Var det ett rimligt beslut att hämta ut bilen precis innan prissänkningen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Var det ett rimligt beslut att hämta ut bilen precis innan prissänkningen?

Inlägg av CrazyGang »

Bakgrund

Jag hämtade ut min MY RWD strax innan årsskiftet precis som många andra. I och med prissänkningen har det inneburit en stor finansiell förlust.

I det här inlägget tänkte jag försöka reda ut huruvida det var ett rimligt beslut att hämta ut bilen och hur man kan se på situationen på ett lite mer objektivt sett.

Min bakgrund är att jag bl.a. skrivit en bok inom privatekonomi och beslutsteori. Förhoppningsvis kan den här posten hjälpa andra att relatera till situationen.

Översikt

Vår bil hämtades 16 december. Vid tidpunkten var det känt att:

1. Bonus utgick med 70.000 kr för bilar hämtade innan 31/12.
2. Tesla bjöd på 10.000 km gratis supercharging (värde ca. 18.750 kr, räknat på 250 wH/km och snittpris 7,5 kr/kWh)
3. Bonus utgick med 50.000 kr för bilar hämtade efter 31/12

Utöver det som var känt fanns en del spekulationer, mer eller mindre svåra att sannolikhetsbedöma:

1. Tesla kanske ska sänka priserna
2. Tesla kanske ska höja priserna
3. Regeringen kanske inte kommer hedra bonussystemet och skjuta till mer pengar än vad som är avsatt för 2023

Vad innebär ett bra beslut?

Ett bra beslut kan inte bedömas utifrån utfallet utan utifrån vilket beslut som fattades baserat på vad som var känt vid beslutstillfället. Slumpen, otur och andra faktorer som inte var kända vid beslutstillfället har ofta en stor påverkan på utfallet. Det innebär inte att beslutet är bra eller dåligt, endast att resultatet är bra eller dåligt.

Att köpa en lott är t.ex. alltid ett dåligt finansiellt beslut, väntevärdet är negativt (dvs. du förlorar oftare än vad du vinner). Även om du vinner på lotten betyder det inte att beslutet att köpa en lott var bra, bara att utfallet var bra.

Var det ett bra beslut att ta leverans?

Första steget är att bedöma huruvida man faktiskt hade ett behov av bil, och i så fall hur snart i närtid. I vårt fall hade vi behovet senast under våren men inte direkt under jullovet. Det fanns alltså en viss möjlighet för oss att vänta men inte på obestämd tid. Behöver man inte bilen är det såklart ett dåligt beslut att ta leverans oavsett. Om man behöver bilen omgående är det inte ett alternativ att skjuta leveransen så då kan det per definition inte vara ett dåligt beslut att ta leverans.

Andra steget är att bedöma optionaliteten i att inte ta leverans och den eventuella kostnaden det skulle medföra.

Känt var att minskade bonusutbetalningar och utebliven supercharging skulle innebära 38.750 kr högre kostnad att skjuta på leveransen, motsvarande 5,5% av nypriset. Den kostnaden får då vägas mot otionaliteten att någon förutsättning skulle förändras under perioden fram till leverans.

I december hade priserna justerats upp kontinuerligt sedan ca. ett år för MY. Övriga modeller har varierat men haft prisökningar senaste tiden. Till det så hade inflationen ökat stadigt och kronan försvagats senaste sex månaderna.

Priserna i övriga länder låg samtidigt något under de svenska för vissa modeller.

Sammantaget fanns ingen tydlig konsensusbild för hur priserna kunde tänkas utvecklas framöver. De kunde absolut sänkas, men det fanns även argument för fortsatta prisökningar eller oförändrade priser för den delen. I det senare två fallen hade värdet av att skjuta på leveransen varit negativt (-38.750 kr).

Med facit i hand är det såklart enkelt att konstatera att det hade varit väl värt att vänta (i mitt fall kostade prishöjningen 61.250 kr i ökad värdeminskning och jag gick även miste om 50.000 kr i "vinst", totalt 111.250 kr). Men för att utvärdera själva beslutet att vänta så måste vi väga kostnaden (38.750 kr) mot sannolikheten att tjäna på den uppskjutna leveransen.

