Går det att se om däcken har TPMS sensorer?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
elbilsroadtrip
Teslaägare

Går det att se om däcken har TPMS sensorer?

Inlägg av elbilsroadtrip »

Hej hej!
Får TPMS larm på nya beg-bilen, en MS 2014. Säljaren trodde det saknades sensorer i fälgarna.

Kan man detektera TPMS närvaron utifrån luftventilernas utseende :?:

Så här ser mina ventiler ut på nära håll:
20220612_221700.jpg
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Re: Går det att se om däcken har TPMS sensorer?

Inlägg av infelicitas »

Man kan väl egentligen inte se det utifrån, men eftersom du har en 6-kants "mutter på ventilen så borde det vara TPMS. Man skruvar dit dessa istället för att dra dit dem, som man gör med vanliga ventiler.

Vad jag vet så har väl alla tesla TPMS-sensorer. Kravet på däcktrycksövervakning är ganska gammalt nu.

Antagligen är batteriet slut så det är bara att byta hela ventilen. 2014 borde ha de billiga 433Mhz-sensorerna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag killgissar att det sitter sensorer i däcken, men att batterierna är slut, dom brukar räcka c:a fem år.

Jag bytte själv nyligen för första gången på min X90 från 2016, dvs efter drygt fem år, när två av fyra sensorer hade slutat fungera.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Skulle säga att i ditt fall är det TPMSventiler då du har mutterhylsan, finns även TPMSventiler i gummi som ser ut som de traditionella däckventilerna, men bara sett på bild, aldrig i verkligheten.
2022-06-13_100229.jpg
Användarvisningsbild
elbilsroadtrip
Teslaägare

Tack för svaren!

Var på Mekonomen verkstan i Kista Galleria i morse och gick igenom lite jobb inför sommar-resan lördag. De sa också att detta är TPMS. Man märker det iom att de sitter i fast läge mot fälgen.

Men en kille sa att man inte ska behöva byta batteri.
Kanske finns olika modeller på TPMS sensorerna?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

elbilsroadtrip2022 skrev:
Tack för svaren!

Var på Mekonomen verkstan i Kista Galleria i morse och gick igenom lite jobb inför sommar-resan lördag. De sa också att detta är TPMS. Man märker det iom att de sitter i fast läge mot fälgen.

Men en kille sa att man inte ska behöva byta batteri.
Kanske finns olika modeller på TPMS sensorerna?
Tesla har bytt modell på TPMS någon/några gånger, men dom äldre har iaf batterier såvitt jag vet.

/fth
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Mina fälgar för vinterdäcken som jag har kvar från gamla bilen -14 funkar fortfarande och inte bytt något batteri.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

leiflodde skrev:
Mina fälgar för vinterdäcken som jag har kvar från gamla bilen -14 funkar fortfarande och inte bytt något batteri.
Jag gissar att dom inte belastar batteriet när dom inte används, du har alltså två uppsättningar sensorer som du alternerar mellan.

Jag har krängt somar- och vinterdäck på samma fälgar, och alltså använt samma sensorer oavbrutet i drygt fem år, sen var det dags att byta.

/fth
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

fth skrev:
leiflodde skrev:
Jag gissar att dom inte belastar batteriet när dom inte används, du har alltså två uppsättningar sensorer som du alternerar mellan.

Jag har krängt somar- och vinterdäck på samma fälgar, och alltså använt samma sensorer oavbrutet i drygt fem år, sen var det dags att byta.

/fth
Behöll min 14 fälgar för vinterdäcken och nya 19 som sommardäck men märker ingen skillnad när man byter däck men Teslan fattar väl själva.

Eftersom jag bara använd dom ca 6 månader/år så bör de gamla då hålla till 2024 vi får se.
Användarvisningsbild
elbilsroadtrip
Teslaägare

Hej hej!
Avrapportering på tråden:
Har nu fått fyra nya TPMS sensorer monterade av Vianor för 2750kr. Bilen hittade rätt snabbt fatt på dom och larmet är nu borta.

Var dessförrinnan på Tesla Service Upplands Väsby i annat ärende och fick bekräftat, att sensorerna på min MS 2014 har batteri och brukar lägga av efter ca 8 år.
De hade inget problem med att jag bytte sensorerna på Vianor, speciellt som de ändå inte hade några tider.
Skriv svar