Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Matte skrev:
Finns det någon omröstning för om folk kommer att byta från Tesla om detta händer? Jag (som är beroende av laddnätverket) ser det som guldläge att testa annat :)
Om man har behov av att snabbladda mycket så är det fortfarande smidigast med Tesla.
Låt säga att du kör Audi och prenumererar på Ionity och betalar en månadspeng.
Ska man dessutom betala en månadspeng till Tesla? Och kanske rent av till OKQ8?
För att helgardera laddalternativ?

Och utgår ifrån att Tesla reserverar kanske 10% av stolparna till Tesla folket.
Så vid storhelger så kan man ändå inte ladda hos Tesla, eller är sist i kön.

Att som Teslaägare bara behöver stoppa i sladden, och slippa appen, är värt mycket.
Man väljer såklart ett laddnätverk. Förslagsvis Teslas. Det enda som skiljer är 130:-/mån eller vad det var. Varför skulle

Att Tesla ska göra skillnad på bilarna på SuC beroende på belastning kommer inte ske eftersom det är omöjligt att få ut den informationen på ett effektivt sätt. Och att reservera 2 laddare av 20 på en större SuC gör ingen som helst skillnad. Ställer bara till krångel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bra info om hur icke-teslor med laddintag på fel sida skall parkera på SuC för att inte i onödan blockera andra laddpunkter. Hoppas att alla ni som har laddintag på "fel" sida är med på detta.

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nick
elbilist

Inlägg av Nick »

martinot skrev:
Bra info om hur icke-teslor med laddintag på fel sida skall parkera på SuC för att inte i onödan blockera andra laddpunkter. Hoppas att alla ni som har laddintag på "fel" sida är med på detta.

Om de öppnar så kommer det nog bli laddare som blir blockerade. Går ju att lösa när laddarna är som på bensinstationer som han visar på filmen (om alla fattar men det är ju inte glasklart) men om de står som på en parkering så finns det ju ingen lösning väl mer än för första bilen om plats medges. Bil 2 med uttag på ”fel” sida kommer väl då blocka laddare för tesla ändå för den kan ju inte stå så utan måste ju backa in till laddaren. Generellt tycker jag det är rätt trångt vid alla laddstationer oavsett laddoperatör och dåligt markerat hur man ska stå för att alla ska få plats. Snålt med sladd och kösystem är också risigt.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Matte skrev:
Finns det någon omröstning för om folk kommer att byta från Tesla om detta händer? Jag (som är beroende av laddnätverket) ser det som guldläge att testa annat :)
Om man har behov av att snabbladda mycket så är det fortfarande smidigast med Tesla.
Låt säga att du kör Audi och prenumererar på Ionity och betalar en månadspeng.
Ska man dessutom betala en månadspeng till Tesla? Och kanske rent av till OKQ8?
För att helgardera laddalternativ?

Och utgår ifrån att Tesla reserverar kanske 10% av stolparna till Tesla folket.
Så vid storhelger så kan man ändå inte ladda hos Tesla, eller är sist i kön.

Att som Teslaägare bara behöver stoppa i sladden, och slippa appen, är värt mycket.
Att resvera eller stänga suc för icke tesla kommer inte hända.. En suc som har öppnatföe icke tesla kommer vara öppen alltid för icke tesla.

Och varför skaffa fler abonnemang om man kan ha bara testa suc? Hur många tesla ägare skulle vara intresserad av ionity om man är nöjd med suc.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om man köper en tesla har man råd. de gör dyra bilar
de gör ändå de bästa bilarna (fast det är långt från perfekta) så jag ser inte anledning att byta för att andra kan ladda där. inte pga av laddnätverket utan man byter om man vill ha en annan tillverkare som man trivs mer med (eller har råd att köpa). det är bara ioniq5 kia ev6 som kommer i närheten av teslas laddhastigheter (som har någorlunda inte svindyra priser)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

infelicitas skrev:
Jag förstår mig inte på er som säger att man ska "dynamiskt stänga" en laddplats. Hur skulle det gå till?

Antingen är den öppen och förblir så, eller stängs den ner och förblir så. Hur ska man kunna stänga en station en timme?

Ex: Det kommer en icke-tesla till en SuC. Det finns en plats kvar så denne parkerar där. Just nu så var ju SuC stängd för icke-tesla, så denne kopplar i sladden och bilen säger laddfel. Hmm, ägaren går ur och kopplar ur och i sladden. Laddfel. Ägaren ringer då till tesla-supporten för att kolla, "jaha? stationen är stängd? Men jag har inte laddning för att ta mig till en Ionity. Kan du inte släppa in mig ändå?" Detta tar kanske 5-10 minuter innan icke-teslan flyttar sig.
Nu är det kö till SuC och det råkar vara en icke-tesla som plats 1 i kön, samma sak igen.

