Det hade ju dock varit märkligt om verket skulle granska utefter någon egen lista och strunta i standarden. Då är det bättre att ändra i standarden även om det tar tid. Man kan ju inte ändra i den varje gång någon tillverkare kommer på en, i deras tycke, bättre lösning.TiborBlomhall skrev: ↑15 feb 2023 14:03
Låter onekligen bättre. Synd bara att det inte är kundsäkerhet som Elsäkerhetsverket granskar utan efterlevnad av standardens krav.
Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Moderator: Redaktion
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Eller helt ta bort texten att man följer standarden.kallekula skrev: ↑16 feb 2023 07:52Det hade ju dock varit märkligt om verket skulle granska utefter någon egen lista och strunta i standarden. Då är det bättre att ändra i standarden även om det tar tid. Man kan ju inte ändra i den varje gång någon tillverkare kommer på en, i deras tycke, bättre lösning.TiborBlomhall skrev: ↑15 feb 2023 14:03
Låter onekligen bättre. Synd bara att det inte är kundsäkerhet som Elsäkerhetsverket granskar utan efterlevnad av standardens krav.
Håller på en del med styrsystem och vet inte hur esase har gjort funktionen. Men att ha en automatisk funktion på ett säkerhetssystem utan kontroll känns så där. Om det är programvara som utför kontrollen hur vet du som nyttjare att kontrollen verkligen har blivit utförd med godkänt resultat?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Men det är som Eesee skriver. Standarden är inte lagkravet. Att följa standarden är bara ett sätt att uppfylla lagkraven. Visserligen ett sätt som de flesta använder, då bevisbördan för det mesta blir orimligt kostsam om man inte gör det, men lika väl inget lagkrav.
Att omformulera vilka standarder man uppfyller var väl precis det Eesee föreslog i tidigare länkat material.
Att omformulera vilka standarder man uppfyller var väl precis det Eesee föreslog i tidigare länkat material.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Helt rätt, lagen i Sverige är enormt luddig på detta område. Elsäkerhetsverket kan jag ibland uppfatta som välsigt makt hungriga men ja de är min personliga åsikt.. Sen gör de absolut många bra saker också för elsäkerheten men borde kanske vara lite mer pragmatiska..Knix skrev: ↑16 feb 2023 08:43Men det är som Eesee skriver. Standarden är inte lagkravet. Att följa standarden är bara ett sätt att uppfylla lagkraven. Visserligen ett sätt som de flesta använder, då bevisbördan för det mesta blir orimligt kostsam om man inte gör det, men lika väl inget lagkrav.
Att omformulera vilka standarder man uppfyller var väl precis det Eesee föreslog i tidigare länkat material.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Efter utskällning på Facebook kollade jag runt på Elsäkerhetsverkets webbdiarium sajt.
De sex testade laddboxerna är från: (tillsammans med resultat)
Garo - beslut avslut
Charge Amps - överlåter ansvar
CTEK - beslut
Easee - (pågår fortfarande)
Zaptec - överlåter ansvar
Wallbox - överlåter ansvar
Att se vad besluten blev kostar pengar. Men enligt Elsäkerhetsverkets hemsida betyder "överlåter ansvar" att:
(Allmänt verkar Elsäkerhetsverket vara extremt pengakåta, ALLT kostar hos dem. Vill du läsa en standard? Betala! Vill du läsa våra beslut? Betala! Betala! Betala! Inga småsummor heller. Det är till och med så att testerna de gör ska betalas av tillverkarna. Den myndigheten går nog med kanonvinst.)
De sex testade laddboxerna är från: (tillsammans med resultat)
Garo - beslut avslut
Charge Amps - överlåter ansvar
CTEK - beslut
Easee - (pågår fortfarande)
Zaptec - överlåter ansvar
Wallbox - överlåter ansvar
Att se vad besluten blev kostar pengar. Men enligt Elsäkerhetsverkets hemsida betyder "överlåter ansvar" att:
Känner inte för att betala tusentals spänn för att få ut handlingarna, väntar hellre några veckor.Om produkten har små brister, oftast dokumentationsbrister, ger vi företaget möjlighet att yttra sig om provningen. Om Elsäkerhetsverket bedömer att svaret är tillfredställande kan vi avsluta ärendet utan några tvingande åtgärder från myndigheten. Vi överlåter då ansvaret att åtgärda bristerna till företaget som säljer produkten. Om företaget är distributör eller importör är de skyldiga att underrätta tillverkaren om bristerna och samarbeta med denne för att undanröja dem. Man bör under inga omständigheter köpa in produkten igen förrän bristerna är åtgärdade.
(Allmänt verkar Elsäkerhetsverket vara extremt pengakåta, ALLT kostar hos dem. Vill du läsa en standard? Betala! Vill du läsa våra beslut? Betala! Betala! Betala! Inga småsummor heller. Det är till och med så att testerna de gör ska betalas av tillverkarna. Den myndigheten går nog med kanonvinst.)
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Du har nog missförstått att Easee får betala Elsäkerhetsverkets testkostnader. Det är BARA om dom inte kan påvisa att den klarar kraven.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
"bara"
Men fortfarande kostar det över tusen kronor att ens få se standarden produkter ska efterleva.
Och det kostar 2 kronor per sida att få ut brevväxlingen de haft med företagen.
Frustrerande
Men fortfarande kostar det över tusen kronor att ens få se standarden produkter ska efterleva.
Och det kostar 2 kronor per sida att få ut brevväxlingen de haft med företagen.
Frustrerande
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Det är dock inte Elsäkerhetsverket som ligger bakom standarderna som krävs/ska efterlevas.
Om de är fritt tillgängliga eller ej bestäms av respektive standardiseringsorgan, huvudsakligen IEC i det här fallet.
Om de är fritt tillgängliga eller ej bestäms av respektive standardiseringsorgan, huvudsakligen IEC i det här fallet.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Vadå "bara"? Förstår inte vad du menar. Om man släppt ut en farlig produkt på marknaden och blir fälld, så är det väl rimligt att man får stå för testkostnader!!!
Dom andra avgifterna du pekar på verkar vara småaktigt. Det håller jag med om. Faktum är att så är det på många, kanske alla, statliga verk. Ibland slipper man om det skickas på mail, det har jag erfarenhet av.
Dom andra avgifterna du pekar på verkar vara småaktigt. Det håller jag med om. Faktum är att så är det på många, kanske alla, statliga verk. Ibland slipper man om det skickas på mail, det har jag erfarenhet av.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jag har varit inne på ganska många statliga verk och regeringskanslier i flera länder under åren. Aldrig varit med om nån som var så pengakåt som Elsäkerhetsverket. Därav min frustration.
Med "bara" menade jag att du har rätt i att företagen behöver inte alltid betala. Jag är nästan förvånad att de låter dem som klarar sig "komma undan" utan massa kostnader.
Det kanske inte är enbart Elsäkerhetsverket, kanske är hela elbranschen, men pengatiggeriet irriterar mig.
Med "bara" menade jag att du har rätt i att företagen behöver inte alltid betala. Jag är nästan förvånad att de låter dem som klarar sig "komma undan" utan massa kostnader.
Det kanske inte är enbart Elsäkerhetsverket, kanske är hela elbranschen, men pengatiggeriet irriterar mig.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Problemet med standarder är att i tex produktstandarden IEC 61851-1 som är för laddboxar så kan man läsa vad produkten ska uppfylla MEN ofta står det att på den här punkten ska den uppfylla tex IEC 61439-7 som i sin tur hänvisar till IEC 61439-1 som hänvisar till IEC 60695-11 osv.TiborBlomhall skrev: ↑16 feb 2023 15:24"bara"
Men fortfarande kostar det över tusen kronor att ens få se standarden produkter ska efterleva.
Och det kostar 2 kronor per sida att få ut brevväxlingen de haft med företagen.
Frustrerande
Tror jag hittade 7 länkningar som mest men eftersom det är på flera ställen så behöver du säkert köpa 25+ standarder för att kunna se om du uppfyller alla kraven i EN standard. Då kostar det riktigt mycket, även om man köper Litauiska kopior
Så man kan aldrig kontrollera en ny produkt bara genom att köpa en produktstandard.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Det går bra att bygga självkontrollerande jordfelsbrytare. Det är krav på vissa marknader där man sett att en stor del av jordfelsbrytarna är ur funktion vid test.Nect skrev: ↑16 feb 2023 08:00
Eller helt ta bort texten att man följer standarden.
Håller på en del med styrsystem och vet inte hur esase har gjort funktionen. Men att ha en automatisk funktion på ett säkerhetssystem utan kontroll känns så där. Om det är programvara som utför kontrollen hur vet du som nyttjare att kontrollen verkligen har blivit utförd med godkänt resultat?
Naturligtvis finns det normer för sådana. Att en tillverkare av laddboxar väljer att hänvisa till en norm för konventionella jordfelsbrytare är därför intressant.
Det går absolut att bygga säkra laddboxar som testar sig själva vid till och frånslag - jag har en halvfärdig konstruktion som jag gav upp på - men det kräver en del övervakning i boxen.
- Lindehammar
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 24 mar 2022 08:03
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Här finns en kopia av svaret från Easee:
https://www.dagbladet.no/files/2023/02/ ... e%20AS.pdf
https://www.dagbladet.no/files/2023/02/ ... e%20AS.pdf
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Instämmer, men frågan är om Easee har det? Får du en notis i appen vid utförd godkänd kontroll? Eller om fel upptäckts under kontrollen?HenrikC skrev: ↑16 feb 2023 17:24Det går bra att bygga självkontrollerande jordfelsbrytare. Det är krav på vissa marknader där man sett att en stor del av jordfelsbrytarna är ur funktion vid test.Nect skrev: ↑16 feb 2023 08:00
Eller helt ta bort texten att man följer standarden.
Håller på en del med styrsystem och vet inte hur esase har gjort funktionen. Men att ha en automatisk funktion på ett säkerhetssystem utan kontroll känns så där. Om det är programvara som utför kontrollen hur vet du som nyttjare att kontrollen verkligen har blivit utförd med godkänt resultat?
Naturligtvis finns det normer för sådana. Att en tillverkare av laddboxar väljer att hänvisa till en norm för konventionella jordfelsbrytare är därför intressant.
Det går absolut att bygga säkra laddboxar som testar sig själva vid till och frånslag - jag har en halvfärdig konstruktion som jag gav upp på - men det kräver en del övervakning i boxen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Om du saluför eller importerar produkter så gör du det för att tjäna pengar, då förväntas du inte riskera köparens liv, hälsa och säkerhet före pengarna.Pontus skrev: ↑16 feb 2023 16:38Problemet med standarder är att i tex produktstandarden IEC 61851-1 som är för laddboxar så kan man läsa vad produkten ska uppfylla MEN ofta står det att på den här punkten ska den uppfylla tex IEC 61439-7 som i sin tur hänvisar till IEC 61439-1 som hänvisar till IEC 60695-11 osv.TiborBlomhall skrev: ↑16 feb 2023 15:24"bara"
Men fortfarande kostar det över tusen kronor att ens få se standarden produkter ska efterleva.
Och det kostar 2 kronor per sida att få ut brevväxlingen de haft med företagen.
Frustrerande
Tror jag hittade 7 länkningar som mest men eftersom det är på flera ställen så behöver du säkert köpa 25+ standarder för att kunna se om du uppfyller alla kraven i EN standard. Då kostar det riktigt mycket, även om man köper Litauiska kopior
Så man kan aldrig kontrollera en ny produkt bara genom att köpa en produktstandard.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Tidningen Elinstallatören tippar att Easee kommer säljstoppas:
https://www.elinstallatoren.se/2023/02/ ... ljstoppas/Om Easee Home/Charge inte stoppas blir det enorma konsekvenser för hur elprodukter säljs. Det säger Fredrik Byström Sjödin, elsäkerhetsexpert på Installatörsföretagen.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
All publicitet… vad är det för penibel pre-pubertal publicering från Easee?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Laddboxarna Easee Home och Easee Charge till elbilar får försäljningsförbud, meddelar Elsäkerhetsverket.
Anledningen är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning eller ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för.
- Tillverkaren har använt en elektronisk lösning av jordfelsbrytare istället för en elektromekanisk. Det finns en risk att jordfelsbrytaren inte alltid löser ut när och som den ska, säger Joel Lee Antman, inspektör vid Elsäkerhetsverket.
Det finns cirka 100 000 installerade laddboxar i de här modellerna i Sverige.
Tillverkaren ska nu återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar.
Saxat från Aftonbladet.
Anledningen är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning eller ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för.
- Tillverkaren har använt en elektronisk lösning av jordfelsbrytare istället för en elektromekanisk. Det finns en risk att jordfelsbrytaren inte alltid löser ut när och som den ska, säger Joel Lee Antman, inspektör vid Elsäkerhetsverket.
Det finns cirka 100 000 installerade laddboxar i de här modellerna i Sverige.
Tillverkaren ska nu återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar.
Saxat från Aftonbladet.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2093
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Åtgärda 100 000 boxar? Hur ska det gå till?
Skickade tillverkaren ingen box till Semko eller motsvarande för test innan man levererade till kund? Eller skickade man och fick underkänt i säkerhetstesten men sålde ändå?
Skickade tillverkaren ingen box till Semko eller motsvarande för test innan man levererade till kund? Eller skickade man och fick underkänt i säkerhetstesten men sålde ändå?
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Tillverkaren tycker att deras lösning är mycket mer innovativ och dessutom minst lika bra som det krav som elsäkerhetsverket ställer. Det brukar aldrig vara en bra strategi när man ska förhålla sig till myndigheters föreskrifter.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Det är länge sedan det var obligatoriskt att skicka till Semko för godkännande.
Numera är det tillverkaren som själv avgör om produkten uppfyller alla krav.
Sedan kan Elsäkerhetsverket göra test på eget bevåg eller på tips
(från konsumenter eller konkurrenter).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.