Igår skickade Tesla ut mail till kunder med befintlig order på S & X om att deras pris kommer justeras inom 48h. Prissänkning på gång med andra ord.
Model 3 är nästan tillbaka på samma pris som 2019 efter prissänkningen och om samma logik gäller för X bör den ner ~400k. Jag tror att vi får se åtminstone samma sänkning som i USA.
Min X LR kostade 1212k 2019 och samma spec idag kostar 1610k.
Blir brutalt för Q4 Plaid leveranserna isåfall. Bilar utan sportbromsar och lägre pris än 2020. På med oömma kläder, här ska det dansas i gyttjan en stund
Brutalt hur?
Var väl i princip bara förbeställningar som levererades till gamla priset?
Tog själv leverans och ser ändå fram emot prissänkning, kul att fler får råd.
Att bilarna sen ständigt utvecklas är bara Tesla livet, går i princip aldrig att ha det senaste.
Bromsar är inte gratis, ska man uppdatera till eftermarknads till motsvarande kvalitet pratar vi belopp på mellan 50-100k. Q4 leveranserna var förmodligen av tidiga priset på 1.279.990kr med 19", standard vit och svart inredning. Går priset ner idag 15-20% blir nya bilen med fetare bromsar prissatt som gamla. Då går Q4 plaiden ner minst 100-150k. Tänk då den som köpt för 1.559.170kr och bilen är värd 1.1.
Man får heller inte glömma att det finns många beställningar med priset efter 100k ökning från 1.279.990 också.
Det är ganska skapligt på två veckor. Jag menar att ha toppmodellen i två veckor när det finns en ny är väl sådär, även för en inbiten fanboy.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Sorry, uppdaterade mitt gamla inlägg som dessutom var leverans av X.
Oavsett, har svårt att vara bitter på Tesla, väljer att se det positiva att dom sänker
Blå/Svart Model Y LR 2024 Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024 Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023 Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021 Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Sorry, uppdaterade mitt gamla inlägg som dessutom var leverans av X.
Oavsett, har svårt att vara bitter på Tesla, väljer att se det positiva att dom sänker
Svårt att vara bitter när man kör världens snabbaste bil, är enig i det.
Men, det är aldrig roligt att förlora 300-400k på så hög volatilitet. Två veckor av toppmodell är inte imponerande, Tesla biter sig själva och skapar mycket ilska och frustration bland nya kunder, det har de inte råd med rådande marknadsläge. Inte är vi alla early adopters som sväljer vad som helst.
Nu har vi ju ännu inte sett att dom sänker 3-400 k
Blå/Svart Model Y LR 2024 Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024 Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023 Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021 Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Nejdå, bara spekulation. Men sänkning på 15,4% så blir priset runt 1.319.000. Lägg på att nya då har sportbromsar så kanske gamla blir värd 1.2-1.25. Det är då 360k från dagens nivåer.
Samtidigt är det ju inte bara negativt för Tesla. Allt det här är 100% marknadsföring också. Jag menar, prissänkningen har ju exploderat exponentiellt med kvadraten av vilken torsdag som helst
Nejdå, bara spekulation. Men sänkning på 15,4% så blir priset runt 1.319.000. Lägg på att nya då har sportbromsar så kanske gamla blir värd 1.2-1.25. Det är då 360k från dagens nivåer.
Samtidigt är det ju inte bara negativt för Tesla. Allt det här är 100% marknadsföring också. Jag menar, prissänkningen har ju exploderat exponentiellt med kvadraten av vilken torsdag som helst
Det är såklart rent trams att bromsarna skulle påverka värdet med 120k på andrahandsmarknaden. Ställer man två i övrigt identiska bilar bredvid varandra så snarare 20-30k.
Vilka "dagens nivåer"? Du är återigen fast i priser som "ingen" betalat. Visst för någon enstaka som betalat fullt listpris så är det brutalt, men har man gjort det så har man tagit ett riktigt uselt beslut från början.
Jag tror fortfarande inte på någon sänkning medan leveranser pågår och när USA-priset fortfarande är högre, men om det kommer så är effekten inte i närheten av den du påstår.
Med en rejäl sänkning så hamnar nypriset på ungefär det priset typ 9 av 10 betalat. Varken mer eller mindre.
Bilarna säljs utan moms i USA och taxeras beroende på vilken stat du befinner dig, därav att listpriserna är låga i USA. Vad säger att att Tesla skulle sälja bilarna billigare i Sverige än i USA?
Det är såklart rent trams att bromsarna skulle påverka värdet med 120k på andrahandsmarknaden. Ställer man två i övrigt identiska bilar bredvid varandra så snarare 20-30k.
Vilka "dagens nivåer"? Du är återigen fast i priser som "ingen" betalat. Visst för någon enstaka som betalat fullt listpris så är det brutalt, men har man gjort det så har man tagit ett riktigt uselt beslut från början.
Jag tror fortfarande inte på någon sänkning medan leveranser pågår och när USA-priset fortfarande är högre, men om det kommer så är effekten inte i närheten av den du påstår.
Med en rejäl sänkning så hamnar nypriset på ungefär det priset typ 9 av 10 betalat. Varken mer eller mindre.
Vi får se, en X Plaid är nu till salu för 1.330.000kr om man räknar bort 22", 22" är tillval på 69000kr.
En höjning av bromsprestanda i form av sportbromsar från standardbromsar på en bil i 1.5mSEK klassen har givetvis mer påverkan på andrahandsvärdet än 20-30k
Vi får se, en X Plaid är nu till salu för 1.330.000kr om man räknar bort 22", 22" är tillval på 69000kr.
En höjning av bromsprestanda i form av sportbromsar från standardbromsar på en bil i 1.5mSEK klassen har givetvis mer påverkan på andrahandsvärdet än 20-30k
Vad någon just nu säljer en bil för har såklart exakt noll koppling/relevans till eventuell framtida prissänkning.
Tror man att andrahandsvärdet påverkas långt mycket mer än motsvarande eftermontering kostar så har man noll koll på marknaden. Precis lika dumt som att tro att FSD skulle höja värdet begagnat med typ 150.000:-.
Bilarna säljs utan moms i USA och taxeras beroende på vilken stat du befinner dig, därav att listpriserna är låga i USA. Vad säger att att Tesla skulle sälja bilarna billigare i Sverige än i USA?
(((MRSP bilens inköpspris + transportkostnader) x 10% importavgiften) x 25% moms)
Momsen är alltså även på transportkostnad och importavgift (tull).
Edit: S/X från USA ”slutmonterades” tidigare i Tillburg för att slippa importavgiften/frakt och därmed momsen på denna. Ett nytt sådant upplägg skulle kunna minska Teslas kostnader för att få hit bilarna.
(((MRSP bilens inköpspris + transportkostnader) x 10% importavgiften) x 25% moms)
Momsen är alltså även på transportkostnad och importavgift (tull).
Edit: S/X från USA ”slutmonterades” tidigare i Tillburg för att slippa importavgiften/frakt och därmed momsen på denna. Ett nytt sådant upplägg skulle kunna minska Teslas kostnader för att få hit bilarna.
Min poäng var bara att illustrera att ett pris på 1.319.000 SEK som någon antydde är en orimlig prissättning i jämförelse med USA priserna även om man räknar utan frakter/tull mm. Nu när priserna sänkts i USA torde de dessutom få mer kunder på hemmaplan och på sätt slippa "prisdumpa" och skicka bilarna över atlanten.
Bromsar som alla pratar om är väl inte keramiska. Lär vara bättre belägg och skivor bara.
Kommer säkert gå att eftermontera.
Nej det paketet kommer senare för 200-250k.
De nya bromsarna verkar vara större i diameter med fler kolvar. Återstår att se när de börjat leverera.
Det står bara att bromsoken är mer värmetåliga, klickar man på bilderna så är det ingen skillnad på storlek (begränsning pga. 19" hjul). Bättre värmetålighet gör att du kan använda ett aggressivare belägg för att få bättre stoppkraft vid enstaka inbromsningar utan att bromsvätskan går varm. Vid bankörning kommer man antagligen behöva den keramiska uppgraderingen oavsett (med större skivor).
Igår skickade Tesla ut mail till kunder med befintlig order på S & X om att deras pris kommer justeras inom 48h. Prissänkning på gång med andra ord.
Model 3 är nästan tillbaka på samma pris som 2019 efter prissänkningen och om samma logik gäller för X bör den ner ~400k. Jag tror att vi får se åtminstone samma sänkning som i USA.
Hej, det stämmer ju inte. Har två olika beställningar inne sedan länge och inte fått något mail.
Min gissning är MS plaid kommer justeras till runt 1,3 MSEK. Long range 1-1,1 MSEK. MX kommer som alltid bara lite dyrare. Den onödigt dyra måsvingekonstruktionen är ju inget som är bra för massprod direkt…
Med en billigare dollar skulle den landat på 1,2 MSEK eller något lägre. Vilket fortfarande är dyrare grundutförande än Ludicrous när priserna i Sverige låg mer rätt.
En S Plaid kostar 116.630 dollar lägg på moms och tull samt frakt och du är uppe på typ 162.000 dollar. För att det ska bli 1.2 mkr behöver dollarn gå ner till 7,4. Med dagens dollar pris landar bilen på 1,7 mkr utan VSG.
Så ska dom sänka priset på den så måste dom ta mindre marginal här I Sverige än i USA vilket ju inte är omöjligt men det kan ju vara så att dom i så fall heller säljer den i USA?
Men att räkna sig fram till lägre pris här I Sverige känns svårmotiverat.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Och du som räknar fel för då skulle MS plaid bli dyrare än den är idag. Den ligger idag på 1,55 MSEK utan extra utrustning… den är över 20K USD billligare i USA nu.
Detta innebär väl bara att marginalerna nu är mer lika i USA och Sverige men fortfarande lägre i Sverige.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hej, det stämmer ju inte. Har två olika beställningar inne sedan länge och inte fått något mail.
Har du inte beställt enligt den gamla prislistan då, den innan dom stängde för nya beställningar?
Tror mailet bara gått till dom so beställt enligt nuvarande prislista.
Bra att Tesla sänker priset. Kändes som de börjat bli för dyra. Jag vill byta min Y mot en plaid. Man kan aldrig få för många hästkrafter. Tog ut Y LR -21 dec. Hängt på 50 hk. Blå. Utökad AP. Vinterhjul från Tesla 20 tums sommarhjul från Tesla. Fick 70 k i bonus. Så den kostade ganska precis som den prissänkta. Cirka. 850. har jag för mej. En likadan nu kostar 750. + 20 för 50 hk..770. Min kostade väl då 780 efter bonusavdrag. Cirka.
En del verkar tro att bilar är en investering. Nä de är bara en utgift. I de flesta fall alltså om man inte kan ta betalt när man kör t.ex i tjänsten. Det kan jag göra så i mitt fall är det en kassako. Men det kan ju inte alla förstås. Trist förstås om man beställt en bil o precis fått den och så droppar priset radikalt. Fast det har ju Tesla gjort förr. Svårt att förutse dock.
Har du inte beställt enligt den gamla prislistan då, den innan dom stängde för nya beställningar?
Tror mailet bara gått till dom so beställt enligt nuvarande prislista.