Hur ska man veta att stationen är stängd? Ska det stå en skylt vid vägen? Jag ser inte att man kan lösa en sån sak praktiskt. Man har väl inte ens någon lösning på hur man köar?
Lidl i Motala har ”dynamisk” laddning, funkar enbart när affären är öppen. Men visas på kartor hela dygnet. Gick på det en sen kväll :twisted:
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
Frågan är om man ska lyssna på Teslabjörn eller Tesla själva, vad det gäller hur man ska parkera vid SuC. Det enda Tesla säger är att man inte ska ställa sig på tvären eller parkera över linjen. Det vill säga exakt så som Teslabjörn säger att man ska göra, i strid mot Teslas egen information. Med det sagt hoppas jag naturligtvis att alla kommer vara vänliga och underlätta för varandra om/när Tesla öppnar upp även i Sverige, och att jag slipper självutnämnda SuC-poliser om jag mot förmodan skulle utnyttja SuC någon gång.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Frågan är om man ska lyssna på Teslabjörn eller Tesla själva, vad det gäller hur man ska parkera vid SuC. Det enda Tesla säger är att man inte ska ställa sig på tvären eller parkera över linjen. Det vill säga exakt så som Teslabjörn säger att man ska göra, i strid mot Teslas egen information.
Kanske Björn tänker på annat sätt än Tesla?

Han kanske vill att så få laddare som möjligt skall bli blockerade och outnyttjade.

Var står denna information från Tesla (ifrågasätter inte att du har rätt, men skull vara intressant att se)?
iAkita skrev:
Med det sagt hoppas jag naturligtvis att alla kommer vara vänliga och underlätta för varandra om/när Tesla öppnar upp även i Sverige, och att jag slipper självutnämnda SuC-poliser om jag mot förmodan skulle utnyttja SuC någon gång.
Skall starta ett Tesla-SuC-medborgarde, med dig överst på listan. Bara så att du vet och är beredd på våra aktioner. :lol:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Frågan är om man ska lyssna på Teslabjörn eller Tesla själva, vad det gäller hur man ska parkera vid SuC. Det enda Tesla säger är att man inte ska ställa sig på tvären eller parkera över linjen. Det vill säga exakt så som Teslabjörn säger att man ska göra, i strid mot Teslas egen information.
Kanske Björn tänker på annat sätt än Tesla?

Han kanske vill att så få laddare som möjligt skall bli blockerade och outnyttjade.

Var står denna information från Tesla (ifrågasätter inte att du har rätt, men skull vara intressant att se)?
Så här skriver Tesla:
Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging (långt ner på sidan)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Så här skriver Tesla:
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Man kan ju tolka det även som att man inte skall hindra andra bilar att nå sin kabel, vilket då inkluderar att inte ta fel laddkabel från fel plats. Man kan även tolka "inte anpassade för vissa bilar" som de med laddintag på höger baksida.

Så är inte lika övertygad som ni att Björn har fel i sina rekommendationer att man inte skall blockera laddare.
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Så här skriver Tesla:
Man kan ju tolka det även som att man inte skall hindra andra bilar att nå sin kabel, vilket då inkluderar att inte ta fel laddkabel från fel plats. Man kan även tolka "inte anpassade för vissa bilar" som de med laddintag på höger baksida.

Så är inte lika övertygad som ni att Björn har fel i sina rekommendationer att man inte skall blockera laddare.
Vilka ”ni”? Jag har inte påstått att TB gör varken fel eller rätt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Så här skriver Tesla:

Vilka ”ni”? Jag har inte påstått att TB gör varken fel eller rätt.
Riktigt. Det var fel uttryckt, eller fel attribuerat, av mig. Du skrev bara vad Tesla skrev, vilket jag efterfrågade, och som jag tackar för.
Bild
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Blir det så här så ger jag nog upp det där med elbil.
Där är ändå bara teslor i kö.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Dexter skrev:
Shit.. :shock:

Jag har funderat lite över det här att Tesla inte ska öppna stationer med ”hög belastning” för andra bilar än Teslor. Jag gissar att Tesla inte menar 15 min kö några timmar mitt på dagen 10-20 reshelger per år när de definierar ”hög belastning” utan snarare något liknande det som visas i klippet.

Det kan inte vara många SuC som har hög belastning på riktigt i Sverige :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Dexter skrev:
Det kanske var sportlov med gratis laddning så alla villa ”tanka” gratis? :lol:

Fyfan, skulle där och då lägga ut en annons på bilen…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Dexter skrev:

Samma här. :?

