Supermiljöbilspremien - Har ni fått premien utbetald?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Re: Supermiljöbilspremien - Har ni fått premien utbetald?

Inlägg av Foluke »

100procent skrev:
Ni som fått den utbetald, hur lång tid tog det tills ni fick pengar och hur såg processen ut? Fick ni kontakta Transportstyrelsen eller sköttes allting automatiskt och ett brev dök upp i brevlådan med ett beslut?

Ni som ännu inte fått pengarna, tillhör ni den grupp som köpt sin Tesla sent under 2015?
Hämtade bilen 29/12 2015. Premien låg på mitt bankkonto ca 5 veckor senare. Jag hade inte gjort något. Det kom papper från Swedbank om att de hade betalt in på Handelbankskontot! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Första inlägget på detta forum får bli detta! :)

Det lutar väldigt mycket åt att jag kommer att förhandsboka en model 3 så fort det är möjligt. Men då man inte kommer få se röken av den bilen förrän tidigast 2017, kommer man då våga hoppas på någon supermiljöbilspremien? Följande text är direkt saxad från transportstyrelsen:
Premien betalas ut till de som under perioden den 1 januari 2012 till och med den 31 december 2016 (om medel fortfarande finns) förvärvar och ställer på en ny supermiljöbil. En förutsättning är att man inte har fått något annat statligt eller kommunalt stöd för förvärvet av den aktuella bilen.
Antar att nuvarande premie gäller till 31 december 2016 och att ny kommer att gälla efter det. Men vad kommer gälla? Är det när man beställer sin bil eller när den levereras? Antar det senare, låter mest logiskt. Någon som har någon insyn i hur dessa bestämmelser fungerar och kan ge lite mer klarhet?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

peken skrev:
Första inlägget på detta forum får bli detta! :)

Det lutar väldigt mycket åt att jag kommer att förhandsboka en model 3 så fort det är möjligt. Men då man inte kommer få se röken av den bilen förrän tidigast 2017, kommer man då våga hoppas på någon supermiljöbilspremien? Följande text är direkt saxad från transportstyrelsen:
Premien betalas ut till de som under perioden den 1 januari 2012 till och med den 31 december 2016 (om medel fortfarande finns) förvärvar och ställer på en ny supermiljöbil. En förutsättning är att man inte har fått något annat statligt eller kommunalt stöd för förvärvet av den aktuella bilen.
Antar att nuvarande premie gäller till 31 december 2016 och att ny kommer att gälla efter det. Men vad kommer gälla? Är det när man beställer sin bil eller när den levereras? Antar det senare, låter mest logiskt. Någon som har någon insyn i hur dessa bestämmelser fungerar och kan ge lite mer klarhet?
Jag tycker det är en märklig formulering. Här är lagen som styr utbetalningen av premien, och den nämner inget slutdatum: https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-La ... 2011-1590/

Sen är det som så att riksdagen måste allokera medel för premien via budgeten. Men vad händer om de inte gör det, eller om premien tar slut (som den gjort så många gånger) utan att fyllas på och betalas ut retroaktivt? Då bryter ju staten mot sin egna lag. Kan man ta det till någon domstol? Om riksdagen vill kan den såklart helt enkelt avskaffa lagen. Men fram till dess gäller den ju som den är skriven. Och det känns svårt att sia i om riksdagen isåfall avskaffar den i år, nästa år, nästnästa, eller när det nu blir. Och om den isåfall ersätts av det bonus-/malussystem som bl.a. Miljöpartiet pratat om länge.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Dom ska ju ha premien fram till det nya bonus-malus systemet som sägs ska komma 2017. Jag tror och hoppas att det då blir mer förmånligt än nuvarande premie.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bullen skrev:
Har sett 3 olika varianter på olika bolag.
Ett betalade ut cash
Ett annat la in det som förhöjd första lease
Det tredje drog det på restvärdet på nåt skumt sätt. Bägge de senare medförde iaf sänkt månadskostnad med en dryg tusenlapp
Vi fick cash. Det vill säga min arbetsgivare fick 40 tkr på kontot av leasingbilaget. Är väl enklast också att inte behöva räkna om och slippa frågetecken hit och dit när alla inte förstår.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fick det också utbetalat som en klumpsumma.. Trots att jag ock säljaren räknade ut månadskostnaden där vi räknade den som extra förhöjd hyra... Leasingbolagen tyckte väl det var för krångligt att ändra leasingavtalet.. Hm.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

