Jag har sett takboxar som haft ett metallrör i främre ändan vilket åtminstone såg ut att förhindra skidor och brädor med bindningar att flyga iväg fritt. Det saknades på bakdelen. Sen är det ju det faktum att skidboxarna är testade åt rätt håll bara.
Men som någon nämnde är det inte värt risken om något går fel för den lilla besparingen man gör, kommer ändå behöva stanna på samma ställen
Fast du måste ändå spänna fast skidor och annat tungt i boxen, du kommer få samma problem om något flyger ut ur boxen oavsett vilket håll du har den åt och att de krocktestat innebär inte att den kommer hålla för alla situationer. Och surrar du fast sakerna som man skall så behöver du inte heller oroa dig speciellt mycket ifall du sätter den åt fel håll.
Absolut, de klarar inte alla situationer, men det är ju självklart och gäller i princip allting i världen. Men sitter det metall i ena ändan och blockerar så kan jag lova att den håller bättre åt det hållet än andra utan metall.
Sen är det absolut nödvändigt att surra fast saker, men vid krockar så är krafterna rätt mycket högre än vad man kan tro, men lika bra med hängslen och livrem än att spara några få minuter vid en laddare, det är min poäng.
Men som i fallet i tråden så ser det ju rätt lugnt ut. Men vill bara poängtera att det finns risker
Just denna box har inga förstärkningar någonstans alls och är i princip symmetrisk förutom locket.
Inga metallförstärkningar eller något sånt.
Och för just våran resa som vi ska åka i helgen är vinsten typ en timme om vi kan hålla nere förbrukningen och klara oss med ett laddstopp.
Tog ut bilen en lite kortare sväng idag och det verkade svagt lovande i varje fall. Lite varmare, men snabbare väg blandad med några km i stan. 5 mil gav ett snitt på 219Wh/km. Hela familjen och skidor i bilen.
Jag har sett takboxar som haft ett metallrör i främre ändan vilket åtminstone såg ut att förhindra skidor och brädor med bindningar att flyga iväg fritt. Det saknades på bakdelen. Sen är det ju det faktum att skidboxarna är testade åt rätt håll bara.
Men som någon nämnde är det inte värt risken om något går fel för den lilla besparingen man gör, kommer ändå behöva stanna på samma ställen
Fast du måste ändå spänna fast skidor och annat tungt i boxen, du kommer få samma problem om något flyger ut ur boxen oavsett vilket håll du har den åt och att de krocktestat innebär inte att den kommer hålla för alla situationer. Och surrar du fast sakerna som man skall så behöver du inte heller oroa dig speciellt mycket ifall du sätter den åt fel håll.
Absolut, de klarar inte alla situationer, men det är ju självklart och gäller i princip allting i världen. Men sitter det metall i ena ändan och blockerar så kan jag lova att den håller bättre åt det hållet än andra utan metall.
Sen är det absolut nödvändigt att surra fast saker, men vid krockar så är krafterna rätt mycket högre än vad man kan tro, men lika bra med hängslen och livrem än att spara några få minuter vid en laddare, det är min poäng.
Men som i fallet i tråden så ser det ju rätt lugnt ut. Men vill bara poängtera att det finns risker
Just denna box har inga förstärkningar någonstans alls och är i princip symmetrisk förutom locket.
Inga metallförstärkningar eller något sånt.
Och för just våran resa som vi ska åka i helgen är vinsten typ en timme om vi kan hålla nere förbrukningen och klara oss med ett laddstopp.
Tog ut bilen en lite kortare sväng idag och det verkade svagt lovande i varje fall. Lite varmare, men snabbare väg blandad med några km i stan. 5 mil gav ett snitt på 219Wh/km. Hela familjen och skidor i bilen.
Yes, det fungerar säkert. Men bara du är medveten om risken och därav faktiskt kollat boxen så är det jumycket säkrare än de som bara vänder och kör
Oj en timme blir stor skillnad. För min resa Stockholm till Åre så blir vinningen bara 13minuter kortare om jag ändrar från 254 till 219. En totalresa på ca 8.5h
Enyaq + FX suv eller vad den heter innebär ca 10-15% högre förbrukning iaf när det -10 till +5 grader. Vet inte om det är annorlunda när det är varmare.
Enyaq + FX suv eller vad den heter innebär ca 10-15% högre förbrukning iaf när det -10 till +5 grader. Vet inte om det är annorlunda när det är varmare.
Men skidhållare innebär ännu högre förbrukning?
Jag har som sagt kört två resor med skidhållare och fått förvånansvärd hög förbrukning.
En sån här Thule snow pack extender har jag kört med 4 och 5 par skidor.
Jag hoppas och tror att en vettig takbox är klart bättre.
Först ovetenskapliga turen visade på klart bättre siffror på takboxen, ja.
Enyaq + FX suv eller vad den heter innebär ca 10-15% högre förbrukning iaf när det -10 till +5 grader. Vet inte om det är annorlunda när det är varmare.
Men skidhållare innebär ännu högre förbrukning?
Jag har som sagt kört två resor med skidhållare och fått förvånansvärd hög förbrukning.
En sån här Thule snow pack extender har jag kört med 4 och 5 par skidor.
1BD96EB4-17AE-4EEE-B0A5-E295D5FCC0A5.jpeg
Jag hoppas och tror att en vettig takbox är klart bättre.
Först ovetenskapliga turen visade på klart bättre siffror på takboxen, ja.
Hur mycket kan en bakbox sticka ut på var sida och ändå vara lagligt? Kan den sticka ut lika mkt som bilen är bred inkl backspeglar?
Har för mig det är Österrike som är den begränsande faktorn för Europaresor.
Om jag minns rätt så får den inte stick ut någonting all utanför bilen.
Finns nån gammal tråd här på forumet om just detta.
Vet tyvärr inte vad som gäller för Sverige.
Jag kör med lastkorg+väska med min X ibland (det går som bekant inte att ha takräcke öht på X), och förbrukningen påverkas i princip ingenting.
”Bakbox” är mycket lättare att lasta i/ur än en takbox också, rekommenderas varmt.
/fth
Några negativa saker är väl att den blir extremt skitig och att det är lite meckigt nere i Sydeuropa pga den extra platsen den tar.
Har en bakbox till Vår X som vi använder på skidresorna och den blir vansinnigt skitig och blockerar backkameran och backsensorerna så jag brukar montera av den när vi kommer fram och sen montera på den när vi ska åka hem igen.
Tycker dock att de nackdelarna övervägs av hur mkt lättare det är att packa den samt att det inte påverkar räckvidden.
Jag kör med lastkorg+väska med min X ibland (det går som bekant inte att ha takräcke öht på X), och förbrukningen påverkas i princip ingenting.
”Bakbox” är mycket lättare att lasta i/ur än en takbox också, rekommenderas varmt.
/fth
Några negativa saker är väl att den blir extremt skitig och att det är lite meckigt nere i Sydeuropa pga den extra platsen den tar.
Har en bakbox till Vår X som vi använder på skidresorna och den blir vansinnigt skitig och blockerar backkameran och backsensorerna så jag brukar montera av den när vi kommer fram och sen montera på den när vi ska åka hem igen.
Tycker dock att de nackdelarna övervägs av hur mkt lättare det är att packa den samt att det inte påverkar räckvidden.
När man sätter en box där bak, fästs den bara i dragkroken? Det fungerar ju uppenbarligen, men jag kan inte låta bli att se framför mig hur man kör i ett litet gupp och boxen "välter" och börjar hänga snett. Inte sett det problemet hos någon som sagt, men är det något du oroat dig över?
Hittade att man får som mest ha utskjutande last 20 cm på var sida av bilen så länge maxbredd ej överstiger 260 cm.
Det innebär ju att man i princip kan ha vilken takbox som helst centrerad på kroken bak.
Thule EasyBase har jag sett fler som använder som support på kroken för att fästa boxen i.
När man sätter en box där bak, fästs den bara i dragkroken? Det fungerar ju uppenbarligen, men jag kan inte låta bli att se framför mig hur man kör i ett litet gupp och boxen "välter" och börjar hänga snett. Inte sett det problemet hos någon som sagt, men är det något du oroat dig över?
Jag har en amerikansk Bosal-adapter till min X, och tidigare hade jag en amerikansk dragkrok istf den officiella. Den amerikanska modellen består av en ”hitch receiver”, ett fyrkantsrör där kula eller tillbehör fästs, så för mig är risken att korgen och väskan välter minimal.
Jag har dock kört en del med sonens elmoppe på en hållare som monteras på ”vanlig” kula, det tyckte även jag var lite läskigt, mekanismen som fäster mot kulan måste vara mycket väl konstruerad för att det skall vara stabilt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hittade att man får som mest ha utskjutande last 20 cm på var sida av bilen så länge maxbredd ej överstiger 260 cm.
Det innebär ju att man i princip kan ha vilken takbox som helst centrerad på kroken bak.
Thule EasyBase har jag sett fler som använder som support på kroken för att fästa boxen i.
Thule EasyBase klarar 45 kg enbart... Med box på säg 1.7 meter samt skidor till 5 st ( vi har 3 barn) känns som att det kan överstiga 45 kg...
Detta har varit min plan hela tiden, tills ja nu såg max 45 kg...
Hittade att man får som mest ha utskjutande last 20 cm på var sida av bilen så länge maxbredd ej överstiger 260 cm.
Det innebär ju att man i princip kan ha vilken takbox som helst centrerad på kroken bak.
Thule EasyBase har jag sett fler som använder som support på kroken för att fästa boxen i.
Thule EasyBase klarar 45 kg enbart... Med box på säg 1.7 meter samt skidor till 5 st ( vi har 3 barn) känns som att det kan överstiga 45 kg...
Detta har varit min plan hela tiden, tills ja nu såg max 45 kg...
Hmm ja det har du rätt i, mft hållare verkar klara drygt 80 kg.