Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av HelectriC »

chox skrev:
Ändå fränt av affärsinnehavarna att låna ut så biffiga släp, 2000 kg är ju dubbla axlar! Ikeas möbelpaket väger sällan så mycket att en och samma kund behöver ha den lastvikten.
Får man fråga vilken typ av utlåningsställen det är frågan om?
Jag håller helt med om att det är otroligt praktiskt med BE, och bilar lär inte bli lättare med tiden så det kommer bli mer och mer nödvändigt om man inte klarar sig med 750-släp.
Ja, dubbla axlar nästan alltid. Diverse ställen som ikea, bygghandel m.fl.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11220
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Jerker »

Jag tror att jag får formulera om mig. Jag har ett B taget före 1996 (det är i det min tur ligger) och då gäller vissa generösare regler:

* B utfärdat före 960701 har ingen viktgräns för dragbil/husbil (pb2).

* B utfärdat före 960701 gäller för att dra ett släp på maximalt 750 kilo oavsett dragfordonets totalvikt och därmed ekipagets totalvikt så länge det är en personbil (inklusive pb2). Således gäller i detta fall ett B även om dragfordonet väger exempelvis 4 800 kilo och ekipagets vikt i exemplet blir 5 550 kilo. Notera att detta inte gäller om körkortet återkallats efter 960701. Passeras 7,5 tons ekipagevikt finns dock krav på färdskrivare.

Men det är ju inte särskilt användbart. Jag har inte nåt släp som väger max 750 kg.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3187
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev:
Jag tror att jag får formulera om mig. Jag har ett B taget före 1996 (det är i det min tur ligger) och då gäller vissa generösare regler:

* B utfärdat före 960701 har ingen viktgräns för dragbil/husbil (pb2).

* B utfärdat före 960701 gäller för att dra ett släp på maximalt 750 kilo oavsett dragfordonets totalvikt och därmed ekipagets totalvikt så länge det är en personbil (inklusive pb2). Således gäller i detta fall ett B även om dragfordonet väger exempelvis 4 800 kilo och ekipagets vikt i exemplet blir 5 550 kilo. Notera att detta inte gäller om körkortet återkallats efter 960701. Passeras 7,5 tons ekipagevikt finns dock krav på färdskrivare.

Men det är ju inte särskilt användbart. Jag har inte nåt släp som väger max 750 kg.
Som E-tron skrev tidigare så får alla dra släp på 750 kg med personbil med maxvikt 3500 och det kommer ju inte ens IX upp i. Tycker det finns 750 släp att låna nör man ska handla virke mm så jag ör nöjd.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av FStaake »

Off Grid Byggaren skrev:
750 kg släpkärra klassas som lätt släpkärra och får dras med B-kort oavsett dragbilens vikt.

Se bara upp för obromsade släp, kan finnas både viktbegränsning och max 40 kmh begränsad.

Du får faktiskt räkna på faktiskta vikten både för B & B96 så länge du är under gränsen 3500 / 4250 totalvikt på registreringsbevisen för bil + släp.

Men oftast räcker det inte till, därför är BE bättre lösning med 7000 eller 10000 kg för äldre körkort.
Att ha koll på vad en ekipage faktiskt väger är alltid bra. Men jag förstår inte hur du menar att man får räkna på faktiska vikten?
Vid behörighet B och B96 är det endast sammanlagd totalvikt, bil och släp, som är intressant, den får inte överstiga 3500kg vid B och 4250kg för B96.
Totalvikt är alltså tjänstevikt och teoretisk maxlast hopräknad.
Bruttovikt, vad vikten är här och nu med eventuell last.

Den begränsning som också finns är bilens maximala släpvagnsvikt. Den får ju inte överstigas oavsett släpets totalvikt. Då gäller det ju att ha koll vad man lastat. Så att släpets faktiska vikt inte överstiger vad bilen får dra. Tex. 3:ans 1000kg.
Kanske det du menar?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4447
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av jonasl »

Släpvagnsregler är alltid en källa till diskussion, och det finns otroligt många alternativa tolkningar.

