Det finns vindkraftsägare idag som klagar på lönsamheten.chaffis75 skrev:Haha.. Vilken ironi. Jag tycker de gör helt rätt i att stänga av sin vindkraftverk när de inte är lönsamt.. Men de har väl inte fattat de borde köpa lite batterier så blir de säkert lönsamtmickeisol skrev:
Lösningen heter RePowering.
Jag var delägare I Kvarkenvinden.
De bytte ut Bonusverk på 0,6MW till Vestas 2MW.
Nu är det läge igen att byta ut till större vindkraftverk.
Killgissar att de ca 5.000 vindkraftverk som finns i Sverige idag ligger på ca 2MW i snitt. Max blir ca 10.000MW
Den 6 oktober producerade vindkraften 9.412MW. Om man uppgraderar landbaserade vindkraftverk till Vestas 7,2MW och havsbaserade till 16MW, så skulle produktionen dramatiskt öka, utan att Sverige får fler vindkraftverk.
Även om maxeffekt ökar till 40.000MW, så killgissar jag att det i verkligheten blir kanske 30.000MW.
Och hotet om att stänga av vindkraften när det är låga elpriser ger jag inte mycket för. Eftersom vinden är gratis, har man i princip samma driftskostnad, oavsett om vindkraftverket står stilla eller körs.
Men nollpriser på el är ju bara ett symtom på att vi har för lite ellagring I Sverige.
Men det kan ju snabbt ändras.
Suget efter vindkraft idag är rekordstort.
Klart fler köpare än säljare på Kvarkenvindens andelstorg. Sen måste fler flytta från södra Sverige till Norrland.
Det råder Klondike stämning här.
Största problemet är att få tag på personal.
Så ett tips till företagare i Södra Sverige, vill du slippa höga elpriser, kriminalitet och höga fastighetspriser.
Så flytta till Norrland!
Det än win-win. För flyttar 10% av folket i södra Sverige, då sjunker också elförbrukningen med 10%.