Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.
Nej. Jag kör hellre vår Tesla än vår diesel, om det är praktiskt möjligt. Tror det gäller de flesta här på forumet.

Om Tesla öppnar upp för andra, så kommer det ju potentiellt bli kaos och köer pga. just alla icke-teslor. De kommer ju troligen vara tillräckligt många för att i sig orsaka kaos.

Dessutom kommer potentiellt många fler laddpunkter blockeras när icke-teslor laddar än Teslor. Så kanske 1 icke-Tesla tar i snitt upp mellan 1,5-2 platser.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av R_Edvinsson »

MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Det är väl för att smidighet vid långkörning är viktigare för oss som köpt Tesla än för de som köpt elbilar av annat märke.
Just detta att det är omöjligt att ladda allt annat än en Tesla på långkörningar börjar ju nästan bli tröttsamt att lyssna på.

Har stått i ca 5min kö totalt på de 3200milen jag avverkat på första 7månaderna.

Och då inkluderar det resor i hela landet upp till Jämtland.

Så problemet är typ obefintligt om man räknar bort någon timme/dygn några få dagar om året när precis alla skall till samma ställe för att köa även till liften. ;)

Och problemet hade varit obefintligt även då om övriga operatörer förstått att individuella 350kW stolpar inte fyller någon större funktion för varken flöde eller intäkter förrens merparten av bilarna laddar 200+.

Så jag hoppas verkligen de öppnar upp för då blir det mer plats på övriga stationer.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 389
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av ONSatan »

R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Det är väl för att smidighet vid långkörning är viktigare för oss som köpt Tesla än för de som köpt elbilar av annat märke.
Just detta att det är omöjligt att ladda allt annat än en Tesla på långkörningar börjar ju nästan bli tröttsamt att lyssna på.

Har stått i ca 5min kö totalt på de 3200milen jag avverkat på första 7månaderna.

Och då inkluderar det resor i hela landet upp till Jämtland.

Så problemet är typ obefintligt om man räknar bort någon timme/dygn några få dagar om året när precis alla skall till samma ställe för att köa även till liften. ;)

Och problemet hade varit obefintligt även då om övriga operatörer förstått att individuella 350kW stolpar inte fyller någon större funktion för varken flöde eller intäkter förrens merparten av bilarna laddar 200+.

Så jag hoppas verkligen de öppnar upp för då blir det mer plats på övriga stationer.


Men, OM du nu inte upplevt problem, varför vill du då att Tesla ska öppna så att det bli mer ledigt på övriga?
Får inte ihop logiken här
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
roffe_s
elbilist
Inlägg: 896
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av roffe_s »

martinot skrev:
…Dessutom kommer potentiellt många fler laddpunkter blockeras när icke-teslor laddar än Teslor. Så kanske 1 icke-Tesla tar i snitt upp mellan 1,5-2 platser.
Njae, den statistiken verkar nog förfärligt pessimistisk.

I den riktiga världen tror jag inte vi kommer att se en anstormning av små bilar med laddarkontakten placerad på suspekta ställen, jag tror snarare att de äldre Chademo-bilarna fortsätter vid sina 50kW och gläds åt minskad trängsel. En hel del av konkurrerande fabrikat har laddporten vänster bak och kan nyttja befintlig infrastruktur som avsett. Några fabrikat, som också färdas lite längre, kan med fördel välja att backa in eller välja särskilda platser - det ger sig. Så sammantaget lär ”ockuperade platser” av andra fabrikat vid hög belastning mer troligt landa på 1 - 1.25 från start och minska över tid. Upp emot två kan det inte bli i snitt.

Tror jag, det blir intressant att se IRL :)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Curik »

ONSatan skrev:
R_Edvinsson skrev:
Just detta att det är omöjligt att ladda allt annat än en Tesla på långkörningar börjar ju nästan bli tröttsamt att lyssna på.

Har stått i ca 5min kö totalt på de 3200milen jag avverkat på första 7månaderna.

Och då inkluderar det resor i hela landet upp till Jämtland.

Så problemet är typ obefintligt om man räknar bort någon timme/dygn några få dagar om året när precis alla skall till samma ställe för att köa även till liften. ;)

Och problemet hade varit obefintligt även då om övriga operatörer förstått att individuella 350kW stolpar inte fyller någon större funktion för varken flöde eller intäkter förrens merparten av bilarna laddar 200+.

Så jag hoppas verkligen de öppnar upp för då blir det mer plats på övriga stationer.


Men, OM du nu inte upplevt problem, varför vill du då att Tesla ska öppna så att det bli mer ledigt på övriga?
Får inte ihop logiken här
Misstänker att det inte finns så mycket logik i det hela och liftar skiter jag i. Jag tror det är det klassiska "det funkar för mig och då borde det funka för alla".
Jag hamnar i kö på SuC i Östergötlands-området och Stockholm då och då. Oftast har jag marginal och kör vidare men ibland väntar jag och det tycker jag inte är särskilt trevligt utan systemstöd i appen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nicke Nyfiken »

R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Det är väl för att smidighet vid långkörning är viktigare för oss som köpt Tesla än för de som köpt elbilar av annat märke.
Just detta att det är omöjligt att ladda allt annat än en Tesla på långkörningar börjar ju nästan bli tröttsamt att lyssna på.

Har stått i ca 5min kö totalt på de 3200milen jag avverkat på första 7månaderna.

Och då inkluderar det resor i hela landet upp till Jämtland.

Så problemet är typ obefintligt om man räknar bort någon timme/dygn några få dagar om året när precis alla skall till samma ställe för att köa även till liften. ;)

Och problemet hade varit obefintligt även då om övriga operatörer förstått att individuella 350kW stolpar inte fyller någon större funktion för varken flöde eller intäkter förrens merparten av bilarna laddar 200+.

Så jag hoppas verkligen de öppnar upp för då blir det mer plats på övriga stationer.
Det är lika tröttsamt att höra på alla icke Teslaägare som tjatar om att SuC måste öppnas upp. Varför är det så många som tycker så, när det enligt dig inte finns något behov?

Att du kört 3200 mil säger ingenting om hur mycket snabbladdning längs vägen du gjort.
Jag har kört 11000 mil utan att snabbladda.

Så varför hoppas du verkligen att Tesla ska öppna upp om du inte tycker det finns något behov?

Hur många abonemang, taggar, kort och appar har du?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev:
martinot skrev:
…Dessutom kommer potentiellt många fler laddpunkter blockeras när icke-teslor laddar än Teslor. Så kanske 1 icke-Tesla tar i snitt upp mellan 1,5-2 platser.
Njae, den statistiken verkar nog förfärligt pessimistisk.

I den riktiga världen tror jag inte vi kommer att se en anstormning av små bollar med laddarkontakten placerad på suspekta ställen, jag tror snarare att de äldre Chademo-bilarna fortsätter vid sina 50kW och gläds åt minskad trängsel. En hel del av konkurrerande fabrikat har laddporten vänster bak och kan nyttja befintlig infrastruktur som avsett.
Bilar med CHAdeMO hoppas jag verkligen inte står och tar upp platser för att försöka ladda på Tesla SuC! :lol:

Gällande ditt påstående om att många även icke-Teslor har laddporten vänster bak, stämmer det verkligen?

Förutom Tesla så känner jag till Polestar 2. Det kanske finns en massa fler jag missat, men vilka är de och hur stor andel utgör de?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av R_Edvinsson »

ONSatan skrev:
R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Det är väl för att smidighet vid långkörning är viktigare för oss som köpt Tesla än för de som köpt elbilar av annat märke.
Just detta att det är omöjligt att ladda allt annat än en Tesla på långkörningar börjar ju nästan bli tröttsamt att lyssna på.

Har stått i ca 5min kö totalt på de 3200milen jag avverkat på första 7månaderna.

Och då inkluderar det resor i hela landet upp till Jämtland.

Så problemet är typ obefintligt om man räknar bort någon timme/dygn några få dagar om året när precis alla skall till samma ställe för att köa även till liften. ;)

Och problemet hade varit obefintligt även då om övriga operatörer förstått att individuella 350kW stolpar inte fyller någon större funktion för varken flöde eller intäkter förrens merparten av bilarna laddar 200+.

Så jag hoppas verkligen de öppnar upp för då blir det mer plats på övriga stationer.


Men, OM du nu inte upplevt problem, varför vill du då att Tesla ska öppna så att det bli mer ledigt på övriga?
Får inte ihop logiken här
Enkel logik.
Om tesla öppnar upp så flyttar det en del av dagens kunder från övriga nätverk.
Och då blir det mer plats ledig på övriga.

