Är stora el-SUV:ar framtiden?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av tesla newbie »

Har sett Björn Nylands tester av BMW iX och även om den får beröm för sina låga ljudnivå och fina komfort, så undrar jag om detta är framtiden? Bilen väger 2700 kg(!) enligt Björns mätning och den lastar färre bananlådor än både Skoda Enyaq, VW ID 4, Hyundai Ioniq 5 och Tesla Model Y, som alla har betydligt kompaktare yttermått (ID4 är 36 centimeter kortare!) .Har vi nått vägs ände för dessa stora tunga bilar som är stora på utsidan men relativt små på insidan? Har ärligt talat svårt att se varför man ska fortsätta med stora SUV:ar i framtiden med alla utrymmesfördelar som eldrift ger. Kan tycka att som elbilsplattform sett är iX ett ganska stort misslyckande. Trots enorma yttermått har den ganska mediokra innerutrymmen. Den har ingen frunk trots lång motorhuv och den väger lika mycket som en Mercedes GLS. Personligen hoppas jag att trenden går mot bilar som är kompakta på utsidan men stora på insidan. Lite mer MPV än stor SUV.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av frippe »

Nej inte om jag får bestämma och luftmotståndet får vara med också.

Ser ingen poäng med att utveckla stora SUVar över huvud taget. Onödigt stora trots det har de relativt små innerutrymmen.
Model Y LR.
Model S70D
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av MrRun »

Håller med er men tänk om vi går mot ännu större bilar. Man hör ju hur många resonerar;
Ju större ju säkrare sitter jag i en krock. Jag vill ha störst!
Ser maffigare/coolare ut i en fet bil.
Jag behöver utrymme för jag åker på långresa ett par ggr per år.
osv...

Med det sagt är en av sakerna jag gillar med min I5 att den inte är en traditionell stor SUV. Men hade hellre köpt en kombi på samma plattform.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Med det sagt är en av sakerna jag gillar med min I5 att den inte är en traditionell stor SUV. Men hade hellre köpt en kombi på samma plattform.
Visst hade jag också föredragit en klassisk kombi. Men jämför jag min nuvarande I5 med min tidigare e-tron så skiljer det 700kg mellan bilarna. Det är helt sjukt. E-tron borde klassas som lastbil och inte som personbil egentligen. När det gäller utrymmen så är skillnaden faktiskt väldigt liten. Jag kan tycka att I5 är till och med större än e-tron. Jag har i lördags för första gången baxat in båda våra hundar i Ioniqen och det gick otroligt nog betydligt bättre än i e-tron. Också tack vare det flyttbara baksätet som ger bilen en fantastisk variabilitet som e-tron saknar.
Jag tror precis som du säger att fet-SUV:arnas existensberättigande är att folk vill vara störst på vägarna. De är fetare till utseendet, men de är inte nödvändigtvis stora när det kommer till bagage och utrymmen. Trenden borde rimligen blåsa över någon gång, tycker jag, men tyvärr verkar det inte som att det sker snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av David_H »

Var länge en inbiten SUV-neggare tills jag köpte min e-tron. Står snart i valet och kvalet om nästa bil blir en a6 eller q6 etron (eller motsvarande). För jag har väldigt svårt att förneka att det är "niceare" att glida runt i storstockholm i en SUV än i en kombi. Så pass dyra bilar som det handlar om köper eller leasar man väl sällan av rationella skäl. Och får känslorna styra vinner nog ofta SUV:en över den praktiska kombin för många.

Och vad gäller just BMX iX är väl det lite av en elbilsbastard precis som e-tron. Dvs ingen smart och dedikerad elbilsplattform som med MEB-bilarna och ioniq 5. Så hoppet kanske lever om en fet el-SUV som är rymlig även på insidan?!
Fredrik j
Inlägg: 10954
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Fredrik j »

Diskussionen är ju inte ny. En SUV har ju alltid varit större på utsidan än vad insidan avspeglar.
Fenomenet är ibland svårt att förstå, speciellt om man inte är förtjust i biltypen.
Vad är det som kommer ändra utvecklingen? Är det energieffektiviteten? Man har ju utan att blinka accepterat en högre bränsleförbrukning i en SUV.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Dagfinn »

Vad är problemet? Sticker det i ögonen? Är man rädd för att bli överkörd i sin Zoe? Stör man sig på att dessa gör av med några extra kwh? Är man mån om at folk med pengar inte ska luras för invändigt utrymme? Tar dom för stor plats på parkeringen?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11673
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av martinot »

Själv föredrar jag stora kombi framför SUV:ar för att de är lättare/agilare och har bättre köregenskaper (speciellt på mindre och kurviga vägar), men kan ändå lasta och dra i princip lika mycket.

