Det är lite svårt att avgöra från dina svar om du talar ur egen erfarenhet av elbilar och då i synnerhet Tesla, eller om du bara drar teoretiska slutsatser.
Grejen är ju att dina slutsatser om ryckigheten i one-pedal driving inte stämmer med de erfarenheter de flesta av oss som kör Tesla har.
Om du nu mot förmodan kör en Tesla, testa lite försiktigt känsligheten på "gas"-pedalen vid konstant fart och vid acceleration och regen inbromsning och du kommer att märka att responsen inte är linjär. Runt den "nuvarande" positionen av gaspedalen verkar det finnas ett fönster där känsligheten för variationer är mycket lägre än längre bort från den positionen. Dvs, så länge du endast rör lite grann på pedalen så är utväxlingen mycket liten och varje ändring i position ger mycket lite ändring i motorkraft. Om du flyttar pedalen i större rörelser så ökar utväxlingen rätt snabbt. Samma sak om du gör små rörelser, men snabbare; det verkar också öka utväxlingen och effekten av rörelsen. Det hela gör att man utan att anstränga sig automatiskt får en "frirull" effekt, fast med ännu mycket bättre kontroll. (Ännu roligare vore om någon hade någon beskrivning av hur pedalkurvan egentligen ser ut; det jag säger här är slutsatser och gissningar från hur jag tycker min bil beter sig.)
Hoppas nåt av det där var begripligt...
Det gör att det inte alls är svårt att finjustera hastigheten och bromsverkan med helt naturliga rörelser, trots att det rent teoretiskt kan verka osannolikt. Så rådet vore nog att du kör en Tesla några ggr i olika omständigheter innan du dömer ut systemet. (Om du mot förmodan faktiskt kört signifikanta avstånd med någon Tesla redan och ändå inte håller med, då har jag inget att tillägga.)