Elbilshatare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilshatare

Inlägg av LarsL »

Dinsdale skrev:
Vad finns det för statistiskt säkerställda belägg för att just miljömedvetenheten är det främsta skälet till att man köper en elbil? Hade miljömedvetenheten satts i främsta rummet borde folk dessutom i stor omfattning välja sälja sina bilar istället, till förmån för bussen eller cykeln. Det beteendet kan jag inte riktigt säga att jag ser idag.
Buss eller kollektivtrafik är ju inget alternativ utanför storstaden (Stockholm?) om du ska ha ett fungerande liv. Så om du inte vill bo i lägenhet så måste du ha en bil eller något liknande.

Vad jag förstår köper de flesta inte bil för att de tycker det är roligt utan för att man har ett behov av att transportera sig. Ekonomin torde vara av väsentlig betydelse för de allra flesta, helt enkelt eftersom den absoluta majoriteten har en ändlig mängd pengar att röra sig med varje månad. Inom den ramen behöver bilen rymmas.

Ett intryck jag fått, som kanske är helt felaktigt, är att folk verkar svårt att titta på total ägandekostnad. Det tar ju lång tid innan man får veta på riktigt (man måste sälja bilen först). Man istället tittar på kostnader här och nu. Att tanka fullt för 1200 spänn eller att ladda fullt för 100 kronor är argument som nästan alla verkar kunna förstå. Att man sedan måste ladda fullt fyra-fem gånger så ofta som man tankade fullt, och därför måste sitta och räkna massor för att få fram verklig milkostnad är svårare att ta till sig.

Sen finns förstås de som oavsett bensinpris ändå alltid bara tankar för en viss summa, tex 500 kr. Dessa påverkas inte alls i sitt beteende av variationer i bensinpris, annat än att de får åka lite oftare till macken. Men den ökningen i frekvens går så pass sakta att man nog inte reflekterar över den.
Jag ser det ekonomiska kring bil och bostad som att jag byter Bilkostnader mot bostadskostnad. Min går kostar kanske 1/3 av vad en villa gör och hälften av en lägenhet. Skillnaden har jag tidigare betalat i bränsle medan det nu istället blir bilinköp. Fördelen med elbil är ju att kostnaden inte ökar lika fort med avståndet som det gör med en fossilbil så lite bättre hittills. Men sånt här jämnas ju ut när allt blir mer normaliserat så snart är det elbilen som sätter prisskillnaden på bostäder.
Jag som de flesta andra räknar nog på månadskostnad. Det är ju trots allt månadskostnaden som ska gå ihop varje månad. Här fuskar nog en del genom att tex låtsas att det bara är avbetalningen som är en kostnad och inte kontantinsatsen, men det är ju upp till var och en. Att däremot ha koll på el eller bensin är ju rätt enkelt, även om elen kan mixas in i hushållskostnaderna och försvinna.

En annan stor del är de som åker i gamla bilar som de reparerar istället för nya. Jag är själv fruktansvärt trött på bilar som inte fungerar så för mig gäller att åtminstone en av mina bilar ska vara bra och då kan den lika gärna vara elektrisk.

Inget av detta borde iofs leda till hat?
Man bör även ha respekt för att de flesta (men inte alla så klart) avskyr förändring. Har man levt länge, haft fossildriven bil i hela livet och är nöjd med hur (eller kanske bara att) det fungerar krävs det för många väldigt mycket (mer och mer ju äldre man är) för att man skall göra uppoffringen (som det alltid är) att lära sig något nytt.
Ja, de flesta är ju nöjda med det de har och vill inte ändra sig. Men ännu mer att folk inte vill sticka ut. De flesta vill se att andra gör likadant innan de själva ändrar sig. De vill inte vara den som är annorlunda. Sedan har vi mobbaren (elbilhataren) som ser till att ingen sticker ut.

Nu är ju elbilar nytt. Vanligt folk har kanske haft elbilar med acceptabel räckvidd i medvetandet i 1-3 år beroende på bilintresse. Många har nog faktiskt ännu inte fattat vad det innebär att en elbil har 40-50 mils räckvidd.
Laddning, hur länge har vi intresserade vetat att vi har ett fullt utbyggt laddnätverk? 1-2 år? Då kommerallmänheten bli medveten om 3-4 år, de har en eftersläpning på ca 5 år.

Detta är nog grunden till hatet. Någon annan (eliten/politikerna) vill tvinga mig (höjer priset på bränsle och skatter) att köpa en elbil trots attentatsförsöket inte har räckvidden jag behöver och trots att det inte finns laddare.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det här med sälja bilen och åka buss istället är ju naivt om man inte bor i en storstad och har allt på promenadavstånd.
Kanske är det tänkt att man ska använda hemleverans i stor utsträckning?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Dinsdale skrev:
Sen finns förstås de som oavsett bensinpris ändå alltid bara tankar för en viss summa, tex 500 kr. Dessa påverkas inte alls i sitt beteende av variationer i bensinpris, annat än att de får åka lite oftare till macken. Men den ökningen i frekvens går så pass sakta att man nog inte reflekterar över den.
Hihi, min 91-åriga granne brukade alltid tanka för 100 spänn, för det känns billigare. Och förr räckte det nog för en hel tank. Jag tror faktiskt att han fick anpassa sig till verkligheten eftersom det är 2 mil t o r till samhället och macken, och hans gamla S40 drar över en liter milen. Vill man inte tanka typ varje dag så får man inte vara snål. :lol:
Tror det är få numera som handlar för en fast peng. Det funkar ju liksom inte lika bra som det gjorde förr med sedelautomater.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

LarsL skrev:

Buss eller kollektivtrafik är ju inget alternativ utanför storstaden (Stockholm?) om du ska ha ett fungerande liv. Så om du inte vill bo i lägenhet så måste du ha en bil eller något liknande.
Det funkar knappt i Stockholm,
Ska jag åka kollektivt till min mamma 12 km bort.
Så tar det min minst 60 minuter medans med bil tar det typ 10 minuter om det inte är parkeringssimulering på e4:an.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Gargamel skrev:
LarsL skrev:

Det funkar knappt i Stockholm,
Ska jag åka kollektivt till min mamma 12 km bort.
Så tar det min minst 60 minuter medans med bil tar det typ 10 minuter om det inte är parkeringssimulering på e4:an.
Eller att någon tycker att det bästa sättet att rädda våtmarker är att limma fast sig i vägbanan.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Det här med sälja bilen och åka buss istället är ju naivt om man inte bor i en storstad och har allt på promenadavstånd.
Det fiffiga med hemleverans är att det bara funkar där det inte behövs. Jag hade en idé om att jag efter 65 skulle jobba deltid med att köra ut "matkassar" i den region som vi avser att flytta till. Det visade sig att sånt inte existerar utanför centralorterna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Det fiffiga med hemleverans är att det bara funkar där det inte behövs. Jag hade en idé om att jag efter 65 skulle jobba deltid med att köra ut "matkassar" i den region som vi avser att flytta till. Det visade sig att sånt inte existerar utanför centralorterna.
Precis. Hur gör en barnfamilj som inte har bil när dom handlar mat? Handlar dom varje dag? Vi åker ju hem med 4-5 fulla påsar.

Det realistiska är väl att byta vissa bilresor mot kollektivtrafiken men det är ju svårt att få ekonomi i det med enkelbiljetter. Systemet bygger ju på periodkort på dom flesta platser. Västtrafik har till exempel just lanserat ett flexkort för dom som åker mer sällan men det är ju nästan lika dyrt som ett 30-dagars periodkort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

loftux skrev:
Eller att någon tycker att det bästa sättet att rädda våtmarker är att limma fast sig i vägbanan.
Någon som vet hur de resonerar eller är de bara galna? Eller är det Fittja de vill rädda?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

För min del så tar det 15 minuter till jobbet med bil. Om jag skulle åka kollektivt, för jag har faktiskt en busshållplats 50 meter från dörren, så skulle det ta ungefär 1½ timme. En arbetskamrat bor på fel sida av kommungränsen och om hon skulle åka kollektivt så tar det i runda slängar 3 timmar enkel resa och 20 minuter med bil. Hon ska dessutom lämna barn vid skola och dagis, så lägg på ytterligare en timme för det.

Och sen är det det där med att handla och att uträtta andra ärenden.

Nej kollektivtrafik är inte till för landsorten.

En bekant berättade om äldre släktingar som bodde 3 mil från staden, i en mindre ort. Där fanns affär, post och bank och arbete. De åkte till staden två ggr per år, till jul och midsommar, för att träffa släkten. Samhället har förändrats.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
loftux skrev:
Någon som vet hur de resonerar eller är de bara galna? Eller är det Fittja de vill rädda?
:lol: Våtmark som våtmark.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Precis. Hur gör en barnfamilj som inte har bil när dom handlar mat? Handlar dom varje dag? Vi åker ju hem med 4-5 fulla påsar.

Det realistiska är väl att byta vissa bilresor mot kollektivtrafiken men det är ju svårt att få ekonomi i det med enkelbiljetter. Systemet bygger ju på periodkort på dom flesta platser. Västtrafik har till exempel just lanserat ett flexkort för dom som åker mer sällan men det är ju nästan lika dyrt som ett 30-dagars periodkort.
Konstigt att sätta en 30-dagars gräns på kortet och sedan nästan lika dyrt som månadskortet.
Enkelbiljetter är ju dyrare än att åka elbil fram och tillbaka.

Men att det är dyrt med kollektiv trafik och att det inte finns hemkörning på landsbygden, alltså inte lönsamt, visar ju att det bara är egen bil som gäller. Det blir helt enkelt för mycket onödigt åkande om man försöker köra kollektivt, bussen måste ju åka tom åt ena hållet eftersom trafiken i princip är enkelt riktad morgon och kväll. Matleveranser måste köra för långt för få kunder.
Inte fungerar taxi, även självkörande heller, då sträckorna blir för långa i tomkörning.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:

Barnfamiljen får väl ta lådcykel :-) https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv ... kopcentret
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:

Barnfamiljen får väl ta lådcykel :-) https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv ... kopcentret
Och så kommer den där sega teorin som går ut på att vi mycket hellre vill springa runt bland marknadsstånd på torget för att köpa olika slags grönsaker av olika bönder för att sedan kuta runt till fiskaffären, slaktaren, bagaren, speceriaffären, bryggeriet osv. Innan det är dags att släpa hem alltihop. Man tror att vi hellre skulle vilja det framför att åka till ”köplador”.
Jag hade hellre åkt till citygross och handlat även om det hade varit billigare inne i den gamla stadskärnan.
Var kommer den här teorin ifrån? Att vi skulle sakna äldre stadskärnor och egentligen inte gillar köpcentrum?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Och så kommer den där sega teorin som går ut på att vi mycket hellre vill springa runt bland marknadsstånd på torget för att köpa olika slags grönsaker av olika bönder för att sedan kuta runt till fiskaffären, slaktaren, bagaren, speceriaffären, bryggeriet osv. Innan det är dags att släpa hem alltihop. Man tror att vi hellre skulle vilja det framför att åka till ”köplador”.
Jag hade hellre åkt till citygross och handlat även om det hade varit billigare inne i den gamla stadskärnan.
Var kommer den här teorin ifrån? Att vi skulle sakna äldre stadskärnor och egentligen inte gillar köpcentrum?
Fast att gå runt i ett stort köpcentrum är ju som att torghandla, eller?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:

Skoja inte. Det var precis det jag fick höra på Facebook när Mp här i Uppsala ville ta bort några parkeringar vid Saluhallen. Bilar behövs inte. Men kan ta lådcykeln.

Vi medborgare som bor dryga milen utanför stadskärnan göre oss icke besvär. Vi skulle istället handla i en "lanthandel".

Jag hatar Mp av hela mitt hjärta. Vilket bedrövligt och ynkligt parti det är.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Fast att gå runt i ett stort köpcentrum är ju som att torghandla, eller?
Nej, verkligen inte. I ett köpcentrum kan man gå runt utan ytterkläder. Allt som fanns på en torghandel finns inne på Ica Maxi.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
Skoja inte. Det var precis det jag fick höra på Facebook när Mp här i Uppsala ville ta bort några parkeringar vid Saluhallen. Bilar behövs inte. Men kan ta lådcykeln.

Vi medborgare som bor dryga milen utanför stadskärnan göre oss icke besvär. Vi skulle istället handla i en "lanthandel".

Och här har ni förklaringen till elbilshatet. Vi som är insatta vet att elbilsägare inte är lika med Miljöpartist men det kan jag sätta en spänn på att inte ”allmänheten” vet och särskilt inte begåvningsreserven och då framför allt de som röstar på SD. När de ser en elbil så tror de att de hittat en avskyvärd Miljöpartist som de naturligtvis då vill sätta dit eller jävlas med.
Ja, normalbegåvade inser att om 20% av bilarna som säljs är elbilar så kan inte rimligen alla dessa köpas av Miljöpartister men det ska vi inte räkna med att dessa personer förstår.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
MWall skrev:

Och här har ni förklaringen till elbilshatet. Vi som är insatta vet att elbilsägare inte är lika med Miljöpartist men det kan jag sätta en spänn på att inte ”allmänheten” vet och särskilt inte begåvningsreserven och då framför allt de som röstar på SD. När de ser en elbil så tror de att de hittat en avskyvärd Miljöpartist som de naturligtvis då vill sätta dit eller jävlas med.
Ja, normalbegåvade inser att om 20% av bilarna som säljs är elbilar så kan inte rimligen alla dessa köpas av Miljöpartister men det ska vi inte räkna med att dessa personer förstår.
Till saken hör att de vill ha parkeringsavgifter vid köpcentrum också. På en direkt fråga var han tyckte att jag skulle handla när jag inte var önskvärd vare sig i stan eller på köpcentrum så svarade han "lanthandel".

Det är något med 1800-talsromantiken och det totalt verklighetsfrånvända som triggar mig. Som att allt utanför staden ska vara som typ Skansen. Något exotiskt där de som bor inte ska få åtnjuta samma moderniteter och vara andra klassens medborgare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har för ett antal år sedan haft ett yngre par i grannskapet som hade fått för sig att de skulle leva på det här sättet som MP förespråkar. Odla allting själv, ingen bil osv. För att ta sig till samhället, vilket är ca 1 mil, hade de en åsna och en vagn. Inget skämt. Det var lite gulligt att se den där i mina ögon ganska kloka åsnan stå mitt på landsvägen med vagnen bakom sig, och att envist vägra ställa upp för deras självvalda livsstil. Heja åsnan. Det gick sådär. Verkligheten är tuff ibland, de fick krypa till korset och skaffade till sist en bil. Och det var såklart en gammal skorv som hade sett sina bästa dagar för länge sedan. Hur miljövänligt det i slutändan blev låter jag vara osagt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist

Inlägg av Bo99 »

Har inte märkt nåt hat mot min Zoe :lol:
Jag märker inget mot min VW e-up heller eftersom den är ganska anonym och liknar bensinvarianten. Jo det står E-up bak och på framdörrarna där E:et är blått och en blå list fram och bak men i övrigt är den anonym med sin silver metallic och inget bling-bling.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist

Inlägg av Bo99 »

Men väldigt många har inte råd med vare sig en ny eller begagnad elbil och det får man respektera.
Håller med. en ny eller begagnad elbil kostar ju inte lite. Sen skiljer det också i vilken typ av bil man behöver. Själv som singel och absolut inget behov av att visa upp mig (nej jag dömer inte Teslaägare alls) så blev det en bil för mina behov. Hitintills med 3 500 mil och ett år har ingen åkt i min VW E-up 2020 som jag köpte som lätt begagnad demobil (300 mil) för 195 000 kr. Trångt baksäte har alltså ingen som helst betydelse. På jobbets parkering är det jag och två till som kör elbil. En av dem kör en Tesla med gratis laddning och den andra en Skoda Enyaq.

Ekonomin är en stor faktor och har man inte råd så har man inte att låna typ 400 000 kr och uppåt. Själv hade jag tyckt att en "finare" elbil än den jag har enbart hade varit för syns skull och hade garanterat ångrat mig. VW ID.1 däremot som visst ska komma i produktion 2025 är för mig ett naturligt steg om jag ska byta ut min E-up.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Tyvärr så ger skepsisen mot MP upphov till sådana här artiklar:

https://klimatupplysningen.se/elbilar-a ... sa-smarta/

Ska vara helt ärlig och medge att jag tidigare läst artiklar på denna sida och tyckt de verkar vara vettiga. Men efter ha läst vad de skriver om elbilar då inser man hur snurrigt allt är. Uppenbarligen är skribenterna välutbildade, och artikeln är välskriven men faktamässigt är det helt uppåt väggarna. Vet inte vad som driver denna enorma skepsis mot elbilar?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev:

Ska vara helt ärlig och medge att jag tidigare läst artiklar på denna sida och tyckt de verkar vara vettiga. Men efter ha läst vad de skriver om elbilar då inser man hur snurrigt allt är. Uppenbarligen är skribenterna välutbildade, och artikeln är välskriven men faktamässigt är det helt uppåt väggarna. Vet inte vad som driver denna enorma skepsis mot elbilar?
Det är inte bara om elbilar som klimatupplysningen.se är ute och cyklar. Det är en förvillarsida rent allmänt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist

Inlägg av Bo99 »

Ekonomi är oftast det bästa sättet att nå fram till folk.
Om vi bortser från de som inte behöver tänka på pengar utan har gott om dem så är just det ekonomiska för varje person den helt avgörande faktorn. Ingen köper en elbil och sen har högre kostnader för elbilsinnehavet och drar in på annat typ mat (jo det finns säkert undantag) eller annat för att värna miljön. Miljöargumentet kommer efter privatekonomin om man som sagt inte behöver bry sig om pengar utan kan köpa precis vad man vill. Själv med busschaufförslön tjänade på att byta ut min 11 år gamla betalda bensinbil mot den VW e-up 2020 jag köpte för 195 000 kr. Hade inte månadskostnaden varit avsevärt lägre totalt (avbetalning och drift) med elbilen hade jag aldrig bytt till elbil för min privatekonomi kommer i första hand.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
tesla newbie skrev:

Det är inte bara om elbilar som klimatupplysningen.se är ute och cyklar. Det är en förvillarsida rent allmänt.
Ja, där kan man verkligen tala om ”alternativa fakta”, övriga artiklar är precis lika vinklade/felaktiga, skillnaden är bara att man lättare genomskådar stolligheterna när det handlar om saker man själv är mycket väl insatt i. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar