Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Fredrik j »

Tillsynsmannen skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan ju räcka med en korsning med is i för att dubbdäcken betalar sig. Även för den man annars kört på.
Jo, jag håller med... fast... om man ska åberopa Vi Bilägares senaste tester av friktions- respektive dubbdäck, så har de vinnande friktionsdäcken kortare bromssträcka på is än dubbdäcken från t.ex. välrenommerade Pirelli och Continental. Friktionsdäcken uppvisar också kortare varvtider på isbana än dubbdäcken. Men det ska sägas: Vinnande dubbdäck hade dock 1,89 meter kortare bromssträcka mätt från 25 km/h till 5 km/h. Och hur många kör egentligen omkring med splitter nya testvinnande vinterdäck, oavsett om det är dubb eller friktion?
Min erfarenhet kommer av att jag har haft bägge typerna av däck. Som tur var kom det ingen i korsningen jag gled över men det var skrämmande. Tycker även greppet i friktionsdäcken försämrades mer med tiden jämfört med dubbdäcken.
Min bil är dock inte så bullrig. Den låter nästan mer på sommardäcken.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av HenrikC »

Jag har ett trick för att köpa däck innan säsongens däcktester kommit ut: det nyaste däcket från en känd leverantör blir ofta testvinnare eller i alla fall topp tre. Har Continental släppt ett nytt däck så kommer det vara bäst i sin klass det året. Det brukar gälla även på billigare däck: när tillverkarna släpper nya däck är de hyfsat bra men faller i rankingen åren efter. Budgetmärkena säljer ofta samma modeller i många år.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av bjornnilsson »

Bjelke skrev:
Jag har också funderat på liknande upplägg men har inte kommit till skott än…
Lite kul med dubbfria sommardäck också ;) :mrgreen:
Här i Hälsingland har vi löjligt många dagar per säsong med vidrigt halt väglag alltså :(
Nämen vafan.. dubbfria sommardäck!

Det visste jag inte att jag hade. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Strebern skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Legato skrev:
Det enda du behöver tänka på är att undvika dubb ;)

Skämt åsido, EV-varianter behövs inte. Det är bara att kolla ljudnivå och rullmotstånd (som brukar vara det som prioriteras för EV-däck).

Ang dubb, så visst om du bor långt norrut eller otillgängligt, men tänk på att fyrhjulsdriften på en Tesla är ruskigt bra, samt att man gärna undviker extra däckljud i en elbil med relativt dålig ljudisolering. Hade på min första Tesla men det misstaget gör jag aldrig om.
Ruskigt dåliga tips. Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare. I Norrland är greppet mer konstant så där kan det funka då du vet att du har dåligt grepp hela tiden. I södra Sverige kan det vara glashalt på morgonen och torrt på eftermiddagen. I bägge fallen är dubb överlägset. Spelar ingen roll att bilen driver på 4 hjul om du ska panikbromsa.
Du måste skämta. "Även torr asfalt". Jag tror du har skrivit fel rent spontant. Det faller på sin egen rimlighet. Jag har kört dubb på ALLA mina bilar i ca 20 år, men de senaste 5 åren 100% dubbfritt av den enkla anledningen att jag bor i mellansverige, och de senaste 10 åren har vi runt 10 dagar om året då det varit TREVLIGT med dubb, men jag har kört bil förr, och fattar att när det kommer norrlandsmögel så blir det halt....
Har ännu inte krockat en enda bil.
Kör till fjällen 1-2 gånger om året och kör skidor, förra året körde jag min touareg med EUROPEISKA dubbfria vintersportdäck, dvs det ni alla dödliga säger är skit och inte greppar. Jag körde som en bergsget sicksack mellan alla losers som stod och spann med sina hakkadäck.

Så jag skulle vilja säga att det handlar om BIL, det handlar om DÄCK, det handlar om ANVÄNDNINGSOMRÅDE.
Det finns kompromisser för allt ovan, men man kan inte säga att det finnns ett ultimat däck som fungerar i alla tider, områden och körsätt, utan det är individuellt.

Kan säga att jag i år kör med hakka dubbfritt, de senaste EV med isolering och ditten och datten, med kristaller som "greppar".... Jag håller på och köra av vägen dagligen med dessa snorlosker, hoppas de stabbar till sig när det blir kallare.... saknar mina vintersportdäck som närapå gick lika fint som sommardäcken.
Jag jobbar med däck och har varit med på test och utfört test själv. Ett dubbat däck har hårdare gummi och har således bättre grepp på både torr och blöt asfalt. Ett odubbat däck måste kompensera för de uteblivna dubbarna genom att ha en mjuk gummiblandning som försämrar prestandan på asfalt.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Nicke Nyfiken skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare.
Det finns många olika åsikter om vinterdäck. Ofta är åsikterna mer känslobaserade än faktabaserade.

Men det du hävdar är en ren lögn!
Det är du som lever i en lögn tyvärr. Jag kan ta dig en sväng med rallybilen så kan jag visa skillnaden bland olika däck.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av HenrikC »

Rallydäck har helt andra dubbutstick än vanliga dubbdäck.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Strebern »

Joakimgabrielsson skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare.
Det finns många olika åsikter om vinterdäck. Ofta är åsikterna mer känslobaserade än faktabaserade.

Men det du hävdar är en ren lögn!
Det är du som lever i en lögn tyvärr. Jag kan ta dig en sväng med rallybilen så kan jag visa skillnaden bland olika däck.
Måste bara dra en kommentar. Ett dubbat däck. Med dubb alltså. Dvs ett däck som rider på metall mellan asfalt och bil. Kan bara inte ha bättre grepp på TORR ASFALT än ett europeiskt vintersportdäck utan dubb. Det är som att säga att man kör snabbare på sommaren runt nurburgring (eller hur det stavas) med vinterdäck. Jag har kört 20 år med bra dubbade däck. På TORR ASFALT och till och med blöt asfalt på vintern, så är det snorlosker. Vi har ju för fasen mer sommarväder på jul än i midsommar. Så man behöver ju bo i norrland för att ha riktig nytta av dubb. Och som sagt, att halka runt på svartis i en korsning, det är säkert sjukt otäckt, jag har själv halkat runt ungefär 5 gånger i hela mitt liv, samt snurrat duktigt på allmän väg (skämsfaktor hög...) Men det går ju långsamt i korsningar. Så det blir inga dödsolyckor. Så halkvärdet och miljövärdet att dra upp skit känns väldigt.... jag vet inte. Kör man där det är mycket snö och is, kör dubb, kör du i svealand och söderut, för 20 år sedan hade vi vinter, men nu..... det känns svårt att motivera behov av dubbdäck, det handlar kanske snarare om skitbilar, skitdäck och skitförare som behöver kompensera för andra tillkortakommanden. Överbevisa mig.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av OfarligTesla »