Min bedömning är att prissänkningen på vår modell låg långt utanför vad de flesta hade förväntat sig. Det var såklart inte omöjligt men om jag hade ställt frågan i december 2022 hade nog få sagt att den i praktiken skulle sänkas 150.000 kr över en natt. Vågar därför säga att 22% prissänkning var långt utanför förväntningarna. :shock:

Viktigt att här skilja mellan vad man själv tycker att den är värd och vad som i praktiken kommer att ske. Bara för att någon tycker att den är värd 500.000 kr betyder inte det att Tesla kommer justera priset till den nivån. Det vi ska bedöma är ju sannolikheten i december att Tesla prissätter på ett visst sätt i januari.

Sammanfattning

Att behålla optionaliteten genom att skjuta på leverans hade kostat 38.750 kr. Det är en avsevärd kostnad. Om prissänkningen hade skett senare under våren, efter att leverans skett, hade den kostnaden likväl behövts tas till ingen nytta. :?

Utifrån ovanstående resonemang känner jag mig ändå ganska trygg i att beslutet att ta leverans för alla som hade ett behov av bil i hygglig närtid ändå var rätt. Vi hade helt enkelt otur i att Tesla valde att göra en av de största prisjusteringarna de någonsin gjort strax därefter.

Hoppas att den här posten gett någon form av tröst eller värde till alla er som likt mig påverkats av sänkningen. ;)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Skatbo

Re: Var det ett rimligt beslut att hämta ut bilen precis innan prissänkningen?

Inlägg av Skatbo »

Just nu har du inte gjort någon finansiellt dålig affär, du får vänta och se den dagen du säljer den, för du hade väl inte tänkt sälja redan. Hia dig.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

Skatbo skrev: 15 jan 2023 11:52
Just nu har du inte gjort någon finansiellt dålig affär, du får vänta och se den dagen du säljer den. Hia dig.
Nja. Marknadsvärdet har ju gått ner till nuvarande nypris. Jag har ju alltid möjligheten att sälja vid varje enskilt tidpunkt. Om jag gör en personlig balansräkning och tar upp Teslan som tillgång måste jag värdera den till vad någon faktiskt skulle tänkas betala. Knappast de 699’ jag betalade. Antagligen en bit under de 549’ den kostar ny.

Däremot har jag inte realiserat någon förlust. Men värdet har ju de facto påverkats. Till din poäng så kan det ju tänkas stiga i framtiden också men det vet vi inget om idag. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Blev först väldigt besviken när jag såg sänkningen. Jag hämtade ut i slutet av november. Så fick ingen gratis SuC, så fick absolut sämst utfall. Men jag bytte också in en model 3.

Först skulle jag sälja i augusti för 620k, men det gick inte rent praktiskt och någon månad senare justerades andrahandsmarknaden till vettigare priser. Så jag fick 520k av tesla, vilket var bättre än alla andra handlare. Så snacka om att det kändes surt nu när jag först "förlorade" 100k för att jag väntade och nu 150k till.. Men model 3 sänktes ju också så det måste man ta i hänsyn till. Just nu tar tesla emot likande för omkring 390k, om de ens tar emot någon.

Sen är förmånsvärdet högre iår om inte SKV justerar ner det.

Så nettoskillnaden för mig blev att min bil uthämtade vid absolut sämsta tillfälle är 100kr/mån dyrare, räknat på 36 månader. Men det är om jag räknar på ett restvärde på 51% motsvarande dagens nypris.

I realiteten betalar jag ca 700kr/mån mindre för min bil än om jag sålt min model 3, och hämtat ut en model y idag. Men det beror ju på att jag slutar på ett högre restvärde iom att mitt avtal siktar på 51% av 850k. Men det är ju pengar som ändå hade kommit tillbaka/försvunnit vid en försäljning.

Så 100kr/mån dyrare är mer rätt när man ser på totalen. Det kan jag leva med :-P

Bild
1. Är alltså om jag köpt bilen idag
2. Är min faktiska kostnad idag
3. Är min "faktiska kostnad idag", men med justerat leasingkostnad för att matcha restvärdet för nummer 1
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 3 gång.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

ErikHallq skrev: 15 jan 2023 12:30
Blev först väldigt besviken när jag såg sänkningen. Jag hämtade ut i slutet av november. Så fick ingen gratis SuC, så fick absolut sämst utfall. Men jag bytte också in en model 3.

Först skulle jag sälja i augusti för 620k, men det gick inte rent praktiskt och någon månad senare justerades andrahandsmarknaden till vettigare priser. Så jag fick 520k av tesla, vilket var bättre än alla andra handlare. Så snacka om att det kändes surt nu när jag först "förlorade" 100k för att jag väntade och nu 150k till.. Men model 3 sänktes ju också så det måste man ta i hänsyn till. Just nu tar tesla emot likande för omkring 390k, om de ens tar emot någon.

Så nettoskillnaden för mig blev att min bil uthämtade vid absolut sämsta tillfälle är 100kr/mån dyrare, räknat på 36 månader. Men det är om jag räknar på ett restvärde på 51% motsvarande dagens nypris.

I realiteten betalar jag ca 700kr/mån mindre för min bil än om jag sålt min model 3, och hämtat ut en model y idag. Men det beror ju på att jag slutar på ett högre restvärde iom att mitt avtal siktar på 51% av 850k. Men det är ju pengar som ändå hade kommit tillbaka/försvunnit vid en försäljning.

Så 100kr/mån dyrare är mer rätt när man ser på totalen. Det kan jag leva med :-P
Det gäller att resonera rätt! Positiv inställning tar en långt!
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

ErikHallq skrev: 15 jan 2023 12:30

Bild
1. Är alltså om jag köpt bilen idag
2. Är min faktiska kostnad idag
3. Är min "faktiska kostnad idag", men med justerat leasingkostnad för att matcha restvärdet för nummer 1
Frågan blir väl hur mycket du betalade i första förhöjda hyra/handpenning? Det måste ju vara där den stora skillnaden ligger?
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Hade tesla sänkt priserna med små steg för att känna att man fortfarande kan sälja bilarna så hade det känts mer som att man försöker anpassa mot marknaden. Nu droppades en bomb som de ändå klarar av ekonomiskt så känns det som man har blivit lurad vad bilarna är värda.

Med den information som man satt på så trodde jag på en sänkning med motsvarighet av 7500dollar kanske i februari/mars. och att vår klimatbonus på 70000kr och 10000km supercharging skulle kompensera detta. Nu blev sänkningen det dubbla och därför var det en riktig kass affär. Som tur gick andra affärer med plus mycket i fredags. Känns inte så hårt ekonomiskt i och med detta. Man får se det som en investering som man missbedömde helt ibland.

Hade man haft precis med pengar att köpa bilen så hade det svidigt riktigt mycket.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

Nogo skrev: 15 jan 2023 13:11
Hade tesla sänkt priserna med små steg för att känna att man fortfarande kan sälja bilarna så hade det känts mer som att man försöker anpassa mot marknaden. Nu droppades en bomb som de ändå klarar av ekonomiskt så känns det som man har blivit lurad vad bilarna är värda.

Med den information som man satt på så trodde jag på en sänkning med motsvarighet av 7500dollar kanske i februari/mars. och att vår klimatbonus på 70000kr och 10000km supercharging skulle kompensera detta. Nu blev sänkningen det dubbla och därför var det en riktig kass affär. Som tur gick andra affärer med plus mycket i fredags. Känns inte så hårt ekonomiskt i och med detta. Man får se det som en investering som man missbedömde helt ibland.

Hade man haft precis med pengar att köpa bilen så hade det svidigt riktigt mycket.
Även om man handlade rätt genom att plocka ut bilen så är det fortfarande mänskligt att känna sig lite snopen.

Förhoppningsvis är det ingen som köper bilen med så små marginaler att de inte har råd med ökad värdeminskning. Då borde man titta på billigare alternativ från första början.

Vi ska inte glömma bort hur lyckligt lottade vi är som har möjlighet att öht överväga ett sådan dyr bil. Många människor i och framförallt utanför Sverige lider svårt just nu.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

LarsOJ skrev: 15 jan 2023 13:09

Frågan blir väl hur mycket du betalade i första förhöjda hyra/handpenning? Det måste ju vara där den stora skillnaden ligger?
0 kr, men om jag hade gjort affären idag hade jag gått 130 000 kr back på restvärdet på min model 3, som jag då också måste betala tillbaka i det fallet. Det slog jag ut på 36 månader, men i praktiken hade jag behövt betala det dagen vid affären. Men för att kunna jämföra mina fall så behöver man slå ut det på 36 månader. För det är ju totalen som räknas som sagt. Hela poängen med mitt inlägg är ju att jag som redan hade en tesla och bytte, inte drabbas speciellt hårt i praktiken. Även om det för ett första ögonkast kan upplevas som om att jag gått miste om 250k.

