Ska man köpa elbil ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

niklas12

Ska man köpa elbil ?

Inlägg av niklas12 »

Fick en fråga från en bekant som idag kör dieselbil som pendlarbil och undrade om de skulle byta till elbil.

Han jobbar natt 18-06 och har ingen möjlighet att ladda på jobbet så laddning kommer ske dagtid hemma 08-16

Han har 8mil enkel resa till jobbet och pendlar mån-Tors dvs ca 64mil/vecka

De kör idag en v70 drive som ligger på 0,45l/mil
Och tittade på att byta mot en tidig Nissan leaf som bör klara 20 mil
Lönar det sig att byta till elbil och vad kommer elkostnader för laddningen bli ?

De bor i Malmö och har rörligt elpris
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare

Re: Ska man köpa elbil ?

Inlägg av tomla »

För det första så skulle jag vara lite osäker på att en gammal Leaf skulle klara 16mil på en laddning vintertid.
När det gäller kostnaden så blir det billigare.
Vet inte riktigt vad bensin kostar idag men gissar på 25kr/l
Elkostnad på 2kr/kWh om man laddar hemma. Räknar högt här men ibland så ligger priset betydligt högre och mindre.
v70 0,45l/mil => 11,25 kr/mil.
Leaf <2 kWh/mil => 4 kr/mil.
En veckas körning skulle då kosta.
V70 720 kr
LEAF 320 kr
DVS en vinst per vecka på minst 400 kr med elbil plus lägre vägskatt och service mm.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

För att klara 20 mil på motorväg så bör man ha nyaste Leafen med 62kWh batteri, den är dock en av de sämsta elbilarna på marknaden.
10 år gammal konstruktion, enfasladdning, chademo, ingen kylning/värmning batteri, ratt ej justerbar i längsled osv.

En tidig leaf går ca 5 mil på motorväg, så då vill man inte ha mer än 2 mil till jobbet.

Titta på koreanerna med trefasladdning, tex kona/eniro begagnade eller privatleasing.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Stämmer verkligen det elpriset?
Enligt prognosen så kommer spotpriset i vinter ligga på 250öre/kWh för se4 och eftersom laddningen kommer ske under dagtid så är det troligtvis betydligt högre.

Jag kollade bundet och då kan man få 407öre/kWh 1år bundet.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12

Inlägg av niklas12 »

De vill helst inte låna pengar för en pendlarbil då Deras v70 är betald så är det inga kapitalkostnaderna för den.

Om de skulle köpa en leaf så skulle de behöva låna ca 150.000kr vilket ger en ytterligare kostnad på 300-400kr/månad
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare

Inlägg av tomla »

niklas12 skrev:
Stämmer verkligen det elpriset?
Enligt prognosen så kommer spotpriset i vinter ligga på 250öre/kWh för se4 och eftersom laddningen kommer ske under dagtid så är det troligtvis betydligt högre.

Jag kollade bundet och då kan man få 407öre/kWh 1år bundet.
Det kan nog stämma att 2 kr/kWh är lite lågt.
Dock så kommer bränslepriset också att stiga.

Leaf drar nog närmare 1,5 kWh/mil istället för 2 kWh jag räknade med. (som vi vet så är det stor skillnad på förbrukningen om man kör 70 km/h istället för 120 km/h)
Det spelar dock ingen roll om han laddar på dagen eller på natten om han har rörligt pris.
Då måste dom ha rörligt timpris om det skall spela roll när man laddar på dagen.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ok
Känns väldigt osäkert med priset på el så man bör nog ta lite höjd för det.
Klarar leafen 1.5kwh/mil på vintern eller är det en glädjekalkyl.

Så här ser dec ut idag
V70 1100kr/år i skatt ingen kapitalkostnad och 0,45l/mil räknat på 2000mil/år i pendling så ger det en kostnad på 11.8kr/mil eller 1966kr/mån för driften.
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare

Inlägg av marklubb »

Är 0.45 l/mil inte en glädjekalkyl för en V70 Drive? Jag hade en V70 Drive och kom aldrig i livet ner i så låg förbrukning, möjligtvis 0.55 vid motorvägskörning men inte lägre.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

niklas12 skrev:
Ok
Känns väldigt osäkert med priset på el så man bör nog ta lite höjd för det.
Klarar leafen 1.5kwh/mil på vintern eller är det en glädjekalkyl.

Så här ser dec ut idag
V70 1100kr/år i skatt ingen kapitalkostnad och 0,45l/mil räknat på 2000mil/år i pendling så ger det en kostnad på 11.8kr/mil eller 1966kr/mån för driften.
Väldigt mycket Leaf i den här tråden.

Som konstaterat så får en begagnad Leaf svårt att klara räckvidden på vintern.