Strebern skrev:
Måste bara dra en kommentar. Ett dubbat däck. Med dubb alltså. Dvs ett däck som rider på metall mellan asfalt och bil. Kan bara inte ha bättre grepp på TORR ASFALT än ett europeiskt vintersportdäck utan dubb. Det är som att säga att man kör snabbare på sommaren runt nurburgring (eller hur det stavas) med vinterdäck. Jag har kört 20 år med bra dubbade däck. På TORR ASFALT och till och med blöt asfalt på vintern, så är det snorlosker. Vi har ju för fasen mer sommarväder på jul än i midsommar. Så man behöver ju bo i norrland för att ha riktig nytta av dubb. Och som sagt, att halka runt på svartis i en korsning, det är säkert sjukt otäckt, jag har själv halkat runt ungefär 5 gånger i hela mitt liv, samt snurrat duktigt på allmän väg (skämsfaktor hög...) Men det går ju långsamt i korsningar. Så det blir inga dödsolyckor. Så halkvärdet och miljövärdet att dra upp skit känns väldigt.... jag vet inte. Kör man där det är mycket snö och is, kör dubb, kör du i svealand och söderut, för 20 år sedan hade vi vinter, men nu..... det känns svårt att motivera behov av dubbdäck, det handlar kanske snarare om skitbilar, skitdäck och skitförare som behöver kompensera för andra tillkortakommanden. Överbevisa mig.
Ja det är ju bara att kolla på tester så ser man det mönstret, på bar asfalt är de europeiska vinterdäcken markant bättre än både nordiska dubbfria och dubbdäck. Sen att de är markant sämre i vinterväglag är såklart en annan femma som gör att de kanske inte är lämpliga ifall man förväntar sig vinterväder men på asfalt är de bra.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Tellus »

Dubbdäcken jämförs nog med nordiska vinterdäck, som inte så svåra att slå.
Svensson tror dock nordiska vinterdäck är bäst, även på torrt och blött, där dom är sämst av alla däcktyper.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

OfarligTesla skrev:
Strebern skrev:
Måste bara dra en kommentar. Ett dubbat däck. Med dubb alltså. Dvs ett däck som rider på metall mellan asfalt och bil. Kan bara inte ha bättre grepp på TORR ASFALT än ett europeiskt vintersportdäck utan dubb. Det är som att säga att man kör snabbare på sommaren runt nurburgring (eller hur det stavas) med vinterdäck. Jag har kört 20 år med bra dubbade däck. På TORR ASFALT och till och med blöt asfalt på vintern, så är det snorlosker. Vi har ju för fasen mer sommarväder på jul än i midsommar. Så man behöver ju bo i norrland för att ha riktig nytta av dubb. Och som sagt, att halka runt på svartis i en korsning, det är säkert sjukt otäckt, jag har själv halkat runt ungefär 5 gånger i hela mitt liv, samt snurrat duktigt på allmän väg (skämsfaktor hög...) Men det går ju långsamt i korsningar. Så det blir inga dödsolyckor. Så halkvärdet och miljövärdet att dra upp skit känns väldigt.... jag vet inte. Kör man där det är mycket snö och is, kör dubb, kör du i svealand och söderut, för 20 år sedan hade vi vinter, men nu..... det känns svårt att motivera behov av dubbdäck, det handlar kanske snarare om skitbilar, skitdäck och skitförare som behöver kompensera för andra tillkortakommanden. Överbevisa mig.
Ja det är ju bara att kolla på tester så ser man det mönstret, på bar asfalt är de europeiska vinterdäcken markant bättre än både nordiska dubbfria och dubbdäck. Sen att de är markant sämre i vinterväglag är såklart en annan femma som gör att de kanske inte är lämpliga ifall man förväntar sig vinterväder men på asfalt är de bra.
Nu syftade jag på friktion i klass med hakka r2 som är ”optimerat” för nordiska vägar och således mjukare än europeiska. På en utbildning jag hade med Nokian hade deras dubbade däck kortare bromssträcka på alla underlag. Det är för att på is jobbar dubbarna och på barmark är friktionen för mjuk. Den finns det kanske hårdare friktionsdäck som är bättre på asfalt än ett Nokian dubb. Men då funkar det ännu sämre på is än vad ett nordiskt friktion redan gör. Friktionsdäck är en kompromiss vare sig ni vill eller ej.
Senast redigerad av Joakimgabrielsson, redigerad totalt 1 gånger.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av HenrikC »

Nils S skrev:
Jag är den som gör alla däcktester åt Vi Bilägare
Tack för ett informativt inlägg från insatt person. Något jag ofta tycker saknas i däcktesterna är jämförbarhet mellan kategorierna: Om man ställer dubbade, nordiska dubbfria och europeiska i samma tabell: Hur stora är skillnaderna i absoluta tal?

