Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

martinot skrev:
msb skrev:
Apropå förbrukning så kommer här vår för en tur Strängnäs - Berlin via Stora Bält ToR.
2A0D0A7B-901B-4A9F-B0E4-6C90427E3F1A.jpeg
Farthållaren 5 över skyltad hastighet och 125 på autobahn. RWD med 19” sommardäck. Snö och regn första 30 milen men annars vårtemperatur.

Jag tycker det känns rimligt och den drar ungefär som ID.4 i samma hastighet.
Vet ej om det är bra eller inte. Här är dock lite jämförelser med BMW och Tesla som kanske är intressanta som jämförelse:

viewtopic.php?f=27&t=24533&start=150#p622902
DanneLKPG skrev:
Körde precis 7 mil på en timme mestadels 80-väg, 15 grader och 20" originalfälgar (sommardäck). Så härligt med värmen! Snittade 13kWh/100km. :)
Jo, men misstänker att farten spelat större roll än vinter/sommar. Enorm skillnad på förbrukning om man håller 70 i snitt eller 110 i snitt.

Moderna bilar tappar inte heller så mycket på vintern jämfört med sommaren, och speciellt inte om man har värmepump i bilen istället för PTC-element.

Här är Björn Nylands vintertest av MY LR och där visar den på att den endast tappar 9-10% på vintern jämfört med på sommaren:

Så tror inte det har så stor betydelse med vinter (ivf. inte när de är normal vinter runt noll grader) med nya elbilar. Även vår dieselbil ökar sin förbrukning med ca 10% på vintern, så skulle säga att det är ungefär likställt mellan elbilar och fossilbilar till en stor del med vinterförbrukning.

Tror det är mest "petrolheads" som tjatar om hur illa det är med elbilar på vintern, och som inte riktigt stämmer med verkligheten.

Däremot så är det ju härligt med värme och sol, och speciellt när man är utanför både hem och bil. Så den får oavsett gärna vara kvar ett tag till! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Macki skrev:
mati skrev:
Macki skrev:
Jag har även införskaffat en sån här

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B09G9KPX ... UTF8&psc=1
Intressant. Jag antar att man kopplar den till USB uttaget där framme?
Precis, funkar sjukt bra! Och man kan svara och lägga på samtal med knappen på ratten tex
Nu har min också äntligen kommit. Fan vilken bra pryl alltså. För det första så tycker jag att ljudkvaliteten är mycket bättre än när jag kör via mobilen. Men även resten är ju asbra. Bilen får plötsligt en helt annan kvalitet med en komplett Android-platta i instrumentpanelen. Bara en sån enkel grej som att ha EasyPark appen direkt i bilens skärm är ju fantastiskt. Möjligheterna är oändliga.
Tack för tipset. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kungjohan
elbilist

Inlägg av kungjohan »

mati skrev:
Macki skrev:
mati skrev:
Macki skrev:

Precis, funkar sjukt bra! Och man kan svara och lägga på samtal med knappen på ratten tex
Nu har min också äntligen kommit. Fan vilken bra pryl alltså. För det första så tycker jag att ljudkvaliteten är mycket bättre än när jag kör via mobilen. Men även resten är ju asbra. Bilen får plötsligt en helt annan kvalitet med en komplett Android-platta i instrumentpanelen. Bara en sån enkel grej som att ha EasyPark appen direkt i bilens skärm är ju fantastiskt. Möjligheterna är oändliga.

Hur fukar dessa prylar egentligen. Varför kan telefonen bara visa vissa appar (ganska få) via android auto? Och en sådan här box typ alla appar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kungjohan skrev:
mati skrev:
Macki skrev:
mati skrev:
Macki skrev:

Hur fukar dessa prylar egentligen. Varför kan telefonen bara visa vissa appar (ganska få) via android auto? Och en sådan här box typ alla appar?
Bra fråga. Det roliga är också att boxen identifieras som en Apple-enhet. Bilen tror alltså att det är CarPlay, fast det är en Android-låda. Det är kanske det som är hemligheten bakom det hela. CarPlay bjuder möjligen på bättre funktionalitet än vad Android Auto gör. Jag vet inte.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
mati skrev:
Macki skrev:
mati skrev:
Macki skrev:

Bra fråga. Det roliga är också att boxen identifieras som en Apple-enhet. Bilen tror alltså att det är CarPlay, fast det är en Android-låda. Det är kanske det som är hemligheten bakom det hela. CarPlay bjuder möjligen på bättre funktionalitet än vad Android Auto gör. Jag vet inte.
Tror att hemligheten ligger i att AA inte tillåter appar som kan distrahera föraren (Netflix,Youtube mm) och Kineserna skiter i trafiksäkerheten
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fast det här är än nåt annat. Man speglar hela Android-OS:et till bilens skärm. Det är inte bara vissa appar som i fallet med CarPlay eller AA, utan verkligen rubb och stubb. Precis som att ansluta en extern skärm via hdmi till en Android-enhet, fast här går det via USB till bilens skärm.
Bilens infotainmentsystem blir alltså en fullvärdig Android-enhet, med precis samma funktionalitet som vilken mobiltelefon eller surfplatta som helst. Det har alltså väldigt lite - för att inte säga ingenting - med Android Auto att göra.
Jag trodde ju först att detta skulle användas för att tillhandahålla trådlös Android Auto via mobilen. Men det är det alltså inte. Det är mycket mycket mer än så. Helt otroligt coolt.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Ah va kul att den kommit! Ja det höjer ju verkligen upplevelsen i bilen där mer eller mindre bara fantasin sätter gränserna, tänkte skaffa två handkontroller så man kan spela medans man laddar :D
Funderande även på om man kunde tex skaffa backkamera till en husvagn och få bild trådlöst via boxen?
Är frestad på att skaffa en mindre husvagn för att fricampa med sin jätte powerbank 8-)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Fast det här är än nåt annat. Man speglar hela Android-OS:et till bilens skärm. Det är inte bara vissa appar som i fallet med CarPlay eller AA, utan verkligen rubb och stubb. Precis som att ansluta en extern skärm via hdmi till en Android-enhet, fast här går det via USB till bilens skärm.
Bilens infotainmentsystem blir alltså en fullvärdig Android-enhet, med precis samma funktionalitet som vilken mobiltelefon eller surfplatta som helst. Det har alltså väldigt lite - för att inte säga ingenting - med Android Auto att göra.
Jag trodde ju först att detta skulle användas för att tillhandahålla trådlös Android Auto via mobilen. Men det är det alltså inte. Det är mycket mycket mer än så. Helt otroligt coolt.
Jo den där enheten har inget med AA att göra. Det är som en android tv box som man köper från Kina för 250-1000kr.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
mati skrev:
Jo den där enheten har inget med AA att göra. Det är som en android tv box som man köper från Kina för 250-1000kr.
Jag tror inte heller att den där har med Anonyma Alkoholister att göra…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Ah va kul att den kommit! Ja det höjer ju verkligen upplevelsen i bilen där mer eller mindre bara fantasin sätter gränserna, tänkte skaffa två handkontroller så man kan spela medans man laddar :D
Funderande även på om man kunde tex skaffa backkamera till en husvagn och få bild trådlöst via boxen?
Är frestad på att skaffa en mindre husvagn för att fricampa med sin jätte powerbank 8-)
Hade också en idé om kamera. Men jag vet inte hur de där husvagnskamerorna fungerar. Är det Wifi på dem? Annars blir det ju svårt.

Idag upptäckte jag en rolig detalj. Vi körde en längre sträcka med bilens inbyggda navigator. Men mitt under resan letade vi efter en butik, och jag hittade den mha webbläsaren i bilens skärm. På deras webbsida fanns en "navigera hit" länk som jag tryckte på. Jag hamnade i Google maps som snällt navigerade mig dit jag ville. Därefter återgick jag bara till bilens navigator och vi fortsatte resan. Himla smidigt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
Tror att hemligheten ligger i att AA inte tillåter appar som kan distrahera föraren (Netflix,Youtube mm) och Kineserna skiter i trafiksäkerheten[/quote]

Man kan ju hoppas att de som tillverkar dessa boxar, oavsett om kineser eller andra, tar sitt ansvar och att de inte tillåter YouTube och Netflix medans bilen kör/rör sig. :!:

Annars så låter det ju som en bra sak.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
nek0 skrev:
Tror att hemligheten ligger i att AA inte tillåter appar som kan distrahera föraren (Netflix,Youtube mm) och Kineserna skiter i trafiksäkerheten
Man kan ju hoppas att de som tillverkar dessa boxar, oavsett om kineser eller andra, tar sitt ansvar och att de inte tillåter YouTube och Netflix medans bilen kör/rör sig. :!:

Annars så låter det ju som en bra sak.[/quote]
Risken är lika stor som att jag ska köpa en Tesla model X. Läs obefintlig :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:

Du kan göra precis allt under färd. Precis på samma sätt som du kan titta på Youtube i mobilen medan du kör. Skulle jag gissa så vet enheten inte ens att den sitter i en bil som rör sig.
Sen behöver ju jag som förare inte titta på det som spelas. Men alla andra i bilen får gärna göra det. Det är i slutändan mitt ansvar att se till att jag har all min uppmärksamhet riktad mot vägen och inte mot bilens skärm. Det finns ju dessvärre en hel drös med fullständigt onödiga saker i en modern bil som distraherar föraren mycket mer än nödvändigt. Allt som ligger i pekskärmen, gärna bakom en massa dolda menyer, istället för fysiska knappar, är ju en potentiell risk som föraren utsätts för hela tiden.
Ibland får jag en känsla av att bilen behöver alla hjälpfunktioner som filassistent och adaptiv farthållare eftersom föraren tvingas ha ögonen på skärmen mycket oftare och längre än vad som är hälsosamt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:

Du kan göra precis allt under färd. Precis på samma sätt som du kan titta på Youtube i mobilen medan du kör. Skulle jag gissa så vet enheten inte ens att den sitter i en bil som rör sig.
Sen behöver ju jag som förare inte titta på det som spelas. Men alla andra i bilen får gärna göra det. Det är i slutändan mitt ansvar att se till att jag har all min uppmärksamhet riktad mot vägen och inte mot bilens skärm. Det finns ju dessvärre en hel drös med fullständigt onödiga saker i en modern bil som distraherar föraren mycket mer än nödvändigt. Allt som ligger i pekskärmen, gärna bakom en massa dolda menyer, istället för fysiska knappar, är ju en potentiell risk som föraren utsätts för hela tiden.
Ibland får jag en känsla av att bilen behöver alla hjälpfunktioner som filassistent och adaptiv farthållare eftersom föraren tvingas ha ögonen på skärmen mycket oftare och längre än vad som är hälsosamt.
Tycker de borde enkelt kunna spärra sådana funktioner. Kommer helt garanterat vara några nötter som inte tänker som du, och som kommer tack vare denna enheten inte låta bli att titta på film medans de kör. Kommer hända olyckor pga. denna.

Är redan i dag ett stort problem med folk som pillar på mobilen när de kör, och en enhet som denna kommer bara att öka möjligheterna och riskerna. Hade det varit en seriös tillverkare så skulle de inte tillåta att titta på film medans bilen kör (kan ju enkelt ta det via inbyggd GPS). Känns väldigt oseriöst och som tillverkaren inte bryr sig om säkerheten det minsta.

En sak är ju om detta bara hade drabba ägaren/föraren, men kommer garanterat ske olyckor med dessa enheter inblandade som kommer riskera att skada tredje part i trafiken.
Bild
Dream_theater_

Låst bilen med app

Inlägg av Dream_theater_ »

Jag har åkt iväg ett längre tag, och tänkte att det vore bra att lämna nycklarna i bilen, och låsa med app. Idag tänkte jag bara för skojs skull kolla bilens status, men det gick inte att komma åt bilen med appen.

Kan jag låsa upp bilen med bluetooth eller hur fan gör jag?
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Jag har beställt någon slags glas behandling till bilen när jag väl fått den. Tänkte den kanske behövde lite hjälp med att hålla bakrutan i skapligt skick. Skall dock sägas att jag inte provkört bilen under nederbörd så vet inte hur besvärligt jag kommer uppleva det. Jag får alltid skäll att jag kör vindrutetorkarna för sällan eller inte alls vid regn.

I samma veva hade jag väl ett svagt ögonblick så jag valde även en lack försegling. Jag vet ingenting om sådant dyl förutom att det finns lackbehandling och lackförsegling. När vi skaffade nuvarande bilen så hade bilen innan en hel del stenskott. Därför var jag jäkligt noggrann att säga åt alla förare av bilen att hålla gott avstånd till framförvarande bilar och gjorde själv likadant, allt för att minimera mängden stenskott. Tror aldrig jag haft så många stenskott förut på en bil som nu :roll:

I mina efterforskningar så har jag hittade motsägelsefulla åsikter, vissa säger att lackförsegling är ett bra skydd mot stenskott och andra säger att ev stenskott blir betydligt svårare att behandla om bilen är lackförseglad. Sen så är det väl inte huvudanledningen med lackförseglingen att skydda mot stenskott utan att underlätta för en att hålla bilen ren och fin från skit.

Är det någon som har dåliga erfarenheter av en lackförsegling eller har en åsikt så lyssnar jag gärna.

/Magnus
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Låst bilen med app

Inlägg av martinot »

Dream_theater_ skrev:
Jag har åkt iväg ett längre tag, och tänkte att det vore bra att lämna nycklarna i bilen, och låsa med app. Idag tänkte jag bara för skojs skull kolla bilens status, men det gick inte att komma åt bilen med appen.

Känner inte till Iq5, men på Tesla så kan du låsa upp via BT (så man är inte lika beroende av WiFi eller att 4G/mobilnätet har täckning). Borde stå i manualen om du googlar upp den?
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Chilla skrev:
Är det någon som har dåliga erfarenheter av en lackförsegling eller har en åsikt så lyssnar jag gärna.

/Magnus
Alltså jag har haft keramisk lackförsegling på min e-tron och jag tog samma (eller till och med en nyare variant) på min Ioniq5. Nu gjorde jag det på vår e-Golf också.
Det man kan säga är att lacken blir hård som glas ungefär. Det blir nån slags glasyr liksom. Jag har inte haft ett enda stenskott på Audin efter 3 år, troligen just på grund av lackens hårdhet. Och det blir inga tvättrepor heller eller så. Naturligtvis kommer ingen lackförseglare säga att det är ett skydd mot stenskott, för det är det inte. Men det ger mycket mer skydd än ingen behandling.
Nackdelen är att skulle man få en repa nånstans så är den omöjlig att polera bort utan professionell hjälp. Normal polering biter liksom inte på glasyren. Jag fick en repa nedanför bagageluckan från hunden som hoppade in lite hastigt, och den var inte lätt att göra nåt åt. Å andra sidan blev den inte särskilt djup heller. Den syntes knappt. Kanske också tack vare förseglingen.
Jag kan tänka mig att det blir svårare att laga stenskott. Men jag vet inte, jag hade som sagt inga.
Det som är så otroligt bra med lackförsegling är att bilen blir så lättvättad. Vattnet och smutsen rinner bra av, ingenting fäster.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Låst bilen med app

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Dream_theater_ skrev:

Känner inte till Iq5, men på Tesla så kan du låsa upp via BT (så man är inte lika beroende av WiFi eller att 4G/mobilnätet har täckning). Borde stå i manualen om du googlar upp den?
Det kan man inte med Ioniq 5. Man får ta reservnyckeln när appen är död, vilket den är efter att bilen inte har använts i minst en vecka.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Körde idag Göteborg t o r. Totalt 321km, det gick åt 75% SoC. Snittförbrukningen hamnade runt 16,5kWh/100km. Det ger en total räckvidd på 428km. Högst blandad körning, allt från krypfart (massa vägbyggen mellan Vara och Vårgårda), stadstrafik (genom hela Göteborg till Hisingen) och 80/100/110-vägar. Mellan 8 och 13 grader. Jag körde inte särskilt snålt. Men det gick inte att köra mycket fortare än skyltat pga trafiken.
Jag tycker det är riktigt bra förbrukning. ABRP trodde att jag skulle behöva ladda för att klara sträckan, men jag kom alltså hem med 25% kvar. Inget att gnälla över. Det var längesen jag kunde köra hela den sträckan utan att varken behöva ladda eller snålköra. :)
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

mati skrev:
Chilla skrev:

/Magnus
Alltså jag har haft keramisk lackförsegling på min e-tron och jag tog samma (eller till och med en nyare variant) på min Ioniq5. Nu gjorde jag det på vår e-Golf också.
Det man kan säga är att lacken blir hård som glas ungefär. Det blir nån slags glasyr liksom. Jag har inte haft ett enda stenskott på Audin efter 3 år, troligen just på grund av lackens hårdhet. Och det blir inga tvättrepor heller eller så. Naturligtvis kommer ingen lackförseglare säga att det är ett skydd mot stenskott, för det är det inte. Men det ger mycket mer skydd än ingen behandling.
Nackdelen är att skulle man få en repa nånstans så är den omöjlig att polera bort utan professionell hjälp. Normal polering biter liksom inte på glasyren. Jag fick en repa nedanför bagageluckan från hunden som hoppade in lite hastigt, och den var inte lätt att göra nåt åt. Å andra sidan blev den inte särskilt djup heller. Den syntes knappt. Kanske också tack vare förseglingen.
Jag kan tänka mig att det blir svårare att laga stenskott. Men jag vet inte, jag hade som sagt inga.
Det som är så otroligt bra med lackförsegling är att bilen blir så lättvättad. Vattnet och smutsen rinner bra av, ingenting fäster.
Tack Mati, jag behåller min bokning då du verkar på det hela taget nöjd med dina lackförseglingar. Min fru gillar att handdtvätta våra bilar så om jag gör en lackförsegling så känner jag att jag bidrar till biltvättandet indirekt ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Chilla skrev:
mati skrev:
Chilla skrev:

/Magnus
Tack Mati, jag behåller min bokning då du verkar på det hela taget nöjd med dina lackförseglingar. Min fru gillar att handdtvätta våra bilar så om jag gör en lackförsegling så känner jag att jag bidrar till biltvättandet indirekt ;)
dock ska man vara klar över att det är STOR skillnad mellan olika behandlingar och speciellt VEM som utför det. Grundarbetet är det viktigaste, har man inte polarat ordentligt så kapslar man bara in reporna och de blir för evigt synliga. En del coatings är också mindre bra än andra och försvinner efter första vintern. Lite av en djungel det där med alla olika märken och firmor.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Tack HelectriC, för jag hade ju precis blivit övertygad om att jag tagit rätt beslut. Det var fint av dig att introducera nya variabler som jag kan noja över :P
Nä, skämt åsido så var det en bra poäng att det kan skilja sig beroende vart man går och vad de använder för något. Jag har valt en firma som heter Team1 i Hägersten i Stockholm då den ligger nära mamma som kan hämta upp mig medans de jobbar på bilen hehe.
De verkar ha gott renommé så vitt jag kan avgöra. Men vad vet jag?
Vad det gäller förarbetet så hoppas jag att de behöver ett minimum av det då jag kommer att ha haft bilen i mindre än en månad när det är dags för behandlingen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Chilla skrev:
Tack HelectriC, för jag hade ju precis blivit övertygad om att jag tagit rätt beslut. Det var fint av dig att introducera nya variabler som jag kan noja över :P
Nä, skämt åsido så var det en bra poäng att det kan skilja sig beroende vart man går och vad de använder för något. Jag har valt en firma som heter Team1 i Hägersten i Stockholm då den ligger nära mamma som kan hämta upp mig medans de jobbar på bilen hehe.
De verkar ha gott renommé så vitt jag kan avgöra. Men vad vet jag?
Vad det gäller förarbetet så hoppas jag att de behöver ett minimum av det då jag kommer att ha haft bilen i mindre än en månad när det är dags för behandlingen.
det som ofta spelar större roll än om bilen är ny eller inte är hur bilen är från fabrik och hur de behandlat bilen innan den levereras till dig. Min första Tesla som jag hämtade ut 2015 var inte fin i lacken. Han som behandlade den hämtade fram ett helt annat djup i lacken (den första mörkblå nyansen som Tesla hade i början), som inte alls fanns där innan. En del får bilar som blivit relativt repiga eftersom de som gör klar bilen till levering inte är så duktiga. Ska man lämna in bilen med engång, så är det bästa att få de att helt enkelt inte göra något med bilen, då kan de inte orsaka några onödiga skador. Sen är lacken olika från olika producenter, en del har mjukare lack, en del tunnare lackskikt etc.
Ett tips är att kolla runt på google, detailerforum etc om firman du valt har bra rykte. Det sprider sig ganska fort i branschen om en firma inte gör bra jobb.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Så den här säkringen för det artificiella ljudet ut mot omvärlden som nämndes waaay back, är den svår att identifiera och hitta? Frågar åt en vän...
Skriv svar