Tror du att dessa problem är större än att förse 5,5 miljoner bilar med 40 kWh extra batteristorlek?[/quote]Niklas Z skrev:Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och do bara i Sverige.Niklas Z skrev:Det är klart man hoppas på det, men det är mer angeläget att utvecklingen leder till att priset på bilarna sänks. Det är bättre att ha billigare bilar och tillräckligt med snabbladdare, än dyra bilar och mindre tillgång till snabbladdning.nek0 skrev:Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.Niklas Z skrev:Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.nek0 skrev:Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Vet inte ID4 har lite större batteri än en TM3 oc bara lite mer än halva räckvidd. Kanske vi behöver andra typer av bilar.