Jag lägger ner detta. Var tydligen oerhört känsligt att ifrågasätta taxikörning och att ta upp fysikens lagar som något som gäller. Så glöm vad jag sagt.
Allvarligt Piggelin, det vi har problem med är inte fysikens lagar, utan annat du skrivit.
Det är ju folk som ifrågasätter att Frirullning är mer effektivt. Då ifrågasätter man fysikens lagar.
Mitt största problem är dock varför Tesla inte erbjuder ett sådant läge. Hade varit väldigt lätt att lägga till. Att köra med en pedal har också visat sig farligt för vissa.
Finns flera dokumenterade fall där Teslor "skenat".
Där det visat sig att personen i fråga tryckt gasen i botten. Förmodligen har de fått två tankar i huvudet samtidigt under ett stressigt moment som dykt upp från ingenstans. Ett, man bromsar med samma pedal, två, man måste trycka ner bromsen hårt när man måste stanna snabbt...
Orsaken till att Tesla inte har möjlighet till frirullning är som jag har förstått det att de inte har blended braking. Det skulle alltså bli ineffektivt i deras fall eftersom all användining av bromspedalen ger friktionsbroms på Teslor. Med frirullning på en Tesla sker ingen regenerering. Jag förmodar att de saknar hårdvarustöd för blended brakes och att de inte vill införa det eftersom det blir lite dyrare med ett mer avancerat bromssytem.
Nu har jag inte läst alla inlägg här i tråden men var med en sväng i början och med frirullning är det ju utan regenerering som avses, får att få det snålt alltså. Går det ställa in i tesla?
Sen är det ju faktiskt imponerande att teslas bromsskivor inte rostar och kärvar mer än dom gör, som det verkar här på forumet iallafall.
Sen är det ju faktiskt imponerande att teslas bromsskivor inte rostar och kärvar mer än dom gör, som det verkar här på forumet iallafall.
Ja, det har jag reflekterat över också. Jag bor i skärgården utanför Göteborg, och luften här är så salt att man kan hålla ägget utanför fönstret ett tag så är det färdigt saltat. Mina tidigare ICE-bilar hade faktiskt avsevärt mycket mer rost på skivorna, så mycket så att om jag inte joggade bromsarna med jämna mellanrum så fick jag tillslut banka loss oken och smörja upp dom då dom låste sig. Men på min gamla Tesla såg det ut och funkade som nytt utan några åtgärder.
/Dagfinn Model S 100D 2018 Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Jag är också förvånad över det. Nu har min bil snart gått igenom sin tredje vinter och förutom att skivorna är fina så är även ytan på oken snygg, betydligt bättre än på någon av de BMW jag haft.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag är också förvånad över det. Nu har min bil snart gått igenom sin tredje vinter och förutom att skivorna är fina så är även ytan på oken snygg, betydligt bättre än på någon av de BMW jag haft.
Sedan några år tillbaka så löser väl bilen detta själv? Iallafall när det är vått/kallt ute. Är väl därför som skivorna ser så bra ut?
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model S is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
Sedan några år tillbaka så löser väl bilen detta själv? Iallafall när det är vått/kallt ute. Är väl därför som skivorna ser så bra ut?
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model S is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
På mina Volvo rostade skivorna när bilen stod parkerad på gatan.
Inte så hos Tesla. Det måste ju vara en materialfråga, rosttrögt stål hos Tesla...
"Brake Disc Wiping
Den funktionen fanns även på BMW som jag hade. Och det förklarar inte varför oken ser så fina ut.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Oavsett effektivitet kan jag bara säga att jag verkligen älskar OPD. Det är ett sånt naturligt och skönt sätt att köra, och jag hoppas att alla mina framtida bilar har det.
Nej. Det blir oroligt mjukt. Om du inte med mig skulle du inte märka när jag släpper på gaspedalen. Blir noll ryck oavsett hur fort man släpper pedalen. Det är ju detta jag försöker säga.
Och det är här du säger emot fysikens lagar.
Om du har konstant hastighet och motståndet vid frirullning är lågt, ja då upplevs det som mjukt i flesta fallen. Men så fort du har högre motstånd vid frirullning i form av väglag och luftmotstånd, eller om du har någon acceleration (och inte konstant hastighet) så blir det omöjligt mjukt om du bara släpper gasen snabbt, om inte bilen på något sätt kompenserar för detta.
Jag ger upp nu, försökte förklara för dig, men om du inte vill ta till dig informationen så kan jag inte hjälpa dig.
Det kanske är så att de som är vana att köra automatväxlad ICE-bil har övat in ett gaspedalsbeteende som innebär att när man inte längre vill att motorn ska driva, så släpps gaspedalen helt på ett abrupt sätt. På sådana bilar går det bra. Jag har aldrig ägt en automatväxlad ICE-bil, utan har alltid haft manuella. Dessutom är jag uppvuxen i sadeln på sportmotorcyklar med kraftig motorbroms. Då blev det en naturlig sak att inte släppa gasen abrupt om man vill köra mjukt. Övergången till one pedal driving på elbil blev därför väldigt enkel och naturlig.
Övergången är kanske svårare om man kommer från andra typer av ICE-fordon än de jag haft.
Det här är 100% jag. Har kört min automatväxlade Golf i 10 år ganska precis. Det var ryckigt som fan när jag provkörde!
Ser dock fram emot att lära mig nytt. Det känns som att elbil med regen är framtiden. Att påstå att det är sämre bara för att man inte kan ännu känns arrogant
Nej. Det blir oroligt mjukt. Om du inte med mig skulle du inte märka när jag släpper på gaspedalen. Blir noll ryck oavsett hur fort man släpper pedalen. Det är ju detta jag försöker säga.
Om du har konstant hastighet och motståndet vid frirullning är lågt, ja då upplevs det som mjukt i flesta fallen. Men så fort du har högre motstånd vid frirullning i form av väglag och luftmotstånd, eller om du har någon acceleration (och inte konstant hastighet) så blir det omöjligt mjukt om du bara släpper gasen snabbt, om inte bilen på något sätt kompenserar för detta.
Jag ger upp nu, försökte förklara för dig, men om du inte vill ta till dig informationen så kan jag inte hjälpa dig.
Det är möjligt att bilen kompenserar på något sätt, jag har aldrig åkt i en så lättkörd bil där det är så mjuka övergångar.
Men ja, du känner NOLL när man släpper på gasen... Efter någon sekund börjar man ju tappa lite fart beroende på Terräng.
Men denna lösning är överlägsen den Tesla gjort, men vi fick ju svaret ovan, de har snålat in på bromsystemet och saknar "blended braking" som är det nya moderna, framtiden... Förhoppningsvis kommer Tesla även uppgradera sina bilar framöver så man slipper snikversionen med OPD.
Det här är 100% jag. Har kört min automatväxlade Golf i 10 år ganska precis. Det var ryckigt som fan när jag provkörde!
Ser dock fram emot att lära mig nytt. Det känns som att elbil med regen är framtiden. Att påstå att det är sämre bara för att man inte kan ännu känns arrogant
Du verkar inte förstå, du säger att regen är framtiden? Jag har regen på min bil också, men jag initierar det med bromspedalen. Som det ska gå till, och släpper jag alla pedaler frirullar bilen helt, det är det mest effektiva, dvs framtiden.
Det är möjligt att bilen kompenserar på något sätt, jag har aldrig åkt i en så lättkörd bil där det är så mjuka övergångar.
Men ja, du känner NOLL när man släpper på gasen... Efter någon sekund börjar man ju tappa lite fart beroende på Terräng.
Men denna lösning är överlägsen den Tesla gjort, men vi fick ju svaret ovan, de har snålat in på bromsystemet och saknar "blended braking" som är det nya moderna, framtiden... Förhoppningsvis kommer Tesla även uppgradera sina bilar framöver så man slipper snikversionen med OPD.
Nä nu får du ge dig, felaktigheter igen.
Blended braking fanns på prius för 25 år sedan och på Nissan Leaf för 13 år sedan.
Sa du emot lärarna i skolan lika mycket? Inget illa menat
Oavsett effektivitet kan jag bara säga att jag verkligen älskar OPD. Det är ett sånt naturligt och skönt sätt att köra, och jag hoppas att alla mina framtida bilar har det.
