Kondensproblem vanligt?
Moderator: Redaktion
Kondensproblem vanligt?
I väntan på leverans av en model Y undrar man lite olika frågor som ny Tesla-ägare...
En av de problemen som jag sett på YT och andra kanaler är kondens/fukt i lyktorna (både fram och bak), är det vanligt problem på Tesla, har ni problem med det?
Går det isf att få det åtgärdat?
En av de problemen som jag sett på YT och andra kanaler är kondens/fukt i lyktorna (både fram och bak), är det vanligt problem på Tesla, har ni problem med det?
Går det isf att få det åtgärdat?
MY RWD 2023
Re: Kondensproblem vanligt?
Kondens i lyktorna är inget ovanligt, oavsett bilmärke.
Jag hade det titt som tätt på min Volvo, min Tesla och senast min VW.
Det är sällan det blir problem pga det, men många verkar överreagera något extremt. Miljövidrigt IMO att slänga och ersätta något som fortfarande funkar fint och torkar ur tids nog.
Det är sällan det blir problem pga det, men många verkar överreagera något extremt. Miljövidrigt IMO att slänga och ersätta något som fortfarande funkar fint och torkar ur tids nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Haft många bilar (mest Volvo, Audi) och aldrig stött på problemet. Känns bara inte alls premium, därav min fråga.taliz skrev: ↑11 feb 2023 15:03Kondens i lyktorna är inget ovanligt, oavsett bilmärke.
MY RWD 2023
Kondens på insidan av framlyktorna kan vara ett reellt problem på vintern när det blir till frost och kraftigt försämrar ljuset. Har haft några resor hem från fjällen som inte varit trevliga. Bor i södra Norrland.
Tror det kan drabba många andra bilar, men att Tesla är lite extra känsliga. Lyktorna har en öppning täckt av goretex-likande material (T ex Gore automotive vents) som sakta släpper igenom/utjämnar luft och ånga. Sjunker temperaturen på glaset så är risken att det kondenserar på insidan. Fysikens lagar är som de är.
Det är fler saker som borde vara till Teslas nackdel. Stora glas ger stor yta som det kondenserar på och ger större mängd vätska. Uppåtriktade glas sänker temperaturen på glasen några grader extra pga värmeutstrålning när det är stjärnklart. Även att man med Tesla ofta backar upp bilen mot t ex garaget/väggen ökar nettovärmeutstrålningen fram med kallare glas och mer kondens som resultat.
Att byta lyktorna hjälper nog ett tag, men känns onödigt då det nog är en kortsiktig lösning.
Att parkera med fronten mot en vägg hjälper delvis. Jag har ena lyktan mot vedboden, och den klarar sig bättre när jag inte behöver ladda och har fronten ut mot ett öppet fält.
Har funderat på om Tesla kunde göra en mjukvarufunktion som styr lampelektroniken på lämpligt sätt så den avger värme och löser problemet, typ som förvärmningen av batteriet som görs genom att styra strömmen i motorerna så att de blir varma.
Tror det kan drabba många andra bilar, men att Tesla är lite extra känsliga. Lyktorna har en öppning täckt av goretex-likande material (T ex Gore automotive vents) som sakta släpper igenom/utjämnar luft och ånga. Sjunker temperaturen på glaset så är risken att det kondenserar på insidan. Fysikens lagar är som de är.
Det är fler saker som borde vara till Teslas nackdel. Stora glas ger stor yta som det kondenserar på och ger större mängd vätska. Uppåtriktade glas sänker temperaturen på glasen några grader extra pga värmeutstrålning när det är stjärnklart. Även att man med Tesla ofta backar upp bilen mot t ex garaget/väggen ökar nettovärmeutstrålningen fram med kallare glas och mer kondens som resultat.
Att byta lyktorna hjälper nog ett tag, men känns onödigt då det nog är en kortsiktig lösning.
Att parkera med fronten mot en vägg hjälper delvis. Jag har ena lyktan mot vedboden, och den klarar sig bättre när jag inte behöver ladda och har fronten ut mot ett öppet fält.
Har funderat på om Tesla kunde göra en mjukvarufunktion som styr lampelektroniken på lämpligt sätt så den avger värme och löser problemet, typ som förvärmningen av batteriet som görs genom att styra strömmen i motorerna så att de blir varma.
Senast redigerad av SkipperO, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Håller helt med, har aldrig haft kondens. Undrar lite vad det är för Volvo Taliz har.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 15:59Haft många bilar (mest Volvo, Audi) och aldrig stött på problemet. Känns bara inte alls premium, därav min fråga.taliz skrev: ↑11 feb 2023 15:03Kondens i lyktorna är inget ovanligt, oavsett bilmärke.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
SkipperO skrev: ↑11 feb 2023 16:09Kondens på insidan av framlyktorna kan vara ett reellt problem på vintern när det blir till frost och kraftigt försämrar ljuset. Har haft några resor hem från fjällen som inte varit trevliga. Bor i södra Norrland.
Tror det kan drabba många andra bilar, men att Tesla är lite extra känsliga. Lyktorna har en öppning täckt av goretex-likande material (T ex Gore automotive vents) som sakta släpper igenom/utjämnar luft och ånga. Sjunker temperaturen på glaset så är risken att det kondenser på insidan. Fysikens lagar är som de är.
Vad menar du att "byte av lampor hjälper nog ett tag..." borde inte problemet uppstå från dag 1 (vid vissa väderförhållande)?
MY RWD 2023
Bra fråga, och anledningen till 2 ”nog”, så du kanske har rätt. Till viss del så ansamlas vatten i mina som inte verkar torka upp helt så här års, så någon grad av försämring med tiden finns också.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 17:12SkipperO skrev: ↑11 feb 2023 16:09Kondens på insidan av framlyktorna kan vara ett reellt problem på vintern när det blir till frost och kraftigt försämrar ljuset. Har haft några resor hem från fjällen som inte varit trevliga. Bor i södra Norrland.
Tror det kan drabba många andra bilar, men att Tesla är lite extra känsliga. Lyktorna har en öppning täckt av goretex-likande material (T ex Gore automotive vents) som sakta släpper igenom/utjämnar luft och ånga. Sjunker temperaturen på glaset så är risken att det kondenser på insidan. Fysikens lagar är som de är.
Vad menar du att "byte av lampor hjälper nog ett tag..." borde inte problemet uppstå från dag 1 (vid vissa väderförhållande)?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Ni har nog bara inte noterat det. Det var en V60 jag hade, kondens i framlyktorna.Dafro skrev: ↑11 feb 2023 16:48Håller helt med, har aldrig haft kondens. Undrar lite vad det är för Volvo Taliz har.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 15:59Haft många bilar (mest Volvo, Audi) och aldrig stött på problemet. Känns bara inte alls premium, därav min fråga.taliz skrev: ↑11 feb 2023 15:03Kondens i lyktorna är inget ovanligt, oavsett bilmärke.
På Teslan och ID4an var det bak. Knappt noterbart på Teslan medan ID4an hade rätt rejält på högersidan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
På min Model 3 fick jag kondensproblem i höger baklykta första vintern. Däremot inte i vänster. Den klarade sig till andra vintern, innan den fick bytas av samma anledning. Jag har för mig att jag sett någon som menar att problemet (delvis i alla fall) beror på en limfog som inte är bra och som det går att fixa med bättre lim. Om det stämmer är det inte förvånande om problemet inte uppstår dag 1.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Hade också kondensproblem i lyktorna på min Volvo, en XC70 -16. Har sett andra Volvo:s som också haft det, men för den skull, ingen som min MS.Dafro skrev: ↑11 feb 2023 16:48Håller helt med, har aldrig haft kondens. Undrar lite vad det är för Volvo Taliz har.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 15:59Haft många bilar (mest Volvo, Audi) och aldrig stött på problemet. Känns bara inte alls premium, därav min fråga.taliz skrev: ↑11 feb 2023 15:03Kondens i lyktorna är inget ovanligt, oavsett bilmärke.

Tesla Model S 90D
Har just nu kraftig kondens i kameran på B-stolpen på förarsidan. Normalt enligt Tesla, men aldrig haft kondens på passagerarsidan trots in och ut i varmgarage så kommer det bara på förarsidan.
Kondens i framlyktorna också, brukar försvinna på 2-3v, men störigt när det fryser till frost, då blir ljusbilden dimmig.
Kondens i framlyktorna också, brukar försvinna på 2-3v, men störigt när det fryser till frost, då blir ljusbilden dimmig.

Kan nog bli i alla bilar men låter som om det är vanligt i tesla men det viktigaste är ju att dom åtgärder det under garanti eller good Will, gör dom inte det är det ju dåligt. Gäller alla bilmärken såklart.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ska bli intressant att se hur dom löser det när det kommer kameror även i lyktorna, eller såJjkalla skrev: ↑13 feb 2023 18:06Har just nu kraftig kondens i kameran på B-stolpen på förarsidan. Normalt enligt Tesla, men aldrig haft kondens på passagerarsidan trots in och ut i varmgarage så kommer det bara på förarsidan.