Jag har ibland kört med europeiska friktionsdäck och förvånats av hur bra greppet varit på is och snö medan jag upplevt vissa nordiska och dubbade som hala. Jag misstänker att det handlar på hur slitna de olika däcken varit. Har du någon känsla för när vinterdäcken börjar bli märkbart sämre?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av macksie »

Strebern skrev:
....Överbevisa mig.
För att överbevisa behöver du ha bevisat något.

Du har framfört en åsikt vilket såklart är helt okej och mer eller mindre grundpelaren för detta forum.
Har full respekt för denna åsikt vilken jag misstänker du delar med de flesta.

Här är min åsikt. Eller kanske snarare anledning till varför jag väljer dubbdäck trots att jag har ett beteendemönster som uppfyller dina krav till varför jag tror att du tycker att jag borde välja dubbfritt.

Bor i Stockholm. Bor på Värmdö. Dvs något mer icke-urbana vägar.
97% av min körning sker i storstadsregion.
Har fritidsboende även i Funäsdalen, dvs åker kanske fyra-fem gånger per år ToR på "riktiga" vintervägar.

För mig handlar val av däck att minimera risk.
Och då menar jag risk för saker som verkligen spelar stor roll. Inte om min bil får en buckla. Utan om nån familjemedlem råkar illa ut.
Jag kommer alltid att välja en mindre risk för att en familjemedlem råkar illa ut framför det som framförs som argument för dubbfritt. Dvs. De behövs inte i 99% av fallen, eller de låter mycket mer.

I det kör-mönster som jag har innebär det att trots att jag bor i storstadsregion kommer fortsätta välja dubbat.
Därför att jag vet, eller iallafall tror att jag vet att det ger mig en mindre risk i de lägen där det verkligen spelar roll.
Dvs. Tex när jag är på väg hem en vardagskväll efter att ha hämtat en av mina ungdomar på en aktivitet, det kanske har dragit över på kvällen och är sent. Det har frusit på. Och jag kanske inte är så medveten utan nån annanstans i medvetandet.
Eller hela familjen är i bilen. Vi är på väg upp till vår favorit på jorden, Funäsdalen. Snörök. Inte sandat. Helt plötsligt dyker en ren upp på vägen. Jag reagerar instinktivt med en undanmanöver. Då vill jag ha det bästa däcket för situationen. Jag vill inte ha det bästa däcket i den kategori som INTE är gjord för den situation jag är i.

Och motargumenetet mot detta blir då såklart, de situationer du befinner dig i merparten av tiden. Dvs något sämre egenskaper i de flesta fall.

Personligen gör jag det valet.
Dvs jag offrar något sämre egenskaper i 99% av mitt körmönster, därför att om det händer något då, så kommer utgången inte ändras nämnvärt. Och om den gör det så kommer det med största sannolikhet bara vara materiella skador.
Det jag vinner är, i min egen värdering, att jag när det verkligen gäller, dvs kanske aldrig, men ändå så är det skillnad som verkligen spelar roll för nån som sitter i bilen.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Strebern »

Jag ser dina argument, och tror att vi har olika tankar kring säkerheten (utöver det som handlar om komfort och bilens beteende, vilket är något alla värderar olika).
För mig är säkerheten jätteviktigt, när jag köper bil och däck är högsta säkerhet alltid målet.
Det jag upplever med dubbdäck och nordiska friktionsdäck är tyvärr att den dagliga säkerheten blir väldigt lidande.
Det handlar främst om att bilen tappar riktningsstabilitet och häver sig/rullar över hjulen utan att få styrning och stabilitet vid plötsliga kurskorrigeringar, ex vis vid inbromsning i kurva vid vilt eller oväntad situation, jag känner mig helt enkelt otrygg med bilens beteende på dessa däck.
Därav är mitt favoritdäck det europeiska dubbfria vinterdäcket, som för mig känns tryggt i körningen varje dag, inkluderat de procent om året vid fjällresor eller ymniga snöfall och slask, jag upplever helt enkelt inte att dessa däck är märkvärt sämre vad gäller grepp förutom när det ibland är isigt och man skulle önskat sig lite riv i däcken, men det är sällan det blir en akut situation vid detta väglag då man försöker anpassa körningen därefter. Sen kan alla bli tagna på sängen av dåligt väglag, men det har "inte" hänt mig på drygt 25 år, jag kör alltid lugnt och utan stress och håller rejäla avstånd, det är den bästa medicinen mot olyckor för mig och mina medmänniskor. Stressade bilförare är väl de man ser begår majoriteten av misstag och dåliga beteenden tyvärr, tror det är där man ska börja. Och håll avstånd för tusan, hur svårt ska det vara 8-)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 498
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av LarsaR »

Resonerar mer som ”macksie”, vill ha bra grepp i den där extremsituationen på riktig vinterväg. Därför dubbdäck. (Bor iofs där jag oftast har sånt vinterväglag.) Skulle dessutom som ”Arctic Drifter ” skriver om i en annan tråd, gärna ha smalare däck och fälg än original på vintersulorna.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Joakimgabrielsson skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare.
Det finns många olika åsikter om vinterdäck. Ofta är åsikterna mer känslobaserade än faktabaserade.

Men det du hävdar är en ren lögn!
Det är du som lever i en lögn tyvärr. Jag kan ta dig en sväng med rallybilen så kan jag visa skillnaden bland olika däck.
Tack för erbjudandet. Det är alltid kul att åka rallybil (om föraren är skicklig).

Men det är inte på grusvägar i skogen jag kör med min bil. Jag kör till största delen på de skånska motorvägarna och längs västkusten. Och då är både nordiska friktionsdäck och dubbdäck ett mycket sämre allternativ än europeiska friktionsdäck. Det finns inget dubbdäck som har bättre grepp på torr eller våt asfalt i plusgrader, än vad ett europeiskt friktionsdäck har. Utöver det så är de också mycket stabilare vid en undanmanöver i samma förhållande.

Vi har de senaste 10 åren haft en bil med Nokian dubbdäck (Hakka 7, 8 och 9) och en bil med Nokian Europeiska friktionsdäck (WR D4 och Snowproof P) och det är stor skillnad i grepp i plusgrader. Dubbdäcken har inte en chans.

Även oberoende tester visar de europeiska friktionsdäckens överlägsenhet i plusgrader. Så nej, ett dubbdäck har inte bättre grepp på alla underlag.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Nogo »

Kör också Nokian Snowproof P i skåne och västkusten. Överlägsna vinterdäck (europeiska friktionsdäck) för södra sverige. Man ska komma ihåg att nordiska friktionsdäck verkar bäst när det är kallt och det är det inte i södra sverige.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nogo skrev:
Kör också Nokian Snowproof P i skåne och västkusten. Överlägsna vinterdäck (europeiska friktionsdäck) för södra sverige. Man ska komma ihåg att nordiska friktionsdäck verkar bäst när det är kallt och det är det inte i södra sverige.
Det enda negativa med Snowproof P är att det blir ett surrande ”resonansljud” kring 65-70 km/h, som med alla Nokians friktionsdäck. Dock inte alls lika påtagligt som med R2 och R3. I alla fall var det så på min Model S med 19” hjul. I övrigt är det ett bra vinterdäck för södra Sverige.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Tellus »