Håller helt med. De gånger jag kört någon annan elbil än Tesla så har jag direkt aktiverat max OPD (dvs max regen via modulering av accelerationspedalen). Men ingen som kommit upp i samma nivå som Tesla. Det enda jag saknar (på mina "veteran" S och X) är att ha lika mycket regen jämt, dvs även vid hög laddnivå och kallt batteri.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Håller helt med. De gånger jag kört någon annan elbil än Tesla så har jag direkt aktiverat max OPD (dvs max regen via modulering av accelerationspedalen). Men ingen som kommit upp i samma nivå som Tesla. Det enda jag saknar (på mina "veteran" S och X) är att ha lika mycket regen jämt, dvs även vid hög laddnivå och kallt batteri.
Polestar har lika kraftig eller mer OPD jämfört med Tesla. Polestar lider inte heller lika mycket av kallt eller fullt batteri som Tesla. Eftersom Polestar har blended brakes så kan man dessutom få ännu kraftigare regenerering genom att trycka lätt på bromsen, framförallt i lägre hastigheter. Tesla borde lära av Polestar för att se hur man kan göra en ännu bättre OPD.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ja, det har du naturligtvis rätt i. Jag har blivit ganska ringrostig på tyska märker jag allt oftare. Har liksom kommit för långt ifrån det eller så. Lite jobbigt när man inte längre är riktigt bra på något språk.
Svenska är väl inte ett språk som du vuxit upp med från spädbarnsåren, om jag förstått rätt. Trots det skulle jag säga att de inlägg du skriver är bättre skrivna än de som en stor del av alla svenskar skriver.
Tack. Det stämmer, jag flyttade hit när jag var 32. Fast jag kunde lite svenska innan. Jag började inte från noll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nä nu får du ge dig, felaktigheter igen.
Blended braking fanns på prius för 25 år sedan och på Nissan Leaf för 13 år sedan.
Sa du emot lärarna i skolan lika mycket? Inget illa menat
Vad är fel? Är det inte nyare än vanlig bromsningen? Exakt. Helt korrekt av mig igen.
Enpedalskörning suger. Körde max 1% med funktionen påslagen i Leafen. Det fungerar i kökörning, annars inte. Bilkörning ska vara harmoniskt, inte nått jobbigt "hålla gasen i exakt läge annars bromsar det". Enpedalskörning är som att köra radiobil på tivoli. Dessutom får man kramp när man inte kan ta bort foten en stund utan att bilhelvetet bromsar.
Bromsar är förluster, regenerering är förluster. Vill jag bromsa flyttar jag foten till bromsen och sänker mjukt farten, men tills dess kan jag låta bilen frirulla och tappa fart naturligt och spara energi.
Enpedalskörning suger. Körde max 1% med funktionen påslagen i Leafen. Det fungerar i kökörning, annars inte. Bilkörning ska vara harmoniskt, inte nått jobbigt "hålla gasen i exakt läge annars bromsar det". Enpedalskörning är som att köra radiobil på tivoli. Dessutom får man kramp när man inte kan ta bort foten en stund utan att bilhelvetet bromsar.
Bromsar är förluster, regenerering är förluster. Vill jag bromsa flyttar jag foten till bromsen och sänker mjukt farten, men tills dess kan jag låta bilen frirulla och tappa fart naturligt och spara energi.
Här har vi en som förstår.
Hur gör ni som har svårt att hantera gaspedalen för att hålla jämn fart med era bilar idag? Ni borde ju rimligtvis uppleva samma problem med gaspådrag idag? Dvs ”Hålla gasen i exakt läge annars gasar det”
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Flamman, legitim fråga. Jag släpper ganska ofta pedalen i backar, inför kurvor, inför korsningar etc. och bekymrar mig inte om att hålla helt jämn fart. Elbilar med minsta regen, automatbilar i komfortläge och manuella bilar på hög växel är alla ganska förlåtande mot att man varierar läget på gaspedalen. Släpper man lite för mycket tappar man lite fart, men på en bil med högt ställd regen är spannet mycket mindre. Jag undrar om inte Leafen till och med satte in friktionsbromsarna om man släppte helt.
Kört leaf? Bara nyfiken för den är ganska rejäl, tycker jag.