urvattna reglerna för alla nya klimatåtgärder som EU-kommissionen föreslagit.
Som om klimatkris och ny elbilskonkurrens från Kina var något en tik-tok-tonåring hittat på.
Det senaste året har EU baxat fram sitt energi- och klimatpaket ”Fit for 55”. Bilarnas koldioxidutsläpp måste tryckas ner med 55 procent till 2030 (räknat från 2021) och vara helt borta 2035.

När Acea i september förra året skulle svara till EU gjorde de som de alltid gjort: Sa nej.

Billobbyn, där BMW:s vd Oliver Zipse är ordförande, ville faktiskt inte ha något stoppdatum alls. ”Det här måste marknaden reglera. ”En så snabb omställning hotar jobben.” Det slogs fast på ett styrelsemöte där vd:arna för alla stora bilbolag var med.
Bakom kulisserna gick meningarna isär. Bland kritikerna fanns Volvo Cars dåvarande vd Håkan Samuelsson, som gått ut med att Volvo Cars bara ska sälja elbilar redan 2030. Men han var förvånansvärt ensam. Det fanns nämligen en märklig dynamik inom Aceas styrelse. Flera av cheferna på de största bilbolagen, som Volkswagen och Daimler, gick ut själva offentligt och prisade elektrifieringens lov. Men bakom stängda dörrar i Acea gjorde de tvärtom: stödde linjen där inga stoppdatum alls skulle sättas. Volkswagens dåvarande vd Herbert Diess som utåt bara pratade om elbilar ska enligt flera källor ha vurmat starkt för att få fortsätta sälja bensinbilar i Östeuropa.
Så gick drygt ett halvår. Utåt syntes inget. Internt blev konflikterna allt stökigare.

I juni 2022 hoppade först den stora bilkoncernen Stellantis av – vid årsskiftet som var. Med 14 bilmärken som Citroën, Peugeot och Opel blev det en käftsmäll. De hade ledsnat på EU-apparaten och ville skapa egna så kallade ”kundforum”. Strax efteråt tillkännagav Volvo Cars att de också hoppar av vid årsskiftet. Den nye vd:n Jim Rowan var tydlig: Han ansåg att Acea inte tog klimatfrågan på allvar."
Länk till DN:
https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-e ... en-suffle/

Så ja, min känsla var inte ute och cyklade, när jag hela tiden upplevt att de tyska bilmärkena inte bryr sig om miljön det minsta. Det fortsätter efter dieselskandalen.. Vet ju var jag inte kommer lägga mina pengar vid nästa bilköp i alla fall. :(
Tesla Model S 90D
Skriv svar