Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Jo för dom få som ligger på autobahn där det är fri fart dag ut och dag in, eller 30+ mellan Mantorp och Jönköping d-r det är 120, och något parti ner mot Ljungby men tror att det inte ens är en promille av alla bilförare.
Finns ett antal sträckor som är skyltade med 120 km/h och då är +25km/h inget ovanligt. Ingen jätteuppoffring att ligga 5-9km/h långsammare men likväl ett nedköp.
joel80 skrev:

Jag är tämligen säker på att det funkar högre upp. Kört igenom Tyskland och jag kör gör jämnan med pilot assist. Vorde kommit ihåg eller tänkt på om det inte funkade. Höll 150-160km/h långa sträckor. När jag maxade till 210km/h funkade det inte, men då körde man ju aktivt och såg till att hålla i ratten.

Edit: Fast här står det 140km/h som ni säger. :/ Blir osäker nu, kanske då bara adaptiva farthållaren som är aktiv över det då. :/
https://www.polestar.com/uk/manual/pole ... ng%20wheel
Ja jag vet inte, ville inte testa att köra för fort under provkörningen så kom aldrig över 140 km/h. Ja jag tror bara det är farthållaren som är aktiv och så slås Pilot Assist på igen när man kör 140 km/h eller under. Inte som Teslas Autopilot som låser sig från att användas igen tills man parkerat ifall man överskrider maxhastigheten (150 km/h med radar och 140 km/h utan), inte speciellt kul ifall man kör 2+1 väg och råkar komma över utan att koppla ur autopiloten vid en omkörning, det har hänt ett antal gånger.
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

OfarligTesla skrev:
Kan väl också säga att det är lite trist att maxhastigheten för Pilot Assist verkar ligga på 140 km/h enligt vad de på Polestar (och manualen) säger. Blir ett klart nedköp från 150 km/h som gäller för Autopiloten.
Intressant att läsa ändå, har satt piloten på i4an i 180 och den klagade inte alls utan låg bara glatt och höll sig efter vägen.
Tror inte DAPP har någon begränsning faktiskt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

ObscureEconomist skrev:

Intressant att läsa ändå, har satt piloten på i4an i 180 och den klagade inte alls utan låg bara glatt och höll sig efter vägen.
Ne det är lite så jag tycker det skall vara, men å andra sidan måste väl nästan BMW göra så när de har Autobahn i Tyskland.
johanh

Inlägg av johanh »

OfarligTesla skrev:
ObscureEconomist skrev:

Ne det är lite så jag tycker det skall vara, men å andra sidan måste väl nästan BMW göra så när de har Autobahn i Tyskland.
Japp, det är väl "illa nog" att BMW inte fått ur sig nån elbil som gör standard 250km/h. Polestar ännu sämre med 205, den kommer inte få åka med till Autobahn.
Mercedes har också högre gräns på sin adaptiva farthållare, minns inte vad nu, var en stund sedan jag körde en.
Polestar har 139km/h, rullar den så den kommer upp i 140 så kopplas den automatiskt ur för att kopplas in igen när den kommer ner till 139.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

johanh skrev:
OfarligTesla skrev:
ObscureEconomist skrev:

Japp, det är väl "illa nog" att BMW inte fått ur sig nån elbil som gör standard 250km/h. Polestar ännu sämre med 205, den kommer inte få åka med till Autobahn.
Mercedes har också högre gräns på sin adaptiva farthållare, minns inte vad nu, var en stund sedan jag körde en.
Polestar har 139km/h, rullar den så den kommer upp i 140 så kopplas den automatiskt ur för att kopplas in igen när den kommer ner till 139.
Nu kanske jag missuppfattar dig ang ”gör standard 250km/h” och får du ta svaret som svar på en missuppfattning. IX M60 gör iallafall 250 km/h.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
johanh

Inlägg av johanh »

Dafro skrev:
johanh skrev:
OfarligTesla skrev:
ObscureEconomist skrev:

Nu kanske jag missuppfattar dig ang ”gör standard 250km/h” och får du ta svaret som svar på en missuppfattning. IX M60 gör iallafall 250 km/h.
Sedär, då hade jag fel.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Får en ps2 med lilla batteriet 11/8 som ersättningsbil när min 3P är på verkstaden. Ska bli spännande att utvärdera lite längre. Minst 2mån blir det ju, troligen 6mån... ska köra Stockholm Göteborg minst 2ggr under den tiden också
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Remuz skrev:
Får en ps2 med lilla batteriet 11/8 som ersättningsbil när min 3P är på verkstaden. Ska bli spännande att utvärdera lite längre. Minst 2mån blir det ju, troligen 6mån... ska köra Stockholm Göteborg minst 2ggr under den tiden också
Kul! :)
Vet du om den kommer ha något av paketen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Maw skrev:
Remuz skrev:
Min gissning är inga paket. Verkar vara snik deluxe hos hertz
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Maw skrev:
Remuz skrev:
Min gissning är inga paket. Verkar vara snik deluxe hos hertz
Jag vill också testa en PS2:a! :) men jag är inte ens pyttelite avundsjuk på din situation, rena
mardrömmen ju :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Den här gången blev jag iaf inte hånad av forumet som den gången min X touchade ett vajerräcke och mitt körkort typ skulle beslagtas. Har haft sjuk otur med Mina Teslor, inte minst 90D som var mer hos verkstaden pga garantifel än den var hemma hos mig.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
FC350
elbilist

