martinot skrev:Vet ej om det är bra eller inte. Här är dock lite jämförelser med BMW och Tesla som kanske är intressanta som jämförelse:msb skrev:Apropå förbrukning så kommer här vår för en tur Strängnäs - Berlin via Stora Bält ToR.
Farthållaren 5 över skyltad hastighet och 125 på autobahn. RWD med 19” sommardäck. Snö och regn första 30 milen men annars vårtemperatur.
Jag tycker det känns rimligt och den drar ungefär som ID.4 i samma hastighet.
viewtopic.php?f=27&t=24533&start=150#p622902
Jo, men misstänker att farten spelat större roll än vinter/sommar. Enorm skillnad på förbrukning om man håller 70 i snitt eller 110 i snitt.DanneLKPG skrev:Körde precis 7 mil på en timme mestadels 80-väg, 15 grader och 20" originalfälgar (sommardäck). Så härligt med värmen! Snittade 13kWh/100km.
Moderna bilar tappar inte heller så mycket på vintern jämfört med sommaren, och speciellt inte om man har värmepump i bilen istället för PTC-element.
Här är Björn Nylands vintertest av MY LR och där visar den på att den endast tappar 9-10% på vintern jämfört med på sommaren:
Så tror inte det har så stor betydelse med vinter (ivf. inte när de är normal vinter runt noll grader) med nya elbilar. Även vår dieselbil ökar sin förbrukning med ca 10% på vintern, så skulle säga att det är ungefär likställt mellan elbilar och fossilbilar till en stor del med vinterförbrukning.
Tror det är mest "petrolheads" som tjatar om hur illa det är med elbilar på vintern, och som inte riktigt stämmer med verkligheten.
Däremot så är det ju härligt med värme och sol, och speciellt när man är utanför både hem och bil. Så den får oavsett gärna vara kvar ett tag till!