Kondens i framlyktorna också, brukar försvinna på 2-3v, men störigt när det fryser till frost, då blir ljusbilden dimmig.![]()
blir det precis som nu dvs typ oanvändbart på vintern.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Alltså, har uteslutande alla Teslor problem med detta...?
En 2021a i källaren idag:

Såg en video på YT det är dålig limning mellan främre (utåt) och bakre halvan (invändigt) av lyktorna… riktigt illa var det.
En 2021a i källaren idag:

Såg en video på YT det är dålig limning mellan främre (utåt) och bakre halvan (invändigt) av lyktorna… riktigt illa var det.
MY RWD 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nej. Jag har inte haft vattendroppar vare sig fram eller bak, varken på min Model Y eller på min tidigare Model 3. Bara lite imma bak och lite frost i vänster strålkastare på Y:n.
Som så mycket annat så är det en del av Teslalotteriet eftersom vissa tydligen har haft droppar flera gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det kan bara inte stämma att det skulle vara problem med en Volvo!!!taliz skrev: ↑11 feb 2023 19:26Ni har nog bara inte noterat det. Det var en V60 jag hade, kondens i framlyktorna.Dafro skrev: ↑11 feb 2023 16:48Håller helt med, har aldrig haft kondens. Undrar lite vad det är för Volvo Taliz har.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 15:59Haft många bilar (mest Volvo, Audi) och aldrig stött på problemet. Känns bara inte alls premium, därav min fråga.taliz skrev: ↑11 feb 2023 15:03Kondens i lyktorna är inget ovanligt, oavsett bilmärke.
På Teslan och ID4an var det bak. Knappt noterbart på Teslan medan ID4an hade rätt rejält på högersidan.
Du _måste_ ljuga! Bara Tesla som kan ha problem...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det är ju helt normalt och i sin ordning moderna lysen immar igen vid vissa förhållanden. Det viktiga är ju att ventilationssystemet fungerar så de torkar ut direkt. Bra information på Hellas (som är oem till många biltillverkare) sida:martinot skrev: ↑23 feb 2023 20:18Det kan bara inte stämma att det skulle vara problem med en Volvo!!!taliz skrev: ↑11 feb 2023 19:26Ni har nog bara inte noterat det. Det var en V60 jag hade, kondens i framlyktorna.Dafro skrev: ↑11 feb 2023 16:48Håller helt med, har aldrig haft kondens. Undrar lite vad det är för Volvo Taliz har.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 15:59Haft många bilar (mest Volvo, Audi) och aldrig stött på problemet. Känns bara inte alls premium, därav min fråga.taliz skrev: ↑11 feb 2023 15:03Kondens i lyktorna är inget ovanligt, oavsett bilmärke.
Du _måste_ ljuga! Bara Tesla som kan ha problem...![]()
” Why do headlamps fog up?
Most modern headlamps are equipped with a ventilation system that ensures the pressure is equalised. This also allows moisture that has penetrated the headlamp to escape again. Conversely, this also means that the headlamps can fog up much more easily from the inside.”
https://www.hella-bulbs.com/en/article/ ... -headlamps
Vanligaste felet är ju att portarna för ventilationen är blockerade eller att tätningarna fallerat så det kommer in vatten utifrån.
Jo, fast detta kan aldrig drabba en Volvo.LarsOJ skrev: ↑23 feb 2023 20:39
Det är ju helt normalt och i sin ordning moderna lysen immar igen vid vissa förhållanden. Det viktiga är ju att ventilationssystemet fungerar så de torkar ut direkt. Bra information på Hellas (som är oem till många biltillverkare) sida:
Most modern headlamps are equipped with a ventilation system that ensures the pressure is equalised. This also allows moisture that has penetrated the headlamp to escape again. Conversely, this also means that the headlamps can fog up much more easily from the inside.”
Vanligaste felet är ju att portarna för ventilationen är blockerade eller att tätningarna fallerat så det kommer in vatten utifrån.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Köper aldrig detta! Få av moderna bilar har det problemet.martinot skrev: ↑23 feb 2023 21:03Jo, fast detta kan aldrig drabba en Volvo.LarsOJ skrev: ↑23 feb 2023 20:39
Det är ju helt normalt och i sin ordning moderna lysen immar igen vid vissa förhållanden. Det viktiga är ju att ventilationssystemet fungerar så de torkar ut direkt. Bra information på Hellas (som är oem till många biltillverkare) sida:
MY RWD 2023
Köper och köper… Alltså du tror inte på vad Hella säger på sin hemsida om kondens? Du vet väl att Hella tillverkar strålkastarna och belysningen till de flesta bilar som säljs?Spid3r skrev: ↑23 feb 2023 21:36Köper aldrig detta! Få av moderna bilar har det problemet.martinot skrev: ↑23 feb 2023 21:03Jo, fast detta kan aldrig drabba en Volvo.LarsOJ skrev: ↑23 feb 2023 20:39
”Hella is a German based manufacturer of specialty lighting parts for automobiles and is an OEM (Original Equipment Manufacturer) for Audi, BMW, Mercedes, Mini, Subaru , Toyota, Volkswagen and more.”
” Hella is one of the top 50 global automotive suppliers, and one of the 100 largest industrial companies in Germany. Worldwide, it employs about 40,000 people in more than 100 locations in over 35 countries.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hella_(company)
Du är för kul du, klart det kan drabba även volvo men verkar markant vanligare på tesla om man tar en promenad i ett p-hus tex. Men säkert vanligare på nyare moderna bilar där man inte har lampor som ger värme. Men funkar garanterat bra i Kalifornien där det sällan är så kallt så det kondenserar. Men som Taliz säger så är det väl inget funktionellt problem så länge det inte påverkar belysningen, eller ev framtida kameror som ska sitta i utrymmet. Mer ön att det ser billigt och tråkigt ut.martinot skrev: ↑23 feb 2023 21:03Jo, fast detta kan aldrig drabba en Volvo.LarsOJ skrev: ↑23 feb 2023 20:39
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Kondensproblemen i Teslas lyktor beror i första hand på att Tesla är pissigt dåliga på att sätta ihop lyktorna så att de blir täta.
Det är bevisat flera ggr om att folk som tar loss lyktorna, kollar vart det är otätt och fixar felet blir av med problemet.
Kondensproblem är vanligare nu med LED-lyktor än innan överlag även hos andra tillverkare.
Med låg värmeutveckling ångar fukten som kom vid tillverkningen ut långsamt, men den ska försvinna och anpassa sig till klimatet så länge det ät tätt tillverkat, det löser goretexmembranet.
Min bil (M3P 2021) hade fukt i lyktorna som inte försvann och när det var kallare än -20C blev det is på hela lyktorna på bägge sidorna vilket gjorde att ljusbilden fullständigt försvann och det köndes som att köra med parkeringsljus. Riktigt dåligt och absolut farligt.
Efter byte (Tesla tog det utan att tveka en sekund, bifogade bilder i servicebeställningen) så har jag inte haft någon fukt i lyktorna.
Mina bakljus har vart täta, men jag har bekanta som haft fukt i sina.
Här hann faktiskt isen smälta lite när jag kom in i samhället vilket var mindre kallt och började köra lite saktare. Ljusbilden blev bättre än den var när det var som sämst.
Det är bevisat flera ggr om att folk som tar loss lyktorna, kollar vart det är otätt och fixar felet blir av med problemet.
Kondensproblem är vanligare nu med LED-lyktor än innan överlag även hos andra tillverkare.
Med låg värmeutveckling ångar fukten som kom vid tillverkningen ut långsamt, men den ska försvinna och anpassa sig till klimatet så länge det ät tätt tillverkat, det löser goretexmembranet.
Min bil (M3P 2021) hade fukt i lyktorna som inte försvann och när det var kallare än -20C blev det is på hela lyktorna på bägge sidorna vilket gjorde att ljusbilden fullständigt försvann och det köndes som att köra med parkeringsljus. Riktigt dåligt och absolut farligt.
Efter byte (Tesla tog det utan att tveka en sekund, bifogade bilder i servicebeställningen) så har jag inte haft någon fukt i lyktorna.
Här hann faktiskt isen smälta lite när jag kom in i samhället vilket var mindre kallt och började köra lite saktare. Ljusbilden blev bättre än den var när det var som sämst.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
På klassiska bilar med gamla lyktor mådde inte reflektorn bra av fukten. Min gissning är att det är samma lika här och överdrivna mängder fukt gör att man får lampbyte i förtid.taliz skrev: ↑11 feb 2023 15:03Kondens i lyktorna är inget ovanligt, oavsett bilmärke.
Är vi säkra på att Tesla kastar lyktorna?
Rimligen skulle de kunna laga (täta) dem eftersom man kan göra det själv (baka).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mina lyktor ser ut exakt sådär. Körde precis 30 mil med kanske 30% halvljus. Helljuset var ok, ca 60-70%. Ingen rolig erfarenhet. Tyvärr har jag inget varmgarage tillgängligt innan jag ska köra hem igen. Några andra tips?AAKEE skrev: ↑24 feb 2023 08:24Kondensproblemen i Teslas lyktor beror i första hand på att Tesla är pissigt dåliga på att sätta ihop lyktorna så att de blir täta.
5820FBA2-6746-4BC5-B8BD-B4FA0C3A74F4.jpeg