Vilken energikostnad har du i kalkylen när du påstår att Hybrit inte håller?R_Edvinsson skrev:De hänger ihop mer än man tror vi en första anblick.RagWal skrev:Du blandar inte ihop vätgas som "el"-energilager och vätgas som processgas i stålproduktion nu?R_Edvinsson skrev:De som Daniel Swedin på Arbetet och tror skall göra en statskupp.pefreli skrev:Vem är ”de”?![]()
Men är man pådrivande för att få andra att tro att vätgas skall vara en stor del av vår framtida energiförsörjning, ja då läser man nog Swedin och inte ”de” som med kött på benen slår hål på idéerna.
HYBRIT har beviljats totalt 143 miljoner euro från EU I stöd….sug på den siffran.
Men ibland ser man inte skogen för alla träd.
Bara skatten på den el de beräknar använda för att producera vätgas är beräknat högre än totalkostnaden för deras kompletta stålproduktion 2020-2021.
Till det tillkommer både elektrolysen, lagringen och sen tillverkningen av stålet.
Det är ett projekt som är dödsdömt.
Att använda vätgas som bränsle för ståltillverkning är idag inte en hållbar ekonomisk modell.
Och då har det bra mycket högre total verkningsgrad än om denna gas sen åter skall brukas för att producera el.
Så lärdomen är att vi aldrig inom rimlig tid kommer kunna använda vätgas som lagring av energi…just det vindkraftsförespråkarna så hårt vill påvisa.
Vi behöver vindkraft, mängder av det…
Frågan är bara hur vi skall använda den ekonomiskt försvarbart.
Att Hybrit som tänkt stor elförbrukare har stora vätgaslager för sin stålproduktion gör att vindkraften ges energilager alldeles oavsett om någon el produceras av vätgasen eller ej.