Tesla sänker priserna på S&X i USA
Moderator: Redaktion
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Man blir ju rätt trött på Tesla som gör så här mot deras kunder.
Det är att ockra priserna som de kan prisdumpa bilarna som dom gör och då är det lite som någon annan skrev att de pissar på sina kunder.
Jag är iaf glad att jag köpte bilen på firman och inte privat som jag funderade på att göra.
Det är att ockra priserna som de kan prisdumpa bilarna som dom gör och då är det lite som någon annan skrev att de pissar på sina kunder.
Jag är iaf glad att jag köpte bilen på firman och inte privat som jag funderade på att göra.
- Monark1954
- Teslaägare
När gjorde du din beställning?Hertsh skrev: ↑14 jan 2023 23:01Vadå stämmer inte??Slippy skrev:Hej, det stämmer ju inte. Har två olika beställningar inne sedan länge och inte fått något mail.Hertsh skrev: ↑14 jan 2023 09:01Igår skickade Tesla ut mail till kunder med befintlig order på S & X om att deras pris kommer justeras inom 48h. Prissänkning på gång med andra ord.
Model 3 är nästan tillbaka på samma pris som 2019 efter prissänkningen och om samma logik gäller för X bör den ner ~400k. Jag tror att vi får se åtminstone samma sänkning som i USA.
Min X LR kostade 1212k 2019 och samma spec idag kostar 1610k.![]()
Jag beställde feb. 2021.
Har VIN och faktura men ingen X Plaid.
Har inte fått meddelandet än.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
- Vikingkr0n0s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Jonas86585
Då gjorde du beställningen innan nuvarande prislista.Monark1954 skrev: ↑15 jan 2023 09:05När gjorde du din beställning?Hertsh skrev: ↑14 jan 2023 23:01Vadå stämmer inte??Slippy skrev:Hej, det stämmer ju inte. Har två olika beställningar inne sedan länge och inte fått något mail.Hertsh skrev: ↑14 jan 2023 09:01Igår skickade Tesla ut mail till kunder med befintlig order på S & X om att deras pris kommer justeras inom 48h. Prissänkning på gång med andra ord.
Model 3 är nästan tillbaka på samma pris som 2019 efter prissänkningen och om samma logik gäller för X bör den ner ~400k. Jag tror att vi får se åtminstone samma sänkning som i USA.
Min X LR kostade 1212k 2019 och samma spec idag kostar 1610k.![]()
Jag beställde feb. 2021.
Bara dom som beställt till nuvarande pris som fått mail, du har förmodligen redan grym rabatt jämfört med dagens pris(?).
Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
- Monark1954
- Teslaägare
[/quote]
När gjorde du din beställning?
Jag beställde feb. 2021.
[/quote]
Då gjorde du beställningen innan nuvarande prislista.
Bara dom som beställt till nuvarande pris som fått mail, du har förmodligen redan grym rabatt jämfört med dagens pris(?).
[/quote]
Verkar rimligt.
Har stor rabatt mot nuvarande pris.
Får se hur det ser ut om/när Europapriser justeras.
När gjorde du din beställning?
Jag beställde feb. 2021.
[/quote]
Då gjorde du beställningen innan nuvarande prislista.
[/quote]
Verkar rimligt.
Har stor rabatt mot nuvarande pris.
Får se hur det ser ut om/när Europapriser justeras.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
Om man räknar baklänges i stället. VSG och transport är bara gissningar. Då för att den ska komma ner till samma nivå som de rabatterade priserna blir det:
1.290.000 sek var det rabatterade priset här i Sverige.
minus VSG: 1.290.000 sek - 20.000 sek = 1.270.000 sek
minus moms 1.270.000 sek 254.000 sek = 1.016.000 sek
minus tull 1.016.000 sek - 92.360 sek = 923.640 sek
i dollar 923.640 sek / 10,40 = 88.800 usd
minus transport 88.800 usd - 2.000 usd = 86.800 usd
Vilket då är ganska precis 30.000 usd mindre än vad den säljs för i USA. Så att den sänks till dom nivåerna tror inte jag på (hoppas
)
Men vem vet, tror i varje fall att vi vet inom en vecka.