Vi får se vad sker när SuC öppnar upp i Sverige. Kan bli flykt från Tesla, men även flykt från elbil då.
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
[quote="Nect"

Vi får se vad sker när SuC öppnar upp i Sverige. Kan bli flykt från Tesla, men även flykt från elbil då.[/quote]

Ja, några elbilister kommer säkert tillfälligt gå över till fossilt men jag tror att betydligt fler skulle lockas över till elbil från fossilt av ett öppet och kraftigt utbyggt SuC. Det skulle nog också skynda på utbyggnaden från andra aktörer som inte vill tappa för mycket marknadsandelar. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Nect skrev:
Dexter skrev:

Vi får se vad sker när SuC öppnar upp i Sverige. Kan bli flykt från Tesla, men även flykt från elbil då.
Jag är rädd för att det blir en flykt från elbilar redan i sommar. Elbilsförsäljningen slår rekord månad för månad mer elller mindre. Utbyggnaden av laddare (ej Tesla) hänger inte med antalet nya elbilar som rullar ut på vägarna. :evil:
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

quote="Maw"]
martinot skrev:
[quote="Nect"

Vi får se vad sker när SuC öppnar upp i Sverige. Kan bli flykt från Tesla, men även flykt från elbil då.[/quote]

Ja, några elbilister kommer säkert tillfälligt gå över till fossilt men jag tror att betydligt fler skulle lockas över till elbil från fossilt av ett öppet och kraftigt utbyggt SuC. Det skulle nog också skynda på utbyggnaden från andra aktörer som inte vill tappa för mycket marknadsandelar. :)[/quote]

Kan även bli motsatt; att andra aktörer ger upp minskar sina satsningar då Tesla dominerar. Tror det inte är någon av oss som har facit.

Vi får helt enkelt avvakta och se hur det går.

Tur att man bara leasar bilar på kort tid. :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Jag har funderat lite över det här att Tesla inte ska öppna stationer med ”hög belastning” för andra bilar än Teslor. Jag gissar att Tesla inte menar 15 min kö några timmar mitt på dagen 10-20 reshelger per år när de definierar ”hög belastning” utan snarare något liknande det som visas i klippet.

Jag hoppas de menar 15 minuters kö på resdagarna när de kollar på hög belastning. Om jag måste börja köa 15 minuter vid varje laddstopp på fjällresor mm är elbil omöjligt. Kommer skada elbilens image när resorna tar mycket längre tid än fossilbilarna för att man måste köa.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Jag hoppas de menar 15 minuters kö på resdagarna när de kollar på hög belastning. Om jag måste börja köa 15 minuter vid varje laddstopp på fjällresor mm är elbil omöjligt. Kommer skada elbilens image när resorna tar mycket längre tid än fossilbilarna för att man måste köa.
Äh, bara kön fungerar så man slipper vakta som en hök på sin tur så är själva tiden inget problem egentligen. Men som sagt, köandet måste styras upp.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Dexter skrev:
Det där var ett tillfälle 2019 under den värsta trafikhelgen i USA (Thanksgiving) med stängda highways, precis i samband med den stora utrullningen av Model 3 och innan utbyggnaden av SuC tagit fart på allvar.

Om man baserar sitt bilköp på dom mest extrema ”worst case scenarios” man kan hitta, globalt dessutom, så finns det nog inte så många bilar öht att välja, varken ICE eller elbil. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Dexter skrev:
Här är ett annat exempel, med samma resonemang så får man alltså ge upp det där med fossilbil? ;)

https://www.forbes.com/sites/nicholasre ... ck-photos/

/fth
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

fth skrev:
Dexter skrev:
Här är ett annat exempel, med samma resonemang så får man alltså ge upp det där med fossilbil? ;)

https://www.forbes.com/sites/nicholasre ... ck-photos/

/fth
Nja, de där extrema köerna var för att det inte fanns tillräckliga bränsle leveranser pga hackad pipeline. Typ som när pandemin slog till och folk bunkra toapapper trots att det inte fanns
behov. Hade bränsle funnits som normalt skulle det inte vara någon längre kö att tala om.

Men oavsett typ av fordon så vill man nog inte uppleva köer på 30 min+ :)
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Nect skrev:
Nja, de där extrema köerna var för att det inte fanns tillräckliga bränsle leveranser pga hackad pipeline. Typ som när pandemin slog till och folk bunkra toapapper trots att det inte fanns behov. Hade bränsle funnits som normalt skulle det inte vara någon längre kö att tala om.
Det är exakt min poäng, man kan förstås inte basera sina beslut på dom mest extrema händelser man kan hitta globalt och historiskt, "Kettleman-incidenten" är fullt jämförbar med "pipeline-incidenten" i det avseendet.

Jag har kört >15000 mil över hela Europa dom senaste fem åren med min Tesla och aldrig någonsin väntat i kö, och bara delat stolpe en handfull gånger, detta under samma period som antalet Tesla i Europa ökat med i runda slängar 600%.

Jag är inte ett dugg oroad över Supercharger-nätverket, oavsett om/hur/när det öppnas för andra märken så är jag helt övertygad om att det kommer ske under ordnade former. Skulle jag mot förmodan få vänta någon halvtimme vid något enstaka tillfälle, om jag t.ex. mot bättre vetande gett mig ut vid den absolut värsta tidpunbkten i sportlovstrafiken el dyl så överlever jag det med, det är heller inget som på något sätt skulle kunna få mig att gå tillbaka till ett fossil-lok.

Att den där typen av köer däremot skulle bli någon form av normalbild på SuC i framtiden är ju bara löjligt, det kommer förstås helt enkelt inte hända.

/fth
Skriv svar