Strebern skrev:
Jag ser dina argument, och tror att vi har olika tankar kring säkerheten (utöver det som handlar om komfort och bilens beteende, vilket är något alla värderar olika).
För mig är säkerheten jätteviktigt, när jag köper bil och däck är högsta säkerhet alltid målet.
Det jag upplever med dubbdäck och nordiska friktionsdäck är tyvärr att den dagliga säkerheten blir väldigt lidande.
Det handlar främst om att bilen tappar riktningsstabilitet och häver sig/rullar över hjulen utan att få styrning och stabilitet vid plötsliga kurskorrigeringar, ex vis vid inbromsning i kurva vid vilt eller oväntad situation, jag känner mig helt enkelt otrygg med bilens beteende på dessa däck.
Därav är mitt favoritdäck det europeiska dubbfria vinterdäcket, som för mig känns tryggt i körningen varje dag, inkluderat de procent om året vid fjällresor eller ymniga snöfall och slask, jag upplever helt enkelt inte att dessa däck är märkvärt sämre vad gäller grepp förutom när det ibland är isigt och man skulle önskat sig lite riv i däcken, men det är sällan det blir en akut situation vid detta väglag då man försöker anpassa körningen därefter. Sen kan alla bli tagna på sängen av dåligt väglag, men det har "inte" hänt mig på drygt 25 år, jag kör alltid lugnt och utan stress och håller rejäla avstånd, det är den bästa medicinen mot olyckor för mig och mina medmänniskor. Stressade bilförare är väl de man ser begår majoriteten av misstag och dåliga beteenden tyvärr, tror det är där man ska börja. Och håll avstånd för tusan, hur svårt ska det vara 8-)
Håller med!
Här hade det gått illa med nordiska däck
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av LarsL »

Jag köpte nyligen Nokian R5 till Model Y nu, det blir nog bra. Jag har bara kör dubbfritt på Teslorna och har aldrig haft minsta problem . Nokian R3 som jag har på Model 3 SR+, alltså bakhjulsdriven, har ett helsjukt fäste på vintern. Jag har försökt provocera bilen men den släpper inte :D Problemet är att de är rätt sladdriga vid varmt väder så det är det tråkiga. Höjde trycket lite i däcken vilket gjorde det ganska mycket bättre.

Ingen ska däremot vara orolig för fästet på vintern om de väljer Nokian friktions däck. Bara mina 2 öre som lite motvikt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av NiklasTesla »

Nighthawk skrev:
Jag måste fixa vintersulor!

Hade en plan på att köpa en M3P först och ett par enklare för vintern. Blev ingen M3P efter ändringen av bonus, köpte en M3LR!

Planen är att använda Aero-fälgarna som följde med och sätta på vinterdäck och köpa några roliga fälgar framåt sommaren.

Min fråga är nu, vilka däck ska man ha? Måste de vara "EV"? Är det något man ska tänka på, eller ska man bara köpa ett par däck av bra kvalitet? Vill ha dubb och alla svar uppskattas :)

//Simon
Beroende på körmönster kan du ju annars göra som jag och köpa Michelin Cross Climate 2 däck (all season däck som är lagligt i EU sedan vintern 19/20 om däck har 3PMSF) och sätta på orginalfälg samt sedan köra tills däcken är slut (och slippa betala för ett par fälgar till och krångel med byta 2ggr per år samt spara plats i förrådet).



Kört över 3000mil nu med Cross Climate 2 (allt mellan -20 till +40) och är sjuuuukt nöjd (bra grepp samt relativt tyst, realtivt lågt rullmotstånd och lågt slitage)

Klimatet blir varmare och varmare med ca300 dagar höst/vår Mälardalen och söderut i Sverige samt ca30 dagar som och ca30 dagar vinter.

Tekniktvecklingen har gått framåt rejält senaste åren samt MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Tellus »

NiklasTesla skrev:
Nighthawk skrev:
Jag måste fixa vintersulor!

Hade en plan på att köpa en M3P först och ett par enklare för vintern. Blev ingen M3P efter ändringen av bonus, köpte en M3LR!

Planen är att använda Aero-fälgarna som följde med och sätta på vinterdäck och köpa några roliga fälgar framåt sommaren.

Min fråga är nu, vilka däck ska man ha? Måste de vara "EV"? Är det något man ska tänka på, eller ska man bara köpa ett par däck av bra kvalitet? Vill ha dubb och alla svar uppskattas :)

//Simon
Beroende på körmönster kan du ju annars göra som jag och köpa Michelin Cross Climate 2 däck (all season däck som är lagligt i EU sedan vintern 19/20 om däck har 3PMSF) och sätta på orginalfälg samt sedan köra tills däcken är slut (och slippa betala för ett par fälgar till och krångel med byta 2ggr per år samt spara plats i förrådet).



Kört över 3000mil nu med Cross Climate 2 (allt mellan -20 till +40) och är sjuuuukt nöjd (bra grepp samt relativt tyst, realtivt lågt rullmotstånd och lågt slitage)

Klimatet blir varmare och varmare med ca300 dagar höst/vår Mälardalen och söderut i Sverige samt ca30 dagar som och ca30 dagar vinter.

MVH
Köpte dom för ett par veckor sedan till vår Nissan Leaf.
Testat året runt däck tidigare och blivit nöjd.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Otter
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 sep 2021 15:52

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Otter »

Test där de jämför dubb och friktion:
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
toppo
elbilist
Inlägg: 217
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av toppo »

LarsL skrev:
Jag köpte nyligen Nokian R5 till Model Y nu, det blir nog bra. Jag har bara kör dubbfritt på Teslorna och har aldrig haft minsta problem . Nokian R3 som jag har på Model 3 SR+, alltså bakhjulsdriven, har ett helsjukt fäste på vintern. Jag har försökt provocera bilen men den släpper inte :D Problemet är att de är rätt sladdriga vid varmt väder så det är det tråkiga. Höjde trycket lite i däcken vilket gjorde det ganska mycket bättre.

Ingen ska däremot vara orolig för fästet på vintern om de väljer Nokian friktions däck. Bara mina 2 öre som lite motvikt.
Nu kör jag visserligen inte Tesla utan fyrhjulsdriven Polestar men min erfarenhet från förra vintern på R3 är tvärtom. Jag tycker de släpper alldeles för lätt i kurvorna. Under julresan längs Norrlandskusten (100mil x2) passerade jag Umeå som har 8 rondeller längs E4an, i varenda rondell tappade däcken fäste och jag behövde mycket mer yta än min fil. Det var visserligen -10 men inte speciellt halt i övrigt. Detta upprepar sig i många andra kurvor som motorvägspåfarter så fort det är lite frost. Är detta något du känner igen? R5 verkar ju få väldigt bra betyg så skulle vara beredd att byta om de hade bättre sidogrepp. Gas och broms tycker jag fungerar bra.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av easyliving »

En snabb reflektion efter att ha satt på Michelin X-ice North (dubb) på MYLR 2022 med 19´

Kom från M3LR med Nokian Hakka 9 (dubb) och det första man märkte var ljudet. 3ans ljudisolering var inte magisk och med de där däcken blev det ljudligt. Riktigt ljudligt. Greppet var dock riktigt bra i vinterväglag.

MYLR med Michelin är väsentligt tystare. valde däck pga att de skulle vara tystare. Hur mycket som beror på bilen resp däcken vet jag inte men som kombo blev det över förväntan. Har inte kunnat testa grepp ännu och ska bli spännande att se hur ljudet förändras när däcken är inkörda.

För mig är ljudnivån från däcken viktigt - för andra är det kanske helt oviktigt. Alla tänker olika.
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Esson »

Har köpt vinterhjul med Nokia R5 EV (235/50 R19) till min MYLR som jag monterade på bilen idag och jag måste säga att ljudnivån och komforten blev avsevärt bättre jämfört mot original sommarhjulen med Hankook däck.

Har inte stört mig nänmvärt mycket på ljudnivån med sommarhjulen men blev överraskad att det blev så stor skillnad med vinterhjulen.
Skriv svar