Alla tider på dygnet, oavsett om det behövs eller ej.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev:
roffe_s skrev:
martinot skrev:
…Dessutom kommer potentiellt många fler laddpunkter blockeras när icke-teslor laddar än Teslor. Så kanske 1 icke-Tesla tar i snitt upp mellan 1,5-2 platser.
Njae, den statistiken verkar nog förfärligt pessimistisk.

I den riktiga världen tror jag inte vi kommer att se en anstormning av små bollar med laddarkontakten placerad på suspekta ställen, jag tror snarare att de äldre Chademo-bilarna fortsätter vid sina 50kW och gläds åt minskad trängsel. En hel del av konkurrerande fabrikat har laddporten vänster bak och kan nyttja befintlig infrastruktur som avsett.
Bilar med CHAdeMO hoppas jag verkligen inte står och tar upp platser för att försöka ladda på Tesla SuC! :lol:

Gällande ditt påstående om att många även icke-Teslor har laddporten vänster bak, stämmer det verkligen?

Förutom Tesla så känner jag till Polestar 2. Det kanske finns en massa fler jag missat, men vilka är de och hur stor andel utgör de?
De kanske kan åka in till Tesla och få en CCS-konvertering. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av R_Edvinsson »

Nicke Nyfiken skrev:
R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Det är väl för att smidighet vid långkörning är viktigare för oss som köpt Tesla än för de som köpt elbilar av annat märke.
Just detta att det är omöjligt att ladda allt annat än en Tesla på långkörningar börjar ju nästan bli tröttsamt att lyssna på.

Har stått i ca 5min kö totalt på de 3200milen jag avverkat på första 7månaderna.

Och då inkluderar det resor i hela landet upp till Jämtland.

Så problemet är typ obefintligt om man räknar bort någon timme/dygn några få dagar om året när precis alla skall till samma ställe för att köa även till liften. ;)

Och problemet hade varit obefintligt även då om övriga operatörer förstått att individuella 350kW stolpar inte fyller någon större funktion för varken flöde eller intäkter förrens merparten av bilarna laddar 200+.

Så jag hoppas verkligen de öppnar upp för då blir det mer plats på övriga stationer.
Det är lika tröttsamt att höra på alla icke Teslaägare som tjatar om att SuC måste öppnas upp. Varför är det så många som tycker så, när det enligt dig inte finns något behov?

Att du kört 3200 mil säger ingenting om hur mycket snabbladdning längs vägen du gjort.
Jag har kört 11000 mil utan att snabbladda.

Så varför hoppas du verkligen att Tesla ska öppna upp om du inte tycker det finns något behov?

Hur många abonemang, taggar, kort och appar har du?
Tjatar inte att det skall öppna.
För min del spelar det absolut ingen kvitta mer än det kanske i nödfall kan lösa någon enstaka laddning.
Men att de öppnar är bra för den totala marknaden och kan nog ge incitament för övriga att bygga ut där SuC inte finns.

Teslaägare i majoritet verkar var snabba på att gråta så fort det diskuteras att andra skall få ta del av vad de betalat för, men inte ett ljud om att de själva använder Ionity mfl som övriga bilmärken finansierat.
Eller att de får använda de temporära gratisstationerna nu på sportloven, för fatta hur lång den tråden skulle vara här om tesla portades från dessa med hänvisning att de har SuC. ;)

Jag har DC laddat 2000kWh och ca 3800kWh hemma, sen en hel del AC laddning på destinationer.

Appar finns det några i telefonen men de som använts har väl varit MER, CK och så kortet på Ionity från VW.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Det är väl för att smidighet vid långkörning är viktigare för oss som köpt Tesla än för de som köpt elbilar av annat märke.
Just detta att det är omöjligt att ladda allt annat än en Tesla på långkörningar börjar ju nästan bli tröttsamt att lyssna på.

Har stått i ca 5min kö totalt på de 3200milen jag avverkat på första 7månaderna.

Och då inkluderar det resor i hela landet upp till Jämtland.

Så problemet är typ obefintligt om man räknar bort någon timme/dygn några få dagar om året när precis alla skall till samma ställe för att köa även till liften. ;)

Och problemet hade varit obefintligt även då om övriga operatörer förstått att individuella 350kW stolpar inte fyller någon större funktion för varken flöde eller intäkter förrens merparten av bilarna laddar 200+.

Så jag hoppas verkligen de öppnar upp för då blir det mer plats på övriga stationer.
Det är lika tröttsamt att höra på alla icke Teslaägare som tjatar om att SuC måste öppnas upp. Varför är det så många som tycker så, när det enligt dig inte finns något behov?

Att du kört 3200 mil säger ingenting om hur mycket snabbladdning längs vägen du gjort.
Jag har kört 11000 mil utan att snabbladda.

Så varför hoppas du verkligen att Tesla ska öppna upp om du inte tycker det finns något behov?

Hur många abonemang, taggar, kort och appar har du?
Tjatar inte att det skall öppna.
*LOL*

Dagens bästa!

Tillsammans med mig, Roffe, NickeNyfiken, MAW, så är du nog en av de allra aktivaste i tråden! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nicke Nyfiken »

R_Edvinsson skrev:
Tjatar inte att det skall öppna.
För min del spelar det absolut ingen kvitta mer än det kanske i nödfall kan lösa någon enstaka laddning.
Men att de öppnar är bra för den totala marknaden och kan nog ge incitament för övriga att bygga ut där SuC inte finns.
Jag tror precis tvärt om.
Att Tesla öppnar upp SuC för alla blir förödande för marknaden. Då behöver inga andra bilmärken anstränga sig för att förbättra snabbladdinfrastrukturen. Den mest seriösa satsningen hittills från andra bilmärken är ju Ionity och det är närmast ett skämt i jämförelse med SuC. Och om deras kunder börjar ladda på andra nätverk så finns det ännu mindre anledning att faktiskt börja göra en seriös satsning. Med tanke på den ojämna utbyggnadstakten för de oberoende nätverken i Sverige tror jag att Tesla snabbt kommer att bli helt dominerande på svenska marknaden efter man öppnat upp. Sedan får alla elbilsägare betala priset med höga laddkostnader pga bristande konkurrens.

De lokala satsningarna på snabbladdare som finns på vissa ställen i landet kommer att försvinna på sikt. När den stora massan av bilägare ska börja köra elbil så kommer man inte att acceptera att ha en massa olika appar, taggar, kort och abonnemang beroende var man är geografiskt. Man kommer att välja den enklaste vägen och använda det mest heltäckande nätverket.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
roffe_s
elbilist
Inlägg: 896
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av roffe_s »

martinot skrev:
roffe_s skrev:
martinot skrev:
…Bilar med CHAdeMO hoppas jag verkligen inte står och tar upp platser för att försöka ladda på Tesla SuC! :lol:

Gällande ditt påstående om att många även icke-Teslor har laddporten vänster bak, stämmer det verkligen?

Förutom Tesla så känner jag till Polestar 2. Det kanske finns en massa fler jag missat, men vilka är de och hur stor andel utgör de?
Ah, men nu tror jag ju ändå Du förstår poängen, bilar med begränsad DC-laddkapacitet lär knappast göra sig besvär på SuC ;)

Polestar och Volvo XC40/C40 vet jag laddar vänster bak, Ford vänster framflygel, Audi, Porsche Skoda och andra VAG laddar väl höger fram så ställer de sig ”mot körriktningen” ska det väl fungera tämligen smidigt? Nu tror jag vi har tagit en rätt stor andel övriga fabrikat, och det utan att nämna möjligheten att välja laddarna längst ut på flyglarna där det går att tråckla utan att störa angränsande platser.

Är Du nyfiken på exakt hur marknaden funkar brukar väl Tesla-Björn visa på sina videos. Mitt tidigare estimat kvarstår :)

För övrigt passerar jag strax 4kmil med Polaren utan att ha köat en minut ännu, vid resor från Mälardalen till Kiruna. Vad jag hävdar är att jag förstår varför Tesla öppnar upp, och tror dessutom att det blir bra. Och jag kommer icke att köpa fossilbil den dagen jag skulle råka på en kö, den typen av krokodiltårar överlämnar jag till andra.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5503
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

roffe_s skrev:
martinot skrev:
roffe_s skrev:
martinot skrev:
…Bilar med CHAdeMO hoppas jag verkligen inte står och tar upp platser för att försöka ladda på Tesla SuC! :lol:

Gällande ditt påstående om att många även icke-Teslor har laddporten vänster bak, stämmer det verkligen?

Förutom Tesla så känner jag till Polestar 2. Det kanske finns en massa fler jag missat, men vilka är de och hur stor andel utgör de?
Ah, men nu tror jag ju ändå Du förstår poängen, bilar med begränsad DC-laddkapacitet lär knappast göra sig besvär på SuC ;)

Polestar och Volvo XC40/C40 vet jag laddar vänster bak, Ford vänster framflygel, Audi, Porsche Skoda och andra VAG laddar väl höger fram så ställer de sig ”mot körriktningen” ska det väl fungera tämligen smidigt? Nu tror jag vi har tagit en rätt stor andel övriga fabrikat, och det utan att nämna möjligheten att välja laddarna längst ut på flyglarna där det går att tråckla utan att störa angränsande platser.

Är Du nyfiken på exakt hur marknaden funkar brukar väl Tesla-Björn visa på sina videos. Mitt tidigare estimat kvarstår :)

För övrigt passerar jag strax 4kmil med Polaren utan att ha köat en minut ännu, vid resor från Mälardalen till Kiruna. Vad jag hävdar är att jag förstår varför Tesla öppnar upp, och tror dessutom att det blir bra. Och jag kommer icke att köpa fossilbil den dagen jag skulle råka på en kö, den typen av krokodiltårar överlämnar jag till andra.
Bara låta alla bilar i VW koncernen ställa sig bredvid varandra så är de inge problem.. Blir de VW på en suc än tesla så kan man ju tro att de är tesla bilarna som står på fel sida :ugeek:
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

MEB-bilarna har tyvärr laddluckan på höger bak, precis som Kia och Hyundai.
Opel corsa har vänster bak och jag antar därdör att övriga inom Stellantis-koncernen också har det.

Jag tror att det ytterst sällan blir något problem orskakat av att bilar står fel i kombination med nästan full SuC. Det är ju inte alla SuC som har alla stolparna på ett sådant sätt att högerladdarna blockerar och jag skulle tro att Tesla ser till att bygga laddare som är placerade så att det blir lättare för bilar med avvikande laddluckeplacering framöver.

Enklast och bäst är kanske att de som eventuellt är superoroliga för problem på SuC helt enkelt byter till dinosauriejuicebil under några år tills de ser att det flyter på. Det är i längden inte nyttigt att gå runt och oroa sig eller vara irriterad ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Enklast och bäst är kanske att de som eventuellt är superoroliga för problem på SuC helt enkelt byter till dinosauriejuicebil under några år tills de ser att det flyter på. Det är i längden inte nyttigt att gå runt och oroa sig eller vara irriterad ;)
Enklast och bäst är väl att man avvaktar och ser hur öppnandet sker och hur det fungerar efter det, först då har man informationen som krävs för att ta ett beslut. Personligen hoppas jag bara den tidpunkten kommer innan jag måste besluta huruvida jag skall ta leveransen av nya Model S eller inte. Sedan är det ju också lite tråkigt att mitt svar till vänner som undrar ifall man behöver vänta på laddare har gått från "Nej i princip aldrig" till "Inte idag men vi får se hur det blir när det öppnar", blir inte riktigt lika övertygande.

Så oavsett vad som händer hoppas jag på att vi får veta relativt snart hur det blir, så får man ta ställning till vad man gör då. För folk som har två bilar där den ena är fossilbil blir det lättare då de bara kan ta fossilbilen på långresan ifall det blir strul, jag och frun kör inte speciellt mycket så att ha två bilar vore galenskap när den förra 3an inte ens gick 600 mil innan den såldes (som visserligen var pga covid då vi kör 1000-1500 mil per år normalt sett).
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Homer »

Nicke Nyfiken skrev:
R_Edvinsson skrev:
Tjatar inte att det skall öppna.
För min del spelar det absolut ingen kvitta mer än det kanske i nödfall kan lösa någon enstaka laddning.
Men att de öppnar är bra för den totala marknaden och kan nog ge incitament för övriga att bygga ut där SuC inte finns.
Jag tror precis tvärt om.
Att Tesla öppnar upp SuC för alla blir förödande för marknaden. Då behöver inga andra bilmärken anstränga sig för att förbättra snabbladdinfrastrukturen. Den mest seriösa satsningen hittills från andra bilmärken är ju Ionity och det är närmast ett skämt i jämförelse med SuC. Och om deras kunder börjar ladda på andra nätverk så finns det ännu mindre anledning att faktiskt börja göra en seriös satsning. Med tanke på den ojämna utbyggnadstakten för de oberoende nätverken i Sverige tror jag att Tesla snabbt kommer att bli helt dominerande på svenska marknaden efter man öppnat upp. Sedan får alla elbilsägare betala priset med höga laddkostnader pga bristande konkurrens.

De lokala satsningarna på snabbladdare som finns på vissa ställen i landet kommer att försvinna på sikt. När den stora massan av bilägare ska börja köra elbil så kommer man inte att acceptera att ha en massa olika appar, taggar, kort och abonnemang beroende var man är geografiskt. Man kommer att välja den enklaste vägen och använda det mest heltäckande nätverket.
Jag kan instämma. Tror inte Tesla ska förväxlas med Röda Korset; öppnandet sker på företagsekonomiska grunder för att slå mynt av sitt stora försprång inom snabbladdning.

Om det är bra eller dåligt för oss Teslaägare på kort eller lång sikt är en annan sak. Eller för branschen eller samhället i stort..
dfa
Inlägg: 466
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dfa »

Helgens uppdatering från Rygge då: Mer än 50% lediga laddare när vi kom dit men inga Tesla. Relativt fullt på Ionity och eventuellt någon bil som köade.
Testade att byta land i appen och såg att det fanns många tillgängliga laddare för icke-Tesor men som sagt ingen som utnyttjade.
Till slut kom det in en ensam Hyundai.

Kanske spelar det in att Rygge har v2 laddare och de som har bilar som klarar mer än 120-130kw föredrar Ionity.
Oavsett - de två gånger jag laddat vid Rygge senaste veckan så har det inte märkts att den är "öppen".
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4433
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av jonasl »

Om de andra är lite smarta så kan de snarast dra nytta av att Tesla öppnar. Bygg laddare nära Tesla och ha lite bättre pris så kommer du ha fantastisk beläggning eftersom man vågar chansa på att det finns plats men använda SuC som "overflow" när beläggningen är hög.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av A76 »

Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
13 av 14 står som lediga just nu så det verkar ha lugnat ner sig.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Mats E »

Jag tror att öppnandet kommer att bli bra:
+ Tesla kommer att gå varsamt fram för att inte förarga Teslaägare som förlorar sin exklusiva rätt till SuC.
+ Tesla kommer att få goodwill genom att vara inkluderande (modeord ;) och framstå som att man verkligen bryr sig om omställningen till eldrift i stort.
+ Tesla kommer att få massor med bidrag för utbyggnad av stationer där alla är välkomna.
+ Tesla kommer att kunna fylla sina tomma SuC-platser och få fina inkomster.
+ Jag kommer att få stå bredvid alla fina Teslabilar och ladda istället för på den ensamma MER-laddare mittemot :D . Därmed blir SuC även ett showroom för Teslas modeller :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
Finns det någonstans man kan lämna feedback? Tänker att det är ju bra om Tesla redan under piloten får höra hur ägarupplevelsen försämras när de öppnar stationer som redan innan hade relativt hög belastning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Gustafsson »

A76 skrev:
Rapport från Lillehammer i helgen. Kö, kö, kö.. Och en del andra märken som laddar, ID3, ID4 och ett par Ipace samt ett par E-trons har slagits med oss Teslaförare om laddplatserna. Med tanke på hur belastad Lillehammer är så känns det helt kass att Tesla valde att öppna den för andra.. Lite småsur faktiskt! :cry:

Edit: Och dessutom ett par laddare ur funktion men ser ut att fungera på kartan.. Inte bra!!
I Lillehammer finns dock en öppen och en Teslaspecifik station. Just i Lillehammer är det dock ofta kö. Bara en mil norrut finns Öyer, ofta tomt. Söderut Brumunddal lite mer belastad dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Bjelke »

Mats E skrev:
Jag tror att öppnandet kommer att bli bra:
+ Tesla kommer att gå varsamt fram för att inte förarga Teslaägare som förlorar sin exklusiva rätt till SuC.
+ Tesla kommer att få goodwill genom att vara inkluderande (modeord ;) och framstå som att man verkligen bryr sig om omställningen till eldrift i stort.
+ Tesla kommer att få massor med bidrag för utbyggnad av stationer där alla är välkomna.
+ Tesla kommer att kunna fylla sina tomma SuC-platser och få fina inkomster.
+ Jag kommer att få stå bredvid alla fina Teslabilar och ladda istället för på den ensamma MER-laddare mittemot :D . Därmed blir SuC även ett showroom för Teslas modeller :D
Det mesta av det du tar upp stämmer såklart :)
Men nog är det lite av ett risktagande ändå, att tappa försäljning OM det blir köer osv men även att man efter
öppnandet inte ”behöver” köpa en Tesla för SuC:s skull…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar