Ladda i vanligt hushållsuttag?
Moderator: Redaktion
Ladda i vanligt hushållsuttag?
Hej,
ska köra långt med 5 pers i bilen på påsklovet (170 mil tor) och vill gärna köra el i stället för hvo100 el dyl. Alltså skulle jag gärna hyra en Tesla Model 3 med takbox.
Men vi ska köra Sthlm-Jormvattnet/Gäddede och i stugan är huvudsäkringen 16A.
Går det att ladda där varje natt? Finns risker med det för min kusins stuga?
(En andra fråga är ju huruvida det finns tillräckligt med laddare längs vägen, jag får kolla.)
Tack på förhand.
ska köra långt med 5 pers i bilen på påsklovet (170 mil tor) och vill gärna köra el i stället för hvo100 el dyl. Alltså skulle jag gärna hyra en Tesla Model 3 med takbox.
Men vi ska köra Sthlm-Jormvattnet/Gäddede och i stugan är huvudsäkringen 16A.
Går det att ladda där varje natt? Finns risker med det för min kusins stuga?
(En andra fråga är ju huruvida det finns tillräckligt med laddare längs vägen, jag får kolla.)
Tack på förhand.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Under förutsättning att eluttaget du tänker ladda från är i bra skick, rätt avsäkrat, rätt dimension på kablar etc så är det inga problem att ladda från vanligt vättuttag om du begränsar effekten till rimlig nivå, förslagsvis 8-10A (det kan du göra i bilen).
Tesla har ett eget laddnätverk, Superchargers, med mycket bra täckning, det skall inte vara några som helst problem att köra Stockholm-Jormvattnet i en Tesla.
/fth
Tesla har ett eget laddnätverk, Superchargers, med mycket bra täckning, det skall inte vara några som helst problem att köra Stockholm-Jormvattnet i en Tesla.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Ladda gärna direkt när du kommer om det funkar, då är batteriet varmare och laddningen kommer gå fortare och göra slut på mindre energi!
Annars kan 8-10A vara i underkant. Försök köra från ett vägguttag där förlängningskabel inte behövs.
Annars kan 8-10A vara i underkant. Försök köra från ett vägguttag där förlängningskabel inte behövs.
Model Y LR AWD 2022
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Hur länge stannar du och hur långa dagsutflykter räknar du med?
När vi åker upp till Funäsdalen laddar vi i ett motorvärmaruttag.
Ställer bilen på att ladda max 8A.
Brukar se till att komma fram med ungf 20%
Gör dagsutflykter mellan 2-5 mil alla dagar.
Jobbar mig sakta uppåt under en en långhelg, och efter kanske 4 dygn är bilen fulltankad.
När vi åker upp till Funäsdalen laddar vi i ett motorvärmaruttag.
Ställer bilen på att ladda max 8A.
Brukar se till att komma fram med ungf 20%
Gör dagsutflykter mellan 2-5 mil alla dagar.
Jobbar mig sakta uppåt under en en långhelg, och efter kanske 4 dygn är bilen fulltankad.
MYP
X90d
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Planera resan med https://abetterrouteplanner.com/ då visar den var du kan ladda på vägen upp.
Det går utmärkt att ladda från vägguttag om man är försiktig. Kontrollera att det är ett uttag som ser bra, helt och rent. Helst ett som sitter nära el-centralen.
Viktigt! I bilen kan du ställa ner strömmen som ska laddas med, dras denna ner rejält tex 6A så är det nästan helt risk fritt att ladda i ett vägguttag. Men de är oftast avsäkrade till 10A. Tyvärr lägger sig bilen på 13A i default, vilket är för mycket. Börja på en låg ström och ladda några timmar känn sedan om någon den har blivit varm. Om allt är svalt och kan du höja strömmen och testa igen efter ett tag. Håll koll på att kablar kan vara dolda och ha skarvar du inte ser eller kan veta om de är varma. Håll dig då runt 8A.
Finns det ett rött 3-fas uttag, CEE, använd det! Då måste du ha en adapter från CEE till Schuko, finns på Jula eller Biltema. Ett CEE uttag är dimensionerat för 16A så om huvudsäkringen kan hantera det så kan du ladda med 13A utan problem.
Det går utmärkt att ladda från vägguttag om man är försiktig. Kontrollera att det är ett uttag som ser bra, helt och rent. Helst ett som sitter nära el-centralen.
Viktigt! I bilen kan du ställa ner strömmen som ska laddas med, dras denna ner rejält tex 6A så är det nästan helt risk fritt att ladda i ett vägguttag. Men de är oftast avsäkrade till 10A. Tyvärr lägger sig bilen på 13A i default, vilket är för mycket. Börja på en låg ström och ladda några timmar känn sedan om någon den har blivit varm. Om allt är svalt och kan du höja strömmen och testa igen efter ett tag. Håll koll på att kablar kan vara dolda och ha skarvar du inte ser eller kan veta om de är varma. Håll dig då runt 8A.
Finns det ett rött 3-fas uttag, CEE, använd det! Då måste du ha en adapter från CEE till Schuko, finns på Jula eller Biltema. Ett CEE uttag är dimensionerat för 16A så om huvudsäkringen kan hantera det så kan du ladda med 13A utan problem.
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Använd jordat uttag. Har för mig bilen vägrar ladda i ett ojordat.
Börja på 6A.
Efter 5-10min lägger du handen på själva uttaget och känner om det är varmt.
Om det känns varmt så sluta ladda.
Om det känns rumstempererat (eller som utetempen om du är ute) så höj strömmen till 8A.
Känn igen efter 10minuter.
Om det är ett dåligt uttag så blir det snabbt varmt. Dvs känn inte efter några timmar. Då kan det vara för sent.....
Börja på 6A.
Efter 5-10min lägger du handen på själva uttaget och känner om det är varmt.
Om det känns varmt så sluta ladda.
Om det känns rumstempererat (eller som utetempen om du är ute) så höj strömmen till 8A.
Känn igen efter 10minuter.
Om det är ett dåligt uttag så blir det snabbt varmt. Dvs känn inte efter några timmar. Då kan det vara för sent.....
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Jo, när det är riktigt kallt med många minusgrader så blir det en hel del förluster när en del av effekten måste användas till att värma batterierna för optimal laddning (batterier tar inte emot laddning i minusgrader). Då kan 1-fas-laddning 8A eventuellt vara lite på gränsen till praktiskt otillräckligt.jonasl skrev:Ladda gärna direkt när du kommer om det funkar, då är batteriet varmare och laddningen kommer gå fortare och göra slut på mindre energi!
Annars kan 8-10A vara i underkant. Försök köra från ett vägguttag där förlängningskabel inte behövs.
Om det är riktigt kallt, och det inte finns Typ2-uttag att ladda på, så är det ett bra alternativ om man kan hitta ett rött 3-fas CEE-uttag. Se till att ha en 3-fas mobil EVSE (UMC på Teslaspråk) i frunken som man kan plocka fram och använda. Då får man 11 kW som fungerar riktigt bra att ladda över natten på, även vid många minusgrader.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Jag har faktiskt laddat i åtskilliga minusgrader flera gånger utan problem med 8A, men det gäller ju att koppla in direkt när man kommer så batteriet är varmt. Sen tar det ett par dygn innan bilen är klar men det har aldrig varit ett problem för migmartinot skrev:Då kan 1-fas-laddning 8A eventuellt vara lite på gränsen till praktiskt otillräckligt.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Jo, men tänkte på scenariot att bilen kanske skall användas på dagarna för att ta sig till de olika skidbackarna, eller andra aktiviteter.themax skrev:Jag har faktiskt laddat i åtskilliga minusgrader flera gånger utan problem med 8A, men det gäller ju att koppla in direkt när man kommer så batteriet är varmt. Sen tar det ett par dygn innan bilen är klar men det har aldrig varit ett problem för migmartinot skrev:Då kan 1-fas-laddning 8A eventuellt vara lite på gränsen till praktiskt otillräckligt.
Skall bilen stå stilla och laddas i en vecka (eller antal dagar på rad) så går det nog utmärkt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Jag också, har levt med 8-10A i snart ett år. Men frågan är hur mycket energi det går åt i onödan när man börjar ladda ett kallt, tomt batteri med låg effekt.themax skrev:Jag har faktiskt laddat i åtskilliga minusgrader flera gånger utan problem med 8A, men det gäller ju att koppla in direkt när man kommer så batteriet är varmt. Sen tar det ett par dygn innan bilen är klar men det har aldrig varit ett problem för mig
Model Y LR AWD 2022
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Det går alla tiders. Kör på Superladdare till Sundsvall/Östersund beroende på viken väg du vill åka. Toppa upp i Strömsund (50 kw Mer-laddare) så kommer du upp med halv "tank". Sen är det bara som de andra skriver att ladda på lågfart där uppe. Har gjort turen många gånger i vår Tesla dock med destination Blåsjön
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Tror inte det är något stort problem heller – är det så kallt att bilen blir genomfrusen på några timmar i skidbacken är det nog människorna som ger upp först.martinot skrev:Jo, men tänkte på scenariot att bilen kanske skall användas på dagarna för att ta sig till de olika skidbackarna, eller andra aktiviteter.
Skall bilen stå stilla och laddas i en vecka (eller antal dagar på rad) så går det nog utmärkt.

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Stort tack alla, ojoj vad vänliga ni är! Detta var ju bättre än jag väntat mig. Att det finns så mycket inställningar o flexibilitet. Hyr jag bilen finns kanske ingen 3-faskabel, men det låter ju lugnt ändå. Och inom 30 min finns ju ett hotell med 11kW-laddstolpe.
Det ni berättar får ju t ex denna statliga info på fetskam: https://incharge.vattenfall.se/kunskaps ... gt-eluttag Pinsamt av Vattenfall att vara så onyanserade.
Det ni berättar får ju t ex denna statliga info på fetskam: https://incharge.vattenfall.se/kunskaps ... gt-eluttag Pinsamt av Vattenfall att vara så onyanserade.
Re: Ladda i vanligt hushållsuttag?
Är inte säkert att det finns ladduttag vid skidbacken.themax skrev:Tror inte det är något stort problem heller – är det så kallt att bilen blir genomfrusen på några timmar i skidbacken är det nog människorna som ger upp först.martinot skrev:Jo, men tänkte på scenariot att bilen kanske skall användas på dagarna för att ta sig till de olika skidbackarna, eller andra aktiviteter.
Skall bilen stå stilla och laddas i en vecka (eller antal dagar på rad) så går det nog utmärkt.
Sedan vet jag inte hur klena ni är... har åkt skidor i Alperna när det är -25. Inte fan lallade vi hem då. Var ju bra snö och skidåkning!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/