Vilket då är ganska precis 30.000 usd mindre än vad den säljs för i USA. Så att den sänks till dom nivåerna tror inte jag på (hoppas

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Tesla har sjuka marginaler, skulle inte förvåna mig om man sänker och tjänar mindre per plaid i Europa än USA. De vill sälja bilar i volym.Pontus skrev: ↑15 jan 2023 13:04Om man räknar baklänges i stället. VSG och transport är bara gissningar. Då för att den ska komma ner till samma nivå som de rabatterade priserna blir det:
Vilket då är ganska precis 30.000 usd mindre än vad den säljs för i USA. Så att den sänks till dom nivåerna tror inte jag på (hoppas)
Säkert men jag tror inte dom sänker så mycket att dom nöjer sig med 30.000 dollar mindre i marginal i Europa än i USA.NEO skrev: ↑15 jan 2023 13:06Tesla har sjuka marginaler, skulle inte förvåna mig om man sänker och tjänar mindre per plaid i Europa än USA. De vill sälja bilar i volym.Pontus skrev: ↑15 jan 2023 13:04Om man räknar baklänges i stället. VSG och transport är bara gissningar. Då för att den ska komma ner till samma nivå som de rabatterade priserna blir det:
Vilket då är ganska precis 30.000 usd mindre än vad den säljs för i USA. Så att den sänks till dom nivåerna tror inte jag på (hoppas)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Se det istället som att de kanske måste sänka för att kunna sälja utanför landet där de tillverkar bilarna. Hoppas att priset går tillbaka ner till lanseringspris så har man en chans att köpa en pläääd.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Är det Tesla-tideräkning på det här, har någon fått uppföljning på mailet? Det har ju gått 48 timmar men hittills syns ju ingen förändring av S/X priserna. Eller har det blivit fel utskick, allt är ju möjligt med TeslaHertsh skrev: ↑14 jan 2023 09:01Igår skickade Tesla ut mail till kunder med befintlig order på S & X om att deras pris kommer justeras inom 48h. Prissänkning på gång med andra ord.
Min X LR kostade 1212k 2019 och samma spec idag kostar 1610k.

Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Är det bara jag som blir otroligt trött på Tesla som sänker priserna. Har ju en MYP den affären blev ju 70k sämre på en natt (2:a hands värdet i varje fall). Har ju en gammal Model S LR beställning som jag hoppades skulle bli en bra affär det lär det ju inte bli nu. Kommer sälja min MYP och byta märke, kommer inte heller plocka ut min Model S (någon av dem har beställt 2st). Tänkte åka till Mercedes i eftermiddag och kolla på en EQE SUV eller om någon har något bra förslag, någon Tesla blir det aldrig mer.
MYP -22
MSLR beställd
MSLR beställd
Jag är väldigt glad att Tesla sänker priser. Det är givetvis gynnsamt för mig som bil/Tesla-köpare.Slippy skrev: ↑16 jan 2023 09:42Är det bara jag som blir otroligt trött på Tesla som sänker priserna. Har ju en MYP den affären blev ju 70k sämre på en natt (2:a hands värdet i varje fall). Har ju en gammal Model S LR beställning som jag hoppades skulle bli en bra affär det lär det ju inte bli nu. Kommer sälja min MYP och byta märke, kommer inte heller plocka ut min Model S (någon av dem har beställt 2st). Tänkte åka till Mercedes i eftermiddag och kolla på en EQE SUV eller om någon har något bra förslag, någon Tesla blir det aldrig mer.
Gällande S/X så finns det dock ingen sänkning. Det ryktas om att det kommer men ännu har vi inte sett någon och för mig vore en sänkning ologisk då priserna i USA fortfarande är högre än här.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Akta dig dock för Mercedes. Dom har kört sjukt oschyssta prissättningar i många år: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... il-165626/Slippy skrev: ↑16 jan 2023 09:42Är det bara jag som blir otroligt trött på Tesla som sänker priserna. Har ju en MYP den affären blev ju 70k sämre på en natt (2:a hands värdet i varje fall). Har ju en gammal Model S LR beställning som jag hoppades skulle bli en bra affär det lär det ju inte bli nu. Kommer sälja min MYP och byta märke, kommer inte heller plocka ut min Model S (någon av dem har beställt 2st). Tänkte åka till Mercedes i eftermiddag och kolla på en EQE SUV eller om någon har något bra förslag, någon Tesla blir det aldrig mer.
Känns betydligt ärligare än att prisdumpa arbiträrt när de passar dem. De flesta tillverkare ha rabatter, avtal osv. som man som privatperson ofta inte får ta del av. I mercedes fall har man även "premiumpriser" på service och verkstad, men detta är ingen hemlighet och rätt lätt som konsument att få en uppfattning om innan köpet.kallekula skrev: ↑16 jan 2023 09:54Akta dig dock för Mercedes. Dom har kört sjukt oschyssta prissättningar i många år: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... il-165626/Slippy skrev: ↑16 jan 2023 09:42Är det bara jag som blir otroligt trött på Tesla som sänker priserna. Har ju en MYP den affären blev ju 70k sämre på en natt (2:a hands värdet i varje fall). Har ju en gammal Model S LR beställning som jag hoppades skulle bli en bra affär det lär det ju inte bli nu. Kommer sälja min MYP och byta märke, kommer inte heller plocka ut min Model S (någon av dem har beställt 2st). Tänkte åka till Mercedes i eftermiddag och kolla på en EQE SUV eller om någon har något bra förslag, någon Tesla blir det aldrig mer.
Tyska tillverkare är ju mycket sämre. Där riskerar du att din kollega har köpt exakt samma bil samma dag som dig till mycket lägre pris än dig - känns det bättre? Tesla är ju ett under av transparens och jämlikhet jämfört med andra tillverkare.Slippy skrev: ↑16 jan 2023 09:42Är det bara jag som blir otroligt trött på Tesla som sänker priserna. Har ju en MYP den affären blev ju 70k sämre på en natt (2:a hands värdet i varje fall). Har ju en gammal Model S LR beställning som jag hoppades skulle bli en bra affär det lär det ju inte bli nu. Kommer sälja min MYP och byta märke, kommer inte heller plocka ut min Model S (någon av dem har beställt 2st). Tänkte åka till Mercedes i eftermiddag och kolla på en EQE SUV eller om någon har något bra förslag, någon Tesla blir det aldrig mer.
Hur kan det vara ärligare att olika kunder får olika priser beroende på hur mycket kunden tjatar eller på dagshumöret hos säljaren? Att priset kan justeras både uppåt och nedåt efter att du köpt en vara eller tjänst gäller ju alla varor och tjänster där ute. Förstår verkligen inte hur man kan bli upprörd och chockad över att en vara eller tjänst justeras i pris. Det kommer alltid att ske.kaffekoko skrev: ↑16 jan 2023 10:07Känns betydligt ärligare än att prisdumpa arbiträrt när de passar dem. De flesta tillverkare ha rabatter, avtal osv. som man som privatperson ofta inte får ta del av. I mercedes fall har man även "premiumpriser" på service och verkstad, men detta är ingen hemlighet och rätt lätt som konsument att få en uppfattning om innan köpet.kallekula skrev: ↑16 jan 2023 09:54Akta dig dock för Mercedes. Dom har kört sjukt oschyssta prissättningar i många år: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... il-165626/Slippy skrev: ↑16 jan 2023 09:42Är det bara jag som blir otroligt trött på Tesla som sänker priserna. Har ju en MYP den affären blev ju 70k sämre på en natt (2:a hands värdet i varje fall). Har ju en gammal Model S LR beställning som jag hoppades skulle bli en bra affär det lär det ju inte bli nu. Kommer sälja min MYP och byta märke, kommer inte heller plocka ut min Model S (någon av dem har beställt 2st). Tänkte åka till Mercedes i eftermiddag och kolla på en EQE SUV eller om någon har något bra förslag, någon Tesla blir det aldrig mer.
Eftersom Mercedes verkar vara ett favoritmärke som inte kan göra fel och värnar om sina kunder före allt annat: Inte länge sedan de sänkte priserna på sina modeller då försäljningen gått dåligt. Kan nog hända här i Sverige. https://europe.autonews.com/automakers/ ... -sales-lag
Traditionellt ger man anpassade offerter på bilar. Finns marginaler .. mer på marginaler på dyra bilar. Köper man färdigutrustade dyra bilar är de högre och ger i teorin mer prutmån. Så har det funkat sen urminnes tider i bilbranschen så spelreglerna är tydliga. Stora förändringar gör tillverkarna mellan generationer och köper man de sista bilarna i en generation kan man räkna med mer utrustning och högre rabatter (i utbyte mot att man köper den utgåenden generationen). Bilar är dyra kapitalvaror (ej att förväxlas med konsumtionsvaror eller tjänster) och biltillverkare vill inte skriva ner värdet på sina kunders tillgångar genom att dumpa priserna mitt i en generation. Både tillverkarna och kunderna vill ha förutsägbarhet. Vilket sker om inkrementellt med prisökningar ungefär enligt kpi-index. Bygger långsiktiga förtroenden och ger trogna kunder.Taz skrev: ↑16 jan 2023 10:24Hur kan det vara ärligare att olika kunder får olika priser beroende på hur mycket kunden tjatar eller på dagshumöret hos säljaren? Att priset kan justeras både uppåt och nedåt efter att du köpt en vara eller tjänst gäller ju alla varor och tjänster där ute. Förstår verkligen inte hur man kan bli upprörd och chockad över att en vara eller tjänst justeras i pris. Det kommer alltid att ske.kaffekoko skrev: ↑16 jan 2023 10:07Känns betydligt ärligare än att prisdumpa arbiträrt när de passar dem. De flesta tillverkare ha rabatter, avtal osv. som man som privatperson ofta inte får ta del av. I mercedes fall har man även "premiumpriser" på service och verkstad, men detta är ingen hemlighet och rätt lätt som konsument att få en uppfattning om innan köpet.kallekula skrev: ↑16 jan 2023 09:54Akta dig dock för Mercedes. Dom har kört sjukt oschyssta prissättningar i många år: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... il-165626/Slippy skrev: ↑16 jan 2023 09:42Är det bara jag som blir otroligt trött på Tesla som sänker priserna. Har ju en MYP den affären blev ju 70k sämre på en natt (2:a hands värdet i varje fall). Har ju en gammal Model S LR beställning som jag hoppades skulle bli en bra affär det lär det ju inte bli nu. Kommer sälja min MYP och byta märke, kommer inte heller plocka ut min Model S (någon av dem har beställt 2st). Tänkte åka till Mercedes i eftermiddag och kolla på en EQE SUV eller om någon har något bra förslag, någon Tesla blir det aldrig mer.
Eftersom Mercedes verkar vara ett favoritmärke som inte kan göra fel och värnar om sina kunder före allt annat: Inte länge sedan de sänkte priserna på sina modeller då försäljningen gått dåligt. Kan nog hända här i Sverige. https://europe.autonews.com/automakers/ ... -sales-lag
Verkar dock vara nya tider nu. Tesla har ju i princip skapat ebilsmarknaden och gamla sanningar verkar inte gälla längre. T.ex. verkar man inte ha något intresse av att bygga förtroenden och prio 1 verkar vara att växa snabbt. Verkar vara viktigare att locka till sig potentiella nya kunder än att nuvarande är nöjda med sitt köp. Att t.ex. Mercedes skulle sänka sina priserna globalt med 20% över hela lineupen finns inte på kartan .. Vad som händer i kina går inte att översätta till resten av världen.Hela EV-marknaden globaltär knasig ... kommer säkerligen hända massa spännande saker där. Dels lågkunjunktur, statliga subventioner, komponenbrist, tesla osv. Önskar jag hade stannat kvar i fossilvärlden ett tag till.
Ondskefulla bilföretag som sänker priserna! Mycket bättre med företag som hela tiden höjer priserna litegrann... Jag blir förvirrad.
Ja, prissänkningen påverkar andrahandsmarknaden den dag bilen ska säljas (oftast 2-3 år), men delta i pris till nästa bil blir inte större än det du räknade med vid köp, så länge inte prissänkningen var ytterst tillfällig(och i sådana fall går andrahandspriset upp igen). Förlusten som gjorts nu jmf med innan är bara på pappret eller om du imorgon blir tvingad att sälja bilen pga ohälsa eller annat och då inte byter till en ny.
I verkligheten är bilen lika bra idag som när den köptes och du tyckte den var värd sina pengar då. Surt sa räven
Ja, prissänkningen påverkar andrahandsmarknaden den dag bilen ska säljas (oftast 2-3 år), men delta i pris till nästa bil blir inte större än det du räknade med vid köp, så länge inte prissänkningen var ytterst tillfällig(och i sådana fall går andrahandspriset upp igen). Förlusten som gjorts nu jmf med innan är bara på pappret eller om du imorgon blir tvingad att sälja bilen pga ohälsa eller annat och då inte byter till en ny.
I verkligheten är bilen lika bra idag som när den köptes och du tyckte den var värd sina pengar då. Surt sa räven
Glad för att jag sålt min Tesla
Helt enig.Hertsh skrev: ↑16 jan 2023 12:25Ondskefulla bilföretag som sänker priserna! Mycket bättre med företag som hela tiden höjer priserna litegrann... Jag blir förvirrad.
Om folk blir sura över att bilar blir billigare så borde de bli glada när bilar blir dyrare. Resonerar man på samma sätt med andra prylar och tjänster? När börjar folk gnälla över för låga elpriser eller räntor?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Vad man själv tycker bilen är värd är inte relevant. Konsensus på marknaden bestämmer värdet. Samma som med pengar.. pengar har inget inbyggt värde(representerar underliggande värden). Det är kollektiv överenskommelse/konsensus som bestämmer värdet. Nej, det är sant att det minskade värdet inte har realiserats än, men det måste likväl kompenseras för inför försäljning (typ 2000kr extra amortering per månad). Vad som helst kan hända, bollen är rund, speciellt i teslas fall.Hertsh skrev: ↑16 jan 2023 12:25Ondskefulla bilföretag som sänker priserna! Mycket bättre med företag som hela tiden höjer priserna litegrann... Jag blir förvirrad.
Ni får väl tänka lite grann att bilar är en blandning mellan hus och cyklar typ. Det är en dyr investering och man vill gärna ha tillbaka så mycket som möjligt när man säljer den. Samtidigt tycker nog alla att det är bra om bilar blir billigare men det är ju inte så kul när man själv blir drabbad av en tung ekonomisk smäll som denna, vilket säkert är det enda som gör folk sura.Legato skrev: ↑16 jan 2023 13:53Helt enig.Hertsh skrev: ↑16 jan 2023 12:25Ondskefulla bilföretag som sänker priserna! Mycket bättre med företag som hela tiden höjer priserna litegrann... Jag blir förvirrad.
Om folk blir sura över att bilar blir billigare så borde de bli glada när bilar blir dyrare. Resonerar man på samma sätt med andra prylar och tjänster? När börjar folk gnälla över för låga elpriser eller räntor?![]()
Precis som i husen så är man både glad och inte när priserna går upp eller ner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det kommer nog ska du se, när priserna stabiliseras igen och vissa som band elpris och ränta länge när det var som dyrast.
Även om vår boränta gått upp några %-enheter (eller typ 300%) så är den inte lika dyr som en lång fast ränta är idag.
Model Y LR AWD 2022
Tesla sänker priserna på S&X i USA
Mycket långa 48h än så länge... Nu uppe i 96h
Börjar tro att det var ett misstag. Någon som ringt en säljare för att kolla?
Börjar tro att det var ett misstag. Någon som ringt en säljare för att kolla?
Glad för att jag sålt min Tesla
Jag pratade med en säljare idag som sa att informationen som mailats ut var felaktig, dvs ingen beslutad prisjustering för S/X i Sverige. Min känsla var dock att hon var lite rookie så jag tog informationen med en nypa salt.
De lär nog prisjustera för att bli av med deras bilar här i Sverige. Ingen kommer köpa dem 

Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Vilka "deras bilar"? Det är ju inte så att de har ett lager.
Priset är högre i USA även efter sänkningen där. En sänkning i Europa nu verkade helt orimlig/ologisk imo.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021