För att överbevisa behöver du ha bevisat något.
Du har framfört en åsikt vilket såklart är helt okej och mer eller mindre grundpelaren för detta forum.
Har full respekt för denna åsikt vilken jag misstänker du delar med de flesta.
Här är min åsikt. Eller kanske snarare anledning till varför jag väljer dubbdäck trots att jag har ett beteendemönster som uppfyller dina krav till varför jag tror att du tycker att jag borde välja dubbfritt.
Bor i Stockholm. Bor på Värmdö. Dvs något mer icke-urbana vägar.
97% av min körning sker i storstadsregion.
Har fritidsboende även i Funäsdalen, dvs åker kanske fyra-fem gånger per år ToR på "riktiga" vintervägar.
För mig handlar val av däck att minimera risk.
Och då menar jag risk för saker som verkligen spelar stor roll. Inte om min bil får en buckla. Utan om nån familjemedlem råkar illa ut.
Jag kommer alltid att välja en mindre risk för att en familjemedlem råkar illa ut framför det som framförs som argument för dubbfritt. Dvs. De behövs inte i 99% av fallen, eller de låter mycket mer.
I det kör-mönster som jag har innebär det att trots att jag bor i storstadsregion kommer fortsätta välja dubbat.
Därför att jag vet, eller iallafall tror att jag vet att det ger mig en mindre risk i de lägen där det verkligen spelar roll.
Dvs. Tex när jag är på väg hem en vardagskväll efter att ha hämtat en av mina ungdomar på en aktivitet, det kanske har dragit över på kvällen och är sent. Det har frusit på. Och jag kanske inte är så medveten utan nån annanstans i medvetandet.
Eller hela familjen är i bilen. Vi är på väg upp till vår favorit på jorden, Funäsdalen. Snörök. Inte sandat. Helt plötsligt dyker en ren upp på vägen. Jag reagerar instinktivt med en undanmanöver. Då vill jag ha det bästa däcket för situationen. Jag vill inte ha det bästa däcket i den kategori som INTE är gjord för den situation jag är i.
Och motargumenetet mot detta blir då såklart, de situationer du befinner dig i merparten av tiden. Dvs något sämre egenskaper i de flesta fall.
Personligen gör jag det valet.
Dvs jag offrar något sämre egenskaper i 99% av mitt körmönster, därför att om det händer något då, så kommer utgången inte ändras nämnvärt. Och om den gör det så kommer det med största sannolikhet bara vara materiella skador.
Det jag vinner är, i min egen värdering, att jag när det verkligen gäller, dvs kanske aldrig, men ändå så är det skillnad som verkligen spelar roll för nån som sitter i bilen.