BMW satsar på nya ICE

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Re: BMW satsar på nya ICE

Inlägg av BigEasy »

fth skrev: 14 mar 2023 10:56
BigEasy skrev: 14 mar 2023 10:41
Hur får du det till det? Jag har inte uttalat mig kategoriskt alls, det är du och några till som gör det.

Ja men samtidigt kanske de satsar 20 ggr så mycket pengar på elbilar som de här nya motorerna? Det vet vi inte. Kanske kommer det ändå säljas 20-30% fossilbilar om 10-15 år globalt sett. Då är det kanske bra om du har de bästa motorerna för det också?

Världen är inte svartvit.
Fossilmotorn har ju utvecklats, förfinats, effektiviserats under >100 år, hur mycket förbättring kan BMW eller någon annan tillverkare realistiskt åstadkomma med ett par ytterligare års forskning och utveckling?

Jag skulle bli mycket förvånad om dom uppnår ens enstaka procents förbättringar på centrala punkter i dessa dom sista generationernas ICE, för mig ter sig iaf detta fullständigt meningslöst. :?

/fth

Ja det tycker jag också egentligen. Vad är poängen? Men återigen, vi vet inte allt. Kan kanske vara nya lagkrav? Eller så är det möjligen en enklare konstruktion som är mer robust och tänkt för länder som inte är redo för elbilar? Kanske den nya motorfamiljen är optimerad för lägre tillverkningsvolymer?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

BigEasy skrev: 14 mar 2023 10:09
tesla newbie skrev: 14 mar 2023 10:04
Problemet med e-fuel är att de lokala utsläppen (NOx, partiklar) inte blir bättre: https://www.transportenvironment.org/di ... as-petrol/
Jag kan inte bedöma exakt hur stort bekymmer det är i praktiken. Borde inte medellivslängden hos de som bor i städer vara lägre om det vore ett allvarligt problem?
Det var ett inslag på TV om det igår. Många sjukdomar är överrepresenterade hos de som vistas i trafikintensiv miljö.
Att som jag cykla till jobbet (andas in mycket mer luft) utefter E4 och Valhallavägen är defintivt inte hälsosamt.
En liten tröst är att trafiken på Valhallavägen minskat sedan Norra länken byggdes.
Dessutom bor vi några hundra meter från E4, utefter en genomfartsgata, så vi exponeras även när vi sover.

Sedan har vi den här (äldre) studien, där det pratas om fossila bränslen men även syntetiska drivmedel har utsläpp.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-st ... a-branslen
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Tyskland går från klarhet till klarhet :roll:

https://www.reuters.com/world/europe/ge ... 023-03-13/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev: 14 mar 2023 16:31

/fth
Jag tycker de har rätt. Dumt att förbjuda en viss typ av teknik. Bättre att förbjuda utsläppen.

” "A ban on the combustion engine, when it can run in a climate-neutral way, seems a wrong approach for us," he said.”
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

LarsOJ skrev: 14 mar 2023 20:50

/fth
Jag tycker de har rätt. Dumt att förbjuda en viss typ av teknik. Bättre att förbjuda utsläppen.

” "A ban on the combustion engine, when it can run in a climate-neutral way, seems a wrong approach for us," he said.”
Fast det handlar inte bara om klimatet. Det handlar också om andra utsläpp. Men visst, om man förbjuder utsläpp av CO2, NOx, partiklar och allt annat som förbränningsmotorerna orsakar så räcker det onekligen med ett förbud mot utsläppen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Niklas Z skrev: 14 mar 2023 21:12

/fth

Fast det handlar inte bara om klimatet. Det handlar också om andra utsläpp. Men visst, om man förbjuder utsläpp av CO2, NOx, partiklar och allt annat som förbränningsmotorerna orsakar så räcker det onekligen med ett förbud mot utsläppen.
Precis! Det finns redan regelverk för utsläpp från förbränningsmotorer som säljs i EU. Euro5, 6 osv. Bara succesivt dra det mot noll. Om någon vill utveckla teknik för tex vätgasaltetnativ i kolvmotor och klarar gränsvärden så tycker jag det är okej.
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

/fth

ICE är och kommer alltid att vara ineffektivt och släppa ut NOx, partiklar och skit. Att tillverka E-bränslen är tramsigt ineffektivt. Nä Tyskarna får släppa hörnflaggan och komma in i matchen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

/fth

Tja, man kan förstås ha åsikter om beslutsprocessen, men att ICE skulle kunna ha någon verklig roll i omställningen är ju helt orealistiskt.

