Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Elon och hans troll bryr sig inte om sanningen i alla fall.
2016: Bilen behöver bara en förare av legala skäl. 7 år senare fortsätter pumpningen, Bilen kan köra några kilometer i bästa fall utan att krascha. Autonomi händer lagom till år 2100 om dom fortsätter i den här takten. Helt otroligt. Lika stor scam som Theranos. Till och med ARK börjar tvivla i sina desperata försöka att pumpa aktien med "analyser". Då är det illa.
2016: Bilen behöver bara en förare av legala skäl. 7 år senare fortsätter pumpningen, Bilen kan köra några kilometer i bästa fall utan att krascha. Autonomi händer lagom till år 2100 om dom fortsätter i den här takten. Helt otroligt. Lika stor scam som Theranos. Till och med ARK börjar tvivla i sina desperata försöka att pumpa aktien med "analyser". Då är det illa.
Re: Aktien TSLA
” The overwhelming focus is on solving full self-driving. That’s essential. It’s really the difference between Tesla being worth a lot of money or worth basically zero.”
-Elon Musk 2022
Frågan är då vad är ”full self driving” enligt Elon?
L2 driver assist eller autonomi?
-Elon Musk 2022
Frågan är då vad är ”full self driving” enligt Elon?
L2 driver assist eller autonomi?
Re: Aktien TSLA
Det beror ju i vilket kontext man frågar. Är det på en konferens eller marknadsdag för 12-24 månader sedan är det Level 5 autonomi, dvs sova i baksätet i en obegränsad ODD (på alla vägar, i alla 'normala' väder). Lustigt nog är det alltid 6-12 månader bort. Lagom länge för att folk ska gå på det helt enkelt.LarsOJ skrev: ↑07 jan 2023 12:40” The overwhelming focus is on solving full self-driving. That’s essential. It’s really the difference between Tesla being worth a lot of money or worth basically zero.”
-Elon Musk 2022
Frågan är då vad är ”full self driving” enligt Elon?
L2 driver assist eller autonomi?
Nuläget kallar man "supervised autonomy", vilket är kräksnivåer av autonowashing. Det är samma sak som L2. Hands on the wheel, eyes on the road. Värde noll jämfört med konkurrenterna. Men givetvis fortsätter man antyda att robotaxi är nära, men modeller utan ratt et.c. Kommer inte att hända på 10-15 år.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Jo det är ju det här som är så sjukt. Det finns ju inte heller någon väg framåt för Tesla på det här området som jag ser det med befintlig HW/SW.spacecoin skrev: ↑07 jan 2023 12:45Det beror ju i vilket kontext man frågar. Är det på en konferens eller marknadsdag för 12-24 månader sedan är det Level 5 autonomi, dvs sova i baksätet i en obegränsad ODD (på alla vägar, i alla 'normala' väder). Lustigt nog är det alltid 6-12 månader bort.LarsOJ skrev: ↑07 jan 2023 12:40” The overwhelming focus is on solving full self-driving. That’s essential. It’s really the difference between Tesla being worth a lot of money or worth basically zero.”
-Elon Musk 2022
Frågan är då vad är ”full self driving” enligt Elon?
L2 driver assist eller autonomi?
Nu har man backat på det och säger "supervised autonomy", vilket är kräksnivåer av autonowashing. Det är samma sak som L2. Hands on the wheel, eyes on the road. Värde noll jämfört med konkurrenterna.
Men tror ni några tunga investerare tar det här snacket om FSD på allvar fortfarande i sina analyser? Känns som FSD mest är en Twitter eko kammare nuförtiden.
Re: Aktien TSLA
De som är analytiker för bilindustrin har garanterat inte haft kompetensen att bedöma det här historiskt, och har det inte heller i dagsläget vill jag hävda. Till och med "skeptiker" har ett "bull-case" med robotaxi. Helt sjukt.LarsOJ skrev: ↑07 jan 2023 12:51Jo det är ju det här som är så sjukt. Det finns ju inte heller någon väg framåt för Tesla på det här området som jag ser det med befintlig HW/SW.
Men tror ni några tunga investerare tar det här snacket om FSD på allvar fortfarande i sina analyser? Känns som det mest är en Twitter eko kammare nuförtiden.
Det geniala ligger i bedrägeriets natur: Ingen vill verka dum, och frågasätter inte vad Tesla och Elon gör. Och de bedragna blir skambelagda för att dom var så jävla dumma som inte förstod att det var en lögn.
Re: Aktien TSLA
Hårdvara och framförallt mjukvara utvecklas hela tiden hos Tesla.LarsOJ skrev:.....Jo det är ju det här som är så sjukt. Det finns ju inte heller någon väg framåt för Tesla på det här området som jag ser det med befintlig HW/SW.......
Så det finns definitivt en väg framåt, tills dom löser problemet
eller ger upp. Elon är inte känd för att ge upp.
Re: Aktien TSLA
Elon Musk tror själv på självkörande bilar. Han är inte den första att lura sig själv. De kommer men det kan ta mycket längre än han någonsin föreställt sig.
Re: Aktien TSLA
Häpnadsväckande att Elon Musk så tydligt tror att tesla är nästintill värdelöst utan FSD.
Re: Aktien TSLA
Visst det förstår jag också och därför jag skrev ”befintlig” hw/sw. Där tror jag Tesla kört fast och Elon tappat intresset helt.Larofo skrev: ↑07 jan 2023 13:06Hårdvara och framförallt mjukvara utvecklas hela tiden hos Tesla.LarsOJ skrev:.....Jo det är ju det här som är så sjukt. Det finns ju inte heller någon väg framåt för Tesla på det här området som jag ser det med befintlig HW/SW.......
Så det finns definitivt en väg framåt, tills dom löser problemet
eller ger upp. Elon är inte känd för att ge upp.
Man har ju trots allt sålt FSD till riktiga kunder i 7års tid. Måste ju kännas jäkligt segt på utvecklingsavdelningen att sitta och utveckla till lastgammal begränsad hårdvara.
Hursomhelst och on topic.. jag ger mig på en gissning att Tesla inom en månad lanserar helt ny hårdvara för ADAS/autonomi. Befintliga kunder som köpt FSD (före 2019) hanteras av jurister. TSLA tar ett skutt och nytt mod ingjutes hos investerare.
Re: Aktien TSLA
Jag gissar att när han säger ”basically zero” så menar han att TSLA blir värderat som en traditionell biltillverkare.
Re: Aktien TSLA
Hade han tyckt det på riktigt så hade det varit häpnadsväckande/extremt korkat. Men Elon gillar att dramatisera. Samma sak med påståendet om att Tesla var nära konkurs för några år sedan, det låg såklart exakt noll sanning i det, men fyllde säkert sitt syfte att sporra anställda att jobba hårdare. Med FSD-uttalandet handlade det väl främst om att haussa aktien och återigen försöka få folk att tro att FSD var nära.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Att Tesla kan producera ett fordon för under 33.000 dollar med hårdvara som klarar av vad FSD Beta klarar av idag och som blir bättre med varje uppdatering är imponerande hur man än vänder och vrider på det.
Re: Aktien TSLA
Är väl samma gamla hårdvara som för 5år sen fortfarande. Vore ju konstigt om den blivit dyrare ju äldre den blir och ju fler bilar som produceras?
FSD beta är L2 förarassistans, inte autonomi.
Investerarna verkar inte vara så imponerade på sista tiden iaf.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
Vägen framåt att att iterativt förbättra självkörandeförmågan med mjukvarureleaser och gradvis rulla ut funktionalitet till fler användare.
När Tesla har tydlig statistik på att FSD beta minskar antalet olyckor och när bilägarna/allmänheten har fått förtroende för FSD beta kommer myndigheter godkänna att ansvaret överförs till Tesla insurance. Olika länders myndigheter jobbar i olika takt, men när väl det första större landet godkänner det kommer det gå snabbt.
Hands/eyes off-kategorisering, SAE nivåer, etc jobbar inte Tesla med.
Re: Aktien TSLA
Du är helt ute och cyklar. Tesla kommer inte att forma reglerna - dom finns redan. Det finns ett färdigt regelverk som gäller i de flesta länderna utanför Kina och Amerika. Tillverkare som Tesla kan redan idag typgodkänna sina bilar för autonomi (bilen kör, du kan titta på en film eller läsa en bok) på motorväg med filbyten upp till 130km/h enligt UNECE R157. Det är bara att kontakta RDW i Nederländerna eller Transportstyrelsen i Sverige och dra igång. Det är bara att genomföra testerna och visa på att man kan köra med den säkerhet som krävs.FinaFisken skrev: ↑07 jan 2023 15:40Vägen framåt att att iterativt förbättra självkörandeförmågan med mjukvarureleaser och gradvis rulla ut funktionalitet till fler användare.
När Tesla har tydlig statistik på att FSD beta minskar antalet olyckor och när bilägarna/allmänheten har fått förtroende för FSD beta kommer myndigheter godkänna att ansvaret överförs till Tesla insurance. Olika länders myndigheter jobbar i olika takt, men när väl det första större landet godkänner det kommer det gå snabbt.
Hands/eyes off-kategorisering, SAE nivåer, etc jobbar inte Tesla med.
Det enda som saknas är kompetens och vilja från biltillverkarna. Jag är rätt säker på att det inte blir Tesla som är först. Tesla kommer troligen att fortsätta vara L2 även om 3 år, med fortsatt fokus på USA.
edit: Tesla har ju till och med slutat publicera statistik för det går så dåligt efter man tog bort radarn och rullade ut City Streets. När man frågar Elon så säger, köp FSD och testa så får du se hur bra den är...
Du ser det här orange* strecket i grafen här, tycker du att den trendar mot autonomi? Dom har hållit på i 2 år och 2 månader publikt. *) Hur långt kan FSD köra utan ingripande i genomsnitt: 9-12km. Cruise och Waymo klarar ca 64000 km.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
Jag citerade inte allt, men svaret var på *Teslas* väg framåt.spacecoin skrev: ↑07 jan 2023 16:11Du är helt ute och cyklar.FinaFisken skrev: ↑07 jan 2023 15:40Vägen framåt att att iterativt förbättra självkörandeförmågan med mjukvarureleaser och gradvis rulla ut funktionalitet till fler användare.
När Tesla har tydlig statistik på att FSD beta minskar antalet olyckor och när bilägarna/allmänheten har fått förtroende för FSD beta kommer myndigheter godkänna att ansvaret överförs till Tesla insurance. Olika länders myndigheter jobbar i olika takt, men när väl det första större landet godkänner det kommer det gå snabbt.
Hands/eyes off-kategorisering, SAE nivåer, etc jobbar inte Tesla med.
Andra har valt en annan väg framåt, som du gärna och ofta upplyser forummedlemmarna om.
Ingen vet vilken väg som är framkomligast förrän någon har kommit fram.
Re: Aktien TSLA
Tesla arbetar inte med att leverera autonomi - det är Teslas väg. Att marknadsföra något som något annat än vad man kan leverera. Det är bara religiösa, oinsatta och duperade som tror det 7 år senare.FinaFisken skrev: ↑07 jan 2023 16:50Andra har valt en annan väg framåt, som du gärna och ofta upplyser forummedlemmarna om.
Ingen vet vilken väg som är framkomligast förrän någon har kommit fram.
Vi vet inte... Jo vi vet. 5-10 företag har deployade förarlösa taxibilar. Tesla kan köra 10 km. Under 2023 kommer vi att se en scale-out. Tesla kommer att står still på sina 10 km eller kanske dubbla till och med till 20 km mellan failures är min gissning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Waymo har tex helt förarlösa robotaxi som man kan kalla på med en app i en numera ganska stor del av Phoenix. Tycker du inte de har kommit fram till ”full self driving”?FinaFisken skrev: ↑07 jan 2023 16:50Jag citerade inte allt, men svaret var på *Teslas* väg framåt.spacecoin skrev: ↑07 jan 2023 16:11Du är helt ute och cyklar.FinaFisken skrev: ↑07 jan 2023 15:40Vägen framåt att att iterativt förbättra självkörandeförmågan med mjukvarureleaser och gradvis rulla ut funktionalitet till fler användare.
När Tesla har tydlig statistik på att FSD beta minskar antalet olyckor och när bilägarna/allmänheten har fått förtroende för FSD beta kommer myndigheter godkänna att ansvaret överförs till Tesla insurance. Olika länders myndigheter jobbar i olika takt, men när väl det första större landet godkänner det kommer det gå snabbt.
Hands/eyes off-kategorisering, SAE nivåer, etc jobbar inte Tesla med.
Andra har valt en annan väg framåt, som du gärna och ofta upplyser forummedlemmarna om.
Ingen vet vilken väg som är framkomligast förrän någon har kommit fram.
Re: Aktien TSLA
Waymo täcker i princip hela San Francisco, stora delar av Phoenix inkl flygplatsen och downtown - och har börjat rulla ut i Los Angeles. Tesla kan inte ens köra i Elons fantastiska Las Vegas-tunnlar.
Re: Aktien TSLA
Menar du att om Tesla installerar Lidar på sina befintliga fordon så har de helt plötsligt flera miljoner självkörande fordon på vägarna? Hur skulle du värdera Tesla om det sker?
Re: Aktien TSLA
Nej, Lidar lägger man främst till för att man inte kan lita 100% på avståndsbedömningar som görs med ML och monokulära kameror som Tesla använder och för nattkörning. Radar har man för att se genom dimma, regn och rök.Sabbe skrev: ↑08 jan 2023 11:13Menar du att om Tesla installerar Lidar på sina befintliga fordon så har de helt plötsligt flera miljoner självkörande fordon på vägarna? Hur skulle du värdera Tesla om det sker?
Tesla har flera problem. Framförallt är det mjukvaran som inte funkar. Plannern är ju helt värdelös jfr Cruise/Waymo.
Waymo har inte heller bara vanliga kameror, utan något de kallar för 3d-kameror. Kamerorna, radarn och Lidarn har inga blindspots på Waymos gen 5-bilar. 29 kameror. 29. Tjugonio.
Sedan är det så att om man ska kunna ta ansvar för autonom körning behöver man redundans på flera sätt. Olika sensor-modaliteter (vision + hd-lidar + hd-radar + flir), redundanta och självrengörande kameror. Redundant compute. Tesla har inget av detta.
Det är skillnad på en 360 graders lidar och de billigare framåtriktade varianterna som personbilstillverkarna använder. Robotaxi-företagen har dessutom en "tidssensor" (som ser in i framtiden) i form av HD-kartor. Det gör att de kan planera körningen bättre och även se saker som är skymda när bilen är på plats, på samma sätt som en människa vet att det är en stoppskylt bakom bussen om man kört där förut.
https://blog.waymo.com/2020/03/designin ... river.html (notera, tre år gammalt).
Vidare är det inte helt trivialt att göra ingress/egress av passagerare i olika miljöer, om vi pratar om robotaxi. Man behöver dessutom teleops för de tillfällen bilen blir osäker på hur den ska göra.
Hur jag värderar Tesla? Som ett bilföretag som inte har möjlighet att komma till autonomi med befintliga bilar. Som ett bilföretag som inte kommer att vara först med autonomi på motorväg i motorvägsfart. Som ett företag som aldrig varit eller kommer att vara en spelare i robotaxi.
Kanske HW4 kan ändra något av detta, kanske motorväg? Vi får se. Kanske kommer Tesla att sälja AFSD (actual) för 200kSEK? Vi med HW3 kan fet-glömma det iaf.
Varför klarar inte Tesla av att leverera förarlösa bilar till LVCC tror du?
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Vad klassificeras som en light vehicle i USA?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous