fth skrev: ↑14 mar 2023 10:56Fossilmotorn har ju utvecklats, förfinats, effektiviserats under >100 år, hur mycket förbättring kan BMW eller någon annan tillverkare realistiskt åstadkomma med ett par ytterligare års forskning och utveckling?BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 10:41Hur får du det till det? Jag har inte uttalat mig kategoriskt alls, det är du och några till som gör det.
Ja men samtidigt kanske de satsar 20 ggr så mycket pengar på elbilar som de här nya motorerna? Det vet vi inte. Kanske kommer det ändå säljas 20-30% fossilbilar om 10-15 år globalt sett. Då är det kanske bra om du har de bästa motorerna för det också?
Världen är inte svartvit.
Jag skulle bli mycket förvånad om dom uppnår ens enstaka procents förbättringar på centrala punkter i dessa dom sista generationernas ICE, för mig ter sig iaf detta fullständigt meningslöst.![]()
/fth
Ja det tycker jag också egentligen. Vad är poängen? Men återigen, vi vet inte allt. Kan kanske vara nya lagkrav? Eller så är det möjligen en enklare konstruktion som är mer robust och tänkt för länder som inte är redo för elbilar? Kanske den nya motorfamiljen är optimerad för lägre tillverkningsvolymer?