ObscureEconomist skrev:Cd är väl dock drag coefficient. Säger inget eller lite om frontal area resistance som jag förstått det.

där
Fd är luftmotståndet
C är luftmotståndskoefficienten, beroende på föremålets strömlinjeform, till exempel 0,25 till 0,45 för en personbil
ρ är luftens densitet
A är föremålets tvärsnittsarea
v är föremålets relativa hastighet genom luften
När man jämför bilar kan man ta stryka allt utom Cd och tvärsnittsarean då resten är oberoende av vilken bil det är.
Om själva FRONTEN är jättehög eller inte spelar alltså ingen roll. Det är bilens TOTALA höjd och bredd man räknar med. (Lite förenklat då bilen inte är fyrkantig i profil framifrån sett) Däremot kan ju frontens utformning i högsta grad påverka Cd-värdet...
Luftens densitet beror på temperatur och altitud. Och här har man en ganska stor orsak till varför bilar drar mer på vintern. Luften är tyngre vilket ökar luftmotståndet, allt annat lika.
i4:
Cd: 0,24
Höjd: 1,448 mm
Bredd: 1,852 mm
Jämförelsesiffra: 0,64 (0,24 * 1,448 * 1,852)
Model 3:
Cd: 0,23
Höjd: 1,443 mm
Bredd: 1,849 mm
Jämförelse: 0,61
Model S:
Cd 0,24
Höjd: 1,445 mm
Bredd: 1,964 mm
Jämförelse: 0,68
Model X:
Cd 0,24
Höjd: 1,684 mm
Bredd: 1,999 mm
Jämförelse: 0,81
Att Model X har högre luftmotstånd än Model S beror alltså nästan enbart på den högre höjden.