Någon som fått utbetald premie i år?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Designer skrev:
Jag fick min utbetald i januari, men jag antar att du menar någon som fått bilen levererad i år?
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

danni skrev:
Designer skrev:
Jag fick min utbetald i januari, men jag antar att du menar någon som fått bilen levererad i år?
jo! det var så jag tänkte. Har inte du haft din bil sedan mitten -15 :o
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Fick bilen kring jul ingen premie ännu
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Fick bilen 21/12 -15 och premien fick DNB för två veckor sedan.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Designer skrev:
danni skrev:
Designer skrev:
jo! det var så jag tänkte. Har inte du haft din bil sedan mitten -15 :o
Hämtade ut min bil 1:a oktober 2015. Men supermiljöbilspremierna tog ju slut runt mitten av 2015, så alla som hämtade ut andra halvan fick vänta på sina pengar till i januari.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag fick min bil 25e nov och fick ut premien 26e dec. Nya regeringen fyllde ju på med pengar för supermiljöbilspremien så att alla som stod på kö fick utbetalt och att inget av det som sålts 2015 togs från 2016 års budget. Man la alltså till en extrapott utöver budget för att komma ikapp.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Jag fick min bil 25e nov och fick ut premien 26e dec. Nya regeringen fyllde ju på med pengar för supermiljöbilspremien så att alla som stod på kö fick utbetalt och att inget av det som sålts 2015 togs från 2016 års budget. Man la alltså till en extrapott utöver budget för att komma ikapp.
Regeringen var väl inte så ny i slutet av förra året, den hade ju tillträtt i oktober 2014 och därmed suttit mer än 25% av mandatperioden?

Enligt Transportstyrelsen så kommer dock pengarna från 2016 års anslag:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... orbrukade/
Transportstyrelsen skrev:
Premieutbetalningarna återupptas 2016
Regeringen har lämnat besked om att alla som köper supermiljöbilar under 2015 kommer få sina ärenden prövade av Transportstyrelsen och premier kommer kunna betalas ut med 2016 års anslag. Detta innebär dock att köpare av supermiljöbilar från och med nu kommer behöva vänta innan Transportstyrelsen kan betala ut premien.
Det var också ett klapp för utbetalningarna från och med augusti till december.

Regeringen beslutade att budgetera 309 miljoner till Supermiljöbilspremien för 2016:
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/ ... naturvard/

Detta är mindre än de 347 miljoner som sattes av till 2015. Här ser man dock att en höjning från 215 miljoner gjordes i november från det som beslutades både i december 2014 och juni 2015 (pengarna tog slut i juli):

Tror regeringen att det kommer bli färre supermiljöbilar i år? Har någon som fått bilen levererad under 2016 fått premien? Verkar inte så med tanke på att alla från 2015 inte fått betalt ännu men ändå så har 57 miljoner redan betalats ut från 2016 års pengar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/ko ... ilspremie/