En ny Leaf - vem köper ens en ny elbil som har Chademo, 2022?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Eftersom de ville ha en ekonomisk lösning så är det främst begagnat som är intressant blir för dyrt att motivera ny elbil som pendlarbil.
Och det som ligger inom deras budget är främst leaf eller Zoe men Zoe går bort pga svindyr batterihyra
niklas12

Inlägg av niklas12 »

marklubb skrev:
Är 0.45 l/mil inte en glädjekalkyl för en V70 Drive? Jag hade en V70 Drive och kom aldrig i livet ner i så låg förbrukning, möjligtvis 0.55 vid motorvägskörning men inte lägre.
De säger att det stämmer har inte ifrågasatt det men det är mestadels fin pendling i 100km/h så det kan nog stämma
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

niklas12 skrev:
Eftersom de ville ha en ekonomisk lösning så är det främst begagnat som är intressant blir för dyrt att motivera ny elbil som pendlarbil.
Och det som ligger inom deras budget är främst leaf eller Zoe men Zoe går bort pga svindyr batterihyra
Finns ju Zoe där man äger batteriet
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

niklas12 skrev:
Ofta mer ekonomiskt att köpa en ny elbil vs begagnad.
Eller billig privatleasing om man ej vill låna eller ligga ute med pengar.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ok värdeminskning brukar vara den största kostnaden Några förslag på leasing av ny elbil?
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

niklas12 skrev:
marklubb skrev:
De säger att det stämmer har inte ifrågasatt det men det är mestadels fin pendling i 100km/h så det kan nog stämma
Njaaaa, körde 120 mil på landsväg nyligen med en V70 diesel. 0,6 liter milen är nog mer korrekt.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ok nu vet jag inte vad du har kört för v70 diesel men denna v70 Drive är en 1.6 liters snåldiesel från PSA och 0,45l/mil det är den siffran jag fått till mig att de kör den på och är det jag utgår från.

Några förslag på bättre och billigare lösning för pendling? Jag försökte få in dem på elbil men tror det blir dyrare
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

J_Pettersson skrev:
niklas12 skrev:
marklubb skrev:
Njaaaa, körde 120 mil på landsväg nyligen med en V70 diesel. 0,6 liter milen är nog mer korrekt.
Jag hade också en V70 drive. När jag snålkörde enligt konstens alla regler så klarade den 0,45l /mil. När jag körde lite mer normalt så brukade den hamna runt 0,5. Mer på motorvägen.
Bilens färddator påstod dock bestämt att förbrukningen låg runt 0,45 eller lägre. Den som aldrig kollar verkliga förbrukningen kan alltså bli lurad att tro att bilen är snålare än vad den är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

mati skrev:
J_Pettersson skrev:
niklas12 skrev:
marklubb skrev:
Jag hade också en V70 drive. När jag snålkörde enligt konstens alla regler så klarade den 0,45l /mil. När jag körde lite mer normalt så brukade den hamna runt 0,5. Mer på motorvägen.
Bilens färddator påstod dock bestämt att förbrukningen låg runt 0,45 eller lägre. Den som aldrig kollar verkliga förbrukningen kan alltså bli lurad att tro att bilen är snålare än vad den är.
Precis som med elbil då där förkonditionering och laddförluster låg på 30% för mig i vintras. Du måste dock ha en smart laddbox för att se exakt förbrukning, Teslas API redovisar endast vad batteriet tar emot.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ok för att det ska bli rätt så justerar vi upp förbrukning en till 0,5l/mil
Så här ser det ut idag
V70 1100kr/år i skatt ingen kapitalkostnad och 0,5l/mil räknat på 2000mil/år i pendling så ger det en kostnad på 13,05kr/mil eller 2174kr/mån för driften räknat på 25kr/liter
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

niklas12 skrev:
Så här ser det ut idag
V70 1100kr/år i skatt ingen kapitalkostnad och 0,5l/mil räknat på 2000mil/år i pendling så ger det en kostnad på 13,05kr/mil eller 2174kr/mån för driften räknat på 25kr/liter
Läste tråden lite snabbt men jag tycker att det saknas värdeminskning som finns även om man inte har lån på den, och service underhåll/ reparationer, och de sista borde vara fler på en äldre bil. Men om jag har missuppfattat något så glöm min kommentar.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

niklas12 skrev:

Det finns även Zoe som har friköpt batteriet, men de kanske är sällsynta begagnade?
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ja det skulle kunna vara ett alternativ vad kan man räkna för förbrukning på en Zoe?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

niklas12 skrev:
Så här ser det ut idag
Bara 2000 mil per år?

I första inlägget stod 64 mil i veckan. Kör personen till jobbet bara 31 veckor per år?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
niklas12 skrev:
Så här ser det ut idag
Läste tråden lite snabbt men jag tycker att det saknas värdeminskning som finns även om man inte har lån på den, och service underhåll/ reparationer, och de sista borde vara fler på en äldre bil. Men om jag har missuppfattat något så glöm min kommentar.
För mig var största vinsten när jag äntligen hade blivit av med min V70 drive. Motorn var ryckig och gick konstant ojämnt. Bilen var mer på verkstan än hemma.
Och maken till slöare bil får man leta efter. Jag är verkligen ingen som gillar att köra fort, men den bilen var på gränsen till trafikfarlig med sina snåltrimmade 109 dieselhästar. Folk brukade fråga mig hur man klarar omkörningar med en sådan bil, och då brukade jag svara att det går jättebra, det är bara att hålla sig till höger i vägrenen. :) Att bli omkörd var lätt, att köra om andra var nästan omöjligt. Jag kommer med fasa ihåg 2+1 vägarna där den tvåfiliga delen oftast inte var tillräckligt lång för att köra om en lastbil. Man fick ta sats långt innan. Jisses.
Att byta från denna bil till en hyfsat modern elbil måste vara helt overkligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev:
niklas12 skrev:
Så här ser det ut idag
Är det kamrem eller kamkedja på Volvon? Om kamrem – är det åtgärdat eller nära förestående. Om nära förestående – vad kommer det kosta? Mer än 4.000 kr? Hur många år slår man ut den kostnaden på?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar