Buss eller kollektivtrafik är ju inget alternativ utanför storstaden (Stockholm?) om du ska ha ett fungerande liv. Så om du inte vill bo i lägenhet så måste du ha en bil eller något liknande.Dinsdale skrev:Vad finns det för statistiskt säkerställda belägg för att just miljömedvetenheten är det främsta skälet till att man köper en elbil? Hade miljömedvetenheten satts i främsta rummet borde folk dessutom i stor omfattning välja sälja sina bilar istället, till förmån för bussen eller cykeln. Det beteendet kan jag inte riktigt säga att jag ser idag.
Jag ser det ekonomiska kring bil och bostad som att jag byter Bilkostnader mot bostadskostnad. Min går kostar kanske 1/3 av vad en villa gör och hälften av en lägenhet. Skillnaden har jag tidigare betalat i bränsle medan det nu istället blir bilinköp. Fördelen med elbil är ju att kostnaden inte ökar lika fort med avståndet som det gör med en fossilbil så lite bättre hittills. Men sånt här jämnas ju ut när allt blir mer normaliserat så snart är det elbilen som sätter prisskillnaden på bostäder.
Vad jag förstår köper de flesta inte bil för att de tycker det är roligt utan för att man har ett behov av att transportera sig. Ekonomin torde vara av väsentlig betydelse för de allra flesta, helt enkelt eftersom den absoluta majoriteten har en ändlig mängd pengar att röra sig med varje månad. Inom den ramen behöver bilen rymmas.
Ett intryck jag fått, som kanske är helt felaktigt, är att folk verkar svårt att titta på total ägandekostnad. Det tar ju lång tid innan man får veta på riktigt (man måste sälja bilen först). Man istället tittar på kostnader här och nu. Att tanka fullt för 1200 spänn eller att ladda fullt för 100 kronor är argument som nästan alla verkar kunna förstå. Att man sedan måste ladda fullt fyra-fem gånger så ofta som man tankade fullt, och därför måste sitta och räkna massor för att få fram verklig milkostnad är svårare att ta till sig.
Sen finns förstås de som oavsett bensinpris ändå alltid bara tankar för en viss summa, tex 500 kr. Dessa påverkas inte alls i sitt beteende av variationer i bensinpris, annat än att de får åka lite oftare till macken. Men den ökningen i frekvens går så pass sakta att man nog inte reflekterar över den.
Jag som de flesta andra räknar nog på månadskostnad. Det är ju trots allt månadskostnaden som ska gå ihop varje månad. Här fuskar nog en del genom att tex låtsas att det bara är avbetalningen som är en kostnad och inte kontantinsatsen, men det är ju upp till var och en. Att däremot ha koll på el eller bensin är ju rätt enkelt, även om elen kan mixas in i hushållskostnaderna och försvinna.
En annan stor del är de som åker i gamla bilar som de reparerar istället för nya. Jag är själv fruktansvärt trött på bilar som inte fungerar så för mig gäller att åtminstone en av mina bilar ska vara bra och då kan den lika gärna vara elektrisk.
Inget av detta borde iofs leda till hat?
Ja, de flesta är ju nöjda med det de har och vill inte ändra sig. Men ännu mer att folk inte vill sticka ut. De flesta vill se att andra gör likadant innan de själva ändrar sig. De vill inte vara den som är annorlunda. Sedan har vi mobbaren (elbilhataren) som ser till att ingen sticker ut.Man bör även ha respekt för att de flesta (men inte alla så klart) avskyr förändring. Har man levt länge, haft fossildriven bil i hela livet och är nöjd med hur (eller kanske bara att) det fungerar krävs det för många väldigt mycket (mer och mer ju äldre man är) för att man skall göra uppoffringen (som det alltid är) att lära sig något nytt.
Nu är ju elbilar nytt. Vanligt folk har kanske haft elbilar med acceptabel räckvidd i medvetandet i 1-3 år beroende på bilintresse. Många har nog faktiskt ännu inte fattat vad det innebär att en elbil har 40-50 mils räckvidd.
Laddning, hur länge har vi intresserade vetat att vi har ett fullt utbyggt laddnätverk? 1-2 år? Då kommerallmänheten bli medveten om 3-4 år, de har en eftersläpning på ca 5 år.
Detta är nog grunden till hatet. Någon annan (eliten/politikerna) vill tvinga mig (höjer priset på bränsle och skatter) att köpa en elbil trots attentatsförsöket inte har räckvidden jag behöver och trots att det inte finns laddare.