Den enda slutsatsen som går att dra är att regelverket borde förenklas avsevärt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Off Grid Byggaren »

FStaake skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
750 kg släpkärra klassas som lätt släpkärra och får dras med B-kort oavsett dragbilens vikt.

Se bara upp för obromsade släp, kan finnas både viktbegränsning och max 40 kmh begränsad.

Du får faktiskt räkna på faktiskta vikten både för B & B96 så länge du är under gränsen 3500 / 4250 totalvikt på registreringsbevisen för bil + släp.

Men oftast räcker det inte till, därför är BE bättre lösning med 7000 eller 10000 kg för äldre körkort.
Att ha koll på vad en ekipage faktiskt väger är alltid bra. Men jag förstår inte hur du menar att man får räkna på faktiska vikten?
Vid behörighet B och B96 är det endast sammanlagd totalvikt, bil och släp, som är intressant, den får inte överstiga 3500kg vid B och 4250kg för B96.
Totalvikt är alltså tjänstevikt och teoretisk maxlast hopräknad.
Bruttovikt, vad vikten är här och nu med eventuell last.

Den begränsning som också finns är bilens maximala släpvagnsvikt. Den får ju inte överstigas oavsett släpets totalvikt. Då gäller det ju att ha koll vad man lastat. Så att släpets faktiska vikt inte överstiger vad bilen får dra. Tex. 3:ans 1000kg.
Kanske det du menar?

Det bästa är att använda släpvagnskalkylatorn för att kolla vad du får dra.

https://slapvagnskalkylatorn.transports ... lator.aspx

Egentligen är det inte så krångligt, men många blandar ihop olika saker.

Tre gränser finns.

1. Vad din bil får dra på dragkroken, den vikten får aldrig överstigas. (Faktiskt vikten för ögonblicket, benämns bruttovikten.)
2. Vad din körkortsbehörighet gäller för, då räknas den sammanlagda totalvikten som står på registeringsbevisen för bil och släp.
3. Max tågvikt dragbilen är godkänd för.

Om vi istället för släpvagnskalkylator räknar baklänges, tänk dig att du ska köra hem ett nyköpt kylskåp som väger 100 kg.

Dragbilen är en Tesla Model 3 LR AWD.

Släpets registerade totalvikt får då vara följande:

B-kort: 1195 kg
B96-kort: 1945 kg
E-kort efter år 2012: 3500 kg (Gränsfall att få lasta 100 kg då tomvikten kan vara runt 900-1000 kg på ett boggiekärra)
E-kort före år 2012: I teorin ingen viktgräns på släpkärrans registrerade totalvikt)
Vikt.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Dafro
elbilist
Inlägg: 3187
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Dafro »

jonasl skrev:
Släpvagnsregler är alltid en källa till diskussion, och det finns otroligt många alternativa tolkningar.

Den enda slutsatsen som går att dra är att regelverket borde förenklas avsevärt.
Håller med och en tyngre bil är garanterat säkrare som dragbil men pga 3500 kg gränsen så är det en hel som kör sina hästsläp med en Subaru XV bla. Ekipage vikt borde slopas och vikt på släp borde kopplas mot vikt på bil. Att få dra 2000 med en 3 ton tung bil måste vara säkrare än med en bil på 1500.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
jonasl skrev:
Släpvagnsregler är alltid en källa till diskussion, och det finns otroligt många alternativa tolkningar.

Den enda slutsatsen som går att dra är att regelverket borde förenklas avsevärt.
Håller med och en tyngre bil är garanterat säkrare som dragbil men pga 3500 kg gränsen så är det en hel som kör sina hästsläp med en Subaru XV bla. Ekipage vikt borde slopas och vikt på släp borde kopplas mot vikt på bil. Att få dra 2000 med en 3 ton tung bil måste vara säkrare än med en bil på 1500.
Verkar vara ett väldigt motstånd till högre vikter hos personalen på Transportstyrelsen. Kanske har de kollat denna film:



De vill ju inte heller tillåta 4250 kg för eldrivna skåpbilar på B-kort som en del andra länder infört.

Fast det var ännu krångligare före år 2013, men då kom en liten uppmjukning av reglerna. Vissa bilar fick då plötsligt dra 35-100 kg mer på B-kort

Ett nytt EU-direktiv om körkort träder i kraft den 19 januari 2013. Släpvagnsreglerna för förare med B-körkort förenklas genom att regeln ”släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragfordonets tjänstevikt” tas bort, men i övrigt är det som vanligt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Dafro
elbilist
Inlägg: 3187
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
jonasl skrev:
Släpvagnsregler är alltid en källa till diskussion, och det finns otroligt många alternativa tolkningar.

Den enda slutsatsen som går att dra är att regelverket borde förenklas avsevärt.
Håller med och en tyngre bil är garanterat säkrare som dragbil men pga 3500 kg gränsen så är det en hel som kör sina hästsläp med en Subaru XV bla. Ekipage vikt borde slopas och vikt på släp borde kopplas mot vikt på bil. Att få dra 2000 med en 3 ton tung bil måste vara säkrare än med en bil på 1500.
Verkar vara ett väldigt motstånd till högre vikter hos personalen på Transportstyrelsen. Kanske har de kollat denna film:



De vill ju inte heller tillåta 4250 kg för eldrivna skåpbilar på B-kort som en del andra länder infört.

Fast det var ännu krångligare före år 2013, men då kom en liten uppmjukning av reglerna. Vissa bilar fick då plötsligt dra 35-100 kg mer på B-kort

Ett nytt EU-direktiv om körkort träder i kraft den 19 januari 2013. Släpvagnsreglerna för förare med B-körkort förenklas genom att regeln ”släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragfordonets tjänstevikt” tas bort, men i övrigt är det som vanligt.
Att bilen väger mer än släpet låter väl väldigt klokt tycker jag.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4204
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Man kan ju också koppla på ett släp och om det rullar så kör man. Så gör jag iaf. :lol:
Har ett svagt minne av att du kör lastbil Taliz, stämmer det?
Om det stämmer så har du säkert körkort för att dra allt alla personbilar tillåter, men de pesoner som har vanligt B-körkort kanske inte ska göra så ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3187
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
taliz skrev:
Man kan ju också koppla på ett släp och om det rullar så kör man. Så gör jag iaf. :lol:
Har ett svagt minne av att du kör lastbil Taliz, stämmer det?
Om det stämmer så har du säkert körkort för att dra allt alla personbilar tillåter, men de pesoner som har vanligt B-körkort kanske inte ska göra så ;)
Kan ju fortfarande bli överlast både för bil och släp dock, öven om man har hela alfabetet som tex min far… ;)
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av mati »

Fast att köra med överlast är ju inte samma sak som att köra ett fordonsekipage som man inte har körkortsbehörighet till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3187
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Fast att köra med överlast är ju inte samma sak som att köra ett fordonsekipage som man inte har körkortsbehörighet till.
Nä det vet jag men likväl olagligt, inte bara att köra menar jag.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Elbilar som får dra 1.600kg eller mera

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Med rätt körkortsbehörighet verkar det finnas en mariginal på 35 kg dessutom. Gäller att de har väl kalibrerade vågar.

Gjordes ju nyligen en ändring att det nu räknas på totalvikten istället för lastvikten. En uppmjukning främst gällande husvagnar och husbilar.

Men gränsen när fortsatt färd stoppas av polisen sänktes också, nu är det 10% som gäller.
Screenshot_20220922-215331_Chrome.jpg
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skriv svar