Hade jag sålt i augusti och köpt idag, ja då hade jag varit 250k rikare, men då handlar man på spekulation, och det sysslar inte jag med :D
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian654611

Inlägg av LordRanta »

Jag tror inte de som hämtat ut sina bilar vid Jul har gjort den sämsta affären.
För ni har trots allt nya bilar med låga mil.

Sämsta affären är de som i höstas köpt tex en begagnad Model 3 dyrt. Gick ju flera -19 LR för runt 560-600 och jag har svårt o se att nån handlare idag ens 1. Vill ha dom
eller 2. Är villig att betala ens 400k för dom.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Nej det var inte rimligt. Bilen är/var inte värd ett så högt pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas29390

Inlägg av jongut »

taliz skrev: 15 jan 2023 14:04
Köpte man bilen för det gamla värdet ansåg man väl att den var värd det?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Klart den var, annars hade ingen köpt den.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

jongut skrev: 15 jan 2023 14:13
Varför frågar man då det nu?

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Curik skrev: 15 jan 2023 16:55
Alldeles för få tyckte det, annars hade Tesla inte sänkt priset.

Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas29390

Inlägg av jongut »

taliz skrev: 16 jan 2023 02:31
jongut skrev: 15 jan 2023 14:13
Varför frågar man då det nu?
Tja, alla vill väl göra en så bra affär det bara går, skulle jag tro…

Jag köpte själv en Tesla i december förra året. Jag var villig att betala vad den kostade! Hade jag tyckt att det var för dyrt så hade jag inte köpt.

Inte rimligt? Ingen tvingar någon att köpa en Tesla! Finns gott om billigare alternativ.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

taliz skrev: 16 jan 2023 02:33
Alldeles för få tycker det. De som redan beställt tyckte bilen var prisvärd vid tidpunkten för beställningen, hade de inte beställt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Dinsdale skrev: 16 jan 2023 06:40
Alldeles för få tycker det nu, efter prissänkningen. De som redan beställt tyckte bilen var prisvärd vid tidpunkten för beställningen, hade de inte beställt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Men då står det dig fritt att inte köpa bilen.

Förresten Taliz! Har du sålt aktierna? :lol: Du brukar ju vara den som plikttroget slår ned minsta negativa kritik mot Tesla.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

CrazyGang skrev: 15 jan 2023 11:41
Bakgrund

Jag hämtade ut min MY RWD strax innan årsskiftet precis som många andra. I och med prissänkningen har det inneburit en stor finansiell förlust.

I det här inlägget tänkte jag försöka reda ut huruvida det var ett rimligt beslut att hämta ut bilen och hur man kan se på situationen på ett lite mer objektivt sett.

Min bakgrund är att jag bl.a. skrivit en bok inom privatekonomi och beslutsteori. Förhoppningsvis kan den här posten hjälpa andra att relatera till situationen.

Översikt

Vår bil hämtades 16 december. Vid tidpunkten var det känt att:

1. Bonus utgick med 70.000 kr för bilar hämtade innan 31/12.
2. Tesla bjöd på 10.000 km gratis supercharging (värde ca. 18.750 kr, räknat på 250 wH/km och snittpris 7,5 kr/kWh)
3. Bonus utgick med 50.000 kr för bilar hämtade efter 31/12

Utöver det som var känt fanns en del spekulationer, mer eller mindre svåra att sannolikhetsbedöma:

1. Tesla kanske ska sänka priserna
2. Tesla kanske ska höja priserna
3. Regeringen kanske inte kommer hedra bonussystemet och skjuta till mer pengar än vad som är avsatt för 2023

Vad innebär ett bra beslut?

