Ladda i vanligt hushållsuttag?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

trunn

Ladda i vanligt hushållsuttag?

Inlägg av trunn »

Hej,
ska köra långt med 5 pers i bilen på påsklovet (170 mil tor) och vill gärna köra el i stället för hvo100 el dyl. Alltså skulle jag gärna hyra en Tesla Model 3 med takbox.
Men vi ska köra Sthlm-Jormvattnet/Gäddede och i stugan är huvudsäkringen 16A.
Går det att ladda där varje natt? Finns risker med det för min kusins stuga?
(En andra fråga är ju huruvida det finns tillräckligt med laddare längs vägen, jag får kolla.)
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?

Inlägg av fth »

Under förutsättning att eluttaget du tänker ladda från är i bra skick, rätt avsäkrat, rätt dimension på kablar etc så är det inga problem att ladda från vanligt vättuttag om du begränsar effekten till rimlig nivå, förslagsvis 8-10A (det kan du göra i bilen).

Tesla har ett eget laddnätverk, Superchargers, med mycket bra täckning, det skall inte vara några som helst problem att köra Stockholm-Jormvattnet i en Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ladda gärna direkt när du kommer om det funkar, då är batteriet varmare och laddningen kommer gå fortare och göra slut på mindre energi!

Annars kan 8-10A vara i underkant. Försök köra från ett vägguttag där förlängningskabel inte behövs.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

Hur länge stannar du och hur långa dagsutflykter räknar du med?

När vi åker upp till Funäsdalen laddar vi i ett motorvärmaruttag.
Ställer bilen på att ladda max 8A.
Brukar se till att komma fram med ungf 20%
Gör dagsutflykter mellan 2-5 mil alla dagar.
Jobbar mig sakta uppåt under en en långhelg, och efter kanske 4 dygn är bilen fulltankad.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Planera resan med https://abetterrouteplanner.com/ då visar den var du kan ladda på vägen upp.

Det går utmärkt att ladda från vägguttag om man är försiktig. Kontrollera att det är ett uttag som ser bra, helt och rent. Helst ett som sitter nära el-centralen.
Viktigt! I bilen kan du ställa ner strömmen som ska laddas med, dras denna ner rejält tex 6A så är det nästan helt risk fritt att ladda i ett vägguttag. Men de är oftast avsäkrade till 10A. Tyvärr lägger sig bilen på 13A i default, vilket är för mycket. Börja på en låg ström och ladda några timmar känn sedan om någon den har blivit varm. Om allt är svalt och kan du höja strömmen och testa igen efter ett tag. Håll koll på att kablar kan vara dolda och ha skarvar du inte ser eller kan veta om de är varma. Håll dig då runt 8A.

Finns det ett rött 3-fas uttag, CEE, använd det! Då måste du ha en adapter från CEE till Schuko, finns på Jula eller Biltema. Ett CEE uttag är dimensionerat för 16A så om huvudsäkringen kan hantera det så kan du ladda med 13A utan problem.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Använd jordat uttag. Har för mig bilen vägrar ladda i ett ojordat.

Börja på 6A.
Efter 5-10min lägger du handen på själva uttaget och känner om det är varmt.
Om det känns varmt så sluta ladda.
Om det känns rumstempererat (eller som utetempen om du är ute) så höj strömmen till 8A.
Känn igen efter 10minuter.

Om det är ett dåligt uttag så blir det snabbt varmt. Dvs känn inte efter några timmar. Då kan det vara för sent.....
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Ladda gärna direkt när du kommer om det funkar, då är batteriet varmare och laddningen kommer gå fortare och göra slut på mindre energi!

Annars kan 8-10A vara i underkant. Försök köra från ett vägguttag där förlängningskabel inte behövs.
Jo, när det är riktigt kallt med många minusgrader så blir det en hel del förluster när en del av effekten måste användas till att värma batterierna för optimal laddning (batterier tar inte emot laddning i minusgrader). Då kan 1-fas-laddning 8A eventuellt vara lite på gränsen till praktiskt otillräckligt.

Om det är riktigt kallt, och det inte finns Typ2-uttag att ladda på, så är det ett bra alternativ om man kan hitta ett rött 3-fas CEE-uttag. Se till att ha en 3-fas mobil EVSE (UMC på Teslaspråk) i frunken som man kan plocka fram och använda. Då får man 11 kW som fungerar riktigt bra att ladda över natten på, även vid många minusgrader.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

martinot skrev:
Då kan 1-fas-laddning 8A eventuellt vara lite på gränsen till praktiskt otillräckligt.
Jag har faktiskt laddat i åtskilliga minusgrader flera gånger utan problem med 8A, men det gäller ju att koppla in direkt när man kommer så batteriet är varmt. Sen tar det ett par dygn innan bilen är klar men det har aldrig varit ett problem för mig
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

themax skrev:
martinot skrev:
Då kan 1-fas-laddning 8A eventuellt vara lite på gränsen till praktiskt otillräckligt.
Jag har faktiskt laddat i åtskilliga minusgrader flera gånger utan problem med 8A, men det gäller ju att koppla in direkt när man kommer så batteriet är varmt. Sen tar det ett par dygn innan bilen är klar men det har aldrig varit ett problem för mig
Jo, men tänkte på scenariot att bilen kanske skall användas på dagarna för att ta sig till de olika skidbackarna, eller andra aktiviteter.

Skall bilen stå stilla och laddas i en vecka (eller antal dagar på rad) så går det nog utmärkt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

themax skrev:
Jag också, har levt med 8-10A i snart ett år. Men frågan är hur mycket energi det går åt i onödan när man börjar ladda ett kallt, tomt batteri med låg effekt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Arctic
Teslaägare

Inlägg av Arctic »

Det går alla tiders. Kör på Superladdare till Sundsvall/Östersund beroende på viken väg du vill åka. Toppa upp i Strömsund (50 kw Mer-laddare) så kommer du upp med halv "tank". Sen är det bara som de andra skriver att ladda på lågfart där uppe. Har gjort turen många gånger i vår Tesla dock med destination Blåsjön
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

martinot skrev:
Jo, men tänkte på scenariot att bilen kanske skall användas på dagarna för att ta sig till de olika skidbackarna, eller andra aktiviteter.

Skall bilen stå stilla och laddas i en vecka (eller antal dagar på rad) så går det nog utmärkt.
Tror inte det är något stort problem heller – är det så kallt att bilen blir genomfrusen på några timmar i skidbacken är det nog människorna som ger upp först. ;-)
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
trunn

Inlägg av trunn »

Stort tack alla, ojoj vad vänliga ni är! Detta var ju bättre än jag väntat mig. Att det finns så mycket inställningar o flexibilitet. Hyr jag bilen finns kanske ingen 3-faskabel, men det låter ju lugnt ändå. Och inom 30 min finns ju ett hotell med 11kW-laddstolpe.

Det ni berättar får ju t ex denna statliga info på fetskam: https://incharge.vattenfall.se/kunskaps ... gt-eluttag Pinsamt av Vattenfall att vara så onyanserade.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

themax skrev:
martinot skrev:

Tror inte det är något stort problem heller – är det så kallt att bilen blir genomfrusen på några timmar i skidbacken är det nog människorna som ger upp först. ;-)
Är inte säkert att det finns ladduttag vid skidbacken.

Sedan vet jag inte hur klena ni är... har åkt skidor i Alperna när det är -25. Inte fan lallade vi hem då. Var ju bra snö och skidåkning!
Bild
Skriv svar