Bristen på kombi och halvkombi 'slår' åt andra hållet också. Mina föräldrar som då var ~75+ valde Model 3 trots att den varken gick att beställa med kombi- eller halvkombilucka. De hade helst även köpt med dragkrok. Men i ~feb 2019 fanns inte Model 3 med drag. Och i den åldern kan YOLO på sätt och vis vara ganska påtagligt... Så för dem så blev det hellre en bil utan drag så snart som möjligt istället för att vänta X månader på att kunna ta leverans av en med drag...martinot skrev:Vet och läst om de som haft Skoda Superb kombi och valt Enyaq för att det inte finns elvariant på Superb kombi. Samma sak med Passatägare som valt ID4, men egentligen hellre haft en kombi som el-Passat om det funnits. /...fth skrev:Man undrar ju lite om den här utvecklingen mot stora SUV-ar har drivits av tillgång eller efterfrågan?
Dvs har "alla" SUV nu pga dom faktiskt vill ha det, eller är det pga det är i princip vad som erbjuds?![]()
/fth
Är stora el-SUV:ar framtiden?
Moderator: Redaktion
-
Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Naturligtvis. Men nu skrev jag lägre. Inte mindre.[JM] skrev:Större bilar har generellt större batterier för att komma "lika långt" pga högre luftmotstånd.Fredrik j skrev:Det går väl utmärkt att dra husvagn med en lägre bil? Eller drar du den i terrängen?Hjortis skrev:I mitt fall är SUV enda alternativet för att dra stor husvagn, så ja, de tillhör nog faunan även i framtiden.
/Hjortis
En husvagn påverkar räckvidden mindre i en större/törstigare bil än det gör en mindre bil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
I like him already!nek0 skrev:Han som kör bilen kopplar nästan aldrig av släpet och lastar nästan alltid en motorcykel på den.Fredrik j skrev:Minns att Porsche 928, med dom gamla reglerna för släpvagnsvikt (släpets vikt inte tyngre än bilens tjänstevikt) hade något av ett rekord för b-kort.nek0 skrev:Kanske inte den sportigaste men ändåMWall skrev:För att man drar inte släp med sportvagnar?SwedishAdvocate skrev:Någon som frågat Porsche varför Taycan Sport Turismo inte går att få med drag?...

(Hade en liknande fast röd för många år sedan, och hade precis börjat åka hoj också, men ingen dragkrok på den
bilen tyvärr)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Naturligtvis skulle jag kunna köra t ex Porsche då jag inte behöver en hög bil för min husvagn, däremot behöver jag stort batteri och ett drag för ett par ton. Öppnar Tesla nu också SuC kan man ju överväga en sån kombination i framtiden.Fredrik j skrev:Naturligtvis. Men nu skrev jag lägre. Inte mindre.[JM] skrev:Större bilar har generellt större batterier för att komma "lika långt" pga högre luftmotstånd.Fredrik j skrev:Det går väl utmärkt att dra husvagn med en lägre bil? Eller drar du den i terrängen?Hjortis skrev:I mitt fall är SUV enda alternativet för att dra stor husvagn, så ja, de tillhör nog faunan även i framtiden.
/Hjortis
En husvagn påverkar räckvidden mindre i en större/törstigare bil än det gör en mindre bil.
SUV = Högre bil = större förbrukning = behöver större batteri för att få samma räckvidd som en lägre bil (kombi).Fredrik j skrev:Naturligtvis. Men nu skrev jag lägre. Inte mindre.[JM] skrev:Större bilar har generellt större batterier för att komma "lika långt" pga högre luftmotstånd.Fredrik j skrev:Det går väl utmärkt att dra husvagn med en lägre bil? Eller drar du den i terrängen?Hjortis skrev:I mitt fall är SUV enda alternativet för att dra stor husvagn, så ja, de tillhör nog faunan även i framtiden.
/Hjortis
Teoretiskt Exempel:
Du kan välja mella två bilar med samma räckvidd, en SUV och en kombi.
SUV med 100kWh som drar 2,5 kWh/mil normalt ger 40mils räckvidd.
Kombi med 80kWh som drar 2 kWh/mil normalt ger 40mils räckvidd.
Häng på en husvagn och båda får en förbrukning på 4kWh/mil.
SUV+husvagn med 100kWh som drar 4 kWh/mil ger 25mils räckvidd.
Kombi+husvagn med 80kWh som drar 4 kWh/mil ger 20mils räckvidd.
Alla som drar båtar, hästar, husvagnar osv relativt ofta kommer välja SUV:ar typ Rivian R1S med 180kWh eller motsvarande från Ford/GM när dom börjar dyka upp.
Behöver alla en sådan stor SUV? Nej. Men ska man dra mkt släp så vill man ha så stort batteri som möjligt och det kommer att erbjudas i större/högre bilar med högre normalförbrukning = SUV:ar
Att SUV har 25% större batteri är ju ingen naturlag.[JM] skrev:SUV = Högre bil = större förbrukning = behöver större batteri för att få samma räckvidd som en lägre bil (kombi).Fredrik j skrev:Naturligtvis. Men nu skrev jag lägre. Inte mindre.[JM] skrev:Större bilar har generellt större batterier för att komma "lika långt" pga högre luftmotstånd.Fredrik j skrev:Det går väl utmärkt att dra husvagn med en lägre bil? Eller drar du den i terrängen?Hjortis skrev:I mitt fall är SUV enda alternativet för att dra stor husvagn, så ja, de tillhör nog faunan även i framtiden.
/Hjortis
Teoretiskt Exempel:
Alla som drar båtar, hästar, husvagnar osv relativt ofta kommer välja SUV:ar typ Rivian R1S med 180kWh eller motsvarande från Ford/GM när dom börjar dyka upp.
Behöver alla en sådan stor SUV? Nej. Men ska man dra mkt släp så vill man ha så stort batteri som möjligt och det kommer att erbjudas i större/högre bilar med högre normalförbrukning = SUV:ar
Tråden handlar om stora elsuvars framtid.Fredrik j skrev:Att SUV har 25% större batteri är ju ingen naturlag.[JM] skrev:SUV = Högre bil = större förbrukning = behöver större batteri för att få samma räckvidd som en lägre bil (kombi).Fredrik j skrev:Naturligtvis. Men nu skrev jag lägre. Inte mindre.[JM] skrev:Större bilar har generellt större batterier för att komma "lika långt" pga högre luftmotstånd.
Teoretiskt Exempel:
Så vi får helt enkelt vänta och se vem av oss som får rätt.
Nu orsakar väl inte en suv så värst mycket mer slitage på vägarna än en mindre bil, det borde vara mer eller mindre försumbart. Slitaget är det dubbdäck och i ännu större grad tungtrafiken som står för. Vad gäller krockvåld är jag inte up-to-date i statistiken, så där ska jag inte uttala mig så värst bastant. Känns dock inte som att det utgör någon jätteskillnad över lag (tänker på vilken typ av krock som är vanligt, i vilka hastigheter etc), får läsa på lite. Att storleken/räckvidden ska hota omställningen köper jag inte, det är väl snarare tvärt om, att folk som har pengar och gillar stora bilar låter bli att köpa om det bara finns ZOE och därmed inte sponsrar bilfabrikernas extremt dyra omställningsprocess. Det hade inte varit mycket till omställning till elbil alls om inte nån hade köpt dyra Teslor.MWall skrev:
SUV:ar är dåliga på så många sätt. Onödigt tunga, onödigt högt luftmotstånd... Ökar slitage på vägarna, utsätter andra för onödigt stort krockvåld vid olyckor och det är ett hot mot omställningen till elbilar då räckvidden oftast blir dålig.
Att då du kommer in med nåt slags "vi som har pengar köper vad vi vill och ni som inte gillar det är bara avundsjuka"-attityd hjälper faktiskt inte heller. Jag gillar inte att prata om pengar och jag har dåliga erfarenheter av människor som hela tiden måste framhäva sig själva genom att prata om sin finansiella status, sin utbildning, vilket "fint" område man bor i osv osv. Man kan lätt tolka det som att jag är avundsjuk men det är faktiskt inte så.
Jag har nämnt det tidigare, det är folk med pengar som betalar för den snabba utvecklingen inom väldigt många områden då produkterna i början är svindyra att både utveckla och producera i liten skala.
Jag har definitivt inget behov av att skylta med lön och status, jag har bara oerhört svårt för att bli idiotförklarad (eller att andra blir det) utan någon vettig förklaring eller anledning. Jag var exakt likadan när jag var ung och fattig, så det har ingenting med mitt sparkonto att göra.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Jag tror du får rätt. Att SUVar även fortsättningsvis kommer vara populära. Men av andra orsaker än att dom automatiskt har 25% större batterier.[JM] skrev:Tråden handlar om stora elsuvars framtid.Fredrik j skrev:Att SUV har 25% större batteri är ju ingen naturlag.[JM] skrev:SUV = Högre bil = större förbrukning = behöver större batteri för att få samma räckvidd som en lägre bil (kombi).Fredrik j skrev:Naturligtvis. Men nu skrev jag lägre. Inte mindre.[JM] skrev:Större bilar har generellt större batterier för att komma "lika långt" pga högre luftmotstånd.
Teoretiskt Exempel:
Så vi får helt enkelt vänta och se vem av oss som får rätt.