joel80 skrev:
Man regerade ju inte på sin budget under första året så jo, man kan nog säga att det var nya regeringen som fyllde på.
Regeringen kom till makten över 1 år innan de gjorde någon ändring. De gjorde ingen ändring i juni vilket de hade möjlighet till utan de väntade till november och de medel som tillfördes räckte inte ens till de bilar som redan då hade sålts.
joel80 skrev:
Gammal nyhet.. Inte aktuell då nya budgeten slogs igenom och den 92 miljoner du nämner nedan extrainsattes för att "komma ikapp" lite. Det gjorde så att utebetalningarna startade igen i december (med färska pengar och inte de från 2016 års budget) Dom hade ju legat efter mer och mer under flera år.. så viss del av 2015 års peng gick ju till 2014 också...
Gammal nyhet men som ändå visat sig vara korrekt. Det är dock inte sant "att alla som stod på kö fick utbetalt och att inget av det som sålts 2015 togs från 2016 års budget. " Alla som fick leverans har ännu inte fått premien utbetald och ändå har drygt 57 miljoner betalats ut utan att någon som fick leverans 2016 verkar ha fått några premier.
joel80 skrev:
2015 hade man 215milj från start.. det gick dock åt väldigt många miljoner av dom direkt för att betala för de som väntat sen typ aug 2014. För att komma ikapp med släpet la man in 92 milj extra, sen höjde man samtidigt frän 215 milj årligen till 309 milj för år 2016, samtidigt som man halverade summan som hybridbilar får, vilket direkt såklart får summan att räcka till betydligt fler. Jag tror att den kommer räcka betydligt längre i år, även om det finns stor risk att den tar slut innan årsskiftet.
OK, man räknar alltså hybridbilar som halva supermiljöbilar vilket sparar pengar. Detta är OK men redan nu har drygt 18% av totala potten betalats ut utan att några som fått leverans under 2016 fått premien som det verkar. Under 2015 så betalade man som du sa för 2014 år premier men det samma gäller 2016 där man betalar ut för 2015 års leveranser. Som jag ser det så verkar regeringen tro att elbilsförsäljningen inte utvecklas. Man sparar lite pengar på hybriderna så man kan sänka medlen från 347 miljoner som var för 2015 till 309 som är för 2016.
joel80 skrev:
Låter ju väldigt märkligt att inte alla fått ut pengen från 2015. Det tog inte ner än 4 veckor efter att jag hämtat ut Volvon innan pengen kom. Kan kanske vara så att det fastnar pappersarbete hos Tesla/DNB som inte skickar vidare rätt uppgifter eller ligger på för att ansöka om premien. (Vilket man måste göra om man inte är privatperson som köpt bilen.)
En mer trolig orsak är att myndigheten har fullt upp att reda ut de som ska ha premien och fick leverans 2015 samtidigt som de måste kolla hur regeringens beslut för 2016 ska slå igenom rent praktiskt.
joel80 skrev:
Jag försöker hitta siffror på vad som betalats ut från 2016 års budget under 2015, alltså efter att "extrapengen" tillförts. Var hittar du det?
Sista alternativet på länken som jag bifogade:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/ko ... ilspremie/
Extrapengen var på 132 miljoner och inte 92 miljoner. Dessa pengar tog slut 22/12 2015 vilket antagligen också var då myndigheten tog julledigt. 22/12 var alltså sista bokförda datum för 2015 och som du skriver så tog det ca 4 veckor från leverans av bil till utbetalning. Pengarna kan även ha tagit slut innan 22/12, allt vi vet är att då fanns det endast 12 615:- kvar. Efter det så har ytterligare 57 miljoner betalats ut från 2016 års budget trotts att personer som fick leverans i slutet av december ännu inte fått premien.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.