Komfort i ny bil - köpfunderingar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Komfort i ny bil - köpfunderingar

Inlägg av frippe »

Äger just nu en model s från 2015 som vi börjar fundera på att byta ut till förmån för en ny eller nyare bil.
Vi står i valet och kvalet mellan en ny model 3 eller en ny model y eller en nyare begagnad model s.

Storleksmässigt i utrymmen inne klarar vi oss i en model 3, även om sedanbackluckan inte är en favorit. Så där ligger inte funderingarna.

Men, vi funderar på komforten vid lite längre resor. Hur står sig den mellan dessa tre val?
Finns det någon som testat alla tre och kan ge ett omdöme?

Vi gillar model s och dess lugna och trygga uppförande på landsväg, dock upplevs den lite stor att hantera ibland.
Model y är stor invändigt och lastmässigt, men verkar inte vara så stor, ungefär lika lång som model 3 t.ex men högre. Den borde inte upplevas som allt för stor att hantera i stadstrafik.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Komfort i ny bil - köpfunderingar

Inlägg av NiklasTesla »

frippe skrev:
Äger just nu en model s från 2015 som vi börjar fundera på att byta ut till förmån för en ny eller nyare bil.
Vi står i valet och kvalet mellan en ny model 3 eller en ny model y eller en nyare begagnad model s.

Storleksmässigt i utrymmen inne klarar vi oss i en model 3, även om sedanbackluckan inte är en favorit. Så där ligger inte funderingarna.

Men, vi funderar på komforten vid lite längre resor. Hur står sig den mellan dessa tre val?
Finns det någon som testat alla tre och kan ge ett omdöme?

Vi gillar model s och dess lugna och trygga uppförande på landsväg, dock upplevs den lite stor att hantera ibland.
Model y är stor invändigt och lastmässigt, men verkar inte vara så stor, ungefär lika lång som model 3 t.ex men högre. Den borde inte upplevas som allt för stor att hantera i stadstrafik.
Komfort är bra i Model 3/Y också. Misstänker att du kommer uppleva ljudnivån i kupén lite högre bara samt materialval i kupén lite enklare i Model 3/Y.

I övrigt upplevs Model 3 som "mer sportbil".

MVH
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Definiera komfort.

Om det är chassikomfort så kommer du bli besviken på Model Y. Många kallar det ”sportigt”, men det är snarare stelopererat.

Påminner om när man som tonåring kapade fjädern för att sänka bilen utan att ha resten av chassit i åtanke.

Testa innan köp, framhävs som något negativt i många recensioner.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jag gillar ju hur min Model S ligger på vägen. Tyckte den Model 3 jag hade som lånebil var lite "nervös" på E4:an. Men det är väl en vanesak också.

Skulle dock önska mig en tystare bil än Model S. Model 3 var tvärtom ganska mycket bullrigare vilket jag inte tycker är ok.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Definiera komfort.

Om det är chassikomfort så kommer du bli besviken på Model Y. Många kallar det ”sportigt”, men det är snarare stelopererat.

Påminner om när man som tonåring kapade fjädern för att sänka bilen utan att ha resten av chassit i åtanke.

Testa innan köp, framhävs som något negativt i många recensioner.

Ska man få en ganska högt byggd bil att bli stabil så krävs för grova grejer för att det ska bli nån bra komfort. Det där har väl t ex BMW X5 också fått kritik för?

Det är iaf en av anledningarna till att jag vågar vägra SUV.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Svårt att jämföra rakt av då många bilar i klassen har adaptivt chassi. Sen har tex IX3 fått kritik för sitt chassi, men det är fortfarande bättre, finns grader i helvetet.

Men på svenska vägar och i vårt klimat så skulle jag personligen stryka bilen från listan om man hade varit ute efter komfort.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
dd88 skrev:
Definiera komfort.
Ska man få en ganska högt byggd bil att bli stabil så krävs för grova grejer för att det ska bli nån bra komfort. Det där har väl t ex BMW X5 också fått kritik för?

Det är iaf en av anledningarna till att jag vågar vägra SUV.
Fast Model Y lider inte av den klassiska SUV sjukan, alltså att bilen vaggar kraftigt i sidled på grund av för grova krängningshämmare. Jämfört med min förra X3:a så är detta inte alls framträdande i Model Y. Dessutom har en Model Y mycket lägre tyngdpunkt än en X5:a. Det stora problemet med Model Y är returdämpningen, skulle jag säga, som är lite väl styv. Speciellt över fartgupp kan man känna hur bakhjulen trycks ned blixtsnabbt i marken efter guppet. Själva fjädrarna upplever jag inte som alltför hårda, speciellt inte bak utan det är primärt dämpningen. Eftersom dämpning styr både styrrespons och komfort så är det alltid en kompromiss om man inte har adaptiva dämpare. Tesla har med Y valt att prioritera snabba styrreaktioner framför komfort. En annan aspekt är ju att föraren sitter närmare framaxeln i en Model Y jämfört med X3, så man känner framaxelns rörelser mycket tydligare.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Visst är komfort subjektivt på flera sätt. Och som MWall, gillar jag hur vår Model s ligger på vägen och uppför sig. Svårt att förklara på något sätt.

Har en bit till närmaste SC för att provköra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Definiera komfort.

Testkörde du LR eller Performance?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

MWall skrev:
Jag gillar ju hur min Model S ligger på vägen. Tyckte den Model 3 jag hade som lånebil var lite "nervös" på E4:an. Men det är väl en vanesak också.

Skulle dock önska mig en tystare bil än Model S. Model 3 var tvärtom ganska mycket bullrigare vilket jag inte tycker är ok.
Detta summerar mina känslor ganska bra också. Tycker min MS låter mycket på motorväg men M3:an jag hade i några veckor lät ännu mer. Roligare att köra, dock. Och enklare att parkera.

Fina bilar båda två men jag kanske är något ljudkänslig. Rekommenderar provkörning!
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jag ör också ljudkänslig, kör därför e-tron. Men tycker även vår Leaf är tystare än model 3 jag provkörde, men kan ju ha dåligt minne.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

NiklasTesla skrev:
frippe skrev:
.../ Vi står i valet och kvalet mellan en ny model 3 eller en ny model y eller en nyare begagnad model s.

Men, vi funderar på komforten vid lite längre resor. Hur står sig den mellan dessa tre val? /...
Komfort är bra i Model 3 /.../ också. /.../

I övrigt upplevs Model 3 som "mer sportbil".
Jag är bekant med ett äldre par som är 75+. De har sedan ~februari 2019 en av de första Model 3 LR AWD (med 18-tums fälgar) som kom till Sverige (De hade en ~2012 gasdriven Passat kombi innan). Jag hade möjlighet att köra den här bilen ca ~4 timmar på mestadels motortrafikled i södra Sverige i somras. Tycker den komfortmässigt är rätt lik min ~2015 gasdrivna Golfkombi. Om något tyckte jag det var bättre fjädringskomfort i Teslan jämfört med min Golfkombi. Möjligtvis hjälper det att Teslan är lite tyngre. På vanliga vägar och i vanlig körning tycker inte jag man märker särskilt stor skillnad komfortmässigt på en Model 3 LR AWD, förra generationens golfkombi, förra generationens Passat kombi eller förra generationens Volvo V60.

Som många andra rekommenderat så känns det som ni behöver en provkörning. Du har ju en Model S, har varit medlem på forumet i ~4,5 år och har skrivit >1500 inlägg. Tycker det verkar som det i princip alltid är någon forummedlem som ställer upp och erbjuder en provkörning även ifall helt nya på forumet frågar ifall detta skulle kunna gå för sig... Då skulle ni ju kunna slippa resa de ~20 milen till Malmö, Gbg eller Norrköping...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare

Inlägg av zimpan »

Ganska stor skillnad i ljudkomfort mellan M3 -21 och tidigare.
TM3 LR -24 Highland
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

zimpan skrev:
Ja, men den är fortfarande långt ifrån S. M3 är en ganska bullrig bil. Den känns likvärdig eller nästan sämre än min Hyundai I40 från 2011.
Tycker man inte om buller ska man inte köpa en 3 eller Y.
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare

Inlägg av marklubb »

infelicitas skrev:
zimpan skrev:
Ja, men den är fortfarande långt ifrån S. M3 är en ganska bullrig bil. Den känns likvärdig eller nästan sämre än min Hyundai I40 från 2011.
Jag förstår inte riktigt det där. M3-20 och tidigare var ganska bullriga, speciellt i baksätet och med större fälgar, det stämmer. Åkte taxi hem från Arlanda någon gång och blev förvånat över höga ljudnivån. Men jag har nu haft min MY i 2 månader och jag tycker den är ganska tyst, speciellt på motorvägen. Mycket tystare än våra 2 dieselbilar (Volvo och BMW). Upplever inte heller att fjädringen skulle vara mycket hårdare än i de andra två bilar. Provkör säger jag, man måste uppleva det själv.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

M3P 2019 18" låter från däck och grov asfalt. Slät väg tyst. Betydligt tystare med Michelin Premacy än med Pilot Sport.

MY 2022 märkbart tystare..

MS 2015 stålfjädring och dubbfria däck är tyst och ligger absolut bra på vägen, mer neutral än M3 och med "tyngre" känsla. Inte så konstigt, den väger ju mer.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

marklubb skrev:
infelicitas skrev:
zimpan skrev:
Jag förstår inte riktigt det där. M3-20 och tidigare var ganska bullriga, speciellt i baksätet och med större fälgar, det stämmer. Åkte taxi hem från Arlanda någon gång och blev förvånat över höga ljudnivån. Men jag har nu haft min MY i 2 månader och jag tycker den är ganska tyst, speciellt på motorvägen. Mycket tystare än våra 2 dieselbilar (Volvo och BMW). Upplever inte heller att fjädringen skulle vara mycket hårdare än i de andra två bilar. Provkör säger jag, man måste uppleva det själv.
Vad kör du för uppsättning på däck och fälg?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Viktigt att komma ihåg är att nästan alla bilar är hyfsat tysta med nya dubbfria vinterdäck. Det är mycket mönster och de är mjuka.

Återkom en kall aprilmorgon med sommardäcken på... ;)
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare

Inlägg av marklubb »

Icerman skrev:
marklubb skrev:
infelicitas skrev:
zimpan skrev:
Vad kör du för uppsättning på däck och fälg?
Gemini 19" med Nokian dubbade vinterdäck.

Edit: kan lägga till att jag kör utan hjulsidorna. Misstänker att de ökar vindljudet en del?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

infelicitas skrev:
zimpan skrev:
.../ M3 är en ganska bullrig bil. Den känns likvärdig eller nästan sämre än min Hyundai I40 från 2011. /...
Fortsättning från min post ovan i tråden:

Jag tycker även ljudkomforten i en tidig 2019 Model 3 LR AWD är fullt jämförbar med förra generationens golfkombi, förra generationens Passat kombi eller förra generationens Volvo V60. ...Så det är väl i så fall ett helt OK betyg till Hyundai I40 från 2011. ;)

Huyndai var väl antagligen helt OK på att bygga en mellanklassare som I40 redan då...

Jag förenklade lite i inlägget ovan i tråden och lade ihop två resor till en. Det som i huvudsak beskrevs ovan var en ~3 timmar lång resa till just Växjö från Norra Skåne och sen tillbaka igen. Det var som sagt i somras. Temperaturen var ca 17-21 grader C. Det regnade lite lätt under stora delar. Och eftersom det var motortrafikled så var hastighetsbegränsningen 100 km/h. Jag låg nästan hela tiden i exakt 104 km/h. Bilen hade 18-tums originalfälgar (samma som den säljs med idag) med de däck som kom med bilen när den var ny. Den hade inte aero-hjulsidorna på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Fick mölighet att provköra en Y idag i 30 minuter. Körde varierande vägar, motorväg, landsväg och lite stadstrafik.

Första intrycket, ombonad och trevlig i kupén men, kändes som att jag satt på bilen och inte i den. Gick direkt från vår model s till Y så där var känslan märkbart väldigt annorlunda.

Körmässigt tycker jag att bilen låg bra på vägen. Eftersom att man sitter högre upp, upplevs körandet och åkandet lite annorlunda, s smeker runt kurvorna, Y mer kör runt i dem. Svårt att förklara, Y kändes inte vinglig utan stabil men man märker att man sitter högre upp, utan att bilen känns svajig vid filbyten eller tagande av kurvor.

Bilen hade ett ljud i kupén som jag inte gillade, kändes burkig från bagaget, skulle nog må bra av en rejäl hatthylla. Upplevde nog vår s från 2015 som dovare i ljudet än y. Fanns också ljud från motorn jag inte gillade, inte direkt ett vinande utan mer ett ljud i samma frekvens som försvinner när man släpper på gasen.
Kanske det som vissa rapporterat om innan.

Får nog ta och provköra en 3a någon gång till för att kunna göra ett bättre val. Skulle nog mycket väl kunna trivas med Y, men vill nog ändå provköra en 3a lite till.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Går i samma tankar. Har en beställning inne på en 3 LR och beroende på bud på inbytesbilen (S60D med stålfjädring) så kan det nog bli byte av.
Älskar egentligen vår S60D som har varit väldigt solid och körkänsla, ljudnivå och komfort med stålfjädringen är riktigt, riktigt bra.
Dock behöver vi inte längre lika mycket bagageutrymme och längre räckvidd och snabbare laddning på långresa lockar lite även om jag aldrig upplevt problem med räckvidden.
Provkörde en Model 3P för några veckor sedan hos Tesla Segeltorp och tyckte ljudnivån var helt ok och som jag står ut med.
Den 3LR jag beställt är dessutom med 18" hjul så ljudnivå och komfort borde bli något bättre.
Hänger nu mest på värderingen på inbytet från Tesla om det blir något byte av.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Nu gillar ju jag storleken på model s, och det faktum at det är stort sett bara aluminium. Tycker även model 3 är en kul bil, men för min del tyckte jag inte sätet var så bra på längre resor, sätet på s är avsevärt mycket bättre för min del. Jag har ingen megaröv att skylta med heller, så jag kan tycka att model 3's sits är ovanligt smalt till en amerikanare att vara. Kan inte minnas att jag upplevt samma sak i någon annan bilmodell, men det kanske har blivit bättre sedan den första modellen kom ut å andra sidan, dålig koll på det.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Tyckte sätet var riktigt skönt i provbilen och även när jag provsuttit med familjen i en trea i MOS.
Säten är väl dock typiskt sådant som kan skilja sig i smak.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Gillar också s väldigt mycket, även om den ibland känns lite för stor vid manövrering i trängre ytor. Saknar även dragkrok.

När jag tänker efter så var just ljudet i Y en besvikelse, men kan bli mycket bättre med en hatthylla som tar bort burkande ljud från bagageutrymmet. Men det susande ljudet, var lite knepigt att vänja sig vid.

Säten hade jag inget problem med, komfortmässigt då.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar