Larofo skrev:Vad exakt är det ni slår vad om här?
När någon som påstår att det är ristat i sten att
Tesla aldrig eller åtminstone inte på 10-20 år kommer
lösa FSD försöker slingra sig med detaljer som MX 2019
och motorväg i EU om 2 år, tycker iaf jag att det inte
på nått sätt motsvarar den självsäkra attityd som annars
kännetecknar denna individ.
Det kan ta 2 år bara för myndigheter att godkänna ett
autonomt system efter att det visats sig fungera med
extremt hög säkerhet.
Varför inte slå vad om att Tesla kommer lösa FSD inom
5 år. Med innebörden att nått fordon tillverkat av Tesla
lagligen får framföras utan att "föraren" hela tiden
har ansvar i en rimligt stor ODD, betydligt större än
vad t ex Waymo och Cruise har idag.
Det är i princip det vi säger? Jag ger ju Sabbe livstids-out med pengarna tillbaka ovanpå hans 20x hävstång inom 23 månader.
Man måste ju ha en tidsgräns som är i närheten av bilarnas praktiska livslängd. Jag finner det ytterst osannolikt att Tesla eller någon annan tillverkare väljer att göra en bil autonom med endast kameror. I alla fall ingen tillverkare som tar liability för körningen. Och den enda sortens bil jag tänker lita på är en med flera olika sensorer. Ni andra får göra som ni vill om möjligheten ges innan vi är döda.
Tesla och Elon har ju successivt ändrat språket kring FSD sedan 1M robotaxi som var någon slags peak (som sammarföll med någons kompensationsprogram), och det fortsätter med walk backs.
Jag tycker Tesla borde:
1) Sluta sälja FSD utanför USA, istället för att lova "autostyrning på stadsgator", smart summon osv. Kommer inte att hända i UNECE-länder på överskådlig tid.
2) Återbetala alla köp av FSD utanför USA
3) Sluta insinuera att det är 6-12 månader kvar. Det är långt troligare 6-12 år på kamera-system, kanske aldrig.
Då skulle dom få min respekt. Nu är det bara same old, same old snake oil salesmanship. Luft på burk till hoppfulla konsumenter... Ska Tesla verkligen ha den imagen som ett framtida storbolag? Är dom så desperata efter pengar och marginaler?