Ska man köpa elbil ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

niklas12

Re: Ska man köpa elbil ?

Inlägg av niklas12 »

mikebike skrev:
niklas12 skrev:
.Om det är miljön som är det främsta argumentet enligt ditt resonemang ovan så är det bättre att behålla den befintliga bilen och köra den i all framtid...
Ännu en som inte kan skilja mellan miljö och klimatpåverkan.
Ännu än som inte lyckas se och förstå helheten.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

niklas12 skrev:
mikebike skrev:
niklas12 skrev:
.Om det är miljön som är det främsta argumentet enligt ditt resonemang ovan så är det bättre att behålla den befintliga bilen och köra den i all framtid...
Ännu en som inte kan skilja mellan miljö och klimatpåverkan.
Ännu än som inte lyckas se och förstå helheten.
Jodå, jag har full koll, och som cyklist boende nära E4, E20 och E18 samt jobbande i Sth City bryr jag mig mer om miljön än om klimatet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Nu börjar det bli lite off topic va?

TS - är det någon fråga du fortfarande undrar över nu?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ok bra för dig , med de boende förhållandena varför äger du överhuvudtaget en bil ?
Betydligt bättre resursutnyttjande att hyra bil då det verkligen behövs samt åka kollektivt/cykla i alla övriga fall.
Du inser att även utan avgasutsläpp kommer det finnas miljöpåverkan från trafiken genom tex däckslitage och partiklar som rivs upp från vägbanan
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12

Inlägg av niklas12 »

slugger75 skrev:
Nu börjar det bli lite off topic va?

TS - är det någon fråga du fortfarande undrar över nu?
Va en tråd som är off topic har aldrig hänt här innan ;)
Annars tror jag bilden börjar klarna.

Renault Zoe utan batterihyra eller hyundai ioniq ska jag be dem kolla efter.

Dock inte så troligt att det blir billigare än nuvarande v70
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

niklas12 skrev:
Ok bra för dig , med de boende förhållandena varför äger du överhuvudtaget en bil ?
Betydligt bättre resursutnyttjande att hyra bil då det verkligen behövs samt åka kollektivt/cykla i alla övriga fall.
Du inser att även utan avgasutsläpp kommer det finnas miljöpåverkan från trafiken genom tex däckslitage och partiklar som rivs upp från vägbanan
Det finns inte så många elbilar att hyra. Särskilt inte med takräcke och cykelhållare. Även hyrbara elbilar med dragkrok är sällsynta.
Jag kör ungefär 1200 mil per år, och de flesta milen är långresor. Jag cyklar som sagt till jobbet.
Japp, även elbilar genererar partiklar, men de är större och tyngre än avgaspartiklar = mindre farliga och eftersom det mesta jag kör är på motorväg så lär de inte hamna i människors lungor i så stor omfattning (tyngre partiklar färdas inte så långt).
Varken partiklar, CO2 eller NOx luktar något, men ändå luktar det bitvis väldigt illa när jag cyklar till jobbet. Det är främst kolväten som man känner lukten av, men de andra ämnena får man i sig också.
Det är ju välkänt att bilavgaser är mycket dåligt för miljön och hälsan, att då påstå att det är bättre för miljön att fortsätta köra en gammal avgasbil är barockt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

mikebike skrev:
niklas12 skrev:
Det finns inte så många elbilar att hyra. Särskilt inte med takräcke och cykelhållare. Även hyrbara elbilar med dragkrok är sällsynta.
Jag kör ungefär 1200 mil per år, och de flesta milen är långresor. Jag cyklar som sagt till jobbet.
Japp, även elbilar genererar partiklar, men de är större och tyngre än avgaspartiklar = mindre farliga och eftersom det mesta jag kör är på motorväg så lär de inte hamna i människors lungor i så stor omfattning (tyngre partiklar färdas inte så långt).
Varken partiklar, CO2 eller NOx luktar något, men ändå luktar det bitvis väldigt illa när jag cyklar till jobbet. Det är främst kolväten som man känner lukten av, men de andra ämnena får man i sig också.
Det är ju välkänt att bilavgaser är mycket dåligt för miljön och hälsan, att då påstå att det är bättre för miljön att fortsätta köra en gammal avgasbil är barockt.
Du är självklart fri att tycka vad du vill.
Men om nu miljön och co2 utsläpp är ditt viktigaste fokus bör man lyfta blicken och se helheten.

Angående lukten du känner från motorvägen är det troligtvis den utländska tunga trafiken med euro 3 motorer tankade med össtatsdiesel som för lägsta möjliga pris transporterar den senaste modeprylen till någon webbshop.

ha det bra och hoppas du inte får skavsår av foliehatten
Skriv svar