Var hämtas strömmen vid förvärmning om laddare är inkopplad?
Moderator: Redaktion
Var hämtas strömmen vid förvärmning om laddare är inkopplad?
Hej forumet.
Okej, det här kanske är en riktig dum fråga men jag har letat i manualen och jag hittar ingen information om det här. Så, om jag förvärmer bilen utan att ha laddkabel inkopplad förstår jag att strömmen kommer från batteriet. So far so good, men om jag har laddkabel ikopplad, kommer strömmen passera batteriet för att köra värmepump och andra värmare ändå och därmed generera högre användning av batteriet än nödvändigt? Kan jag alltså undvika att batteriet används onödigt mycket om jag har laddare inkopplad och där ombordladdaren kan mata värmare utan att passera batteriet? Någon som vet om det gör skillnad?
Okej, det här kanske är en riktig dum fråga men jag har letat i manualen och jag hittar ingen information om det här. Så, om jag förvärmer bilen utan att ha laddkabel inkopplad förstår jag att strömmen kommer från batteriet. So far so good, men om jag har laddkabel ikopplad, kommer strömmen passera batteriet för att köra värmepump och andra värmare ändå och därmed generera högre användning av batteriet än nödvändigt? Kan jag alltså undvika att batteriet används onödigt mycket om jag har laddare inkopplad och där ombordladdaren kan mata värmare utan att passera batteriet? Någon som vet om det gör skillnad?
- Off Grid Byggaren
Re: Var hämtas strömmen vid förvärmning om laddare är inkopp
Jag vet inte hur det funkar på Teslabilar, men förmodar att det liknar Audi e-tron.
Om e-tron står på AC-laddning och det finns tillräckligt med ström att få den vägen så förvärms allt med ström från elnätet.
Tror då det behövs upp till 8 kW effekt från laddboxen.
Annars tar den lite från elnätet och resten från batteriet ifall du har 2 kW AC-laddning till exempel.
Vid DC-laddning tar den allt från laddaren, då räcker ju effekten till.
Tycker det ser ut som att strömmen inte passerar batteriet på e-tron. Elektroner är lata och bekväma av sig, de går alltid enklaste vägen.
Om e-tron står på AC-laddning och det finns tillräckligt med ström att få den vägen så förvärms allt med ström från elnätet.
Tror då det behövs upp till 8 kW effekt från laddboxen.
Annars tar den lite från elnätet och resten från batteriet ifall du har 2 kW AC-laddning till exempel.
Vid DC-laddning tar den allt från laddaren, då räcker ju effekten till.
Tycker det ser ut som att strömmen inte passerar batteriet på e-tron. Elektroner är lata och bekväma av sig, de går alltid enklaste vägen.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Du skriver inte vilken bil du har? Det är nog inte lika på exakt alla bilar.
Sen har Tibor skrivit en artikel idag om just detta.
https://teslaclubsweden.se/vinterrad-for-elbilister/
EDIT: Såg nu att du är Teslaägare.

Ioniq 5 FE AWD
Bilen tar all ström från nätet, den vida det räcker till, annars tar den allt den får från nätet och resten från batteriet.
Håll bilen inkopplad
Vi rekommenderar att du låter din Tesla vara inkopplad så mycket som möjligt när den inte används. Om du gör det kan batteriet hålla sig varmt genom att dra en liten mängd ström från nätet.
Förkonditionering och Schemalagd avresa
Att köra med ett varmt batteri är alltid mer effektivt och våra funktioner förkonditionering och Schemalagd avresa hjälper dig att sätta batteriet i optimalt tillstånd innan du börjar din resa.
Förkonditionering med Tesla-appen
Du kan förvärma din bil manuellt genom att aktivera förkonditionering eller avfrostning i Tesla-appen. Detta värmer upp batteriet och kupén till en behaglig temperatur före din nästa resa.
Om det är möjligt att hålla din bil inkopplad så kan bilen dra ström från elnätet istället för batteriet för att värma batteriet och kupén. För att aktivera Förkonditionering:
Förkonditionering: Öppna Tesla-appen och tryck på ”Klimat” > ”Slå på”.
Avfrostning: Öppna Tesla-appen och välj ”Klimat” > avfrostningsikonen.
Använda Schemalagd avresa
Denna funktion förvärmer automatiskt din bil utifrån ditt dagsschema så att bilen har optimal temperatur före din resa.
För att förkonditionera din bil utifrån ditt schema är det bara att koppla in bilen och ställa in nästa avresetid med funktionen ”Schemalagd avresa” på din touchskärm. Tryck på inställningsskärmen för klimatreglering > aktivera förkonditionering i inställningarna > välj ”Schedule” för att ställa in en tid varje dag när du vill vara redo att köra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Om du vill spara energi så förvärm inte kupén med laddare inkopplad.
Min M3 RWD drar upp till 11kW vid förvärmning utan någon laddström till batterierna.
Den värmer batteriet till onödigt hög temperatur men ansluten laddare.
Tesla behöver ju inte tänka på förlusterna.
Testade att ställa uppvärmd bil i -3 °C utan laddare inkopplad i ca 45 min.
Snittförbrukningen var hela 2,8kW med kupétemp 18,5 °C. Med ett 2kW element skulle kupén blivit betydligt varmare.
Minimum batteritemperatur var konstant ca 7 °C.
Värmepumpen har lågt COP i minusgrader och en stor del av förbrukningen är för att hålla batteriet varmt vid lågt strömuttag.
Björn Nyland beräknade COP 3 för värmepumpen i plusgrader.
Min M3 RWD drar upp till 11kW vid förvärmning utan någon laddström till batterierna.
Snittförbrukningen var hela 2,8kW med kupétemp 18,5 °C. Med ett 2kW element skulle kupén blivit betydligt varmare.
Värmepumpen har lågt COP i minusgrader och en stor del av förbrukningen är för att hålla batteriet varmt vid lågt strömuttag.
M3 RWD -22
Tabbade mig lite. Jag hade en plan om att lägga frågan i MY-delen men ändrade mig och glömde av att jag gjorde det. Men precis, teslaägare.MrRun skrev:Du skriver inte vilken bil du har? Det är nog inte lika på exakt alla bilar.
Bra artikel, tack!
Fick söka på texten på google för att faktiskt hitta artikeln. Den hade dom gömt bra. I alla fall från mig…AAKEE skrev:Bilen tar all ström från nätet, den vida det räcker till, annars tar den allt den får från nätet och resten från batteriet.
Håll bilen inkopplad
Vi rekommenderar att du låter din Tesla vara inkopplad så mycket som möjligt när den inte används. Om du gör det kan batteriet hålla sig varmt genom att dra en liten mängd ström från nätet.
Förkonditionering och Schemalagd avresa
Att köra med ett varmt batteri är alltid mer effektivt och våra funktioner förkonditionering och Schemalagd avresa hjälper dig att sätta batteriet i optimalt tillstånd innan du börjar din resa.
Förkonditionering med Tesla-appen
Du kan förvärma din bil manuellt genom att aktivera förkonditionering eller avfrostning i Tesla-appen. Detta värmer upp batteriet och kupén till en behaglig temperatur före din nästa resa.
Om det är möjligt att hålla din bil inkopplad så kan bilen dra ström från elnätet istället för batteriet för att värma batteriet och kupén. För att aktivera Förkonditionering:
Förkonditionering: Öppna Tesla-appen och tryck på ”Klimat” > ”Slå på”.
Avfrostning: Öppna Tesla-appen och välj ”Klimat” > avfrostningsikonen.
Använda Schemalagd avresa
Denna funktion förvärmer automatiskt din bil utifrån ditt dagsschema så att bilen har optimal temperatur före din resa.
För att förkonditionera din bil utifrån ditt schema är det bara att koppla in bilen och ställa in nästa avresetid med funktionen ”Schemalagd avresa” på din touchskärm. Tryck på inställningsskärmen för klimatreglering > aktivera förkonditionering i inställningarna > välj ”Schedule” för att ställa in en tid varje dag när du vill vara redo att köra.
Tack! Konkret svar på frågan.
Det låter ju rimligt kanske. Men har du mätt batteritemperaturskillnad mellan inkopplad bil och inte? Förstår att det är lätt att dra den slutsatsen med 11kW förvärmning att det nog behöver vara mer än kupén men det hade varit intressant att bekräfta det.ANLI skrev:Om du vill spara energi så förvärm inte kupén med laddare inkopplad.
Batteriet förvärms till ca 7 grader, i vart fall förra vintern. I höst har jag sett lite varierande temperaturer, kan vara beroende på programvaruversionen.
7 grader är nog ganska tilltänkt.
Cykling vid låg temperatur sliter mer på batteriet.
Vid förvärmning till 7C kommer bilen låta batteritemperaturen stiga till ca 17 grader under körning för att sedan lpta värmepumpen ta värme ur batteriet ned till 12C, sedan repeteras detta.
7 grader är nog ganska tilltänkt.
Cykling vid låg temperatur sliter mer på batteriet.
Vid förvärmning till 7C kommer bilen låta batteritemperaturen stiga till ca 17 grader under körning för att sedan lpta värmepumpen ta värme ur batteriet ned till 12C, sedan repeteras detta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
En liten brasklapp på ovan svar är (väl?) att vissa laddboxar ”avslutar” laddningen ett tag efter att bilen har laddat klart. Då får man inte ström från nätet om man sätter igång förvärmning. I min Easee box har jag klickat för ”Power at all times” som ska förhindra detta.