BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Fronten ser iaf verkligen o-aerodynamisk ut, den hade nog kunnat göras bättre utan att tappa
BMW-DNA för mycket tror jag…

Cd är på 0,24, vilket är samma som gamla Model S/X. Model 3 är lite bättre och ligger på 0,23.

Tror grejen är att det inte alltid är helt naturligt för ögat vad som ger lågt luftmotstånd. Lätt att lura sig.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja så är det ju, och tydligen den här gången :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Cd är väl dock drag coefficient. Säger inget eller lite om frontal area resistance som jag förstått det.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
Cd är väl dock drag coefficient. Säger inget eller lite om frontal area resistance som jag förstått det.
Bild
där

Fd är luftmotståndet
C är luftmotståndskoefficienten, beroende på föremålets strömlinjeform, till exempel 0,25 till 0,45 för en personbil
ρ är luftens densitet
A är föremålets tvärsnittsarea
v är föremålets relativa hastighet genom luften

När man jämför bilar kan man ta stryka allt utom Cd och tvärsnittsarean då resten är oberoende av vilken bil det är.

Om själva FRONTEN är jättehög eller inte spelar alltså ingen roll. Det är bilens TOTALA höjd och bredd man räknar med. (Lite förenklat då bilen inte är fyrkantig i profil framifrån sett) Däremot kan ju frontens utformning i högsta grad påverka Cd-värdet...

Luftens densitet beror på temperatur och altitud. Och här har man en ganska stor orsak till varför bilar drar mer på vintern. Luften är tyngre vilket ökar luftmotståndet, allt annat lika.

i4:
Cd: 0,24
Höjd: 1,448 mm
Bredd: 1,852 mm
Jämförelsesiffra: 0,64 (0,24 * 1,448 * 1,852)

Model 3:
Cd: 0,23
Höjd: 1,443 mm
Bredd: 1,849 mm
Jämförelse: 0,61

Model S:
Cd 0,24
Höjd: 1,445 mm
Bredd: 1,964 mm
Jämförelse: 0,68

Model X:
Cd 0,24
Höjd: 1,684 mm
Bredd: 1,999 mm
Jämförelse: 0,81

Att Model X har högre luftmotstånd än Model S beror alltså nästan enbart på den högre höjden.
kalenen

Inlägg av kalenen »

taliz skrev:
kalenen skrev:
HelectriC skrev:
Niclas skrev:
Mer körintryck tack, gärna jämfort med Model S
Har knappt haft tid att köra än :D
Men det jag saknade mest med Polestar, inställbart chassi, har M50 och det funkar riktigt bra. Mjuk och fin över gupp och på väg hem från jobbet i pendlarkö trots 20” fälgar med lågprofildäck. Rapp och aggressiv i sport med styvt chassi. Synd att man måste ut och skruva under bilen på Polestar, det gör man ju i praktiken aldrig.
Den går inte alls att jämföra med Model S egentligen. Model S är en sävlig finlandsfärja i jämförelse ;) M50 är mer som Model 3 i handling.
Kan nog inte hålla med om detta med en nyare Model S, men nu var det ett tag sen jag körde en också.
Däremot var jag ut i veckan och provkörde en i4 M50 och den är som en tank jämfört med min model 3, känns att det är en tung bil. Fördel mot Model 3 är upplevd kvalitet på interiör, komfort och ljudnivå i kupèn. Den är styvare vid akiv körning där M3 kränger lite mer, men vet av egen erfarenhet att det här ordnas med nya fjädrar på M3.
Det som talar mot i4 är räckvidd, utrymme och så är man helt befriad från feedback vad bilen gör, du känner inget i rumpan vad som pågår och inget i ratten. Sen vet jag inte om det var något fel på bilen jag körde men programmeringen av gaspedalen var rätt hemsk, på min M3P är den väldigt linjär och fin hela vägen medan den på i4:an var mer allt eller ingen när man började gasa.
Dock sammanfattat en trevlig bil och framförallt om man vill åka bekvämt, det är ingen bil som ger mer körglädje än att den är snabb rakt fram. Men hade man kunnat få leverans idag hade jag köpt den, för jag vill ha komfort och en tystare bil. Men att vänta 1-år på en bil som troligen kommer åldras fort som elbil duger inte.
Är din M3P en facelift eller gamla?
Min M3P är en -2021, har även ägt en -2020 och en S P90D -16.
Hade H&R fjädrar på min M3P -20. Var verkligen som en gocart, men svalde ändå ojämnheter bättre än vad originalfjädrarna gjorde. Upplever samma med nuvarande, måste vara rätt kassa fjädrar original. Skulle jag dock byta igen så blir det bättre fjädrar men ingen sänkning då den lätt blir alltför låg och opraktisk.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

kalenen skrev:
Däremot var jag ut i veckan och provkörde en i4 M50 och den är som en tank jämfört med min model 3, känns att det är en tung bil. Fördel mot Model 3 är upplevd kvalitet på interiör, komfort och ljudnivå i kupèn. Den är styvare vid akiv körning där M3 kränger lite mer, men vet av egen erfarenhet att det här ordnas med nya fjädrar på M3.
Det som talar mot i4 är räckvidd, utrymme och så är man helt befriad från feedback vad bilen gör, du känner inget i rumpan vad som pågår och inget i ratten. Sen vet jag inte om det var något fel på bilen jag körde men programmeringen av gaspedalen var rätt hemsk, på min M3P är den väldigt linjär och fin hela vägen medan den på i4:an var mer allt eller ingen när man började gasa.
Dock sammanfattat en trevlig bil och framförallt om man vill åka bekvämt, det är ingen bil som ger mer körglädje än att den är snabb rakt fram. Men hade man kunnat få leverans idag hade jag köpt den, för jag vill ha komfort och en tystare bil. Men att vänta 1-år på en bil som troligen kommer åldras fort som elbil duger inte.
Jag var och provkörde en i4 M50 idag och håller med dig om det mesta. Gaspedalen var märkligt programmerad, lite som att de försökt skapa känslan av kick-down hos en automatlåda. Det märktes främst vid fullgas, men vid lugn körning fungerade det bättre.
För mig gick det inte att få ner ratten tillräckligt lågt för att få den på rätt höjd. Interiören kändes mer instängd och trång. Över huvud taget kändes bilen stor utvändigt och liten invändigt. Ingen bra kombination. Styrkänslan var mycket vag jämfört med Teslan och bilen kändes i övrigt lite SUV-artad att köra. Jag som ändå är gammal BMW-fan (har kört BMW i 28 år innan jag skaffade Teslan, inklusive en hel del bankörning) tycker att i4 hade klart mindre körglädje än Model 3.
På plussidan för i4 finns fjädringen, som arbetar bättre för att maskera ojämnheter, men som ändå är bra på att hålla emot när sidokrafterna blir stora. Dock känner man inte vad bilen har för sig i svängarna. Ett annat plus är att A-stolpen inte skymmer lika mycket som i Teslan, men i övrigt är sikten bättre i Teslan. I BMW:n kändes det som att glasrutorna inte går tillräckligt långt ner. Ljudnivån var lite lägre i BMW:n. Jag gjorde en improviserad mätning med appen i min mobil och den visade 1-2 dB lägre värden på en landsvägssträcka som jag körde med båda bilarna. Det ska sägas att jag gjort en del ljuddämpningsarbete med min bil, framför allt i dörrarna. Lustigt nog var faktiskt dörrklangen i min Model 3 (som jag dock har ljuddämpat) bättre än i BMW:n.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
macky

Inlägg av macky »

Niklas Z skrev:
kalenen skrev:
Jag var och provkörde en i4 M50 idag och håller med dig om det mesta. Gaspedalen var märkligt programmerad, lite som att de försökt skapa känslan av kick-down hos en automatlåda. Det märktes främst vid fullgas, men vid lugn körning fungerade det bättre.
För mig gick det inte att få ner ratten tillräckligt lågt för att få den på rätt höjd. Interiören kändes mer instängd och trång. Över huvud taget kändes bilen stor utvändigt och liten invändigt. Ingen bra kombination. Styrkänslan var mycket vag jämfört med Teslan och bilen kändes i övrigt lite SUV-artad att köra. Jag som ändå är gammal BMW-fan (har kört BMW i 28 år innan jag skaffade Teslan, inklusive en hel del bankörning) tycker att i4 hade klart mindre körglädje än Model 3.
På plussidan för i4 finns fjädringen, som arbetar bättre för att maskera ojämnheter, men som ändå är bra på att hålla emot när sidokrafterna blir stora. Dock känner man inte vad bilen har för sig i svängarna. Ett annat plus är att A-stolpen inte skymmer lika mycket som i Teslan, men i övrigt är sikten bättre i Teslan. I BMW:n kändes det som att glasrutorna inte går tillräckligt långt ner. Ljudnivån var lite lägre i BMW:n. Jag gjorde en improviserad mätning med appen i min mobil och den visade 1-2 dB lägre värden på en landsvägssträcka som jag körde med båda bilarna. Det ska sägas att jag gjort en del ljuddämpningsarbete med min bil, framför allt i dörrarna. Lustigt nog var faktiskt dörrklangen i min Model 3 (som jag dock har ljuddämpat) bättre än i BMW:n.
Det där med dörrklang på karmlösa dörrar verkar vara ngt som är lite hipp som happ. Jag har betydligt bättre dörrklang på min TT än vad jag upplevde på Porsche Taycan. Å andra sidan var den A5 jag hade tidigare (2017) rätt kass. Som att det inte prioriteras på bilar med den typen av dörr. Trots att det uppenbarligen går att få till.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Smaken är som baken :)
Jag har haft en model 3 awd 2019, testa igår en MP3 2021.
Beställt en i4 och kör idag en id3, men jag blev inte imponerad av teslan trots uppdateringarna som kom, kändes lite som ett akvarium inuti, märklig känsla, dessutom sitter man så sjukt lågt, stolarna kändes kortare. Sure, acceleration är rolig, men njä mycket mer än så var det inte, blir ingen model 3 igen för min del.
Plus att man nuförtiden ser en model 3 i varenda hörn nuförtiden. Tradigt
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

macky skrev:
Det där med dörrklang på karmlösa dörrar verkar vara ngt som är lite hipp som happ. Jag har betydligt bättre dörrklang på min TT än vad jag upplevde på Porsche Taycan. Å andra sidan var den A5 jag hade tidigare (2017) rätt kass. Som att det inte prioriteras på bilar med den typen av dörr. Trots att det uppenbarligen går att få till.
Ja, det verkar kunna bli lite vad som. Jag ska säga att på min bil är dörrklangen bra i framdörrarna och det var dem jag jämförde med BMW:n (jag öppnade aldrig bakdörrarna på BMW:n). Bakdörrarna i min Tesla har avgjort sämre dörrklang än framdörrarna, så det kan skilja på en och samma bil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Niklas Z skrev:
macky skrev:
Ja, det verkar kunna bli lite vad som. Jag ska säga att på min bil är dörrklangen bra i framdörrarna och det var dem jag jämförde med BMW:n (jag öppnade aldrig bakdörrarna på BMW:n). Bakdörrarna i min Tesla har avgjort sämre dörrklang än framdörrarna, så det kan skilja på en och samma bil.
Dörrklangen är jag faktiskt oerhört positivt överraskad över, de låter knappt som ramlösa ens. Väldigt solida. Men på demobilen jag satt i för ett tag sen lät det inte bra, så nånting har dom fixat på kundbilarna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

HelectriC skrev:
Niklas Z skrev:
macky skrev:
Dörrklangen är jag faktiskt oerhört positivt överraskad över, de låter knappt som ramlösa ens. Väldigt solida. Men på demobilen jag satt i för ett tag sen lät det inte bra, så nånting har dom fixat på kundbilarna.
Kan mycket väl tänka mig att ramlösa dörrar är mycket känsliga för hur de är injusterade. Den i4 jag provkörde var en demobil som nyligen levererats till ÅF.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
Bild
där

Fd är luftmotståndet
C är luftmotståndskoefficienten, beroende på föremålets strömlinjeform, till exempel 0,25 till 0,45 för en personbil
ρ är luftens densitet

När man jämför bilar kan man ta stryka allt utom Cd och tvärsnittsarean då resten är oberoende av vilken bil det är.

Om själva FRONTEN är jättehög eller inte spelar alltså ingen roll. Det är bilens TOTALA höjd och bredd man räknar med. (Lite förenklat då bilen inte är fyrkantig i profil framifrån sett) Däremot kan ju frontens utformning i högsta grad påverka Cd-värdet...

Luftens densitet beror på temperatur och altitud. Och här har man en ganska stor orsak till varför bilar drar mer på vintern. Luften är tyngre vilket ökar luftmotståndet, allt annat lika.

i4:

Model 3:

Model S:
Cd 0,24

Model X:
Cd 0,24

Att Model X har högre luftmotstånd än Model S beror alltså nästan enbart på den högre höjden.
Det är ju ganska rakt fram tills man börjar tänka på detaljerna. Räknar man med höjden på objektet eller ända ifrån marken? Tänkte om högre markfrigång ger högre tvärsnittsarea? Räknar man bara objektet så kan det väl vara så att Cd ändras beroende på hur högt över marken det färdas dvs olika med olika markfrigång???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vad är en normal rabatt på elbilar hos BMW? Kan man få 5% eller mer?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Om du är medlem i Bmw club så får du 8%

Pontus skrev:
Vad är en normal rabatt på elbilar hos BMW? Kan man få 5% eller mer?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
Bild
där

Fd är luftmotståndet
ρ är luftens densitet

i4:

Model 3:

Model S:
Cd 0,24

Model X:
Cd 0,24

Det är ju ganska rakt fram tills man börjar tänka på detaljerna. Räknar man med höjden på objektet eller ända ifrån marken? Tänkte om högre markfrigång ger högre tvärsnittsarea? Räknar man bara objektet så kan det väl vara så att Cd ändras beroende på hur högt över marken det färdas dvs olika med olika markfrigång???
Jag är osäker. Men sänker man bilen med luftfjädringen så ska ju luftmotståndet minska har jag hört. Om det är för att arean minskar eller för att luftvirvlarna under bilen minskar (lägre Cd) vet jag dock inte.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Pontus skrev:
.../ Räknar man bara objektet så kan det väl vara så att Cd ändras beroende på hur högt över marken det färdas dvs olika med olika markfrigång???
Jag är osäker. Men sänker man bilen med luftfjädringen så ska ju luftmotståndet minska har jag hört. Om det är för att arean minskar eller för att luftvirvlarna under bilen minskar (lägre Cd) vet jag dock inte.
Ju lägre markfrigång desto lägre luftmotstånd. Sen hur det relaterar till formeln ovan vet jag dock inte. Och samtidigt så blir ju en bil med alltför låg markfrigång opraktisk om den börjar ta i vid körning uppför lite brantare garageuppfarter el. dylikt.

Och för elbilar gör ju luftmotståndet allra störst skillnad vid körning i högre hastigheter – 100-120 km/h. Det ger utslag på höga, breda bilar som ju dessutom ofta har hög markfrigång – dvs. div. SUVar/Crossovers.

De förbruknings- och räckviddssiffror som anges enligt WLTP gäller ju tex. en snitthastighet på 46,5 km/h. Dvs. inte representativt för 100-120 km/h. Höga, breda bilar väger ju i princip också alltid mer. Även det drar ju upp förbrukningen på en elbil.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Har nu kört i4an en stund och den är precis som jag hade hoppats på. Jag ville ha en Polestar 2 med en del utrustning som inte gick att få (bla.a HUD, ställbara dämpare, öppningsbart soltak). i4 passar mig som hand i handske. Väldigt trevlig, sportig, kul bil. Känns som BMW verkligen tänkt igenom väldigt mycket och gjort slutprodukten ganska komplett.
Det jag till nu inte är helt nöjd med är: ingen frunk, materialval på solskydd (bara plast, inget mjukt material) och materialval på ovansida dörrar (plast, borde varit skinn). Verkar dock som det går att beställa individualläder nu och då verkar det som även dörrarna har läder helt upp.
Design och storlek på bil är ingen idé att diskutera, där har alla olika preferenser och behov.

Blir en spontantur till fjällen i helgen, så får kolla hur den beter sig där. Tyvärr betyder det att jag måste byta till vinterhjul, hade hoppats kunna fortsätta på sommarhjul till nästa vinter.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Ungefär som för mig, den kändes ganska perfekt för mig då jag provkörde men kommer avvakta köp av något nytt fordon tills leveranstiderna är rimliga. Behovet kan förändras rejält på ett års tid.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Vad betalar du i försäkring?

Kikade på halvförsäkring o den skulle kosta över 1000 kr per månad

HelectriC skrev:
Har nu kört i4an en stund och den är precis som jag hade hoppats på. Jag ville ha en Polestar 2 med en del utrustning som inte gick att få (bla.a HUD, ställbara dämpare, öppningsbart soltak). i4 passar mig som hand i handske. Väldigt trevlig, sportig, kul bil. Känns som BMW verkligen tänkt igenom väldigt mycket och gjort slutprodukten ganska komplett.
Det jag till nu inte är helt nöjd med är: ingen frunk, materialval på solskydd (bara plast, inget mjukt material) och materialval på ovansida dörrar (plast, borde varit skinn). Verkar dock som det går att beställa individualläder nu och då verkar det som även dörrarna har läder helt upp.
Design och storlek på bil är ingen idé att diskutera, där har alla olika preferenser och behov.

Blir en spontantur till fjällen i helgen, så får kolla hur den beter sig där. Tyvärr betyder det att jag måste byta till vinterhjul, hade hoppats kunna fortsätta på sommarhjul till nästa vinter.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

anna__ skrev:
Vad betalar du i försäkring?

Kikade på halvförsäkring o den skulle kosta över 1000 kr per månad

HelectriC skrev:

Jag har min bil försäkrad i Norge och här finns ingen obligatorisk vagnskadegaranti som i Sverige, därför har jag helförsäkring från dag 1. Betalar ca 8000 per år. Men det är extrem skillnad mellan olika bolag. Ett ville ha 15000, ett annat nästan 20000, så det är tydligt att några bolag helt enkelt inte vill försäkra den av olika anledningar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag var tvungen att montera på vinterhjulen igår pga fjällresa till helgen. Jag tyckte ju bilen var tyst med 20" sommardäck, men med 19" vinterdäck (Conti VikingContact 7) blev ju bilen helt tyst, jeez asså :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
jag var tvungen att montera på vinterhjulen igår pga fjällresa till helgen. Jag tyckte ju bilen var tyst med 20" sommardäck, men med 19" vinterdäck (Conti VikingContact 7) blev ju bilen helt tyst, jeez asså :D
Conti 7orna är verkligen "subjektivt" extremt tysta! Med tanke på hur bra de presterat i övriga tester så har jag svårt att se att det skulle finnas bättre val av vinterdäck.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hmpftfhdns
elbilist

Inlägg av Hmpftfhdns »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Conti 7orna är verkligen "subjektivt" extremt tysta! Med tanke på hur bra de presterat i övriga tester så har jag svårt att se att det skulle finnas bättre val av vinterdäck.
Låter bra! :D Då ska jag satsa på dem när jag slitit ut nokianvinterdäcken som kom med iX3:an — de låter betydligt mer än sommardäcken och känns rätt sladdriga ibland.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Hittade denna inställning, riktigt schysst att man har valet.
B5E29B28-7345-4EB0-B761-C03CAFF34F2C.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
Hittade denna inställning, riktigt schysst att man har valet.
Hur funkar appen för BMW? Går de starta värme etc
Skriv svar