Känns som jag i en bra kombi får en körkänsla som ligger närmare en sedan, men ändå med lastfördelen och dragfördelen hos en SUV. En bra trevlig kompromiss helt enkelt! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av MWall »

David_H skrev:
Var länge en inbiten SUV-neggare tills jag köpte min e-tron. Står snart i valet och kvalet om nästa bil blir en a6 eller q6 etron (eller motsvarande). För jag har väldigt svårt att förneka att det är "niceare" att glida runt i storstockholm i en SUV än i en kombi. Så pass dyra bilar som det handlar om köper eller leasar man väl sällan av rationella skäl. Och får känslorna styra vinner nog ofta SUV:en över den praktiska kombin för många.

Och vad gäller just BMX iX är väl det lite av en elbilsbastard precis som e-tron. Dvs ingen smart och dedikerad elbilsplattform som med MEB-bilarna och ioniq 5. Så hoppet kanske lever om en fet el-SUV som är rymlig även på insidan?!
Vad är det som är "niceare" egentligen? E-Tron är ca 16 cm högre än A6. Hur kan den lilla skillnaden ge sån stor skillnad i känsla?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
Vad är problemet? Sticker det i ögonen? Är man rädd för att bli överkörd i sin Zoe? Stör man sig på att dessa gör av med några extra kwh? Är man mån om at folk med pengar inte ska luras för invändigt utrymme? Tar dom för stor plats på parkeringen?

Problemet är att jag inte har någon vettig bil att köpa som alternativ till Model S. Jag gillar att köra ganska fort men vill ändå ha bra räckvidd, låg tyngdpunkt osv... Jag tycker SUV är skräp rent ut sagt. Särskilt när det gäller elbilar, men även annars. Skulle aldrig betala extra för sämre vägegenskaper, högre förbrukning osv.

Vad är det som är så bra med SUV? Nån slags tillfällig bot mot napoleonkomplex?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av mati »

Dagfinn skrev:
Vad är problemet? Sticker det i ögonen? Är man rädd för att bli överkörd i sin Zoe? Stör man sig på att dessa gör av med några extra kwh? Är man mån om at folk med pengar inte ska luras för invändigt utrymme? Tar dom för stor plats på parkeringen?
Nej, det är väl resursslöseriet i så fall. Inte nödvändigtvis storleken. Ta en Model S som jämförelse, det är en riktigt stor bil. Den syns, den tar plats och den är dyr som få. Men den är vansinnigt effektiv sett till storleken, inte lika tung heller jämfört med en SUV. Och visst sticker den i ögonen på vissa på grund av att det är just en dyr bil (dessutom en Tesla). Kör man en Model S så får man förvisso försvara sitt bilval inför en del folk. En dyr bil som dessutom går på el. Fy fan.
Men den dras inte alls med samma negativa karma som en SUV. Har man en e-tron så får man inte bara försvara sig för att man köpte en dyr elbil, man har dessutom köpt en SUV. Och där går nog gränsen för många. Det går liksom inte ihop att man ska köra miljövänligt (=elbil) men sen väljer man ändå en superstor fet-SUV som behöver massor med batterier som har svarvats fram av små hungriga barn i Afrika. Och visst förstår jag resonemanget, även om verkligheten inte är riktigt lika svart-vit som en del vill ha det till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:
Problemet är att jag inte har någon vettig bil att köpa som alternativ till Model S. Jag gillar att köra ganska fort men vill ändå ha bra räckvidd, låg tyngdpunkt osv... Jag tycker SUV är skräp rent ut sagt. Särskilt när det gäller elbilar, men även annars. Skulle aldrig betala extra för sämre vägegenskaper, högre förbrukning osv.

Vad är det som är så bra med SUV? Nån slags tillfällig bot mot napoleonkomplex?
Bara för att du inte gillar en suv betyder inte det at folk som faktisk tycker om det har små snoppar eller är korta till växten. Jag kommer aldrig fatta varför folk är så negativa mot folk som har annan smak än en själv.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av [JM] »

Stor på utsidan och små utrymmen på insidan betyder bara att det är en dålig konstruktion.

Eftersom befolkningen blir längre för varje år som går så lär också bilarna behöva bli större på insidan.
https://endodiab.barnlakarforeningen.se ... gdtrender/
Vill man då bibehålla samma krockskydd behöver bilen även växa på utsidan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av spacecoin »

Ge mig en elbil som lastar som en kombi och kan dra en båt så kan jag byta bort min X mot något annat. Det är inte så att jag älskar förbrukningen eller förmånsvärdet på 9.6kSEK/mån i sig. Förslag?
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Dagfinn »

mati skrev:
Nej, det är väl resursslöseriet i så fall. Inte nödvändigtvis storleken. Ta en Model S som jämförelse, det är en riktigt stor bil. Den syns, den tar plats och den är dyr som få. Men den är vansinnigt effektiv sett till storleken, inte lika tung heller jämfört med en SUV. Och visst sticker den i ögonen på vissa på grund av att det är just en dyr bil (dessutom en Tesla). Kör man en Model S så får man förvisso försvara sitt bilval inför en del folk. En dyr bil som dessutom går på el. Fy fan.
Men den dras inte alls med samma negativa karma som en SUV. Har man en e-tron så får man inte bara försvara sig för att man köpte en dyr elbil, man har dessutom köpt en SUV. Och där går nog gränsen för många. Det går liksom inte ihop att man ska köra miljövänligt (=elbil) men sen väljer man ändå en superstor fet-SUV som behöver massor med batterier som har svarvats fram av små hungriga barn i Afrika. Och visst förstår jag resonemanget, även om verkligheten inte är riktigt lika svart-vit som en del vill ha det till.
Verkligheten är inte i närheten lika svart-vit. Om man vill vara en miljökämpe finns det bra mycket bättre ställen att börja än att klaga på en el-suv. Som en ICE-bil tex. Och gärna gamla billiga sådana.

En e-tron har som mest 95 kwh-batterier, och har således inte dödat så många fler fattiga barn än en mindre bil.

Jag vet mycket väl varför folk klagar, och det är i 98%+ av fallen ren avundsjuka för att folk äger något dyrt och åker runt med det. Att det skulle vara av miljöskäl eller etik är trams. Det alla avundsjuka människor lätt glömmer också är att om inte folk med pengar går före och betalar för utvecklingen hade folk fortfarande haft häst o kärra, och inte fan hade nån haft en tv i vardagsrummet ens.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
MWall skrev:
Problemet är att jag inte har någon vettig bil att köpa som alternativ till Model S. Jag gillar att köra ganska fort men vill ändå ha bra räckvidd, låg tyngdpunkt osv... Jag tycker SUV är skräp rent ut sagt. Särskilt när det gäller elbilar, men även annars. Skulle aldrig betala extra för sämre vägegenskaper, högre förbrukning osv.

Vad är det som är så bra med SUV? Nån slags tillfällig bot mot napoleonkomplex?
Bara för att du inte gillar en suv betyder inte det at folk som faktisk tycker om det har små snoppar eller är korta till växten. Jag kommer aldrig fatta varför folk är så negativa mot folk som har annan smak än en själv.
Alltså, jag tror du fastnat i nån slags tanke om att jag är avundsjuk och missunnar andra att åka SUV. Så är det inte, även om jag verkligen inte förstår varför. Min anledning till att bry mig är att det nästan _bara_ tillverkas SUV:ar. Jag vill inte ha någon SUV. Jag vill helt enkelt ha bättre utbud för min egen skull.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Ge mig en elbil som lastar som en kombi och kan dra en båt så kan jag byta bort min X mot något annat. Det är inte så att jag älskar förbrukningen eller förmånsvärdet på 9.6kSEK/mån i sig. Förslag?
Precis. Utbudet om man inte vill ha en SUV är uruselt på elbilsmarknaden. Det är väl det jag personligen reagerar mot. Om folk sitter och bränner onödigt många elektroner rör mig inte i ryggen.
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av David_H »

MWall skrev:
David_H skrev:
Var länge en inbiten SUV-neggare tills jag köpte min e-tron. Står snart i valet och kvalet om nästa bil blir en a6 eller q6 etron (eller motsvarande). För jag har väldigt svårt att förneka att det är "niceare" att glida runt i storstockholm i en SUV än i en kombi. Så pass dyra bilar som det handlar om köper eller leasar man väl sällan av rationella skäl. Och får känslorna styra vinner nog ofta SUV:en över den praktiska kombin för många.

Och vad gäller just BMX iX är väl det lite av en elbilsbastard precis som e-tron. Dvs ingen smart och dedikerad elbilsplattform som med MEB-bilarna och ioniq 5. Så hoppet kanske lever om en fet el-SUV som är rymlig även på insidan?!
Vad är det som är "niceare" egentligen? E-Tron är ca 16 cm högre än A6. Hur kan den lilla skillnaden ge sån stor skillnad i känsla?
Hur många cm ska till för att "känslan" ska ändras menar du? Med mina 175 cm hade jag gärna fått 16 till ;). Har haft två A6:or tidigare och skillnaden finns definitivt där. Poängen är väl att bilköpet för många av oss inte är rationellt beslut där centimetrar och VDA-liter är utslagsgivande. Utan det är "känsla", varumärke, utseende och sånt som avgör. Fjantigt javisst, men man är ju bara människa... Och när SUV:en dessutom går på el och inte bensin blir det lite svårt att moralisera över den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av mati »

Dagfinn skrev:
Verkligheten är inte i närheten lika svart-vit. Om man vill vara en miljökämpe finns det bra mycket bättre ställen att börja än att klaga på en el-suv. Som en ICE-bil tex. Och gärna gamla billiga sådana.

En e-tron har som mest 95 kwh-batterier, och har således inte dödat så många fler fattiga barn än en mindre bil.

Jag vet mycket väl varför folk klagar, och det är i 98%+ av fallen ren avundsjuka för att folk äger något dyrt och åker runt med det. Att det skulle vara av miljöskäl eller etik är trams. Det alla avundsjuka människor lätt glömmer också är att om inte folk med pengar går före och betalar för utvecklingen hade folk fortfarande haft häst o kärra, och inte fan hade nån haft en tv i vardagsrummet ens.
Vet inte om det är avundsjuka. Det är ju många som säger det. Men jag vet inte om det verkligen är så. Ibland är det helt enkelt okunskap och att folk bara apar efter det de har hört någon annanstans. Jag har själv försökt att förklara för folk att en e-tron inte är jämförbar med en diesel-SUV. Även om den drar jämförelsevis mycket el, säg 2.5kWh/mil, så skulle det motsvara en förbrukning ungefär som en bensin-moped. Mellan tumme och pekfinger. Men har du försökt att föra den diskussionen? Det är stört omöjligt.
Sen kan jag själv också tycka att det är jäkligt onödigt med så stora bilar. Det är ändå ett faktum att en mindre bil behöver mindre resurser. Och jag tycker också att det är mer praktiskt med bilar som är mindre på utsidan, framförallt när de bjuder på samma utrymmen på insidan. Men det skulle aldrig falla mig in att uttala mig om någon annans bilval. Jag har ju själv kört SUV:ar, mer eller mindre tvunget, men jag föredrar nånting annat. Har ingenting med avundsjuka att göra i mitt fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 946
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av macky »

Att fokuset blir så starkt på SUV är ju just det faktum att känslorna styr och många efterfrågar det. När denna efterfrågan finns blir det också lättare att ta mer betalt. SUV:arna har därför bättre marginal och fokuset hamnar där från tillverkarnas sida. Kombi är ju trevligt men verkar vara gångbart endast i Norden och Tyskland iaf i mass-segmentet. Men det går ju att göra bra business även på kombis, se Taycan CT/ST. Men någon Opel astra kombi med eldrift lär vi väl inte få se ;).

Haha, surfade precis in på teknikensvärld och får se en rubrik om ny Astra. Som.....dessutom kommer som kombi med eldrift. Se där...
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av MWall »

David_H skrev:
MWall skrev:
David_H skrev:
Var länge en inbiten SUV-neggare tills jag köpte min e-tron. Står snart i valet och kvalet om nästa bil blir en a6 eller q6 etron (eller motsvarande). För jag har väldigt svårt att förneka att det är "niceare" att glida runt i storstockholm i en SUV än i en kombi. Så pass dyra bilar som det handlar om köper eller leasar man väl sällan av rationella skäl. Och får känslorna styra vinner nog ofta SUV:en över den praktiska kombin för många.

Och vad gäller just BMX iX är väl det lite av en elbilsbastard precis som e-tron. Dvs ingen smart och dedikerad elbilsplattform som med MEB-bilarna och ioniq 5. Så hoppet kanske lever om en fet el-SUV som är rymlig även på insidan?!
Vad är det som är "niceare" egentligen? E-Tron är ca 16 cm högre än A6. Hur kan den lilla skillnaden ge sån stor skillnad i känsla?
Hur många cm ska till för att "känslan" ska ändras menar du? Med mina 175 cm hade jag gärna fått 16 till ;). Har haft två A6:or tidigare och skillnaden finns definitivt där. Poängen är väl att bilköpet för många av oss inte är rationellt beslut där centimetrar och VDA-liter är utslagsgivande. Utan det är "känsla", varumärke, utseende och sånt som avgör. Fjantigt javisst, men man är ju bara människa... Och när SUV:en dessutom går på el och inte bensin blir det lite svårt att moralisera över den.
Javisst. Är mest sur för att ingen vill bygga en bil som jag vill ha och för att jag inte förstår SUV-vurmen för fem öre. Tycker dock i4 och EQS är bilar som från olika håll närmar sig vad jag vill ha så hoppet är inte helt ute. :)

För övrigt går det utmärkt att moralisera över slöseri även om det "bara" är el. ;) Men det ligger inte för mig dock. Har inga moraliska betänkligheter gällande ens diesel så...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av mati »

MWall skrev:

Javisst. Är mest sur för att ingen vill bygga en bil som jag vill ha och för att jag inte förstår SUV-vurmen för fem öre. Tycker dock i4 och EQS är bilar som från olika håll närmar sig vad jag vill ha så hoppet är inte helt ute. :)
Jag vill ha en bil som är så stor och fyrkantig på insidan som möjligt, samtidigt ska den vara hyfsat liten och smidig på utsidan. En kombi med andra ord. Helst i Golf-klassen. Jag skiter i AWD, och jag behöver varken markfrigång eller så vill jag sitta högt. En SUV är med andra ord precis raka motsatsen till det jag behöver. Det tråkiga är att det är just SUV:ar jag tvingas köpa eftersom enda biltypen som är ännu mindre lämplig för mina behov är sedaner. Och det är ju i princip bara dessa två biltyper, förutom småbilar, som finns att köpa som elbil. Lite tillspetsat uttryckt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Thed75 »

En m3 med något större bak och öppning hade varit idealiskt. Typ max 2ton och passat kombi size med "normal" hjulsize
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av tesla newbie »

Själv kommer jag från en SUV (X3) och nu kör jag Model Y som väl också kallas SUV även om jag själv tycker den känns mer som en MPV. Anledningen till att jag kör SUV är enbart för att jag vill ha lite högre sittposition och bekvämare insteg, eller kanske egentligen ”utsteg”. Gillar inte att häva mig ur låga bilar helt enkelt. Min idealbil hade egentligen varit en MPV typ VW Touran, men jag gillar heller inte framhjulsdrift vilket ju gör det hela lite svårare. Jag gillar heller inte svajiga bilar som kränger i kurvor. Så den bästa kompromiss jag kunde hitta förra gången var BMW X3. Jag tycker dock det är olyckligt med hela SUV trenden egentligen. Hade hellre sett att man gjorde kombibilar med lite högre taklinje och högre monterade framstolar. Typ som BMW gjorde med 5 serie GT eller Mercedes med R klass. Stora SUV:ar tycker jag mindre och mindre om. De är stora och klumpiga, svåra att stiga in i eftersom de är så höga, får usla vägegenskaper och komfort på grund av den höga tyngdpunkten.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av FStaake »

tesla newbie skrev:
Själv kommer jag från en SUV (X3) och nu kör jag Model Y som väl också kallas SUV även om jag själv tycker den känns mer som en MPV. Anledningen till att jag kör SUV är enbart för att jag vill ha lite högre sittposition och bekvämare insteg, eller kanske egentligen ”utsteg”. Gillar inte att häva mig ur låga bilar helt enkelt. Min idealbil hade egentligen varit en MPV typ VW Touran, men jag gillar heller inte framhjulsdrift vilket ju gör det hela lite svårare. Jag gillar heller inte svajiga bilar som kränger i kurvor. Så den bästa kompromiss jag kunde hitta förra gången var BMW X3. Jag tycker dock det är olyckligt med hela SUV trenden egentligen. Hade hellre sett att man gjorde kombibilar med lite högre taklinje och högre monterade framstolar. Typ som BMW gjorde med 5 serie GT eller Mercedes med R klass. Stora SUV:ar tycker jag mindre och mindre om. De är stora och klumpiga, svåra att stiga in i eftersom de är så höga, får usla vägegenskaper och komfort på grund av den höga tyngdpunkten.
Det just det med högre in- och utsteg som gör SUVarna populära. Jag är inte lastgammal men har man lite sämre rygg är det meckigare att ta sig i och ur 3:an.
Tror att Y är en alldeles utmärkt bil med hyfsat bibehållen aerodynamik sett till just det högre insteget.
Sedan gillar jag mångsidigheten många suvar har med 7 säten. Frun vägrar buss, vilket annars också hade varit ett alternativ. Men den finns ju heller inte o köpa än i elutförande. Idag finns inget riktigt alternativ till en X, tyvärr. Får se hur länge vi får vänta på vår LR.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Skriv svar