Biobränslen kommer aldrig kunna produceras i en omfattning som gör någon egentlig skillnad, det har ju stötta och blötts i många och långa trådar tidigare här, jag har själv räknat på detta flera gånger, och slutsatserna är ofrånkomliga. För det andra, även om man på något magiskt sätt skulle lyckas producera biobränslen i stor skala så kommer man aldrig undan övriga skadliga utsläpp.

Man behöver som du säger egentligen inte förbjuda en viss teknik, ICE diskvalificerar sig själv hur man än ser på det, och att krampaktigt försöka hålla liv i detta som Tyskland och andra länder, och många traditionella biltillverkare gör är ju helt idiotiskt.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Bengt-re skrev: 14 mar 2023 21:26
ICE är och kommer alltid att vara ineffektivt och släppa ut NOx, partiklar och skit. Att tillverka E-bränslen är tramsigt ineffektivt. Nä Tyskarna får släppa hörnflaggan och komma in i matchen.
Ja, precis, du hann före mig, kortare och mer koncist dessutom :D

/fth
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

BigEasy skrev: 14 mar 2023 11:20
fth skrev: 14 mar 2023 10:56
BigEasy skrev: 14 mar 2023 10:41
Hur får du det till det? Jag har inte uttalat mig kategoriskt alls, det är du och några till som gör det.

Ja men samtidigt kanske de satsar 20 ggr så mycket pengar på elbilar som de här nya motorerna? Det vet vi inte. Kanske kommer det ändå säljas 20-30% fossilbilar om 10-15 år globalt sett. Då är det kanske bra om du har de bästa motorerna för det också?

Världen är inte svartvit.
Fossilmotorn har ju utvecklats, förfinats, effektiviserats under >100 år, hur mycket förbättring kan BMW eller någon annan tillverkare realistiskt åstadkomma med ett par ytterligare års forskning och utveckling?

Jag skulle bli mycket förvånad om dom uppnår ens enstaka procents förbättringar på centrala punkter i dessa dom sista generationernas ICE, för mig ter sig iaf detta fullständigt meningslöst. :?

/fth

Ja det tycker jag också egentligen. Vad är poängen? Men återigen, vi vet inte allt. Kan kanske vara nya lagkrav? Eller så är det möjligen en enklare konstruktion som är mer robust och tänkt för länder som inte är redo för elbilar? Kanske den nya motorfamiljen är optimerad för lägre tillverkningsvolymer?
Det är påtryckningar. Vi tyzkar är ju zå bra på att göra vevztakar, måzte göra det lite till och tjäna pengar...

Tekniken är död, slut, väck, föråldrad. Låt den somna in för jisse namn
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev: 14 mar 2023 21:27

/fth

Tja, man kan förstås ha åsikter om beslutsprocessen, men att ICE skulle kunna ha någon verklig roll i omställningen är ju helt orealistiskt.

Biobränslen kommer aldrig kunna produceras i en omfattning som gör någon egentlig skillnad, det har ju stötta och blötts i många och långa trådar tidigare här, jag har själv räknat på detta flera gånger, och slutsatserna är ofrånkomliga. För det andra, även om man på något magiskt sätt skulle lyckas producera biobränslen i stor skala så kommer man aldrig undan övriga skadliga utsläpp.

Man behöver som du säger egentligen inte förbjuda en viss teknik, ICE diskvalificerar sig själv hur man än ser på det, och att krampaktigt försöka hålla liv i detta som Tyskland och andra länder, och många traditionella biltillverkare gör är ju helt idiotiskt.

/fth
Det handlar inte om biobränslen utan om bränslen framställda av billig vätgas.

Och elbilar som drivs med 100% brunkolsel i vissa delar av Tyskland är okej och utan partikelutsläpp?

Som sagt jag tycker man ska förbjuda utsläppen istället på bred front annars är det bara symbolpolitik.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

tesla newbie skrev: 14 mar 2023 10:11
Niklas Z skrev: 14 mar 2023 09:26
Det verkar som att en "lokal" konkurrent till BMW går åt andra hållet:
https://www.dn.se/ekonomi/volkswagen-st ... a-elbilar/
Även Mercedes verkar gå "all-in" på elbilar:
https://cleantechnica.com/2022/11/01/me ... edan-2024/

Så det känns som att BMW är ganska ensamma om att fortsätta satsa på förbränningsmotorer. Jag har verkligen svårt att se varför BMW, som jag uppfattar som ett ingenjörsstarkt företag fokuserat på prestanda, fortsätter att satsa på en teknik som ur alla prestandarelaterade aspekter är underlägsen eldrift. Allt som har med acceleration, gångkultur och effektivitet att göra blir bättre med eldrift, varför inser inte BMW detta?
BMW har likt många andra biltillverkare av ICE-bilar motarbetat elektrifiering då dom tjänat så pass mycket på service av bilarna (olja, tändstift, bränslefilter mm mm). Med elbilar behövs knappt service alls (lagt ca 1000sek på service av vår Tesla Model 3 på ca 15000mil körda borträknat däck).

Nu kommer elbilar från nya bolag som Tesla, BYD mfl och det är dom som kommer överleva mest troligtvis (speciellt när oljepriset igen kommer handlas över 140usd/fat (för nu finns det gott om alternativ till ICE-bil till skillnad från 2008)).

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

/fth

Fast även om du har förnyelsebar bensin/diesel så får du ändå lokala utsläpp med ICE-Bilar (problematiskt i storstäder och köbildning (autobahn sommartid)).

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

LarsOJ skrev: 14 mar 2023 22:07
fth skrev: 14 mar 2023 21:27

/fth

/fth

Och elbilar som drivs med 100% brunkolsel i vissa delar av Tyskland är okej och utan partikelutsläpp?

Som sagt jag tycker man ska förbjuda utsläppen istället på bred front annars är det bara symbolpolitik.
Tysklands Co2 utsläpp går ändå nedåt över tid och lär fortsätta nedåt ju mer förnyelsebar el från vind och sol som installeras i kombination med lagring. Sedan är det detta med vätgas... Väldigt låg verkningsgrad.

BMW hade en bra produkt med BMW I3 (kolfiberarmerad plast är supersmart då det inte rostar). Hade dom bara gjort bilen lite snyggare samt fortsatt förfina drivlina och batteri hade dom legat bättre till idag

MVH
Screenshot_20230314-221541.png
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

LarsOJ skrev: 13 mar 2023 21:19
NiklasTesla skrev: 13 mar 2023 20:58
tesla newbie skrev: 13 mar 2023 20:23
Tillsynsmannen skrev: 13 mar 2023 20:13
Bilarna kommer säkerligen hitta köpare. I några år till.
Tycker också det är märkligt att motorerna inte ska komma förrän 2027. 2035 var det ju tänkt att försäljningen av ICE bilar skulle upphöra i EU, men Tyskland blockerade detta. Men flera stater i USA planerar ett liknande förbud: https://caredge.com/guides/states-banning-ice-cars

Känns konstigt att investera i något som 8 år senare inte går att sälja på flertalet marknader.
Jepp dom lär gå i Konkurs förr eller senare.

MVH
BMW gjorde ett kanonår 2022 med mycket bra siffror och mycket hög vinst. BEV försäljningen ökade med 107%. Varför tror du de kommer gå i konkurs?
Se tidigare svar i denna tråd samt MVH
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

LarsOJ skrev: 14 mar 2023 22:07

”E-bränslen” o dyl är tyvärr ännu värre än biobränslen, det är så horribelt ineffektivt att jag är uppriktigt förvånad att man öht diskuterar det fortfarande. :?

”Billig vätgas” är idag 100% framställd från fossila källor, och att använda dagens försvinnande lilla produktion av (dyr) grön vätgas till att via en lång, ineffektiv process driva förbränningsmotorer är förstås fullständigt hål i huvudet. Grön vätgas ska i första hand användas för att ersätta fossil vätgas och/eller andra fossila bränslen i befintliga processer, inte i ”hittepå”-processer som e-bränslen.

Och ja, elbilar som drivs på Europas sämsta elmix är fortfarande långt bättre än ICE i alla aspekter.

/fth
Henrik Gbg

Inlägg av Henrik Gbg »

NiklasTesla skrev: 14 mar 2023 22:07
BMW har likt många andra biltillverkare av ICE-bilar motarbetat elektrifiering då dom tjänat så pass mycket på service av bilarna (olja, tändstift, bränslefilter mm mm). Med elbilar behövs knappt service alls (lagt ca 1000sek på service av vår Tesla Model 3 på ca 15000mil körda borträknat däck).

Nu kommer elbilar från nya bolag som Tesla, BYD mfl och det är dom som kommer överleva mest troligtvis (speciellt när oljepriset igen kommer handlas över 140usd/fat (för nu finns det gott om alternativ till ICE-bil till skillnad från 2008)).

MVH
[/quote]

Jag är inte så säker på att servicekostnaden sett över bilens hela livslängd blir så mycket mindre för elbilar än vad den är för ICE bilar.
Min kunskap baseras visserligen inte på elbilar utan på elbussar, jag jobbar på ett företag som har knappt 400 bussar i drift varav knappt 200 är elbussar. Elbussarna är lite drygt två år gamla, detsamma gäller majoriteten av våra övriga bussar. Bussarna som inte körs på el körs idag på RME eller CNG.
Vi följer naturligtvis UH kostnaden i vår flotta på månadsbasis och skillnaden är i dagsläget mindre än 10% där elbussarna är billigast följt av RME och CNG är dyrast. Dock behöver vi lägga in ett batteribyte i kalkylen för elbussarna under deras beräknade 10 åriga ekonomiska livslängd men detta ligger fortfarande 5-6 år i framtiden och påverkar inte kalkylen i dagsläget.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Henrik Gbg skrev: 15 mar 2023 06:30
Jag är inte så säker på att servicekostnaden sett över bilens hela livslängd blir så mycket mindre för elbilar än vad den är för ICE bilar.
Min kunskap baseras visserligen inte på elbilar utan på elbussar, jag jobbar på ett företag som har knappt 400 bussar i drift varav knappt 200 är elbussar. Elbussarna är lite drygt två år gamla, detsamma gäller majoriteten av våra övriga bussar. Bussarna som inte körs på el körs idag på RME eller CNG.
Vi följer naturligtvis UH kostnaden i vår flotta på månadsbasis och skillnaden är i dagsläget mindre än 10% där elbussarna är billigast följt av RME och CNG är dyrast. Dock behöver vi lägga in ett batteribyte i kalkylen för elbussarna under deras beräknade 10 åriga ekonomiska livslängd men detta ligger fortfarande 5-6 år i framtiden och påverkar inte kalkylen i dagsläget.
Ofta svårt att hitta uppgifter om servicekostnad på nätet, men här hittade jag lite info om serviceavtal på VW:

https://volkswagen.dinbil.se/artikel/ka ... viceavtal/

För bilar med mer än 150 hk så kostar det 329 kr/månad vilket blir 3948 kr/år. Tesla kräver ju ingen service för att garantin ska gälla, men jag lämnade i alla fall in min efter ett år för byte av torkarblad och uppsmörjning av bromsar. Det gick på 2120 kr så halva priset om VW. Dock hade jag ju kunnat bytt torkarbladen själv och struntat i bromsunderhållet, och då hade jag inte betalat något alls. Dock håller jag med om att service inte är den stora kostnadsbesparingen när det gäller elbilar, det är snarare drivmedel man sparar mest på.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jag undrar vart BMW:s duktiga ingenjörer har tagit vägen någonstans? De som designade och utvecklade i3:an? Kan knappast vara samma ingenjörer som gjorde i7 i alla fall. Den senare tycker jag är en praktuppvisning i dålig ingenjörskonst. Några av BMWs ingenjörer borde väl ha tittat på Lucid Air och sett hur mycket utrymme det finns under frunken, medan i7 har en jättehuv (Tesla Björn mätte den till 150 cm!) utan frunk. Hur kan man lyckas att designa en elbil med en enorm huv och inte ens få plats med en frunk? Om man absolut inte vill ha en frunk så kunde man åtminstone ha kortat nosen avsevärt som på Lucid Air och fått en lättare bil på köpet. Men nej vi ska 2,8 tons elbilskolosser.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

tesla newbie skrev: 15 mar 2023 12:40
Ofta svårt att hitta uppgifter om servicekostnad på nätet, men här hittade jag lite info om serviceavtal på VW:

För bilar med mer än 150 hk så kostar det 329 kr/månad vilket blir 3948 kr/år. Tesla kräver ju ingen service för att garantin ska gälla, men jag lämnade i alla fall in min efter ett år för byte av torkarblad och uppsmörjning av bromsar. Det gick på 2120 kr så halva priset om VW. Dock hade jag ju kunnat bytt torkarbladen själv och struntat i bromsunderhållet, och då hade jag inte betalat något alls. Dock håller jag med om att service inte är den stora kostnadsbesparingen när det gäller elbilar, det är snarare drivmedel man sparar mest på.
Servicekostnaderna är en struntsak. Köper man elbil för att slippa service så lurar man sig själv. Dessutom måste du ändå byta bromsvätska, kylvätska, kupéfilter osv... Kanske inte lika ofta men skillnaden i kostnad mot en fossilbil är väldigt liten sett till totalkostnaden för bilen.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

tesla newbie skrev: 15 mar 2023 12:51
Jag undrar vart BMW:s duktiga ingenjörer har tagit vägen någonstans? De som designade och utvecklade i3:an? Kan knappast vara samma ingenjörer som gjorde i7 i alla fall. Den senare tycker jag är en praktuppvisning i dålig ingenjörskonst. Några av BMWs ingenjörer borde väl ha tittat på Lucid Air och sett hur mycket utrymme det finns under frunken, medan i7 har en jättehuv (Tesla Björn mätte den till 150 cm!) utan frunk. Hur kan man lyckas att designa en elbil med en enorm huv och inte ens få plats med en frunk? Om man absolut inte vill ha en frunk så kunde man åtminstone ha kortat nosen avsevärt som på Lucid Air och fått en lättare bil på köpet. Men nej vi ska 2,8 tons elbilskolosser.
i7 baserar sig väl på 7-serien och är således ingen elbilsplattform.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

BigEasy skrev: 15 mar 2023 13:12
tesla newbie skrev: 15 mar 2023 12:40

Servicekostnaderna är en struntsak. Köper man elbil för att slippa service så lurar man sig själv. Dessutom måste du ändå byta bromsvätska, kylvätska, kupéfilter osv... Kanske inte lika ofta men skillnaden i kostnad mot en fossilbil är väldigt liten sett till totalkostnaden för bilen.
Min egen erfarenhet är att jag sparat mååååånga tusenlappar mot ICE-bil efter ca 15000mil körde med Tesla Model 3. MVH
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

NiklasTesla skrev: 15 mar 2023 14:48

Min egen erfarenhet är att jag sparat mååååånga tusenlappar mot ICE-bil efter ca 15000mil körde med Tesla Model 3. MVH
Vad kan det vara du har sparat på oljebyten och annat som har med det fossila att göra? 25-30 tusen?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sen serviceavtal blivit vanligt så är det ju nästan regel att man får en kampanj när man köper bil.
På min Volvo kostade det 1kr/mån första året. Dom tre första 3 åren/6000mil kostade ca 120kr/mån.
BMW har väl länge haft service på kampanj?
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

Fredrik j skrev: 15 mar 2023 17:42
Sen serviceavtal blivit vanligt så är det ju nästan regel att man får en kampanj när man köper bil.
På min Volvo kostade det 1kr/mån första året. Dom tre första 3 åren/6000mil kostade ca 120kr/mån.
BMW har väl länge haft service på kampanj?
Fri service de första 3 åren har det ju varit förr. Vet inte om det är så fortfarande.
Skriv svar