Själv misstänker jag att medlen för 2016 kommer vara slut innan jag får leverans av min bil även ifall jag får den i juni. Extrapotten som lades i november räckte alltså inte ens till de bilar som då redan hade sålts. Man har behövt nalla på 2016 år pott för 2015 års bilar och för 2016 har regeringen ändå budgeterat mindre medel än för 2015.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag fick min Tesla 1,a september och fick premien i Januari.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Svenssons skrev:
joel80 skrev:
Regeringen var väl inte så ny i slutet av förra året, den hade ju tillträtt i oktober 2014 och därmed suttit mer än 25% av mandatperioden?
Man regerade ju inte på sin budget under första året så jo, man kan nog säga att det var nya regeringen som fyllde på.
Enligt Transportstyrelsen så kommer dock pengarna från 2016 års anslag:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... orbrukade/
Transportstyrelsen skrev:
Premieutbetalningarna återupptas 2016
Regeringen har lämnat besked om att alla som köper supermiljöbilar under 2015 kommer få sina ärenden prövade av Transportstyrelsen och premier kommer kunna betalas ut med 2016 års anslag. Detta innebär dock att köpare av supermiljöbilar från och med nu kommer behöva vänta innan Transportstyrelsen kan betala ut premien.
Gammal nyhet.. Inte aktuell då nya budgeten slogs igenom och den 92 miljoner du nämner nedan extrainsattes för att "komma ikapp" lite. Det gjorde så att utebetalningarna startade igen i december (med färska pengar och inte de från 2016 års budget) Dom hade ju legat efter mer och mer under flera år.. så viss del av 2015 års peng gick ju till 2014 också...

Det var också ett klapp för utbetalningarna från och med augusti till december.

Regeringen beslutade att budgetera 309 miljoner till Supermiljöbilspremien för 2016:

Detta är mindre än de 347 miljoner som sattes av till 2015. Här ser man dock att en höjning från 215 miljoner gjordes i november från det som beslutades både i december 2014 och juni 2015 (pengarna tog slut i juli):
2015 hade man 215milj från start.. det gick dock åt väldigt många miljoner av dom direkt för att betala för de som väntat sen typ aug 2014. För att komma ikapp med släpet la man in 92 milj extra, sen höjde man samtidigt frän 215 milj årligen till 309 milj för år 2016, samtidigt som man halverade summan som hybridbilar får, vilket direkt såklart får summan att räcka till betydligt fler. Jag tror att den kommer räcka betydligt längre i år, även om det finns stor risk att den tar slut innan årsskiftet.
Tror regeringen att det kommer bli färre supermiljöbilar i år? Har någon som fått bilen levererad under 2016 fått premien? Verkar inte så med tanke på att alla från 2015 inte fått betalt ännu men ändå så har 57 miljoner redan betalats ut från 2016 års pengar.
Låter ju väldigt märkligt att inte alla fått ut pengen från 2015. Det tog inte ner än 4 veckor efter att jag hämtat ut Volvon innan pengen kom. Kan kanske vara så att det fastnar pappersarbete hos Tesla/DNB som inte skickar vidare rätt uppgifter eller ligger på för att ansöka om premien. (Vilket man måste göra om man inte är privatperson som köpt bilen.)
Själv misstänker jag att medlen för 2016 kommer vara slut innan jag får leverans av min bil även ifall jag får den i juni. Extrapotten som lades i november räckte alltså inte ens till de bilar som då redan hade sålts. Man har behövt nalla på 2016 år pott för 2015 års bilar och för 2016 har regeringen ändå budgeterat mindre medel än för 2015.

Jag försöker hitta siffror på vad som betalats ut från 2016 års budget under 2015, alltså efter att "extrapengen" tillförts. Var hittar du det?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Man regerade ju inte på sin budget under första året så jo, man kan nog säga att det var nya regeringen som fyllde på.
Regeringen kom till makten över 1 år innan de gjorde någon ändring. De gjorde ingen ändring i juni vilket de hade möjlighet till utan de väntade till november och de medel som tillfördes räckte inte ens till de bilar som redan då hade sålts.
joel80 skrev:
Gammal nyhet.. Inte aktuell då nya budgeten slogs igenom och den 92 miljoner du nämner nedan extrainsattes för att "komma ikapp" lite. Det gjorde så att utebetalningarna startade igen i december (med färska pengar och inte de från 2016 års budget) Dom hade ju legat efter mer och mer under flera år.. så viss del av 2015 års peng gick ju till 2014 också...
Gammal nyhet men som ändå visat sig vara korrekt. Det är dock inte sant "att alla som stod på kö fick utbetalt och att inget av det som sålts 2015 togs från 2016 års budget. " Alla som fick leverans har ännu inte fått premien utbetald och ändå har drygt 57 miljoner betalats ut utan att någon som fick leverans 2016 verkar ha fått några premier.
joel80 skrev:
2015 hade man 215milj från start.. det gick dock åt väldigt många miljoner av dom direkt för att betala för de som väntat sen typ aug 2014. För att komma ikapp med släpet la man in 92 milj extra, sen höjde man samtidigt frän 215 milj årligen till 309 milj för år 2016, samtidigt som man halverade summan som hybridbilar får, vilket direkt såklart får summan att räcka till betydligt fler. Jag tror att den kommer räcka betydligt längre i år, även om det finns stor risk att den tar slut innan årsskiftet.
OK, man räknar alltså hybridbilar som halva supermiljöbilar vilket sparar pengar. Detta är OK men redan nu har drygt 18% av totala potten betalats ut utan att några som fått leverans under 2016 fått premien som det verkar. Under 2015 så betalade man som du sa för 2014 år premier men det samma gäller 2016 där man betalar ut för 2015 års leveranser. Som jag ser det så verkar regeringen tro att elbilsförsäljningen inte utvecklas. Man sparar lite pengar på hybriderna så man kan sänka medlen från 347 miljoner som var för 2015 till 309 som är för 2016.
joel80 skrev:
Låter ju väldigt märkligt att inte alla fått ut pengen från 2015. Det tog inte ner än 4 veckor efter att jag hämtat ut Volvon innan pengen kom. Kan kanske vara så att det fastnar pappersarbete hos Tesla/DNB som inte skickar vidare rätt uppgifter eller ligger på för att ansöka om premien. (Vilket man måste göra om man inte är privatperson som köpt bilen.)
En mer trolig orsak är att myndigheten har fullt upp att reda ut de som ska ha premien och fick leverans 2015 samtidigt som de måste kolla hur regeringens beslut för 2016 ska slå igenom rent praktiskt.
joel80 skrev:
Jag försöker hitta siffror på vad som betalats ut från 2016 års budget under 2015, alltså efter att "extrapengen" tillförts. Var hittar du det?
Sista alternativet på länken som jag bifogade:

Extrapengen var på 132 miljoner och inte 92 miljoner. Dessa pengar tog slut 22/12 2015 vilket antagligen också var då myndigheten tog julledigt. 22/12 var alltså sista bokförda datum för 2015 och som du skriver så tog det ca 4 veckor från leverans av bil till utbetalning. Pengarna kan även ha tagit slut innan 22/12, allt vi vet är att då fanns det endast 12 615:- kvar. Efter det så har ytterligare 57 miljoner betalats ut från 2016 års budget trotts att personer som fick leverans i slutet av december ännu inte fått premien.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Svensson, om man går direkt till källan (transportstyrelsen) och kollar deras siffror så ser man att det betalats ut massor med premier i år.
Då jag och alla som fått hämta ut bilen innan 22:a dec (och där leasinggivaren ansökt) fått premien under 2015 har jag svårt att tro att så väldigt många av de totalt 1535st premier som betalats ut från 2016 års budget hör till 2015.

Sammanställning 2016-01-01 tom 2016-03-08
Totalt antal:
1535st
59 480 090 kr

Varav fysisk person 42st
1 600 000 kr
Varav juridisk person 1422st
57 880 090 kr

Tilldelade medel för 2016
309 000 000 kr

Hittills nedsatt med
59 480 090 kr

Kvarvarande medel
249 519 910 kr

https://www.transportstyrelsen.se/sv/ko ... 61a7f6bd42

Det mest troliga här verkar vara att Tesla/leasingföretaget strular.

I övrigt verkar det ju ine orimligt att 18% betalats ut när vi snart är i mitten av mars.

Edit:
Transportstyrelsen listar 2016 års modell av Model S... ser det ut som att det kan vara nått tokigt här kanske? De som har 90kwh-batterier kanske fått problem?
http://www.miljofordon.se/fordon?type=0 ... xtailpipe=
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Svensson, om man går direkt till källan (transportstyrelsen) och kollar deras siffror så ser man att det betalats ut massor med premier i år.
Det är ju exakt detta jag gjort och gett dig länken två gånger i denna tråd. Vi kan med 100% säkerhet säga att bilar som levererades under 2015 har fått medel från 2016 år budget eftersom pengarna var helt slut den 22 december och kanske även innan dess. Det finns de som fick sin elbil (inte enbart Tesla) levererad i mellandagarna och de som fick leverans strax före jul lär Transportstyrelsen inte heller känna till. Därmed kan vi med 100% säkerhet säga att följande inte är korrekt: "alla som stod på kö fick utbetalt och att inget av det som sålts 2015 togs från 2016 års budget"

Hur många som sedan fått leverans under 2015 som sedan fick pengar från 2016 kan vi inte veta exakt men vi har flera exempel på personer som fått premien i år men leverans under 2015 och även exempel på leverans vid jul och ännu inte fått utbetalning. Detta gäller inte enbart Tesla utan samtliga elbilar och hybrider. Med tanke på att 1535 har fått premien och 59 480 090 har betalats ut så blir snittbetalningen 38749:- Detta är väldigt nära 40 000:-. Eftersom hybriderna bara skall få 20 000 så kan som mest lite drygt 100 hybrider fått utbetalning och eftersom hybriderna står för 2/3 av alla som kan få supermiljöbilspremien så lär max ett par hundra bilar av dessa 1535 vara bilar som blivit levererade under 2016. Minst 1400 är alltså bilar som blev levererade under 2015. Det är väl inte mer än ca 400 bilar som har sålts totalt under året och hälften av dessa kanske har fått premien utbetald. Den största del av de 57 miljoner som har betalats ut har alltså gått till bilar från 2015.

Det mest troliga är alltså inte att Tesla/leasingbolag strular (det är ju långt ifrån enbart Teslabilarna som har blivit påverkade) utan att Transportstyrelsen haft problem med alla ansökningar som bunkrats upp mellan juli och november där inga utbetalningar alls gjordes samt att nya regler från Regeringen gjort att verket måste anpassa sig. Det rådde också oklarhet till hur och när pengarna kunde utbetalas. Verkar som man nu är lite smidigare med att betala ut direkt till registrerat konto när sådant existerar.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

De bilar som levererades/ställdes på mellan 22:a - 31:a december har du troligen rätt ligger på 2016 års budget. Det är ändå en väldig skillnad på att ha 8-9 dagars släpning mot för ett halvårs släp som det var innan.

Är det nån här inne som fått nått annat än en Tesla levererad under senaste halvåret som inte fått premien utbetald?

Att summan inte blir 40k per bil tyder ju på att det är ett gäng hybrider från 2016 som fått utbetalt. Annars skulle summan ligga på 40k jämnt.

Under januari och februari har dock väldigt få hybrider levererats... det ställdes på väldigt många i slutet av 2015 för att få hela premien, dom bilarna säljs ändå och levereras under 2016, så jag tycker det är fel att säga att dom bilarna hör till 2015, eftersom dom egentligen säljs under 2016.
Outlander t.ex registrerade över 900 hybridbilar i december men har bara registrerat ca 60 bilar under jan-feb.

Du ska nog se att premien kommer räcka rätt länge i år. Att den skulle ta slut redan i juni är orimligt.. tror du att det skulle säljas typ 3000 elbilar och 6000 hybrider de närmsta 3 månaderna? Hela året är väl beräknat till ca 12-14k laddbara fordon?
Från årsskiftet till nu har det bara registrerats ca 1000 nya laddbara fordon.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
De bilar som levererades/ställdes på mellan 22:a - 31:a december har du troligen rätt ligger på 2016 års budget. Det är ändå en väldig skillnad på att ha 8-9 dagars släpning mot för ett halvårs släp som det var innan.

Är det nån här inne som fått nått annat än en Tesla levererad under senaste halvåret som inte fått premien utbetald?

Att summan inte blir 40k per bil tyder ju på att det är ett gäng hybrider från 2016 som fått utbetalt. Annars skulle summan ligga på 40k jämnt.

Under januari och februari har dock väldigt få hybrider levererats... det ställdes på väldigt många i slutet av 2015 för att få hela premien, dom bilarna säljs ändå och levereras under 2016, så jag tycker det är fel att säga att dom bilarna hör till 2015, eftersom dom egentligen säljs under 2016.
Outlander t.ex registrerade över 900 hybridbilar i december men har bara registrerat ca 60 bilar under jan-feb.

Du ska nog se att premien kommer räcka rätt länge i år. Att den skulle ta slut redan i juni är orimligt.. tror du att det skulle säljas typ 3000 elbilar och 6000 hybrider de närmsta 3 månaderna? Hela året är väl beräknat till ca 12-14k laddbara fordon?
Från årsskiftet till nu har det bara registrerats ca 1000 nya laddbara fordon.
Jag har redan förklarat detta men jag gör väl ett nytt försök.

Transportstyrelsen lär ju inte få in ansökningarna exakt samma dag som försäljningen. Än mindre troligt är det att pengarna betalas ut samma dag som försäljningen. Du skriver ju själv att det tog 4 veckor för dig och för Danni tog det 3 månader. Vi vet alltså att leveranser så långt bak som oktober 2015 har blivit utbetalda i år samt även att de allra flesta leveranserna under hela december antagligen inte hade betalats ut den 22/12 då vi vet att pengarna var slut.

Transportstyrelsens siffror för 2016 gäller 1/1 - 8/3. Även här gäller det att de inte får in ansökan exakt samma dag samt även att de inte betalas ut direkt. Transportstyrelsens datum är ju inte leveransdag för bilarna utan bokföringsdatum för utbetalda premier. Det är alltså försäljningen under januari och del av februari som är intressant i år, senare försäljning är det högst otroligt att verket har fått in ansökan om ens och än mindre betalat ut premien för. Under denna period var fördelningen mellan hybrider och BEV ca 2/3 hybrider och 1/3 elbilar. Outlander må ha minskat men VW Passat GTE har istället poppat upp.

För att få summan 59 480 090:- som betalats ut av 2016 års medel till 1535 ansökningar så kan högst 96 vara laddhybrider (40000*x+20000*y=59 480 090 samt x+y=1535 dvs 40000*(1535-y)+20000*y=59 480 090 vilket ger y=96). Eftersom fördelningen laddhybrider kontra elbilar var 2:1 under 2016 ger detta under förutsättningen att utbetalningen varit jämt fördelad att 96+48 bilar är levererade under 2016 och att 1535-(96+48)=1391 kom från 2015 (laddhybrider + BEV).

Större delen av elbilarna som har levererats i år har alltså inte fått utbetalt några premier ännu. Av de knappa 1000 för de första 2 månaderna (324+624=948) har alltså runt 140 bilar fått premien. 800 bilar har inte fått premien. Det kanske inte tar slut med bilar som levereras till juni men antagligen augusti. Same procedure as last year... Bara en ny regering som inget lärt och som tror att det funkar bra att halvera premien till en del bilar och minska potten totalt för att det ska räcka... Har vi samma utveckling i år som förra året så kommer försäljningen ligga över 16k BEV+hybrider. Pengarna kommer ta slut i år likt de gjort åren innan.
Skriv svar