Inlägg av FC350 »

Även vi är hemma från en helt fantastisk Norge resa, eftersom Joel80 redan bjudit på bilder över det magiska landskapet och en snygg bil så håller jag mig till resväg och statistik samt fantastisk arkitektur och byggnadskonst.
CAD0E433-9474-4440-A54D-651FF13D7AFE.png
Vi startade vår resa strax utanför Hudiksvall, eftersom elpriset var -0,5 öre dagen innan så laddade jag till 100%. När det har varit möjligt så laddade vi när det varit dags för mat eller sevärdheter, något som fungerat riktigt bra. Vi valde att åka via Ljusdal så frukost och laddning blev det i Ånge för att vidare ta oss till Åre som var slutdestinationen dag 1. Vi laddade på Mer i Åre då hotellet vi bodde på inte erbjöd laddning. Dag 2 Åre-Trondheim, tyvärr skyfall så det blev till att betrakta naturen genom bilrutan, men vilken väg! I Trondheim hittade vi gratis laddning som på 3 timmar gav oss 90%, parkeringen kostade dock 165 Nkr. Men å andra sidan kostade parkeringen över natten 275 Nkr, så det kändes ok med 165 Nkr för 32 kWh. Ska ni till Trondheim så kan jag varmt rekommendera Nidarosdomen, i allafall om arkitektur och byggnadskonst faller i smaken.
C71109C5-C29E-4086-B43D-93E6DBEFA01A.jpeg
Dag 3 gick vår resa ner till Geiranger, vi valde att åka väg E39 så vi kunde njuta så mycket som möjligt av fjordar. Ett stopp på IONITY i Aspöya, ingen kö så vi fick nästan 90% innan vi ätit och var redo för avfärd. Hotellet i Geiranger erbjöd oss laddning, men eftersom jag nu hade bestämt mig för att dokumentera verklig förbrukning och jag inte visste om jag kunde läsa av laddningen så valde jag Fortum C&D medans vi gick runt i Gairanger dag 4.
Dag 4 efter rundvandring så begav vi oss mot Dombås, vi laddade i Otta med Fortum C&D och käkade lunch, samt på IONITY Dombås då hotellet vi valt inte erbjöd laddning.

Dag 5 Dombås-Röros-Vemdalen och hem, en sträcka på ca: 55 mil. Vi stannade för lunch och rundvandring i Röros, även här blev det laddning med Fortum C&D. Ytterligare ett stopp i Funäsdalen, men hade inte frun varit med så hade jag nog testat köra hela vägen hem utan stopp. Landade hemma med 25% kvar i batteri, sista bilden visar förbrukningen dag 5 samt totala resan då jag nollställde innan avresa.

Eftersom vi har haft gott om tid mellan hotellen och naturen varit magisk på vår resa så har om möjligt farthållaren låst på +3 över tillåten hastighet. Det har naturligtvis resulterat i låg förbrukning, trodde dock inte att vi skulle klara oss så lågt.
57BCEF4A-DF88-4FD5-855C-0130BB095E46.jpeg
Jag har som sagt sammanställt all laddning inklusive laddat upp bilen till 100% vid hemkomst, resan har totalt förbrukat 289,76 kWh för dom 168 milen vilket ger en förbrukning inklusive laddförluster på 17,24 kWh/100 km. Färddatorn visar 16,7 kWh/100km, total kostnad om jag gör ett snittpris för laddningen hemma inatt blir 875 Kr för hela resan.

Jag är mer än nöjd med både PS2:an och vår resa i vårt härliga grannland!
Senast redigerad av FC350, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ungefär den tripp jag oftast kör när jag cyklar i Norge :) magiskt i dom delarna av Norge :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Måste faktiskt säga att jag har nog aldrig fått så bra service i någon bilaffär som jag fått av Polestar. Nu har jag ju inte ens fått bilen ännu men fick ett samtal idag angående att första bilen jag provkörde inte hade Pilot paketet eftersom deras normala provkörningsbil hade krockats av en kund någon dag tidigare, de undrade om jag ville boka in en provkörning där jag fick testa Pilot paketet. Nu hade jag redan hunnit göra det för någon dag sedan och eftersom jag redan hade en order så undrade de istället över vad jag tycker de kan förbättra samt allmänna frågor. Verkade som man får en specifik kontaktperson att kontakta för hade jag mer frågor eller annat om ordern framöver så sa de att jag kunde kontakta den specifika personen som redan ringt mig några gånger.

Inför den andra provkörningen så frågade jag också via chatten på hemsidan om de kunde bekräfta att bilen jag skulle få hade Pilot-paketet och personen i chatten ringde rätt avdelning och tog reda på det, jag behövde alltså inte ens plocka upp telefonen. Lägg till det faktum att provkörningarna var enkla eftersom de körde hem till mig så provkörningen påbörjades utanför min port så jag behövde lägga väldigt lite tid på det.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
FC350
elbilist

Inlägg av FC350 »

OfarligTesla skrev:
Måste faktiskt säga att jag har nog aldrig fått så bra service i någon bilaffär som jag fått av Polestar. Nu har jag ju inte ens fått bilen ännu men fick ett samtal idag angående att första bilen jag provkörde inte hade Pilot paketet eftersom deras normala provkörningsbil hade krockats av en kund någon dag tidigare, de undrade om jag ville boka in en provkörning där jag fick testa Pilot paketet. Nu hade jag redan hunnit göra det för någon dag sedan och eftersom jag redan hade en order så undrade de istället över vad jag tycker de kan förbättra samt allmänna frågor. Verkade som man får en specifik kontaktperson att kontakta för hade jag mer frågor eller annat om ordern framöver så sa de att jag kunde kontakta den specifika personen direkt.

Inför den andra provkörningen så frågade jag också via chatten på hemsidan om de kunde bekräfta att bilen jag skulle få hade Pilot-paketet och personen i chatten ringde rätt avdelning och tog reda på det, jag behövde alltså inte ens plocka upp telefonen. Lägg till det faktum att provkörningarna var enkla eftersom de körde hem till mig så provkörningen påbörjades utanför min port så jag behövde lägga väldigt lite tid på det.
Kan bara instämma, jag har serienummer under 1000 så det har varit både planerade kontakter samt några icke planerade. Ibörjan fanns även en okunskap hos suporten, men kundvänlig hjälpsam till 100% samtliga gånger . Av dom 5 hyrbilar jag haft på grund av bilfel så har jag väntat Max 1,5h på att vara bärgad och på väg igen i hyrbil. 6:e gången vid en punktering fick jag dock vänta lite längre, men det var på grund av bärgaren.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Just hemkommen efter en fjällvandring i Björkliden - och Polestar måste ha gjort något gott för att få ned förbrukningen sedan förra säsongen. Vid hotell Fjället finns såväl SuC som 3-fasladdare, så vi laddade naturligtvis på det senare alternativet medan vi bodde där. SuC nyttjades såväl dit som hem, laddarna i Jokkmokk och Poultikasvaara.

Under 2.1 kWh/mil är rejält under vad jag tidigare lyckats köra på, tror det låg på drygt 2.1 på vägen upp (helt naturligt på grund av elevationsskillnaden). Mesta delen är skyltad 100 km/h, snittfarten på 87 km/h hålls nere av några ”turistavstickare” på hemvägen.
58FDEA09-F51D-4F4B-8634-AD89DAC1E045.jpeg
Vad gäller öppnandet av SuC är det nog bra för Teslas affärer på våra breddgrader. På vägen upp var vi ensamma i Jokkmokk, idag en MY som laddade tillsammans med oss. I Poultikasvaara var vi tre icke-Tesla på vägen upp, på hemvägen åkte precis en M3 när vi anlände, sedan var vi ensamma under fikapausen. Vid SuC Björkliden kunde jag inte se någon kö under de fyra dagar vi var där, skulle bedöma att 1/3 av kunderna var andra fabrikat, 2/3 Tesla (inte oväntat oftast norskregistrerade).

Så rent statistiskt måste intäkterna från oss andra hjälpa till att få ekonomi på dessa utbyggds-SuC. Och möjliggör ett smärtfritt fjällresande även för oss. En win-win, verkar det som :)

Mina 2p, är i alla fall oerhört nöjd med bilen (Lanseringsmodellen med PP och Performance)!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Skulle lyssnat på dig Ofarlig, jag ångrar mig bittert över att jag inte valde ventilerade säten. Ska se om det mot förmodan går att ändra. 450kr/mån extra för den lyxen blir ju "bara" 10800kr de 24mån jag har bilen. Delat på 5000mil som jag räknar med så blir det 2kr milen.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Skulle lyssnat på dig Ofarlig, jag ångrar mig bittert över att jag inte valde ventilerade säten. Ska se om det mot förmodan går att ändra. 450kr/mån extra för den lyxen blir ju "bara" 10800kr de 24mån jag har bilen. Delat på 5000mil som jag räknar med så blir det 2kr milen.
Ja jag tycker det är väldigt värt det bara av hur varma jag tycker de sätena man får i Pluspaketet är nu på sommaren även ifall bilen är kyld innan man sätter sig i den. Nu köper jag istället för att leasa men jag gissar på att jag lär tappa mer än 11k på läderpaketet under de max 2 år jag planerar att ha bilen och då kör jag bra mycket mindre än 5k mil på den tiden.

