Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
chaffis75 skrev:
Lurkern skrev:
Tesla har i ex. Model Y ett koncept som tyskarna inte har. En hyfsat modest bil storleksmässigt med enorma utrymmen, som är riktigt rolig att köra. Finns ingen sådan BMW, Merca eller Audi.

Bara att bygga så många man kan. Straffspark.

Samma med Model S. Varför vill kunder till A8, 7-serie och S-klass ha en opraktisk bil? Finns många som vill kunna lasta också.
Jag tror A8 och 7-serie ägare gärna vill ha bättre komfort, bättre ljudnivå och helt enkelt mer välbyggd bil.
Äldre män och par med mycket pengar som har de stora lyxsedanerna. Samt diverse bolag, ambassader och annat för prominenta personer. Väldigt långt från Model S.
De kundkategorier du nämner här borde ju faktiskt också börja bry sig om sina växthusgasutsläpp. Åtminstone de kundkategorier som utgörs av ambassader som representerar demokratier samt de bolag som avser stödja en demokratisk värdegrund.

Men visst... Merca EQS och BMW i7 finns ju också... Fast then again... Model S kanske faller bort på huvudutrymmet i baksätet. Hur långa personer får plats där nuförtiden i den senaste versionen?...
Model S är ingen lyxsedan.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Leveranstiderna på 3/Y i Sverige och USA är (raskt?) på väg nedåt. 3-7 månader på alla kombinationer jag kollade på hemsidan, så kanske finns det nya osålda lagerbilar igen om några månader om trenden står sig. Antar kombination av vikande efterfrågan på bilar och teslas ökade kapacitet är orsaken.

Jag tror detta i förlängningen (nått år) leder till hårdare konkurrens på EV-marknaden och för Tesla lägre priser, rimlig leveranstid, fler varianter. Med vi får se…
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Som alltid hänger det nog på konjunkturen.
Får vi en recession så kan det vända snabbt.
En av anledningarna jag nyss sålde min bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Dexter skrev:
MWall skrev:
chaffis75 skrev:
Lurkern skrev:
Tesla har i ex. Model Y ett koncept som tyskarna inte har. En hyfsat modest bil storleksmässigt med enorma utrymmen, som är riktigt rolig att köra. Finns ingen sådan BMW, Merca eller Audi.

Bara att bygga så många man kan. Straffspark.

Samma med Model S. Varför vill kunder till A8, 7-serie och S-klass ha en opraktisk bil? Finns många som vill kunna lasta också.
Jag tror A8 och 7-serie ägare gärna vill ha bättre komfort, bättre ljudnivå och helt enkelt mer välbyggd bil.
Äldre män och par med mycket pengar som har de stora lyxsedanerna. Samt diverse bolag, ambassader och annat för prominenta personer. Väldigt långt från Model S.
Instämmer med det.
Sen brukar de inte vara speciellt tekniska heller utan saker och ting ska bara fungera direkt. :lol:
Att saker ska funka direkt ser jag som självklart men ser mig som tekniskt kunnig, men kanske inte så mycket pengar. Men tycke tvål inte heller att tesla är premium för det.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Dafro skrev:
Skatbo skrev:
Tesla verkar vara av annan åsikt och anser att dom behöver bygga fler fabriker för att få ut ännu fler bilar. Dom ser tydligen inte denna svaga efterfrågan.

https://alltomelbil.se/tesla-kan-avsloj ... brik-i-ar/
Handlar inte det mer om att hålla uppe kursen och bygga förväntningar. Eller luftslott. Han är ju inte riktigt förankrad vid jorden.
Och som alla vet så är Tesla en "one man show".
Övriga 100000 anställda pillar bara naveln.

Många analytiker har ju pratat om minst 2nya fabriker.
Så om Elon säger 1 så sandbagar han ju då snarare än överdriver.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

SkipperO skrev:
Leveranstiderna på 3/Y i Sverige och USA är (raskt?) på väg nedåt.…
Har nog att göra med att många beställt "flera likadana bilar" eller hoppar av nu när bonusen försvann. Så fanns nog en hel del (spekulations)luft i Teslas orderkö.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

MWall skrev:
tslaqqq skrev:
Vilket varit fallet en längre tid maskerat som chip shortage ...
Därför det är väntetid på runt ett år då?
Har känningar i GM Europa, och där har det varit cirkus verkligen efter allt chaos som kretsbristen skapat.

Eller Tesla som levererat bilar med saknade USB-C portar till exempel.

Allt är inte kretsbristens fel. Men den finns absolut där och stör.
Skriv svar