Jag hämtade ut min MY RWD strax innan årsskiftet precis som många andra. I och med prissänkningen har det inneburit en stor finansiell förlust.
I det här inlägget tänkte jag försöka reda ut huruvida det var ett rimligt beslut att hämta ut bilen och hur man kan se på situationen på ett lite mer objektivt sett.
Min bakgrund är att jag bl.a. skrivit en bok inom privatekonomi och beslutsteori. Förhoppningsvis kan den här posten hjälpa andra att relatera till situationen.
Översikt
Vår bil hämtades 16 december. Vid tidpunkten var det känt att:
1. Bonus utgick med 70.000 kr för bilar hämtade innan 31/12.
2. Tesla bjöd på 10.000 km gratis supercharging (värde ca. 18.750 kr, räknat på 250 wH/km och snittpris 7,5 kr/kWh)
3. Bonus utgick med 50.000 kr för bilar hämtade efter 31/12
Utöver det som var känt fanns en del spekulationer, mer eller mindre svåra att sannolikhetsbedöma:
1. Tesla kanske ska sänka priserna
2. Tesla kanske ska höja priserna
3. Regeringen kanske inte kommer hedra bonussystemet och skjuta till mer pengar än vad som är avsatt för 2023
Vad innebär ett bra beslut?
Ett bra beslut kan inte bedömas utifrån utfallet utan utifrån vilket beslut som fattades baserat på vad som var känt vid beslutstillfället. Slumpen, otur och andra faktorer som inte var kända vid beslutstillfället har ofta en stor påverkan på utfallet. Det innebär inte att beslutet är bra eller dåligt, endast att resultatet är bra eller dåligt.
Att köpa en lott är t.ex. alltid ett dåligt finansiellt beslut, väntevärdet är negativt (dvs. du förlorar oftare än vad du vinner). Även om du vinner på lotten betyder det inte att beslutet att köpa en lott var bra, bara att utfallet var bra.
Var det ett bra beslut att ta leverans?
Första steget är att bedöma huruvida man faktiskt hade ett behov av bil, och i så fall hur snart i närtid. I vårt fall hade vi behovet senast under våren men inte direkt under jullovet. Det fanns alltså en viss möjlighet för oss att vänta men inte på obestämd tid. Behöver man inte bilen är det såklart ett dåligt beslut att ta leverans oavsett. Om man behöver bilen omgående är det inte ett alternativ att skjuta leveransen så då kan det per definition inte vara ett dåligt beslut att ta leverans.
Andra steget är att bedöma optionaliteten i att inte ta leverans och den eventuella kostnaden det skulle medföra.
Känt var att minskade bonusutbetalningar och utebliven supercharging skulle innebära 38.750 kr högre kostnad att skjuta på leveransen, motsvarande 5,5% av nypriset. Den kostnaden får då vägas mot otionaliteten att någon förutsättning skulle förändras under perioden fram till leverans.
I december hade priserna justerats upp kontinuerligt sedan ca. ett år för MY. Övriga modeller har varierat men haft prisökningar senaste tiden. Till det så hade inflationen ökat stadigt och kronan försvagats senaste sex månaderna.
Priserna i övriga länder låg samtidigt något under de svenska för vissa modeller.
Sammantaget fanns ingen tydlig konsensusbild för hur priserna kunde tänkas utvecklas framöver. De kunde absolut sänkas, men det fanns även argument för fortsatta prisökningar eller oförändrade priser för den delen. I det senare två fallen hade värdet av att skjuta på leveransen varit negativt (-38.750 kr).
Med facit i hand är det såklart enkelt att konstatera att det hade varit väl värt att vänta (i mitt fall kostade prishöjningen 61.250 kr i ökad värdeminskning och jag gick även miste om 50.000 kr i "vinst", totalt 111.250 kr). Men för att utvärdera själva beslutet att vänta så måste vi väga kostnaden (38.750 kr) mot sannolikheten att tjäna på den uppskjutna leveransen.
Min bedömning är att prissänkningen på vår modell låg långt utanför vad de flesta hade förväntat sig. Det var såklart inte omöjligt men om jag hade ställt frågan i december 2022 hade nog få sagt att den i praktiken skulle sänkas 150.000 kr över en natt. Vågar därför säga att 22% prissänkning var långt utanför förväntningarna.

Viktigt att här skilja mellan vad man själv tycker att den är värd och vad som i praktiken kommer att ske. Bara för att någon tycker att den är värd 500.000 kr betyder inte det att Tesla kommer justera priset till den nivån. Det vi ska bedöma är ju sannolikheten i december att Tesla prissätter på ett visst sätt i januari.
Sammanfattning
Att behålla optionaliteten genom att skjuta på leverans hade kostat 38.750 kr. Det är en avsevärd kostnad. Om prissänkningen hade skett senare under våren, efter att leverans skett, hade den kostnaden likväl behövts tas till ingen nytta.

Utifrån ovanstående resonemang känner jag mig ändå ganska trygg i att beslutet att ta leverans för alla som hade ett behov av bil i hygglig närtid ändå var rätt. Vi hade helt enkelt otur i att Tesla valde att göra en av de största prisjusteringarna de någonsin gjort strax därefter.
Hoppas att den här posten gett någon form av tröst eller värde till alla er som likt mig påverkats av sänkningen.