Borde väl gå att ändra, bilarna som kommer till årsskiftet kommer inte börja byggas på någon månader vad jag förstår (antar att det är då du får bilen) och en vanlig order skall man kunna ändra på utan problem. Men ni kanske har något special som har förmånsbil som gör att det inte går att ändra?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Älskar pilot assist på xc60 jag hyr nu. Man kan dra i ratten, blinka och byta fil, utan att den ilsket kopplar ur. När jag testade ps2, minns inte hur länge sedan nu, så svajade den mellan linjerna som en full tonåring, den här är oändligt mer stabil. Kommer den när en kant så kan man styra bort den, 3P kopplar ur, bilen piper och det blir ett rejält ryck åt sidan i bilen.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Älskar pilot assist på xc60 jag hyr nu. Man kan dra i ratten, blinka och byta fil, utan att den ilsket kopplar ur. När jag testade ps2, minns inte hur länge sedan nu, så svajade den mellan linjerna som en full tonåring, den här är oändligt mer stabil. Kommer den när en kant så kan man styra bort den, 3P kopplar ur, bilen piper och det blir ett rejält ryck åt sidan i bilen.
Jag testade Pilot Assist på version 2.2 några dagar efter jag testade det på 2.1 och det var stor skillnad i hur säkert den låg i filen tycker jag även om 2.1 inte var som en full tonåring så åkte den mer fram och tillbaka mellan filerna än vad 2.2 gjorde som låg mer eller mindre helt still. Dock tyckte jag ratten var mer låst än det var på 2.1 även om den gick att styra utan att den avbröts så vet inte om det var något annat som ändrats, den jag provkörde med 2.2 var en MY22 medan den med 2.1 var en MY21.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Remuz skrev:
Jag har hyrt rätt många Volvo (av olika modell) från Hertz sista åren och jag tycker att Volvos Pilot Assist blivit över lag sämre och det varierar från bil till bil hur bra den ligger på vägen - vissa exemplar ligger mitt i filen utan problem och andra ligger på tok för långt till höger eller vänster. Dessutom är den numera ganska seg på att styra i många situationer vilket gör att den sent gör en lite kraftigare korrigering. Inget som stör på motorväg, men när man kör i Stockholm på lite större vägar kan det vara riktigt störigt.

Den XC40 jag har just nu är dessutom väldigt förtjust i avfarter och att gå ut i omkörningsfilen på 1+2-vägar även om jag inte vill det. Skulle säga att detta exemplar är ett av de mer usla jag haft sista året och det var en sprillans ny bil (den hade bara rullat av trailern på ARN).

Jag har bara haft en PS2 som hyrbil en gång, men jag upplevde den ganska exakt som en Volvo, så jag tror att mina erfarenheter från dessa bilar är högst relevanta.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Den XC60 jag har nu hade gått 22km när jag hämtade den, dvs helt ny, i trafik bara veckan knnan. Bästa AP jag haft alla olika tesla jag testat inräknade och då älskade jag AP1 som jag hade på min första X.

Den drar dock EN hel liter per mil vid sparsam körning. Herregud, 20+kr milen bara i bränsle.

Sorry för OT, men jag gissar att Pilot är samma på Volvo och PS?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Grattis - du har uppenbarligen fått ett exemplar som Pilot Assist funkar bra i. De flesta är helt OK, men det varierar som sagt.

Och jag håller med om bränsleförbrukningen. XC40 jag har just nu drar 0.8/mil och det tycker jag är helt oacceptabelt för en ny bil även om den är stor.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

agehall skrev:
Grattis - du har uppenbarligen fått ett exemplar som Pilot Assist funkar bra i. De flesta är helt OK, men det varierar som sagt.

Och jag håller med om bränsleförbrukningen. XC40 jag har just nu drar 0.8/mil och det tycker jag är helt oacceptabelt för en ny bil även om den är stor.
XC40 stor bil, näää. Så inte ok, åkte Audi a6 igår och den drog 0,6 och den är stor…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Den är stor om man tittar på ytan som tar luft framifrån - den är ju typ som en ladugårdsvägg då. Därmed inte sagt att den har speciellt mycket plats invändigt för passagerare och last. Mindre lastutrymme får man nog leta efter. Men nog med OT.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar