Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.
Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.
Det är klart man hoppas på det, men det är mer angeläget att utvecklingen leder till att priset på bilarna sänks. Det är bättre att ha billigare bilar och tillräckligt med snabbladdare, än dyra bilar och mindre tillgång till snabbladdning.
Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och do bara i Sverige.
Tror du att dessa problem är större än att förse 5,5 miljoner bilar med 40 kWh extra batteristorlek?[/quote]
Vet inte ID4 har lite större batteri än en TM3 oc bara lite mer än halva räckvidd. Kanske vi behöver andra typer av bilar.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.
Att det skulle krävas 50 ggr fler snabbladdare tror jag är överdrivet. Den som ska garantera effekten är givetvis nätoperatören. Investeringarna ska göras av företagen naturligtvis, som vanligt på en marknad. Jag tror du har en felaktig bild av problemen med att bygga snabbladdning.
I t ex Norrlands inland är det mycket möjligt att statligt stöd krävs.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.
Att det skulle krävas 50 ggr fler snabbladdare tror jag är överdrivet. Den som ska garantera effekten är givetvis nätoperatören. Investeringarna ska göras av företagen naturligtvis, som vanligt på en marknad. Jag tror du har en felaktig bild av problemen med att bygga snabbladdning.
I t ex Norrlands inland är det mycket möjligt att statligt stöd krävs.
Jag har säkert överdrivit antalet snabbladdare, vem vet,men faktum är att man behöver många fler än de som finns idag. Utbyggnaden går inte så bra verkar det som. Inte många företag som är sugna på att bygga vettiga snabbladdare. Läser man tråden om kärnkraften så har vi effektbrist och värr blir det.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.
Att det skulle krävas 50 ggr fler snabbladdare tror jag är överdrivet. Den som ska garantera effekten är givetvis nätoperatören. Investeringarna ska göras av företagen naturligtvis, som vanligt på en marknad. Jag tror du har en felaktig bild av problemen med att bygga snabbladdning.
I t ex Norrlands inland är det mycket möjligt att statligt stöd krävs.
Jag har säkert överdrivit antalet snabbladdare, vem vet,men faktum är att man behöver många fler än de som finns idag. Utbyggnaden går inte så bra verkar det som. Inte många företag som är sugna på att bygga vettiga snabbladdare. Läser man tråden om kärnkraften så har vi effektbrist och värr blir det.
Det låter i mina öron som att din bedömning står på mycket skakig grund.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.
Att det skulle krävas 50 ggr fler snabbladdare tror jag är överdrivet. Den som ska garantera effekten är givetvis nätoperatören. Investeringarna ska göras av företagen naturligtvis, som vanligt på en marknad. Jag tror du har en felaktig bild av problemen med att bygga snabbladdning.
I t ex Norrlands inland är det mycket möjligt att statligt stöd krävs.
Jag har säkert överdrivit antalet snabbladdare, vem vet,men faktum är att man behöver många fler än de som finns idag. Utbyggnaden går inte så bra verkar det som. Inte många företag som är sugna på att bygga vettiga snabbladdare. Läser man tråden om kärnkraften så har vi effektbrist och värr blir det.
Det låter i mina öron som att din bedömning står på mycket skakig grund.
Mycket möjligt har sagt att jag tror det inte att jag vet. Man ska bygga snabbladdare till bilar,lastbilar,bussar . Har man inte skrivit om företag som Inte kan bygga ut pga efektbrist. Ja det kommer många problem och problemlösningar framöver var så säker.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?

EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Tor samma sak kommer även gilla Rivian.

Är ju dessutom inte så svårt att gå lång räckvidd. Det är tvärt om extremt enkelt. Handlar ju bara om att slänga in tillräckligt mycket med batterier i en bil, och den kan snabbt få längre räckvidd även om den inte har lägst förbrukning.
EQS har väldigt låg förbrukning också.
Jo, den har väldigt lågt luftmotstånd (bättre än Tesla) och väldigt effektiv.

Menade dock mer generellt; att ha lång räckvidd är busenkelt; stoppa in massor av batterier. Done.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag förmodar att ägarna till Ionity även använder laddnätverket till forskning och utveckling.

Så det kan finnas fler orsaker till denna design.
Några lastbilar kan väl ladda där på rätt hög effekt också, och fler modeller kommer ganska snabbt nu :)
Fast det lär ju bara bli mindre varianter för det finns väl inte plats för några bjässar direkt som stationerna
ser ut idag, eller? :)
Nej, de är inte designade för att få plats med lastbilar etc. i parkeringsrutorna/laddplatserna ivf.

Sedan, även om framtiden kräver högre effekt, så kommer det alltid att vara en icke optimal arkitektur att ha en fixerad sådan och inte att kunna lastbalansera. Man skjuter bara problemet framåt hela tiden, och kommer alltid att ligga efter med antalet laddpunkter i förhållande till kostnaden/investeringen. Korkat beslut av Ionity.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Du kan inte skala upp så. Snabbladdning per bil är inte konstant. Bilparken består av bilar i varierande ålder, storlek, prisklass med mera. De bilar som körs mest per år är de som är nyast, inte den hälften av bilparken som är runt tio år gammal eller äldre. Med tanke på att det är lättare att få ekonomi i en elbil för den som kör långt körs dagens elbilar högst sannolikt klart mer än genomsnittsbilen i landet. I all synnerhet torde det gälla Teslor.
Att det behövs en tiopotens fler snabbladdare tror jag också, men inte en faktor 50. Men att det skulle vara mycket svårt att fixa ser jag inga tecken på.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Du kan inte skala upp så. Snabbladdning per bil är inte konstant. Bilparken består av bilar i varierande ålder, storlek, prisklass med mera. De bilar som körs mest per år är de som är nyast, inte den hälften av bilparken som är runt tio år gammal eller äldre. Med tanke på att det är lättare att få ekonomi i en elbil för den som kör långt körs dagens elbilar högst sannolikt klart mer än genomsnittsbilen i landet. I all synnerhet torde det gälla Teslor.
Att det behövs en tiopotens fler snabbladdare tror jag också, men inte en faktor 50. Men att det skulle vara mycket svårt att fixa ser jag inga tecken på.
Kanske det . Så här skriver de själva
"Elbilsföreningen har varit nöjda med utvecklingstakten de senaste åren, men påminner i samband med firandet att det behövs omkring 5 000 nya snabbladdare till slutet av 2025 för att hålla jämn takt med elbilsförsäljningen. "
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

Exemplet Norge visar bara att utbudet av laddare ökar när efterfrågan ökar. Det är så det fungerar i en marknadsekonomi.

Att tro att antalet laddare behöver växa lika mycket som antalet bilar fram till tex 2030 är såklart rena dumheter. Det implicerar nämligen även att man tror att både räckvidd och laddhastighet är konstanter (som inte ändras över tid). Det är bevisligen ett antagande som är helt uppåt väggarna fel.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Om du skalar antalet laddare linjärt med ökningen av antalet bilar så bör vi ha mindre belastning än idag. Så det är inte riktigt rätt att göra det hur långt som helst utan man kan anta att det kommer krävas färre laddstolpar mer ny bil.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Om du skalar antalet laddare linjärt med ökningen av antalet bilar så bör vi ha mindre belastning än idag. Så det är inte riktigt rätt att göra det hur långt som helst utan man kan anta att det kommer krävas färre laddstolpar mer ny bil.
Finns det någon uträkning på hur många elbilar går på en snabbladare?
OBS: seriös fråga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Finns det någon uträkning på hur många elbilar går på en snabbladare?
OBS: seriös fråga.
Det beror på olika faktorer, som jag sa skalar sådana kösystem normalt inte linjärt så det går inte direkt att säga att man skall räkna med X laddare per elbil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Om du skalar antalet laddare linjärt med ökningen av antalet bilar så bör vi ha mindre belastning än idag. Så det är inte riktigt rätt att göra det hur långt som helst utan man kan anta att det kommer krävas färre laddstolpar mer ny bil.
Finns det någon uträkning på hur många elbilar går på en snabbladare?
OBS: seriös fråga.
Eftersom det (återigen) inte är ett linjärt samband så går det inte att besvara frågan. Dessutom är det beroende av massor av andra faktorer, som exempelvis befolkningstäthet, andel som har hemladdning, hur bilparken ser ut osv, osv. Slutligen måste man definiera ett antal begränsningar. Är det OK med köer de dagar det är som allra mest trafik? Hur långa köer i så fall? Ska det finnas täckning i även de mest avlägsna delarna av landet? Osv, osv.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Om du skalar antalet laddare linjärt med ökningen av antalet bilar så bör vi ha mindre belastning än idag. Så det är inte riktigt rätt att göra det hur långt som helst utan man kan anta att det kommer krävas färre laddstolpar mer ny bil.
Finns det någon uträkning på hur många elbilar går på en snabbladare?
OBS: seriös fråga.
Eftersom det (återigen) inte är ett linjärt samband så går det inte att besvara frågan. Dessutom är det beroende av massor av andra faktorer, som exempelvis befolkningstäthet, andel som har hemladdning, hur bilparken ser ut osv, osv. Slutligen måste man definiera ett antal begränsningar. Är det OK med köer de dagar det är som allra mest trafik? Hur långa köer i så fall? Ska det finnas täckning i även de mest avlägsna delarna av landet? Osv, osv.
Slutsatsen er då,ingen vet alla gissar? Sedan bråkar vi om vem som gissar bäst.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Slutsatsen er då,ingen vet alla gissar? Sedan bråkar vi om vem som gissar bäst.
Nej, det vi vet är att om vi skulle dubbla antalet elbilar från idag med samma fördelning av laddhastighet och laddmönster osv så krävs det mindre än dubbla antalet laddare för att behålla samma genomsnittlig väntetid som vi har idag. Däremot går det inte att förenkla det till att säga X laddare per bil utan man måste faktiskt räkna på det med vissa antaganden för att komma fram till hur många laddare som behövs givet en nivå av antal elbilar.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

nek0 skrev:
Vet inte ID4 har lite större batteri än en TM3 oc bara lite mer än halva räckvidd. Kanske vi behöver andra typer av bilar.
Skiljer inte riktigt så lycket.

Har inte både ID4 och TM3 ca 82 kWh brutto i batteriet?

ID4 GTX har ca 75-80% av TM3 LR:s räckvidd och är ganska mycket större
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av lloydfabege »

OM det om några år blir så att snabbladdningen går nästan lika fort som en tankning på en mack, dvs. 5-10 minuter, då är det väl "bara" att kolla hur många pumpar det finns i Sverige och dela på antalet fossilbilar för att få ett jämförelsetal för en köfri tillvaro?

Samtidigt kan man också begrunda att om man får upp laddningshastigheten till Ionity-fart kommer det sannolikt behövas färre snabbladdare än pumpar eftersom många laddar hemma, sen att folk också laddar på normalladdare vid köpcentrum, hotell osv.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Du kan inte skala upp så. Snabbladdning per bil är inte konstant. Bilparken består av bilar i varierande ålder, storlek, prisklass med mera. De bilar som körs mest per år är de som är nyast, inte den hälften av bilparken som är runt tio år gammal eller äldre. Med tanke på att det är lättare att få ekonomi i en elbil för den som kör långt körs dagens elbilar högst sannolikt klart mer än genomsnittsbilen i landet. I all synnerhet torde det gälla Teslor.
Att det behövs en tiopotens fler snabbladdare tror jag också, men inte en faktor 50. Men att det skulle vara mycket svårt att fixa ser jag inga tecken på.

Bra poäng. Det har jag inte tänkt på. Alla 5,5 miljoner personbilar används inte till fjärrtrafik. Tror också folk kommer sprida ut sig mer tidsmässigt. Iaf de som kan.

Jag tror det kommer fungera bra förutom möjligen för den där jäkla fjällresan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Du kan inte skala upp så. Snabbladdning per bil är inte konstant. Bilparken består av bilar i varierande ålder, storlek, prisklass med mera. De bilar som körs mest per år är de som är nyast, inte den hälften av bilparken som är runt tio år gammal eller äldre. Med tanke på att det är lättare att få ekonomi i en elbil för den som kör långt körs dagens elbilar högst sannolikt klart mer än genomsnittsbilen i landet. I all synnerhet torde det gälla Teslor.
Att det behövs en tiopotens fler snabbladdare tror jag också, men inte en faktor 50. Men att det skulle vara mycket svårt att fixa ser jag inga tecken på.
Kanske det . Så här skriver de själva
"Elbilsföreningen har varit nöjda med utvecklingstakten de senaste åren, men påminner i samband med firandet att det behövs omkring 5 000 nya snabbladdare till slutet av 2025 för att hålla jämn takt med elbilsförsäljningen. "

Ja helt klart behöver det byggas ut snabbare. Men jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Nu pågår väl nåt slags chickenrace mellan biltillverkarna och staten om vem som ska behöva betala...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Ja helt klart behöver det byggas ut snabbare. Men jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Nu pågår väl nåt slags chickenrace mellan biltillverkarna och staten om vem som ska behöva betala...
Det där med chicken race tror ja det ligger något i, på flera sätt. Bara det faktum att det kanske kan komma statlig finansiering kan göra att aktörer avvaktar. Hur kul skulle det vara att bygga upp ett laddnätverk för egna pengar – och sen se att en konkurrent bygger upp sitt laddnätverk med stor hjälp av skattepengar?
En annan aspekt är faktiskt Teslas "hot" om att öppna upp Superchargernätverket. I och med att Tesla av allt att döma har betydligt lägre kostnad för att bygga sina laddare kan det bli svårt att hävda sig mot Tesla om alla bilar får ladda där. Det kan verka avskräckande på investeringsviljan.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Lite om Norge. Det var någon som skrev typ, "hört om Norge".
Lite siffror från Norge då.
500 000 elbilar 4 344 snabbladdare.
Skalar man upp de siffrorna till 5,5 miljoner bilar som jag pratade om hamnar vi på 47826 snabbladdare
Idag har vi ca 1740 snabbladdare i Sverige. Skalar vi upp siffrorna till 115 bilar per snabbladdare så blir det ca 28 gånger fler än idag (inte så långt från min gissning på 40-50 gånger) Glöm inte att det varit långa köer i vintras i Norge.
Räknar jag fel?
https://alltomelbil.se/elbilen-har-bliv ... n-elbilar/
Edit: hade fel antal snabbladdare i Sverige
Du kan inte skala upp så. Snabbladdning per bil är inte konstant. Bilparken består av bilar i varierande ålder, storlek, prisklass med mera. De bilar som körs mest per år är de som är nyast, inte den hälften av bilparken som är runt tio år gammal eller äldre. Med tanke på att det är lättare att få ekonomi i en elbil för den som kör långt körs dagens elbilar högst sannolikt klart mer än genomsnittsbilen i landet. I all synnerhet torde det gälla Teslor.
Att det behövs en tiopotens fler snabbladdare tror jag också, men inte en faktor 50. Men att det skulle vara mycket svårt att fixa ser jag inga tecken på.
Kanske det . Så här skriver de själva
"Elbilsföreningen har varit nöjda med utvecklingstakten de senaste åren, men påminner i samband med firandet att det behövs omkring 5 000 nya snabbladdare till slutet av 2025 för att hålla jämn takt med elbilsförsäljningen. "

Ja helt klart behöver det byggas ut snabbare. Men jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Nu pågår väl nåt slags chickenrace mellan biltillverkarna och staten om vem som ska behöva betala...
Annars kan ni prata med min och Bjelkes kommun, de skulle gladeligen betalat för allt...
Vi betalar och ger bort en bandyhall till ett börsnoterat bolag utan några som helst motkrav...
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
Du kan inte skala upp så. Snabbladdning per bil är inte konstant. Bilparken består av bilar i varierande ålder, storlek, prisklass med mera. De bilar som körs mest per år är de som är nyast, inte den hälften av bilparken som är runt tio år gammal eller äldre. Med tanke på att det är lättare att få ekonomi i en elbil för den som kör långt körs dagens elbilar högst sannolikt klart mer än genomsnittsbilen i landet. I all synnerhet torde det gälla Teslor.
Att det behövs en tiopotens fler snabbladdare tror jag också, men inte en faktor 50. Men att det skulle vara mycket svårt att fixa ser jag inga tecken på.
Bra poäng. Det har jag inte tänkt på. Alla 5,5 miljoner personbilar används inte till fjärrtrafik. Tror också folk kommer sprida ut sig mer tidsmässigt. Iaf de som kan.

Jag tror det kommer fungera bra förutom möjligen för den där jäkla fjällresan. [Min understyrkn.]
Det kanske går att avhjälpa (åtminstone hyfsat) genom att addera vecka 6 som sportlovsvecka och sedan sprida ut fördelningen av sportlovet lite smartare...
.../ Sportlovet i Sverige varar i en vecka under februari eller mars, mellan vecka 7 och 10, med vissa undantag. Vanligaste sportlovsveckan är vecka 8, då kommuner motsvarande 37 procent av Sveriges befolkning har lov. [Min understyrkn.] På orter där lovet äger rum i februari kallas lovet ofta även för februarilov.

Så här ser placeringen av sportlovet ut runtom Sverige /.../:

vecka 7: Göteborg, Kungsbacka, Sjuhärad, Skaraborg, Jönköpings län, Ydre
vecka 8: Uppsala län (utom Älvkarleby), Skåne län, Södermanlands län inkl. Gnesta jämna år[1]), Östergötlands län (utom Ydre), Hallands län (utom Kungsbacka), Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, Fyrbodal, Örebro län,
vecka 9: Stockholms län, Dalarnas län (utom Idre), Gästrikland, södra Hälsingland, Västmanlands län, Värmlands län, Gnesta i Södermanlands län udda år[1], Älvkarleby, Gotland
vecka 10: Västerbotten, Norrbotten, norra Hälsingland, Västernorrlands län, Jämtlands län, Idre /...

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sportlov_ ... s_sportlov
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Ja helt klart behöver det byggas ut snabbare. Men jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Nu pågår väl nåt slags chickenrace mellan biltillverkarna och staten om vem som ska behöva betala...
Det där med chicken race tror ja det ligger något i, på flera sätt. Bara det faktum att det kanske kan komma statlig finansiering kan göra att aktörer avvaktar. Hur kul skulle det vara att bygga upp ett laddnätverk för egna pengar – och sen se att en konkurrent bygger upp sitt laddnätverk med stor hjälp av skattepengar?
Detta hände ju just Tesla, som byggt upp hela sitt laddnät för egna privat satsade pengar, och sedan kom Ionity som byggde ett laddnät som till stor del subventionerats av EU.

Blir ju tyvärr skev konkurrens när man spelar med olika förutsättningar på det sättet. Marknadsekonomin slås ut när politiker börjar lägga sig i och subventionera saker.

Kan som många spekulerar om vara en orsak till att många andra företag är så avvaktande. De vill inte riskera att satsa privata pengar om det strax kommer bidrag som konkurrenter får ta del av, men som de missat.

Här är ett typiskt exempel på när politikers styrande skapar osäkerhet på marknaden, och får marknaden att potentiellt utvecklas långsammare än annars.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar