Yeshe skrev:Finns många trådar och inlägg för däck och fälgar för MYP, men jag hittar inget bra svar eller nån rekommendation på dubbade vinterdäck till en MYP? Sett många förslag till long range modeller men jag hittar inte förslag om dubbade vinterdäck till MYP.
Jag bor i Luleå, i Norrbotten och min långa erfarenhet av vintrar här är att vintern är lång, emellanåt galet mycket snö, med en period av snö och behov av vinterdäck, typiskt från november till april. De senaste åren så har vintrarna haft perioder med omväxlande blida, med regn och ishalka, följt av decimeter med snö. Perioderna med ishalka upplever jag som fler och fler de senaste åren och då har dubbdäck varit en klar fördel/ livlina.
Jag skulle gärna ha dubbdäck till min beställda, (men ännu ej levererade) MYP, men tyvärr erbjuder Tesla endast Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck. Vet inte anledning till detta, de kanske tror att dessa fungerar utmärkt även i ett vinterlandskap som norra Sverige har? Eller så finns det inga lämpliga dubbade vinterdäck till MYP? Jag har självt alltid kört med dubbdäck till mina fossila bränslebilar och har alltså ingen erfarenhet av odubbade vinterdäck.
Så, nån som bor i norra Sverige som har liknande problem, erfarenheter eller tips/rekommendationer?
Jag skulle egentligen föredra en lösning som Tesla erbjuder/stödjer då jag känner att jag vill använda deras rekommenderade lösningar, för att undvika eventuella diskussioner om garantier som skulle uppstå om något händer, som en skada eller andra problem.
Jag bor norr om dig så kan relatera till det du beskriver. Långa vintrar som erbjuder både halka, snö och oplogade vägar.
Körde i veckan E4an norrut från Luleå vid riklig nederbörd, med tanke på hur spårig den vägen är stundtals och allt stående vatten som hamnar i de spåren så tycker jag, enligt min högst personliga uppfattning, att de sommardäck som är original är nog så breda. Fine, när man har max mönderdjup går det säkert att hålla 110 km/h men 255or plöjer inte vatten helt perfekt i motorvägsfart. Ännu värre blir det med att tränga undan slask eller snö.
Eftersom Tesla endast erbjuder mig friktionsdäck i dimension 255/275 så blev det ett annat alternativ. Jag tycker t.ex. att Megahjul.se har lite matnyttig info, de är ju norrmän och där har det ju rullat Teslor ett tag. De rekommenderar 235or för Tesla om det ska vara "Norway configuration".
Själv gick jag på Hakka 10 som 225or.