Komfort i ny bil - köpfunderingar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Komfort i ny bil - köpfunderingar

Inlägg av SwedishAdvocate »

frippe skrev:
.../ När jag tänker efter så var just ljudet i Y en besvikelse, men kan bli mycket bättre med en hatthylla som tar bort burkande ljud från bagageutrymmet. Men det susande ljudet, var lite knepigt att vänja sig vid. /...
Tror du kan uppleva båda de här ljuden annorlunda i en nyare 3:a med dubbelglas. Hatthylle-'problematiken' finns ju inte, och formen på bilen är ju inte samma som på en Y...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

MangeT skrev:
Går i samma tankar. Har en beställning inne på en 3 LR och beroende på bud på inbytesbilen (S60D med stålfjädring) så kan det nog bli byte av.
Älskar egentligen vår S60D som har varit väldigt solid och körkänsla, ljudnivå och komfort med stålfjädringen är riktigt, riktigt bra.
Dock behöver vi inte längre lika mycket bagageutrymme och längre räckvidd och snabbare laddning på långresa lockar lite även om jag aldrig upplevt problem med räckvidden.
Provkörde en Model 3P för några veckor sedan hos Tesla Segeltorp och tyckte ljudnivån var helt ok och som jag står ut med.
Den 3LR jag beställt är dessutom med 18" hjul så ljudnivå och komfort borde bli något bättre.
Hänger nu mest på värderingen på inbytet från Tesla om det blir något byte av.

Provkör med sommardäck innan du bestämmer dig. Vinterdäck är rätt mycket tystare.
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare

Inlägg av PatCat »

Curik skrev:
MWall skrev:
Jag gillar ju hur min Model S ligger på vägen. Tyckte den Model 3 jag hade som lånebil var lite "nervös" på E4:an. Men det är väl en vanesak också.

Skulle dock önska mig en tystare bil än Model S. Model 3 var tvärtom ganska mycket bullrigare vilket jag inte tycker är ok.
Detta summerar mina känslor ganska bra också. Tycker min MS låter mycket på motorväg men M3:an jag hade i några veckor lät ännu mer. Roligare att köra, dock. Och enklare att parkera.

Fina bilar båda två men jag kanske är något ljudkänslig. Rekommenderar provkörning!
Mitt råd är att ha båda modellerna över ett dygn för provkörning. Jag provkörde båda och måste säga att M3P (som jag sedermera beställde) hade bättre köregenskaper, lägre ljudnivå och en sportigare känsla överlag. Y kändes hård/stötig utan att för den delen förmedla en god väghållning dessutom var ljudnivån betydligt högre i Y. Jag antar att det beror på att 3an har baklucka och inte lika öppet i bak som Y. Men har du möjlighet att prova båda i direkt följd så får du en bra känsla för vad som är viktigt för just dina preferenser. Önskar lycka till och berätta gärna vad det blir för val.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Den upprätta sittställningen, att sitta "på" bilen är nog mycket en vanesak. Kände exakt samma sak förra gången vi bytte bil, från en Audi A6 med sportchassi till en VW Touran som är klart mera "bussig". När vi sen bytte till Model 3 så var det verkligen som att sätta sig på marken igen.

Men med småbarn som ska hjälpas in i bilen så är de högre stolarna och högre taklinje verkligen en fördel.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Tror också att sitta på eller i bilen är en vanesak. Vid min provkörning gick jag direkt från en S till en Y. Då märks skillnaden extra mycket.

Vad gäller ljudet, är det nog ganska lika i nivå, men dovare på vår model S än vad jag upplevde på yn.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

MWall skrev:
MangeT skrev:
Går i samma tankar. Har en beställning inne på en 3 LR och beroende på bud på inbytesbilen (S60D med stålfjädring) så kan det nog bli byte av.
Älskar egentligen vår S60D som har varit väldigt solid och körkänsla, ljudnivå och komfort med stålfjädringen är riktigt, riktigt bra.
Dock behöver vi inte längre lika mycket bagageutrymme och längre räckvidd och snabbare laddning på långresa lockar lite även om jag aldrig upplevt problem med räckvidden.
Provkörde en Model 3P för några veckor sedan hos Tesla Segeltorp och tyckte ljudnivån var helt ok och som jag står ut med.
Den 3LR jag beställt är dessutom med 18" hjul så ljudnivå och komfort borde bli något bättre.

Provkör med sommardäck innan du bestämmer dig. Vinterdäck är rätt mycket tystare.
Kanske vore klokt men eftersom det var en 3P med lägre profil på däcken och större fälgar tänker jag att det blir ungefär som en 3 LR med 18” på sommaren.
Svårt att få tag i 3a med sommardäck att provköra nu.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

MangeT skrev:
MWall skrev:
MangeT skrev:

Kanske vore klokt men eftersom det var en 3P med lägre profil på däcken och större fälgar tänker jag att det blir ungefär som en 3 LR med 18” på sommaren.
Svårt att få tag i 3a med sommardäck att provköra nu.
Blir säkert bra men det är inte samma sak tyvärr.
Skriv svar