Ett bra beslut kan inte bedömas utifrån utfallet utan utifrån vilket beslut som fattades baserat på vad som var känt vid beslutstillfället. Slumpen, otur och andra faktorer som inte var kända vid beslutstillfället har ofta en stor påverkan på utfallet. Det innebär inte att beslutet är bra eller dåligt, endast att resultatet är bra eller dåligt.

Att köpa en lott är t.ex. alltid ett dåligt finansiellt beslut, väntevärdet är negativt (dvs. du förlorar oftare än vad du vinner). Även om du vinner på lotten betyder det inte att beslutet att köpa en lott var bra, bara att utfallet var bra.

Var det ett bra beslut att ta leverans?

Första steget är att bedöma huruvida man faktiskt hade ett behov av bil, och i så fall hur snart i närtid. I vårt fall hade vi behovet senast under våren men inte direkt under jullovet. Det fanns alltså en viss möjlighet för oss att vänta men inte på obestämd tid. Behöver man inte bilen är det såklart ett dåligt beslut att ta leverans oavsett. Om man behöver bilen omgående är det inte ett alternativ att skjuta leveransen så då kan det per definition inte vara ett dåligt beslut att ta leverans.

Andra steget är att bedöma optionaliteten i att inte ta leverans och den eventuella kostnaden det skulle medföra.

Känt var att minskade bonusutbetalningar och utebliven supercharging skulle innebära 38.750 kr högre kostnad att skjuta på leveransen, motsvarande 5,5% av nypriset. Den kostnaden får då vägas mot otionaliteten att någon förutsättning skulle förändras under perioden fram till leverans.

I december hade priserna justerats upp kontinuerligt sedan ca. ett år för MY. Övriga modeller har varierat men haft prisökningar senaste tiden. Till det så hade inflationen ökat stadigt och kronan försvagats senaste sex månaderna.

Priserna i övriga länder låg samtidigt något under de svenska för vissa modeller.

Sammantaget fanns ingen tydlig konsensusbild för hur priserna kunde tänkas utvecklas framöver. De kunde absolut sänkas, men det fanns även argument för fortsatta prisökningar eller oförändrade priser för den delen. I det senare två fallen hade värdet av att skjuta på leveransen varit negativt (-38.750 kr).

Med facit i hand är det såklart enkelt att konstatera att det hade varit väl värt att vänta (i mitt fall kostade prishöjningen 61.250 kr i ökad värdeminskning och jag gick även miste om 50.000 kr i "vinst", totalt 111.250 kr). Men för att utvärdera själva beslutet att vänta så måste vi väga kostnaden (38.750 kr) mot sannolikheten att tjäna på den uppskjutna leveransen.

Min bedömning är att prissänkningen på vår modell låg långt utanför vad de flesta hade förväntat sig. Det var såklart inte omöjligt men om jag hade ställt frågan i december 2022 hade nog få sagt att den i praktiken skulle sänkas 150.000 kr över en natt. Vågar därför säga att 22% prissänkning var långt utanför förväntningarna. :shock:

Viktigt att här skilja mellan vad man själv tycker att den är värd och vad som i praktiken kommer att ske. Bara för att någon tycker att den är värd 500.000 kr betyder inte det att Tesla kommer justera priset till den nivån. Det vi ska bedöma är ju sannolikheten i december att Tesla prissätter på ett visst sätt i januari.

Sammanfattning

Att behålla optionaliteten genom att skjuta på leverans hade kostat 38.750 kr. Det är en avsevärd kostnad. Om prissänkningen hade skett senare under våren, efter att leverans skett, hade den kostnaden likväl behövts tas till ingen nytta. :?

Utifrån ovanstående resonemang känner jag mig ändå ganska trygg i att beslutet att ta leverans för alla som hade ett behov av bil i hygglig närtid ändå var rätt. Vi hade helt enkelt otur i att Tesla valde att göra en av de största prisjusteringarna de någonsin gjort strax därefter.

Hoppas att den här posten gett någon form av tröst eller värde till alla er som likt mig påverkats av sänkningen. ;)
Bra sammanfattat och håller med dig.
Med den data och information jag hade där och då så var beslutet helt rätt att ta emot en MY RWD 22:a december.

Bonus; Var utan "finbil" i 2 1/2 månader då jag sålde min M3 LR asap, så där hade jag behovet + 50 kkr till in i kalkylen på "intäktssidan".
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar